עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
ניהול הידע שיעור 09
11/05/2013 23:28
ziv mak
ניהול הידע שיעור 09

השיעור התשיעי התקיים ב- 26/04/2013.

השיעור התמקד בנושאים: המשך ענן, WIKI.

 

1)       מודלים של שירותי ענן:

א)       Iaas: תשתית כשירות. שוכרים שרתים, מקום אחסון לקבצים.

ב)       Paas: פלטפורמה בתוך שירות. בענן יש תשתיות כדי לפתח אפליקציות בשבילי.

ג)        Saas: שימוש בתוכנה כשירות. כולם משתמשים בזה. כאן הנתונים נמצאים אצל הספק. הגלישה היא באמצעות דפדפן סטנדרטי.

2)       מודלים לשימוש בענן:

א)       ענן פרטי: החברה שלנו שוכרת שירות בלעדי לארגון שלנו.

ב)       ענן משותף: מודל שאינו שכיח. מקום בענן לכמה גופים בעלי מכנה משותף. למשל: בתי חולים.

ג)        ענן ציבורי: כולם משתמשים בו.

יש גם שילובים בין העננים.

3)       יתרונות בשימוש ענן:

א)       גמישות: כאן לא קונים תוכנה או חומרה שנתקעים איתה.

ב)       עלויות נמוכות.

ג)        אין צורך בתיאומים מורכבים. זה פשוט וטוב למשתמש.

ד)       ניתן לגשת לחומר שלנו מכל מקום, גם לא מתוך הארגון.

ה)      ציוד קצה זול. האפליקציות נמצאות בענן לכן המחשבים שלנו לא חייבים להיות חזקים.

4)       בעיות / חסרונות בשימוש בענן:

א)       אבטחה. החומר שלנו נמצא אצל זר.

ב)       צורך בתקשורת: בלי אינטרנט לא ניתן לעשות כלום.

5)       אלי הציג את ריבוע הקסם של גרנדר. לפיו Amazon הוא המוביל, הוא הטוב מכולם.

6)       לפי סקר, השיקול ליישום ענן, שנמצא במקום הראשון הוא אבטחה. השני – כסף.

7)       השימוש בענן, לפי סדר:

א)       שיתוף קבצים.

ב)       מיילים.

ג)        שיתוף חברתי.

8)       אלי הציג את שירותי עריכת מסמכים של גוגל: Google docs. כאן הקבצים נמצאים בענן. כדי לשמור במחשב צריך לבצע download.

9)       Office 365: ניהול ידע בענן:

א)       זה office שמאפשר לעבוד בכל מקום. מכיל את office, כולל share point, outlook.

ב)       ניהול ושיתוף מסמכים: קודם כל המסמכים נשמרים בענן.

10)   Box:

א)       כמו dropbox.

ב)       מכיל את כל האפשרויות שיש ב- office 365, והיתרון שלו הוא אבטחה.

 

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 08
11/05/2013 23:26
ziv mak
ניהול הידע שיעור 08

השיעור השמיני התקיים ב- 19/04/2013.

את החלק הראשון של השיעור העביר סא"ל (מיל) יאיר דמבינסקי.

השיעור התמקד בנושאים: ניהול ידע בצה"ל; עוד על אבטחת מידע, ענן.

 

ניהול ידע בצה"ל – יאיר דמבינסקי:

1)       שבירת הרשאות:

א)       מצב שבו באתר לכל תיקיה יש הרשאה שונה.

ב)       המצב הטוב הוא שכל ההרשאות הן בעלות מאפיינים דומים.

ג)        ברגע שיש שוני רב בהרשאות אז זה שבירת הרשאות וזה לא טוב.

2)       ניהול ידע הוא לא פרויקט שיש לו סיום. גם מערכת ידע הכי טובה שהוטמעה הכי טוב, ברגע שנכנסת אז לארגון יש דרישות נוספות כי יש את העבודה לפני הערכת והתקופה שאחרי.

3)       הרשאות של קבצים זה לא טוב. יותר נכון לנהל הרשאות בתיקיות.

4)       שלוש דרכים להתחלת פרויקט ניהול ידע:

א)       להבין מצב קיים, פערים, בניית תוכנית עבודה.

ב)       להחליט על תוכנית עבודה אחרי מספר דיונים.

ג)        התחלה ישירה במימוש פתרונות מעשיים.

5)       צריך להבין את הארגון ואת מאפייניו – המבנה ההיררכי, נורמות...

6)       אחזור תכנים בארגון:

א)       מה עדיף?           חיפוש או פתרון ניהול תכנים?
התשובה היא:       שניהם. צריך לשלב.

ב)       חשוב מאוד לארגן את הקבצים בתוך תיקיות בצורה מסודרת כדי שנוכל למצוא את הקבצים לפי נושא – לפי מיקומם. אבל יש מקרים שלא ידוע איפה הקובץ לכן צריך לחפש אותו. לכן חשוב לבצע תיוג לקבצים.

7)       מייל מול מסמך:

א)       מסמך הוא של הכותב. כך יוצר המסמך מעדן אותו.

ב)       מייל הוא של כולם: רגע שהגבתי למייל אז הוא שלי. הוא לא שייך ליוצר המקורי.

8)       יאיר הציג שיטות לאחזור תכנים.

9)       ריבוי תיקיות:

א)       בעיה בשמירה בתיקיות ותת תיקיות: להגיע לקובץ מסוים יש רק מסלול אחד.

ב)       ריבוי תיקיות גורם גם לאנשים להעתיק את התיקייה למקום אחר ואז יש אותן תיקיות במקום אחר באתר.

10)   ניהול גרסאות: ה- share point נותן פתרון לגרסאות שונות של קבצים.

11)   עקרונות פרויקט ניהול תכנים:

א)       המסמכים מטרתם היא להשתמש בהם. לכן חשובה מאוד יכולת האחזור, כדי שאנשים אחרים יוכלו להגיע אליהם ולהשתמש בהם.

ב)       כל פריט צריך להיות במקום אחד אבל צריך יכולת להגיע אליו במספר דרכים.

12)   יאיר דיבר על חברת NICE ואפיון מערכת ניהול הידע שם.
הדגשים:

א)       כל המידע אודות מוצר מסוים נמצא במקום אחד.

ב)       האתר של NICE הוא כזה שכל הקבצים נמצאים במקום אחד ויש אפשרות סינון להצגת הקבצים הרצויים.

ג)        הסינון מהיר בזכות ה- META DATE.

13)   סיכום – התנאים להצלחת פרויקט ניהול ידע:

א)       תכנון נכון מההתחלה כולל שיתוף של כולם.

ב)       מתן מענה לצרכים אמיתיים.

ג)        בניה נכונה של ארכיטקטורת המידע.

ד)       הבנת האילוצים.

ה)      איתור תומכים, זיהוי מתנגדים (כדי לשתף את המתנגדים בתהליך).

ו)         גישה ספיראלית (פתרון שמאפשר לבנות עליו עוד ועוד) לפתרונות.

 

המשך הרצה – ד"ר אלי מירון – ניהול ידע בענן

1)       טעימות נוספות באבטחת מידע:

א)       סוס טרויאני:

·         תוכנה שמעלה את עצמה בכל הפעלה של המחשב והיא מתחברת לאינטרנט.

·         מפעיל הסס יכול להיכנס לאותו מחשב באופן חופשי,  יכול להעתיק קבצים, לגנוב סיסמאות, להפעיל מצלמה.

ב)       יש אתר WinPatrol 2013 שמתריע על תוכנה שרוצה להיכנס לתפריט הפעלה (זה מאפיין של  סוס טרויאני).

2)       מבנה רשת האינטרנט:

א)       אלי הציג את המבנה של רשת האינטרנט.

ב)       הציג חווה, שהוא הדבר הבא, של חברת מד"ג.

3)       מחשוב ענן: שימוש בתשתית תוכנה / חומרה של צד ג' על גבי רשת האינטרנט.

4)       גיבוי קבצים בענן:

א)       Backup: אפשר לבצע גיבוי אוטומטי של כל קובץ שיועלה מידי לענן.

ב)       Sync: אפשר שקובץ אחד יהיה מגובה אוטומטי בענן ובמספר מחשבים.

ג)        גיבויים כאלה ניתן לבצע ב- SugarSync.

ד)       גם DropBox יכול לגבות ולבצע שיתוף של קבצים.

ה)      זה מאפשר למספר אנשים לעבוד על אותו פרויקט.

ו)         אתרים נוספים:

·         Google.

·         Microsoft.

·         בזק Bcloud.

·         4Sync.

בכל האתרים ניתן להגיע לגרסאות קודמות של הקבצים.

5)       הצפנת קבצים בענן:

א)       אתר BoxCryptor מבצע הצפנה של קבצים.

ב)       תוכנה Axcrypt מצפין קבצים. ניתן להעלות קבצים מוצפנים לענן בלי חשש שלמישהו תהיה גישה לקובץ.

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 07
13/04/2013 20:10
ziv mak
ניהול הידע שיעור 07

השיעור השביעי התקיים ב- 12/04/2013.

השיעור התמקד בנושא ניהול תכנים ארגוני.

1)       תוכן:

א)       תוכן הוא מידע שנמצא בתוך "מיכל".

ב)       ה"מיכל" הוא הקובץ.

ג)        תוכן = מידע + נתונים על המידע.

2)       שני סוגי מידע ארגוני דיגיטלי:

א)       מידע מובנה: מידע המאורגן בתוך בסיס נתונים (למשל ERP).

ב)       מידע לא מובנה: מסמכים, סרטים, קבצי word.

3)       מסמך: קובץ דיגיטלי המכיל מידע או נתונים.

4)       רשומה Record: מסמך בעל מאפייני חובה ההופכים אותו למסמך קביל חוקית. זהו מסמך בעל משמעות משפטית.

5)       גנזך המדינה הוא הגוף האחראי על הגדרת ניהול הידע במדינה.

6)       חתימה דיגיטלית: מסמך שיש בו קידוד כאילו יש חתימה אמיתית. החתימה הדיגיטלית תקיפה רק כאשר הקובץ הוא דיגיטלי ונמצא במחשב (כלומר בהדפסתו לא רואים את החתימה הדיגיטלית).

7)       נזק ישיר לארגון רק מלחפש מידע:

א)       בחלק מהארגונים השכר הוא ההוצאה הגבוהה ביותר.

ב)       עובדי הידע מקבלים הרבה שכר.

ג)        עובדי ידע עוסקים זמן רב (שעות ביום!) בלחפש מידע – זה עולה הרבה כסף!

8)       דרישות מרשומות לפי גנזך המדינה (לפי תקן ISO 14589):

א)       מהימנה: ניתן לבטוח ברשומה שהיא אמינה, מדויקת ומייצגת בצורה נאמנה את פעולות הארגון.

ב)       מקורית: הרשימה מוגנת בפני שינויים והיא במצב בדיוק בו נוצרה.

ג)        שלמה: כוללת את כל החומר.

ד)       נגישה: ניתן להגיע אליה מכל מקום.

ה)      שמירת ההקשר.

9)       ניהול מסמכים כתנאי להסמכה: יש גופים שהסמכתם תלויה בניהול רשומות. למשל: מעבדות רפואיות.

10)   SOX:

א)       דרישה שבאה אחרי נפילת החברה Enron.

ב)       מחויבים לשמור רשומות.

ג)        ניהול רשומות זה מרכיב מרכזי בארגון. כולל: שמירה, מהם התנאים להשמיד, המנהל אישית אחראי.

11)   ESI – מידע דיגיטלי ששמור בארגון:

א)       ארגון מחויב כל מסמך שרלוונטי לתהליכים משפטיים (בעתיד) שיהיו נגישים במחשב (ולא ערמות ניירות).

ב)       הגורמים להטמעת ניהול תכנים בחברות – מדרוג הסעיפים לפי סקר:

·         לשפר למצוא מסמכים עסקיים.

·         לשפר תהליכים.

·         להקטין משרדים.

12)   מחזור חיים של מסמך:

א)       יצירה.

ב)       שמירה.

ג)        אחזור.

ד)       ביעור (השמדה).

13)   METADATA – מאפייני מסמך: שני סוגים:

א)       מאפייני מערכת הקבצים:

·         תאריך שמירת המסמך או שינוי.

·         שם הקובץ.

·         מי כתב במקור, מי שינה.

·         מספר עמודים, מספר אותיות.

ב)       מאפייני תוכן:

·         שיוך היררכי.

·         שיוך נושאי.

·         שיוך פרויקטאלי.

14)   הגירת תכנים: דבר חשוב מאוד:

א)       העברת תכנים ישנים למערכת החדשה.

ב)       רק כך אפשר להתחיל לעבוד עם המערכת החדשה.

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 06
07/04/2013 20:00
ziv mak
ניהול הידע שיעור 06

השיעור השישי התקיים ב- 05/04/2013.

בשיעור הוצג בפעם המי יודע כמה, טעימות באבטחת מידע; ציוצים; למידה ארגונית; תחקירים.

1)       בפעם הרביעית דיבר על אבטחת מידע:

א)       עבודה נכונה עם מיילים.

ב)       לא לפתוח כל קישורים שלא ידוע מקורם או יעדם.

ג)        קבצי טקסט שמקבלים במייל רצוי לפתוח לא ב- Word אלא ב- WordPad, שלא מאפשר קישורים.

ד)       עדיף להפעיל את המייל דרך אתר ולא דרך מחשב אישי.

ה)      לא להתקין סרגלי כלים מיותרים.

ו)         לא ללחוץ על "שלח לחבר" כי אולי זה מפעיל דבר זדוני.

2)       טוויטר – TWITTER

א)       אלי הסביר כיצד להתחבר לטוויטר.

ב)       דיבר על מושגים שונים מעולם ה- טוויטר.

3)       עובדי ידע – ארגון לומד – למידה ארגונית

א)       במאה ה- 20 הנכס החשוב של כל ארגון היה ציוד.

ב)       כיום הנכס החשוב הם עובדי ידע.

ג)        המשרות החדשות שנוצרות כיום במערב הן לעובדי ידע ולא לעובדי כפיים.

ד)       ישנם "חריג", שהם עובדים טכנולוגיים – עובדים שמשתמשים הרבה בידע שלהם ומבצעים עבודות כפיים.

ה)      דגש חשוב מאוד שחברות רבות לא מבינות: יש להתייחס לעובד ידע כ"נכס" ולא כ"עלות".

ו)         צריך להבין שידע הוא בסיס לפעולה.

ז)        הסביר דגשים של ארגון לומד.

ח)      הבחנה בין:

·         יעילות: לעשות את הדבר בצורה טובה.

·         מועילות: לבצע את הדבר שיהיה יעיל ותורם לחברה.

ט)      אלי דיבר על "משחק הבירה".

י)         אלי דיבר על למידה אישית וארגונית.

4)       תחקירים:

א)       אלי התחיל לדבר על תחקירים בהקשר של צבא.

ב)       הדבר החשוב הוא: מותר לטעות, אסור לחזור על טעות.

ג)        חשוב שתחקיר ישיג את מטרתו ולקחיו יישומו לאורך זמן רב ולא רק לרגע זה.

 

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 05
27/03/2013 02:01
ziv mak
ניהול הידע שיעור 05

השיעור החמישי התקיים ב- 22/03/2013.

בשיעור הוצג שוב פעם טעימות באבטחת מידע, הוצגו בלוגים ארגוניים והמושג "משחוק".

1)       בפעם השלישית דיבר על אבטחת מידע.

2)       בלוגים ארגוניים:

א)       כלפי פנים: פתוחים רק לחברי הארגון.

ב)       כלפי חוץ: פתוחים לציבור הרחב. עוסקים בשיווק ולקוחות. הבלוג צריך להיות חביב לקורא, כדי שייכנסו מרצון. תגובות הלקוחות חשובים מאוד! למשל: הלקוחות יכולים לתת עצות במתכונים ובכך לשפר את המתכונים של האתר.

3)       ההבדל בין:

א)       Outbound marketing: פרסום בערוץ חד כיווני ללא אינטראקציה מצד הצופה. דוגמא: טלוויזיה, מודעה בעיתון.

ב)       Inbound marketing: פרסום שנמצא בקשר עם הלקוחות. כאן הלקוח מגיע לארגון.

4)       הוכח כי כמות הלקוחות עולה עם הגידול של הבלוג!

5)       לקוח מרגיש חשוב שיש לו את הפשרות להגיב – וזה רק בבלוג.

6)       ארגון שיש לו בלוג מייצר תדמית של ארגון בעל מומחיות ידע באותו נושא. הוצגה דוגמא של אתר של עו"ד.

7)       משחוק – gamification:

א)       שימוש בטכניקות של משחקים כדי לעודד התנהגויות רצויות של עובדים.

ב)       הוצגו דוגמאות לאיך אפשר להפוך את העבודה לכיף.

ג)        הוצגו סרטים כמו דרגות נעות עם פסנתר (הסרט לא עבד...) והסרט עם הפחים המנגנים.

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 04
27/03/2013 01:45
ziv mak
ניהול הידע שיעור 04

השיעור הרביעי התקיים ב- 15/03/2013.

בשיעור הוצג הסילבוס החדש, שוב פעם טעינת באבטחתמידע, והוצג נושא הדומה ל"סיעור מוחות"

1)      הוצגו נושאים שונים תחת הכותרת "טעימות באבטחת מידע 2" וזאתבשל שאלות ותהיות רבות בקרב הסטודנטים.

2)      הוצגו טיפים לחיפוש ב- google.

3)      מודיעין תחרותי:

א)      רוצים לבדוק מידע על חברות או מוצרים.

ב)      הוצג האתר googletrendsשעורך סקרי שוק. אפשר להשוות מחירים של מוצרים שונים, למשל.

ג)       הוצג האתר bit.ly/pxwgjl שנותן גישה למקורות אחרים.

4)       "מציאהללא חיפוש": המידע מגיע אלינו מבלי לחפש. איך?

א)      יש אתרים שמעדכנים אותנו בכל שינוי שיש.

ב)      RSS: מחפש בכל האינטרנט ומביא ישר אלינו. אם ישעדכון באתרים שהגדרנו לו אז ברגע העדכון האתר מעדכן אותי.

ג)       Google reader: אתר נוסף שמעדכן אותנו (האתר נסגר?).

5)      מודל SECI - המודל הספירלי:

א)      מתייחס בגישה היפנית לניהול ידע שהתחיל בחברות כמו Toyota.

ב)      היפנים מתייחסים יותר לידע סמוי מאשר הלגלוי.

ג)       המודל מנסה להסביר את ההצלחה של החברות היפניות על בסיס של יצירת ידעבארגון.

ד)      שני צירים של יצירת ידע:

·        הציר האונטולוגי: מדבר על הקהל.

·        הציר האפיסטמולוגי: מדבר על הידע.

ה)     ארבעה שלבים:

·        "S" התערות חברתית.

·        "E"החצנה.

·        "C"שילוב.

·        "I"הפנמה.

ו)        זה תהליך ספירלי. זה הבסיס לעזור לארגון ליצור תשתית טובה לידע.

6)      הוצגו תנאים ליצירת ידע בארגון.

7)      BA:

א)      זה המחרב שבו נוצר הידע.

ב)      צריך לתת אפשרות לידע להיווצר בארגון.

ג)       מודל זה מכוון ליצירת ידע ע"י שיתוף.

ד)      זה מונח מרכזי בניהול ידע היפני.

ה)      הוצגה חברת SONY  שמנצלתמודל זה ליצירת דברים חדשים.

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 03
27/03/2013 01:28
ziv mak
ניהול הידע שיעור 03

השיעור השלישי התקיים ב- 08/03/2013.

בשיעור הוצגו טעימות באבטחת מידע וכל מני.

1)       "טעימות" באבטחת מידע

א)       נושא זה חשוב לאוכלוסיית הכיתה

ב)       Phishing: גניבת זהות. כל זהות באופן אקראי.

ג)        Spear phishing: דיג בחנית. רוצים לגנוב זהות של מישהו ספציפי.

ד)       Social engineering: שימוש במניפולציות כשי לפרוץ לחשבון של מישהו ספציפי.

2)       ניהול ידע אישי:

א)       בלוגים.

ב)       חשוב בניהול ידע אישי:

·         לאתר את המידע מהר.

·         להיות מעודכן.

·         צריך ללמוד.

·         לייצר ידע חדש.

·         להתקשר עם חברים

3)       קיצור URL: הוצגו אתרים שמקצרים כתובת של אתר. המומלץ הוא bit.ly.

4)       הוצגו אתרים לשיתוף סימניות. כמו diigo.

5)       ניתנו טיפים לשמירת מסמכים במחשב האישי (שימוש בספריות, מתן שמות, שמירת קובץ אחד ויחיד ולא העתקים, יצירת תגיות במסמך word).

6)       הוצגו אתרים לחיפוש (לא google!!!). דוגמא: exalead.

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 02
27/03/2013 01:19
ziv mak
ניהול הידע שיעור 02

ניהול הידע שיעור 02

 

השיעור השני התקיים ב- 01/03/2013 והועבר ע"י ד"ר אלי מירון.

בשיעור הוצג הסילבוס, בוצעה חזרה על חכמת ההמונים.

1)       הוצג הסילבוס. הובהר כי הקורס כולו מועבר דרך רשתות חברתיות. העיקרי הוא ה- sugarsync.

2)       נכס ידע:

א)       נכס ידע ארגון: נכס שאינו מוחשי. יש הרבה חברות שהנכס שלהן הוא ידע.

ב)       עובד ידע: הידע שלו חשוב מאוד לביצוע העבודה שלו.

ג)        כיום, מבין 500 החברות בעולם, 80% מהנכסים שלהן הוא לא מוחשי. בחברות startup הנכסים הלא מוחשיים מהווים 100%.

3)       ניהול ידע מתבסס על:

א)       תהליכים.

ב)       תכנים.

ג)        טכנולוגיה.

ד)       תרבות, אנשים.

4)       ניהול ידע: אוסף הפעילויות בארגון שמטרתן לטפח, להעשיר, לשתף ולשמר את הידע בארגון. כאשר המטרה היא לדעת איך להשתמש בידע שבארגון לשם השגת מטרות הפירמה.

5)       מודל DIKW:

א)       המודל מתאר מעברים של סיווג מידע:

·         "D" מנתונים

·         "I" למידע

·         "K" לידע

·         "W" ולחוכמה

ב)       הרחבת המודל:

·         חוכמה = לעשות את הדברים הנכונים.

·         ידע = לעשות את הדברים הנכונים.

0 תגובות
ניהול הידע שיעור 01
27/03/2013 00:54
ziv mak
ניהול הידע שיעור 01

השיעור הראשון שהתקיים ב- 15/02/2013 הועברע"י ד"ר גלעד רביד.

נושא השיעור הוא "מיקור המונים".

1)      תחילה הסביר את המושג web 2.0: הגדרה לאתרי אינטרנט אינטראקטיביים,שמאפשרים יצירה ושיתוף מידע ע"י הגולשים עצמם. כלומר, כל מה שמאגד את הרשתותהחברתיות כמו facebook, tweeter.

2)      הסביר את המושג אינטרנט.

3)      הראה גרף המציג את היחס בין הרייטינג/תועלת לבין כמות משתמשים. הגידולשל קבוצות דיון הוא בפונקציה (2^n)-n-1 – שלומר בקצב מהיר מאוד.

א)      אפקט הרשת: זה החלק העולה של הגרף.

ב)      מסה קריטית: נקודה שבה מפיקים תועלת מהרשת.

ג)       עומס מידע: נקודה שממנה המידע כבר לא נותן תועלת.

4)      המונח "החוזק של החברים החלשים":

א)      החברים הקרובים הם בשביל תמיכה.

ב)      החברים הרחוקים הם בשביל חדשנות. דוגמא: מציאת עבודה.

5)       "חכמתההמונים": ההמון חכם מהגאון.

א)      הציג דוגמאות שונות שבה ההמון דייק במתן תשובות לשאלות קשות.

ב)      תנאים חשובים:

·        מגוון דעות.

·        כל אחד צריך להיות עצמאי.

·        אי מרכזיות. כל אחד יכול להתמחות.

·        צריך שיהיה מנגנון איסוף מידע מתאים.

0 תגובות