עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
בלוג סיכום לשנת הקורס הראשונה
26/08/2012 21:02
yifat betser nahum

זה לא מפתיע שאת בלוג הסיום של שנת הלימודים בקורס, אני כותבת עתה, עם פתיחת שנת הלימודים החדשה בבית הספר, כשאני שוקדת על תוכנית העבודה שלי כרכזת תקשוב. במבט לאחור, אני מבינה עד כמה תרמו לי הלימודים בקורס.

השנה שודרגו מערכות המחשב בבית הספר בו אני עובדת ובכל כיתה יש מקרן. למורות רבות יש מחשבים ניידים ובית הספר רכש מחשבים ניידים נוספים. צפויה לנו שנה "מתוקשבת".

בימים אלו אני מכינה סדנאות ללימוד ה – excel וה – power point לצוות בית הספר ומסתמכת על הסדנאות שעברנו בקורס ועל הידע הקודם שלי. בתוכנית העובדה על פי שכבות אני משלבת תוכנות שונות אליהן נחשפתי במהלך הקורס. לכל חברותיי בצוות הפצתי את הקישור ל"ארגז הכלים למורה המקוון". לאט לאט אני בונה מאגר משימות מתוקשבות, חלקן הן משימות שכתבו חבריי וחברותיי לקורס, ואחרות הן משימות שאני מוצאת ברשת ובוחנת על סמך הכללים לבחינת איכותה של משימה מתוקשבת.

אין לי ספק שהקורס נתן לי כלים רבים על מנת לבנות תוכנית תקשוב מתאימה לבית הספר ועל מנת ללוות את המורות כרכזת תקשוב. אני מקווה שבשנה הבאה יקבל בית הספר את ההדרכה המתאימה וגם אם לא, אני אמשיך להביא טיפים וחידושים אותם אלמד בשנה הבאה.

0 תגובות
בעקבות למידת והנחיית עמיתים
02/06/2012 21:25
yifat betser nahum

אחת מהמטלות שניתנו בקורס התקשוב הייתה הוראת עמיתים של כלי טכנולוגי. השתייכתי לקבוצה שלמדה ולימדה את ה – Glogster – תוכנה שניתן ליצור בה בלוג אינטרנטי אינטראקטיבי.

בשלב הראשון למדתי בעצמי את התוכנה ומצאתי מידע שיעזור לי להבין מהם יתרונותיה וחסרונותיה. אחר כך, נפגשנו כקבוצה ושיתפנו אחד את השני במה שכל אחד למד. אחת מבנות הקבוצה מצאה "חוברת הוראות" לתוכנה והחלטנו להשתמש בה כפתיח להנחייה. בשלב הבא החלטנו איזו משימה נבנה על מנת להתנסות בעבודה בתוכנה. אני בניתי את המשימה ויחד עם חברי הצוות שידרגנו אותה.

בכיתה לימדתי שני עמיתים את התוכנה. נעזרנו בחוברת ההנחיות והם נהנו מאד לעבוד בתוכנה. גם אני נהנתי מן ההנחייה. העמיתים שהנחיתי בחרו לא לעשות את המשימה המתוכננת, אך הם עשו GLOG יפה בנושא שבחרו בעצמם. התוצאה הייתה יפה וענתה על הציפיות.

במסגרת השיעורים למדתי מעמיתיי תוכנות שונות. חלק מן התוכנות אני מתכננת ללמד את צוות בית הספר בימי ההיערכות לשנת תשע"ג.

הפקתי הרבה מלמידה זו ואני סבורה שהיא מתאימה גם לתלמידים. מסיבה זו הוספתי גם למידת עמיתים במשימה המתוקשבת שכתבתי במסגרת הקורס.

0 תגובות
בעקבות כתיבת מטלה מתקושבת
12/05/2012 22:39
yifat betser nahum

ניגשתי לכתיבת המטלה המתוקשבת "מבושלת" היטב, "ישנתי" על זה כמה ימים קודם לכן....

ידעתי בדיוק מהן הציפיות שלי וכיצד אני מתכננת לערוך את הדברים. עבודת התכנון שקדמה לכתיבת המטלה עזרה לי מאד בבואי לכתוב אותה.

נהנתי לכתוב את הדברים. הוספתי נדבך על נדבך. לבסוף בחנתי את עצמי מול הטבלה המרכזת את שלושת המימדים לאפיון משימה מתוקשבת. אני סבורה שהתייחסתי לשלושת המימדים וזו הרגשה מצויינת!

אני מרגישה שבמטלה קישרתי בין המטרות התוכניות שהצבתי מראש (היכרות עם הוגה דעות ציוני נבחר ובירור מהו חזונו החברתי בהקשר של חברה מתוקנת) לבין מטרת אוריינות התקשוב שהצגתי (חשיפה לתוכנת ה – Glogster הקרובה לעולם התוכן של התלמידים).

אני בהחלט מקווה שהמשימה שכתבתי היא משימה הדורשת חשיבה מסדר גבוה ותאתגר את תלמידיי. לצערי מכיוון שאני שוכבת בבית עם רגל פצועה, לא אוכל לבדוק האם המשימה אכן עונה על כל המטרות שהצבתי, בכיתה. אני משוכנעת שאם אלמד גם בשנים הבאות תרבות ישראל בכיתות ח' אשתמש במטלה זו.

0 תגובות
בעקבות התנסות בלמידה באמצעות פורום
12/05/2012 22:27
yifat betser nahum

לא תכננתי לכתוב את הבלוג הזה.

החשיפה האישית שלנו בקורס לעבודה עם פורום, התרחשה בימים שאבי ז"ל היה בבית חולים, ימים ספורים לפני פטירתו. משום כך ההתנסות בלמידה באמצעות פורום הפכה עמומה בעיניי.

רצה הגורל ושברתי את הקרסול בטיול השנתי. למעלה מחודש ימים אני מחלימה בבית ומתוכננת להיות בבית עוד מס' שבועות. טרם פציעתי הטלתי על  תלמידיי משימה בפורום ובימים אלו אני בודקת אותה. המשימה שנתתי לתלמידים הייתה לכתוב את החזון האישי שלהם לגבי מדינת ישראל בעוד 50 שנה, בהתייחס לחזון של הרצל בספרו "אלטנוילנד" ובהתייחס למושגים כמו אוטופיה וחברה מתוקנת.

ראשית, אני נהנית לקרוא את הדברים שכתבו התלמידים. רמת הכתיבה שלהם הפתיעה אותי לטובה. שנית, הדברים שכתבו התלמידים מעניינים ומציאותיים.

אני רוצה לציין מספר דברים בהם נתקלתי בעודי קוראת ומגיבה בפורום. האחד – רואים שחלק מן התלמידים "ממחזרים" דברים שכבתו חבריהם – לפעמים מרחיבים ומפתחים רעיונות ולפעמים פשוט כותבים את אותו הרעיון במילים אחרות. השני, הוא הקושי שלי כמורה להגיב לכל אחד מהם בצורה ייחודית ואישית, לעיתים אני מרגישה שנגמרו לי המילים.....

ע"פ התכנון בשלב הבא היו התלמידים אמורים לבחור מספר מאמרונים ולהגיב זה לזה, אך בשל היעדרותי לא אתן להם את המטלה בשלב זה... לצערי ק כמחצית מן התלמידים הגישו את המטלה הראשונית.

בדיעבד, אני שמחה מאד שזה בפורום, כי כך יכלתי לבצע זאת מרחוק....

עבורי זוהי התנסות חיובית לעבודה בפורום ואני בטוחה שאשתמש בדרך זו גם בעתיד.

 

2 תגובות
תובנות בעקבות הפעילות בנושא אינטרנט בטוח
18/02/2012 16:57
yifat betser nahum

בבית הספר התנהלו אינספור פעילויות בתחום האינטרנט הבטוח, מורות עדיין פוגשות אותי במסדרונות ומספרות לי על פעילויות שנעשו בכיתותיהן. הופתעתי מעוצמת שיתוף הפעולה והעניין. היו לי כמה רגעים של נחת!

בכיתה שלי הראתי את הסרטון "זה קורה ברשת". היה דיון נהדר. כמובן שהתלמידים שלי "אף פעם לא נחשפו לדברים כאלה", הרי זה קורה רק במקומות אחרים... חבל שבשיחות האישיות עם כמה מהם כבר שמעתי על חרמות ועל דברים לא יפים (בלשון המעטה) שהם כותבים אחד לשני. מקווה שבעקבות השיחה משהו "יזוז" אצלם והם יבינו את ההשפעות ההרסניות שיש לחרמות בכלל ולחרמות ברשת בפרט.

במצגת שהכנתי היה הרבה ידע חדש עבורם - הם למדו איך לדווח על פעולות פוגעניות בפייסבוק ועל סרטים בעלי תוכן לא מוסרי ביוטיוב. וכרגיל, תמיד שאני תורמת להם גם הם תורמים לי והם לימדו אותי כמה דברים חדשים ב - facebook שלא ידעתי עד עכשיו.

והייתה גם הרצאת השוטר. הרגשתי "שנלחמתי" על ההרצאה הזו ובסוף הגיע שוטר שלא כל כך הבין בנושא,

אבל המצגת שהביא הייתה מצויינת ומשיחות עם תלמידים הבנתי שהם למדו כמה דברים חדשים ולכן גם אם הוא לא היה האדם הכי מתאים, הם עדיין הרוויחו משהו חדש. דיינו...

ועוד משהו - לקחתי פעילות מכישורי חיים בנושא הרשת ופגיעות מיניות. קראתי בכיתה סיפור על נערה שנענית למודעה באינטרנט, מתקבלת באודישן ומצטלמת ובסוף תמונותיה מפורסמות בסרט פורנוגרפי. גם כאן, הייתה הקשבה מלאה ודיון נהדר. קראתי את הסיפור במשך כמה ימים והילדים ממש רדפו אחרי כדי שאספר להם את ההמשך. הופתעתי מהתגובות שלהם. התובנות שלהם היו מדהימות ואני נהניתי כל כך לשמוע אותם ולראות איך הם התבגרו.

 

 

1 תגובות
אתיקה, זכויות יוצרים ואינטרנט בטוח
18/02/2012 16:30
yifat betser nahum

מהמפגש בנושאים הללו אני מרגישה שנתרמתי מאד. ההרצאה של לימור הררי הייתה מעניינת, תורמת ופרקטית עבורי ברמה המקצועית. בעקבות ההרצאה הכנתי תוכנית בית ספרית ליום האינטרנט הבטוח, המציעה למורות מגוון פעילויות ע"פ שכבות הגיל והנושאים השונים.

בחנתי פעילויות שונות כך שכל אחת תוכל למצוא פעילות שתתאים לכיתתה ולה.

הכנתי את התוכנית הזו במשך מספר שעות, נהניתי מכל רגע ונחשפתי לחומרים רבים שלא ידעתי על קיומם.

ברמה האישית, כאמא, התעוררו בי שאלות ותהיות רבות ויזמתי שיחה עם שתי בנותיי הגדולות על הסכנות השונות ברשת. עדיין לא הראיתי להן את הסרטונים והפעילויות מכיוון שאני מקווה שהן ייחשפו להם במסגרת בית הספר, אבל אני בטוחה שאני אעשה "השלמות" בבית.

אני מאמינה כי החינוך לאינטרנט בטוח הוא חלק מהאחריות ההורית שלי ולכן אני מקפידה לשוחח על הנושא בבית ושמחה שנחשפתי לחומרים חדשים שיעזרו לי בכך.

 

בשיעור של אסתי על זכויות יוצרים נהניתי מאד. ראשית, בגלל שזה נושא חדש עבורי וידעתי מעט מאד עליו לפני שהתחלנו בלמידה ושנית בגלל צורת העבודה המיוחדת שהוצגה בשיעור – חקרשת  וסיכום במצגת משותפת. שוב, הרווח הוא כפול – גם הכרתי נושא חדש וגם שיטת עבודה שטרם נחשפתי לה בעבר.

אני חייבת לציין שמאז יום רביעי כל פעילות\דף עבודה\מבדק שאני מכינה, אני חושבת מראש האם אני עומדת בכללי האתיקה וזכויות היוצרים. מעתה, אצלי בכיתה לא ילמדו מדפים שצולמו (כפי שהם) מספרים אחרים וכל סרט או פעילות אחרת שאהיה מעוניינת בה, אבקש תחילה את רשות המחבר כדי להשתמש בה.

ושוב, גם כאן נתרמתי בתור אמא שיכולה להסביר לילדיה כי פגיעה בזכויות יוצרים היא פגיעה בפרנסה של האחר.

0 תגובות
לשם מה לי בלוג?
21/01/2012 18:26
yifat betser nahum

זה בעצם היה אמור להיות הבלוג הראשון שלי, אבל כנראה שבעצמותיי בער עניין השינוי ולכן בחרתי בו כפוסט הראשון שלי.

ואם נחזור לשאלה המקורית – אז לשם מה לי בלוג?

הבלוג הזה נועד כדי לשתף את עמיתיי בהגיגים שלי, בחוויות המקצועיות שעוברות עליי ובניתוח הפעילויות שאני עושה. הבלוג ישמש אותי לצורך רפלקציה אישית שלי שכוללת תובנות ומסקנות  על הדברים שאני עושה (ושוב נחזור לבלוג על מהות השנוי, זו דוגמה חיה...).

אני מקווה שהבלוג הזה יאפשר לי להתבונן בתהליך שאני עוברת "מבחוץ" וכך "לראות" איך התהליך קורה ולא רק "לעבור" אותו. אני חושבת שכאשר נמצאים בתוך תהליך כלשהו לא מצליחים לעבד ולעכל את הדברים ואני מקווה שבזכות הבלוג הזה אוכל לנתח את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים ולהסיק מסקנות להמשך.

ובמבט לכיתות שאני מלמדת בהם – האם אציע להם את הבלוג ככלי?

אני מאמינה שכן, אבל אצטרך לשכנע אותם שזוהי הדרך המתאימה לבטא ולתאר את החשיבה על הדברים שעשו. מתוך המעט שדיברתי בכיתה אני יודעת שיש כאלה שעדיין לא בשלים לחשיפה מסוג כזה. אני מקווה שכאשר יראו את האחרים מתנסים ואת התגובות שלי ושל שאר חברי הבלוג לדברים שנכתבו, יקבלו את הביטחון הנדרש וישתפו אותנו  גם בבלוג שלהם.

3 תגובות
שינוי. מהי מהות השינוי?
25/12/2011 21:28
yifat betser nahum

שינוי. מהי מהות השינוי? במקרה שלי המהות היא צעדים קטנים קטנים.

 

בחופשת הקיץ פנתה אליי מנהלת בית הספר בו אני מלמדת וביקשה ממני לקחת על עצמי את תפקיד רכזת התקשוב. כמובן שמיד הסכמתי (האמת שגם די הוחמאתי, מי היה מאמין שאחרי שנתיים בהוראה יבקשו ממני לקבל תפקיד?). כשהסכמתי ידעתי שמדובר בתפקיד חדש, אך לא הפנמתי את העובדה שצריך לבנות את הדברים כמעט מאפס. וחוץ מזה, אני אוהבת לבנות דברים מאפס. זה מאתגר אותי.

 

אומנם בבית הספר שלנו פועלת מעבדת מחשבים ויש רכזת למחשבים מטעם המועצה האזורית ובחלק מן הכיתות יש מקרן ומחשב, ומורות רבות משתמשות באתרים "אופק" ו"גלים", אך בין האמצעים לבין השימוש בהם להעברת פעילויות מתוקשבות ושיעורים מתוקשבים קיים מרחק גדול.

יש כמה מורות בבית הספר אשר משתמשות במחשב במהלך השיעורים שהן מעבירות, וגם אני בינהן, אך זוהי טיפה בים. ככל שבחנתי את הדברים לעומק, הבנתי שיש לעשות שינוי תפיסתי משמעותי על מנת לנצל את המשאבים שעומדים לרשותנו ולהפוך לבית ספר מתוקשב.

 

עברו ארבעה חודשים ואני מתבוננת לאחור. השבוע ישבתי ותייקתי את כל העדכונים בקלסר של רכזת התקשוב. הופתעתי, תייקתי תיעודים של כמה שיעורים מקוונים, כמה יחידות הוראה מתוקשבות ועוד ועוד תיעודים של פעילויות מתוקשבות שונות שנעשו בתקופה זו בבית הספר. המנהלת, שראתה מה אני עושה, באה ונעמדה לידי ופתאום גם היא שמה לב לשינוי – אנחנו הולכים וצוברים מאגר שהתחיל מאפס ומתפתח מרגע לרגע.

לאחרונה שמתי לב שיש יותר ויותר מורות שמשתמשות במקרן הנייד ובמחשבים הניידים. המנהלת גם עדכנה אותי שבקרוב היא מוסיפה לכמה כיתות מקרן ומחשב באופן קבוע וכמה מורות כבר פנו אליה לבקש שהיא תדאג שיתקינו אותם בכיתות שלהן.

אין ספק שמתקיים בבית הספר תהליך של שינוי ועכשיו אני גם מבינה את המהות שלו - הרבה צעדים קטנים שבונים משהו גדול.

4 תגובות