עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
DIKW  (1)
ידע  (1)
מידע  (1)
ניהול ידע  (1)
רמספלד  (1)
ארכיון
הרצאה אחרונה
11/06/2014 21:23
תימור מילר

ההרצאה הייתה אמורה להיות הרצאת אורח אך בסופו של דבר אלי מירון העביר את ההרצאה.


בתחילה דיברנו על ניהול הידע בחברת אינטל:

ניהול ידע בחברת אינטל- מתחלק לשני סוגים.

1. העברת טכנולוגיה חדשה

2. חדשנות ופרויקטים חדשים

 

לאינטל יש מרכז פיתוח בארצות הברית ומפעלים בישראל ושאר העולם, לכן יש כאן מעבר של ידע בין המפעלים.

בתהליך ניהול ידע בהעברת טכנולוגיה חדשה יש להעביר את המידע בדיוק כפי שהוא. יש לבצע סטנדרטיזציה בתהליכי העבודה והתשתיות ובתהליכי העברת הידע.

מהלך העברת הידע צריך להיות אחיד לכולם. אותם מערכים ואותם הנחיות. מדריכים את העובדים על אותו מעבר של ניהול ידע.



הדבר השני עליו דיברנו הוא Linked in


Linked in היא רשת חברתית מקצועית. חשובה לענייני עבודה.

את הפרופיל האישי רצוי לנהל באנגלית.

חשוב שתהיה תמונה מכובדת שתתאים לאופי ולמעמד, לדוגמא- מנהל בכיר שיהיה עם עניבה.

קשרים- לכל אחד יש רשימת קשרים, כמו חברים בפייסבוק.

ישנם קשרים מסדר ראשון (קשרים חזקים), קשרים מסדר שני ושלישי.

קבוצות- מקביל לקבוצות בפייסבוק. נוצרים דיונים בנושאים מקצועיים בתוך הקבוצה. ניתן לקבל עדכונים אוטומטיים מהקבוצה.

עמודי חברה- כמו עמוד בפייסבוק.

מה כדאי לכתוב בפרופיל האישי?

מה הנסיון האישי שלי, באילו פרויקטים השתתפתי, ניסיון קודם, פרסומים קודמים, תארים שיש לי.

דרך ה Linked in ניתן לחפש עובדים, לחפש מודיעין עסקי, להפיץ מידע עסקי.

Linked in מציע לבד הצעות עבודה ושולח למייל של המשתמש לפי מה שמתאים לו.

המלצות עיקריות-
כדאי לשלוט היטב באתר זה ולבנות פרופיל אטרקטיבי.
ליצור הרבה קשרים.
להמליץ על אנשים, כדי שאלו ימליצו עלי בהמשך.
להשקיע בנוכחות ובמיתוג המקצועי.

 


סיימנו את השיעור בסיכום של כל הקורס.

ניהול הידע הינו חשוב מאוד, הן לחברות והן לאנשים עצמם.

במיוחד בעת זו בה הטכנולוגיה גדלה בקצב מטורף.

נגענו במדפסת תלת-מימד שהולכת לשנות את האופן בו חברות פועלות.

חשוב שנשים לב לקישורים בסיסיים כיצד לנהל את עצמנו, כיצד לעבוד בצוות ולשתף את הידע.

להיזהר לא לאבד ידע ולכן חייבים לשתף ידע.

ידע חדש וחדשנות הוא תנאי הכרחי להתפתחות הארגון.

 

 

 תודה על קורס מושקע ומעניין =)

 

0 תגובות
הרצאה 11
25/05/2014 14:03
תימור מילר

נושא אחד עליו דיברנו הוא- הפצת המידע באינטרנט עשויה להתבצע גם על ידי הלקוחות.

יתרונות-

*מעורבות גבוהה של הלקוחות ואפשרות התנסות וחווית המותג.

*מיידיות- ביצוע רכישה מיידית, צ'אט עם נציג, הצטרפות לרשימת דיוור.

*פילוח- האינטרנט מאפשר פילוח התנהגותי, פילוח מבוסס הקשר, מאפשר התאמת פרסום לאוכלוסייה.

*מדידה- מדידת הצלחת הפרסום.

הלקוח במרכז והוא מצפה לקבל את הטוב ביותר, בכל מקום ובכל זמן, במחיר הוגן ושתהיה לו האפשרות להגיב ולקבל מענה כשירצה.

אופציה שיווקית הינה שימוש בדואר אלקטרוני-  המטרה הינה יצירת תכנים מעניינים, הפצה מהירה וזולה ושיתוף המוני של לקוחות.

אופציה נוספת הינה שימוש ברשת חברתית- מטרתה הגדלת "נראות" החברה, יצירת מודעות למותגים, הרחבת החוג החברתי, גילוי קשרים חבויים, העמקת הקשר עם הלקוחות וקהלי היעד, שיפור הדירוג במנועי החיפוש.

בנוסף ישנו השיווק הויראלי, העברת התוכן מפה לאוזן. למעשה נעזרים בלקוחות כמשווקים.

ניתן להשתמש בדואר האלקטרוני וברשתות החברתיות כדי לשווק בצורה ויראלית, על ידי כך שאנשים מפיצים לחבריהם השיווק הינו אמין יותר.

דוגמא לרשתות חברתיות- פייסבוק, טוויטר.

 

הנושא השני הינו- מיתוג אישי.

הכוונה תהליך יצירת מוניטין, תהליך בו האדם משווק עצמו כמותג.

אנשים מעדיפים להסתמך על המלצות של אנשים שהם מכירים. ככל שנהיה יותר פעילים והמיתוג שלנו ברשת יהיה טוב יותר, כך יותר יכירו אותנו וימליצו עלינו.

דוגמא לעזר במיתוג אישי הינו- בלוג. הבלוג מאפשר לייצר קהל עוקבים.

 

הנושא השלישי הוא- הזנב הארוך.

מה הכוונה?

דמוקרטיזציה של אמצעי ייצור- היכולת של כל חובב לייצר בעצמו מגדילה את כושר הייצור לכמעט אינסוף, דמוקרטיזציה של אמצעי הפצה, חיבור וייצור ביקוש.

עקרון הזנב הארוך משפיע על היצרנים והמשווקים על ידי כך שמקטין את עלויות הייצור, מקטין את עלויות האחסון, מאפשר קיום של כלי הפצה ופילוח שוק אוטומטיים.

עקרון הזנב הארוך משפיע גם על הצרכנים-

מבחינה אקטיבית- מאפשר חיפוש והשוואת מחירים, מענה לפרסומים, הצגת דרישות.

מבחינה פסיבית- קבלת פרסומים בדחיפה: מנועי המלצה, רשתות חברתיות.

מבחינת יכולות משולבות- השתתפות בפורומים, כתיבת חוות דעת והמלצות.

0 תגובות
הרצאה 10
17/05/2014 19:44
תימור מילר

דיברנו הרבה בהרצאות קודמות על ניהול ידע, שימור ושיתוף הידע.

למעשה לא נגענו באיבוד הידע? האם זה קיים בכלל?

אז כן, נושא זה קיים והוא הדבר הראשון החשוב עליו דיברנו בהרצאה- ארגונים עלולים לאבד ידע.

איבוד הידע יכול להיגרם מסיבות שונות ומגוונות. למשל:

- הארגון אינו תומך בשיתוף הידע.

- עומס יתר על המומחים.

- ידע אשר נדחה משום ש"לא הומצא כאן".

- קידום או פיטורין של עובד אשר "לוקח" את הידע איתו.

איבוד הידע גורם לכך שהארגון לא יוכל לפתח, לתכנן, לייצר, לשווק ולקבל החלטות מבוססות ידע, מה שכמובן יגרום לנזק רב בארגון.

לכן חשובה מאוד המשכיות הידע בארגון, למשך כל חיי הארגון.

תשומת לב מיוחדת במקרים של פרישה או עזיבת תפקיד.

כלל הארגון חייב להיות שותף על מנת למנוע איבוד ידע.

ניתן לקבוע את קריטיות אובדן הידע בארגון על ידי ראיונות ומילוי שאלונים על ידי העובדים וההנהלה בארגון.

ניתן אף לחשב מקדם סיכון אובדן ידע לעובד ובכך לדעת באילו עובדים הכי "לטפל" על מנת לא לאבד את הידע שלהם.

 

הדבר החשוב השני עליו דיברנו בהרצאה הינו נושא שימור הידע.

כמו שכבר דיברנו בעבר, ידע נמסר רק בהתנדבות.

ניתן למסור ידע על ידי חניכה, לימוד, התנסות. אבל כיצד אפשר ללכוד ולמשור את הידע הנמסר?

·         תיעוד על ידי מוסר הידע – תיעוד כתוב, וידאו, הקלטות.

·         תיעוד על ידי מקבל הידע – תיעוד שיחות, רישום שאלות ותשובות, התלוות לתהליך ותיעודו.

תהליך שימור הידע:

1. ניתוח צרכים ומיפוי הידע- הגדרת עולם הידע, לקוחות הידע ומטרות השימוש בו.

2. אריזת הידע של המומחים-  תיעוד, כתיבת מדריך, פיתוח קורסים, הקלטות וידאו.

3. אחסון במאגר הידע- יצירת מאגר ידע תומך פעילות ונגישות ידידותית אליו.

4. הטמעה ותחזוקה- חשיפת התוצרים, עדכונים, שיווק המאגר.

 

הדבר השלישי החשוב עליו דיברנו בהרצאה הוא- שימוש חוזר בידע בארגון.

לשם זאת יש קודם כל לתעד את הידע ולהכין אותו לשימוש חוזר, שתהיה נגישות לידע זה על מנת שנוכל לחזור ולהשתמש בו.

ישנם 3 סוגים של אנשים המטפלים בידע:

1. יצרן הידע – הכותב \ המתעד של הידע

2. "מתווך" הידע – מכין את הידע לשימוש.

3. צרכן הידע – מי שעושה שימוש בידע.

שימוש חוזר בידע עוזר לנו גם במקרים בהם לא נמצאו מומחים כדי לטפל בבעיה מסוימת בארגון ואז ניתן לשלוף ידע קודם מבעיות דומות שקרו כבר ולשחזר את הידע ולהשתמש בו.

 

עד כאן...שוב ניפגש בהרצאה הבאה =)

0 תגובות
הרצאה 9
07/05/2014 19:23
תימור מילר

את ההרצאה פתחנו בנושא תרבות ניהול ידע-

בהרצאות קודמות דיברנו על כך שניהול ידע עומד על 4 רגליים. אחד מהם הינו- תרבות ארגונית – אנשים.

ולכן זהו הנושא החשוב הראשון עליו דיברנו.

ניתן לחלק לסממנים גלויים וסמויים.

רובד גלוי- הדברים החיצוניים: לבוש, שפה, סלנג, ראשי תיבות.

רובד סמוי- הבסיס של התרבות: הנחות היסוד, הנורמות החברתיות.

 

כדי לדעת האם התרבות בארגון היא תרבות ארגונית, אפשר לשאול את השאלות הבאות:

*מי זה "הם" ומי זה "אנחנו"?

*איך מקובל בארגון להתייחס אחד לשני? (אנחנו חברים? מתחרים? שותפים לעשייה?)

*למה עושים דברים בצורה מסויימת?

*מה נחשב לבעיה? איך מתייחסים אליה כשהיא צצה?

*מה באמת חשוב ולמה?

*כיצד לנהל ישיבות והאם הן מתחילות ונגמרות בזמן?

 

המרצה המליץ מאוד על הספר- התנופה: מטוב למצוין מאת- ג'ים קולינס, אשר בו כתובה מטריצת המשמעת היצירתית:

ארגון סטארט-אפ - משמעת נמוכה, יזמות גבוהה

ארגון בירוקרטי (עובד לפי הספר) – משמעת נמוכה, יזמות נמוכה

ארגון היררכי – משמעת גבוהה, יזמות נמוכה

ארגון מצוין – משמעת גבוהה, יזמות גבוהה

 

משמעת אינה הכוונה ציות עיוור!

בארגון מצוין העובדים יודעים מה לעשות וגם יוזמים.

 

 

**מה עושים כשכוח לא עובד? = מפעילים עוד יותר ידע.

**מה עושים כדי להגדיל את הידע? = משתפים את הידע.

 

הנושא השני החשוב עליו דיברנו הוא המשפט - כאשר משתפים ידע, הכוח שלו גדל באופן אקספוננציאלי.

 

אך קיימים מחסומים לשיתוף ידע בארגון:

*מידע שהינו רגיש

*מדיניות הרשאות \ סיווגים:

תרבות Need to know הכל סגור למעט מה שמוגדר פתוח לעובד מסוים כי הוא חייב להיות מודע לנושא.

תרבות Need to share הכל פתוח למעט מה שמודר סגור.

בארגונים ביטחוניים התרבות היא Need to know

התרבות החדישה היא לעבור לתרבות Need to share

 

 כדי ליצור תרבות של שיתוף ידע בארגון אנחנו צריכים להיפטר מהרגלים ישנים לא טובים ולעבור להרגלים של שיתוף ידע.

בדרך כלל שינוי לתרבות ארגונית בא מלמעלה למטה.

 

הנושא השלישי החשוב מאוד עליו דיברנו הוא משחוק- Gamification

כל החיים אנחנו משחקים, בכל גיל.

כאשר בוחנים משחקים באינטרנט או במחשב ישנם אלמנטים מאוד ברורים החוזרים על עצמם שמתכנתי המשחקים מכניסים למשחקים:

רמות, משימות, צבירת נקודות, דמויות, גרף התקדמות, גרף חברתי (כי זהו משחק רב-חברתי).

PBL- האלמנטים השימושיים ביותר מקובצים תחת ראשי תיבות:

P=points מטרתם לקבל פידבק על מה שעשינו, התקדמות במשחק.

B=budges תגים. מראה סטטוס, השגת יעדים.

L=leaderboards טבלת מובילים. מראה הישגים יחסיים, תחרותיות.

 

את המשחק יש לבנות בצורה הדרגתית (מקל לקשה). תחילה יש לגרום לבנאדם להתחיל ולרצות לשחק את המשחק, בדרך כלל מתאפיין על ידי משימות ראשונות קלות להשגה.

 

משחוק בארגונים: שימוש בטכניקות של משחקים מקוונים על מנת לקדם את צרכי הארגון. לגרום לעובדים לעשות משהו שהארגון רוצה.

אחת התוצאות של משחוק היא יצירת אתגר ומעורבות. לגרום לעובדים להיות מעורבים בארגון מרצונם החופשי!

המפתח הוא לייצר מצב Win Win כולם זוכים.

המטרה היא לא לגרום עניין קצר או הנאה קצרה, אלא להשיג משהו מתמשך.

 

משחקים כי אנחנו נהנים, עושה לנו כייף, לנצח עושה לנו כייף.

כדי לגרום כייף בעבודה צריך להבין מה גורם כייף לעובדים.

 

מקווה שלכם כייף!

עד כאן להפעם... עד להרצאה הבאה =)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 תגובות
הרצאה 8
30/04/2014 19:30
תימור מילר

 ידע הוא הדבר היחיד שכאשר מחלקים אותו הוא גדל.

כלומר כאשר משתפים אותו, כאשר מגדילים את מספר המחזיקים בו, הידע גדל.


אזז את ההרצאה התחלנו בחזרה על מה זה WIKI. הנושא הראשון החשוב שעלה בהרצאה משום שזהו כלי לשיתוף ידע.


WIKI= ויקיפדיה בארגון.

הידעתם מהיכן הגיע השם WIKI?

בהוואי הייתה קיימת משאית שהייתה מסיעה את הנוסעים לשדה התעופה ושמה היה WIKI-WIKI שזה מהיר. 

הפלטפורמה שלה היתה תקשורת בין אנשים. מכאן לקחו את השם WIKI.

WIKI היא פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת אינטראקציה ארגונית.

3 צעדים לWIKI:

1. פתיחת WIKI

2. הוספת תוכן

3.עדכון


למה ליישם WIKI בארגון:

*פשוט, קל ונוח לשימוש.

*מאפשר כניסה ועריכה של תכנים על ידי מספר משתמשים.

*מתפרסם במהלך העבודה על המסמך (ולא רק כשהיא גמורה) ואז אפשר להשלים ולשפר תוך כדי.

*מאפשר מעקב אחר תרומות אישיות, ניתן לראות כמה כל בנאדם תרם לכתיבה.

*אפשר להכין מערך הרשאות.

*שמירת גרסאות אוטומטיות עם אפשרות השוואה.

*שמירה אוטומטית על שרת וגיבוי אוטומטי.

*קיים מנגנון חיפוש פנימי.

 

ניתנה דוגמא של אמדוקס אשר עשתה לעצמה ויקיפדיה מקומית שנקראת אמדוקספדיה שמטרתה לייצר מאגר ידע שניתן להגיע אליו מכל היחידות הארגונית של אמדוקס. (AMDOCSPEDIA). תשתית מאוד גמישה, אוסף מונחים ארגוני, ניתן להיעזר בזה לעזור ללקוחות, מאפשר שיתוף ידע מקצועי בין מומחים בתוך אמדוקס.

דוגמא נוספת היא אלתא- השימוש בויקי באלתא נוצר כדי לקדם את המודיעין העסקי.


הדבר השני עליו דיברנו הוא שחשוב שהמידע במאגר יהיה אמין, אך יש לקחת כל מידע בעירבון מוגבל.

 חלק ניכר מהמידע והידע הארגוני אינו נשמר בשום מקום משום שהינו קיים אצל העובדים.

רוב המידע העסקי בארגון הינו סמוי, כשזקוקים לו הוא אינו זמין.



 הנושא השלישי החשוב עליו דיברנו הוא קהילות ידע.

קהילות הידע זה הכלי האולטימטיבי לניהול ידע!

זרימת הידע בארגון מתבצעת בעיקר באמצעים לא פורמלים.

התרומה הינה התנדבותית וצריך אמצעים לשיפור זרימת הידע, כמו הWIKI עליו דיברנו.

מה הפתרון? - לימוד קולקטיבי, הקמת גוף שנקרא קהילה ולימוד הקהילה בצורה וירטואלית.


קהילת ידע (הגדרה) = קבוצה של אנשים שיש להם נושא משותף כלשהוא ומרצונם החופשי הם משתפים ידע. תהליך שיתוף הידע מתבצע ברובו בצורה וירטואלית. 

הרעיון בקהילות ידע הוא לשתף ידע.


קהילת ידע הופכת למקום שבו נוח לנהל ולטפח את הידע שלי ולכן הופך להיות חלק מתהליך העבודה.

אינטרס הארגון לקהילת ידע הוא פיתוח ושימור הידע הארגוני. העלאת רעיון אליו יש אוסף של תשובות ותגובות שיעזרו לפיתוח הרעיון.

לעובדים יש גם אינטרס- זו סביבה מקצועית בה הם יכולים להתפתח ולשאול שאלות בהפצה מיידית (הגדלת המומחיות, כל מה שעשיתי זמין).

קהילת ידע מורכבת ממרכיב טכנולוגי (וירטואלי) ומרכיב אנושי! חובה את שניהם!

הוירטואלי הינו במינון הרבה יותר גדול מהמינון האנושי.


דוגמא לקהילת ידע זה- WAZE.

החלק הטריוויאלי בWAZE הוא זה שאנחנו מתחברים למערכת וכך המערכת מחשבת עומסי תנועה.

WAZE לא יושבת על שום מפה שהם קנו אלא על פי תנועת הרכבים נוצרה המפה, כלומר קהילת הנהגים יצרה את המפה.



עד כאן להיום.. למדנו הרבה והשכלנו.. אציין שוב לטובה את שילוב הדוגמאות מהחיים האמיתיים אותם המרצה נוהג לעשות רבות והדבר מוסיך לעניין בשיעור.

 

0 תגובות
הרצאה 8
30/04/2014 19:30
תימור מילר

 ידע הוא הדבר היחיד שכאשר מחלקים אותו הוא גדל.

כלומר כאשר משתפים אותו, כאשר מגדילים את מספר המחזיקים בו, הידע גדל.


אזז את ההרצאה התחלנו בחזרה על מה זה WIKI. הנושא הראשון החשוב שעלה בהרצאה משום שזהו כלי לשיתוף ידע.


WIKI= ויקיפדיה בארגון.

הידעתם מהיכן הגיע השם WIKI?

בהוואי הייתה קיימת משאית שהייתה מסיעה את הנוסעים לשדה התעופה ושמה היה WIKI-WIKI שזה מהיר. 

הפלטפורמה שלה היתה תקשורת בין אנשים. מכאן לקחו את השם WIKI.

WIKI היא פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת אינטראקציה ארגונית.

3 צעדים לWIKI:

1. פתיחת WIKI

2. הוספת תוכן

3.עדכון


למה ליישם WIKI בארגון:

*פשוט, קל ונוח לשימוש.

*מאפשר כניסה ועריכה של תכנים על ידי מספר משתמשים.

*מתפרסם במהלך העבודה על המסמך (ולא רק כשהיא גמורה) ואז אפשר להשלים ולשפר תוך כדי.

*מאפשר מעקב אחר תרומות אישיות, ניתן לראות כמה כל בנאדם תרם לכתיבה.

*אפשר להכין מערך הרשאות.

*שמירת גרסאות אוטומטיות עם אפשרות השוואה.

*שמירה אוטומטית על שרת וגיבוי אוטומטי.

*קיים מנגנון חיפוש פנימי.

 

ניתנה דוגמא של אמדוקס אשר עשתה לעצמה ויקיפדיה מקומית שנקראת אמדוקספדיה שמטרתה לייצר מאגר ידע שניתן להגיע אליו מכל היחידות הארגונית של אמדוקס. (AMDOCSPEDIA). תשתית מאוד גמישה, אוסף מונחים ארגוני, ניתן להיעזר בזה לעזור ללקוחות, מאפשר שיתוף ידע מקצועי בין מומחים בתוך אמדוקס.

דוגמא נוספת היא אלתא- השימוש בויקי באלתא נוצר כדי לקדם את המודיעין העסקי.


הדבר השני עליו דיברנו הוא שחשוב שהמידע במאגר יהיה אמין, אך יש לקחת כל מידע בעירבון מוגבל.

 חלק ניכר מהמידע והידע הארגוני אינו נשמר בשום מקום משום שהינו קיים אצל העובדים.

רוב המידע העסקי בארגון הינו סמוי, כשזקוקים לו הוא אינו זמין.



 הנושא השלישי החשוב עליו דיברנו הוא קהילות ידע.

קהילות הידע זה הכלי האולטימטיבי לניהול ידע!

זרימת הידע בארגון מתבצעת בעיקר באמצעים לא פורמלים.

התרומה הינה התנדבותית וצריך אמצעים לשיפור זרימת הידע, כמו הWIKI עליו דיברנו.

מה הפתרון? - לימוד קולקטיבי, הקמת גוף שנקרא קהילה ולימוד הקהילה בצורה וירטואלית.


קהילת ידע (הגדרה) = קבוצה של אנשים שיש להם נושא משותף כלשהוא ומרצונם החופשי הם משתפים ידע. תהליך שיתוף הידע מתבצע ברובו בצורה וירטואלית. 

הרעיון בקהילות ידע הוא לשתף ידע.


קהילת ידע הופכת למקום שבו נוח לנהל ולטפח את הידע שלי ולכן הופך להיות חלק מתהליך העבודה.

אינטרס הארגון לקהילת ידע הוא פיתוח ושימור הידע הארגוני. העלאת רעיון אליו יש אוסף של תשובות ותגובות שיעזרו לפיתוח הרעיון.

לעובדים יש גם אינטרס- זו סביבה מקצועית בה הם יכולים להתפתח ולשאול שאלות בהפצה מיידית (הגדלת המומחיות, כל מה שעשיתי זמין).

קהילת ידע מורכבת ממרכיב טכנולוגי (וירטואלי) ומרכיב אנושי! חובה את שניהם!

הוירטואלי הינו במינון הרבה יותר גדול מהמינון האנושי.


דוגמא לקהילת ידע זה- WAZE.

החלק הטריוויאלי בWAZE הוא זה שאנחנו מתחברים למערכת וכך המערכת מחשבת עומסי תנועה.

WAZE לא יושבת על שום מפה שהם קנו אלא על פי תנועת הרכבים נוצרה המפה, כלומר קהילת הנהגים יצרה את המפה.



עד כאן להיום.. למדנו הרבה והשכלנו.. אציין שוב לטובה את שילוב הדוגמאות מהחיים האמיתיים אותם המרצה נוהג לעשות רבות והדבר מוסיך לעניין בשיעור.

 

0 תגובות
הרצאה 7
30/04/2014 15:03
תימור מילר
העולם כיום אינו כפי שהיה פעם!
הרשת הינה פלטפורמה אשר עם הזמן השתפרה והשתבחה על ידי המשתמשים אשר הוסיפו לה כל פעם עוד ערך.
כיום ישנם יותר ויותר אתרים חברתיים ותוכנות שיתופיות.
ניהול הארגון הפך מניהול היררכי אנכי לניהול מרושת רב ממדי.
מורכב יותר? בהחלט! אך גם מסודר יותר.
 
לרשת יש כוח רב! כוחה תלוי במספר החברים ברשת (N) ובערכה של הרשת (P).
ישנם מספר סוגים של רשתות:
רשת חד כיוונית- למשל טלוויזיה, כוחה תלוי רק במספר החברים בה (מספר מכשירי הטלוויזיה)
רשת טלפונים- תלויה במספר החברים בחזקת 2.
הרשת כתקשורת חברתית- מבנאדם אחד ניתן להגיע להמון המון אנשים. מספיק שישותף חומר עם אדם אחד, אותו אדם ישתף עם חבר אחד וכך הלאה והגענו למספר רב של אנשים הנחשפים לחומר זה.
חוזר הקשרים האלו נמדדים באמצעות הזמן, העוצמה והאינטימיות בקשר, למשל אם לA וB יש הרבה חברים משותפים אזי הקשר ביניהם חזק.

ישנו מושג- רשת מסוג עולם קטן, המוגדר על ידי מספר הצמתים (N) ומספר הצעדים הממוצע על מנת להגיע מצות לצומת (L).
ברשת מסוג עולם קטן ישנן הרבה קבוצות קטנות אשר הקשרים ביניהם חזקים והקשרים מקבוצה לקבוצה אחרת חלשים יותר.
היתרון הוא שבאמצעות הקשרים החלשים ניתן להגיע לאוכלוסיות שלא ניתן להגיע אליהם באמצעות הקשרים החזקים.
הכוונה היא שהמידע יגיע גם לקבוצות אחרות ושם ישותף על ידי החברים מאותה קבוצה או מקבוצות אחרות ובסופו של דבר ישותף להמונים.

הבנה זו מובילה להבנת הקשרים בארגון- ארגון מורכב מיחידות (אוכלוסיות\קבוצות) שונות.
המטרה בארגון היא להשיג זרימה טובה בארגון בין הקבוצות השונות, שיתוף המידע בין כלל העובדים וניהול נוח של כלל העובדים.
בארגון משתמשים ברשת שיתופית כדי להשיג את המטרות האלו. רשת חיצונית- אינטרנט ורשת פנימית- אינטראנט.
הרשת בארגון נקראת פורטל ודרכה משתפים אתרי אינטרנט ומידע לכלל העובדים.
בפורטל נשמר המידע, משותף, ניתן לחפשו, זורם המידע, הממשק אחיד ונוח למשתמש.

אסכם בערך מוסף של הרשתות החברתיות: 
*העזרות בידע סמוי של אנשים
*העזרות באנשים לאיתור תכנים
*העזרות בתכנים לאיתור אנשים

עד כאן להפעם עד ההרצאה הבאה... =)

0 תגובות
הרצאה 6
10/04/2014 10:58
תימור מילר
השעה הראשונה התחילה בהרצאת אורח- צביקה פופר. 
צביקה פופר הגיע לדבר איתנו על ערים חכמות. מה זה עיר חכמה אתם שואלים? גם אני שאלתי..
אז קודם כל זהו הנושא הראשון החשוב שעלה בהרצאות:
עיר חכמה היא עיר המשקיעה בהון האנושי שלה, באנשים שבה. 
עיר חכמה היא עיר המשקיעה בהון החברתי שלה.
עיר חכמה היא עיר המשקיעה בטכנולוגיה שלה.
ועיר חכמה היא עיר בה יש תקשורת בין כל התחומים הללו.
קהילה חזקה יוצרת עמידות! עיר חכמה תהיה חכמה אם תשקיע בקהילה שבה והקהילה תהיה חזקה.
תודה רבה לצביקה פופר שהנעים שעה מזמננו =)

המשכנו לדבר על חכמת ההמונים. הנושא השני החשוב עליו דיברנו בהרצאה.
מה זה אומר חכמת ההמונים? ההמון יודע יותר מהגאון! אף אחד לא חכם יותר מכולם!
הקבוצה כולה תדע למצוא פתרון טוב יותר מאשר אדם בודד.
חשוב כמובן שיהיה מגוון של אנשים כדי שיהיה מגוון של דעות ושלכל אחד תהיה עצמאות מחשבתית, הכוונה שלא יושפע מדעות האחר ואז כשמסתכלים על ."ממוצע" של תשובות הקבוצה, מקבלים את הפתרון הטוב ביותר.
לדוגמא- WAZE פועלת על חכמת ההמונים. הרבה אנשים נוסעים ברחוב ומדווחים לWAZE. אם נוצר פקק, WAZE יודע לכוון אותך מכיוון אחר שעוקף את הפקק.

הנושא השלישי החשוב עליו דיברנו בהרצאה נובע מחכמת ההמונים ונקרא- מיקור המונים.
[המונים + מיקור חוץ = מיקור המונים]
מיקור המונים מדבר על העסק עצמו ועל כך שההמונים מעצבים את העסק. בסופו של דבר ההמונים הם לקוחות הארגון.
לדוגמא- סקר לפיתוח מוצר חדש, בסופו של דבר ההמון יחליט האם מוצר זה יצא לפיתוח או לא.

נקנח במימון המונים (CROWDFUNDING) וב-4 המודלים לגיוס כספים:
1. מודל התרומה (Donation)- אנשים הנותנים את כספם לא מקבלים משהו מוחשי בתמורה, אלא את ההרגשה כי תרמו.
2. מודל הפרס (Reward)- אנשים הנותנים את כספם מקבלים פרס\תעודה בתמורה.
3. מודל השקעה (Investment)- אנשים הנותנים את כספם מקבלים חלק מאחזקות החברה.
4. מודל הלוואה (Laon)- אנשים הנותנים את כספם יקבלו אותו בחזרה בהמשך כולל ריבית.

עד כאן להרצאה זו.. היה מאוד מעניין..
השילוב של מרצה מבחוץ מעשיר את השיעור, מגוון ומעניין יותר.
0 תגובות
הרצאה 5
05/04/2014 10:27
תימור מילר
את ההרצאה התחלנו בנושא המעסיק את רובנו לעיתים קרובות והוא דואר אלקטרוני שמקבלים ממקור לא ידוע.
אז קודם כל אם אתם בטוחים שהמייל הוא לא בשבילכם, למשל אם קיבלתם מFEDEX ולמעשה אין לכם שום קשר לחברה הזו ולא הזמנתם כלום אז ישר למחוק. אם ישנו צל של ספק שהמייל אכן מיועד אליכם ישנה אפשרות לבדוק את כתובות האינטרנט מהן הגיע המייל. למשל בGMAIL לוחצים על MORE ואז על SHOW ORIGINAL ומקבלים את כתובות האינטרנט מהן הגיע המייל וכך ניתן לראות אם אכן המייל הגיע מFEDEX או שזה וירוס.
זהו הדבר הראשון החשוב עליו דיברנו בהרצאה. אם אין ספק שהמייל לא מיועד אליכם אז הכי בטוח זה למחוק!

לאחר מכן דיברנו על כך שיש הבדלים בין ניהול קבצים, ניהול מסמכים וניהול רשומות ולכל אלה ביחד קוראים ניהול תכנים.
ניהול נכון של כל אלו בארגון, יחסוך זמן מבוזבז של חיפוש וגם כסף.

הדבר השני החשוב עליו דיברנו הינו הקשר של מסמכים ורשומות בארגון לבית משפט. דיברנו על דרישות מרשומות לפי גנזך המדינה ולפי חוקים חיצוניים. חשוב שרשומות יעמדו בחוקים אלו כדי שיהיו קבילות מבחינת בית משפט באם יהיה צורך להציגם כנספחים למשפט.
תהליך איסוף המסמכים והרשומות בארגון נקרא E-DISCOVERY. מסקר שנערך בארצות הברית בשנת 2009 עלה כי ל-רבע מהארגונים שנתבקשו להגיש מסמכים למשפט, נדרש כחודש לאסוף את כל המסמכים והרשומות. זה זמן רב מאוד וזה בגלל שהמסמכים והרשומות לא היו מסודרים בארגון.
המושג מוכנות משפטית מדבר על בארגון. ארגון המוכן משפטית הינו ארגון המוכן מהר לשלוף מסמכים. ארגון זה מקטין את הסיכון והעלות של אי-מציאת המסמכים.

הדבר השלישי החשוב הינו המושג METADATA שהוא מושג כולל למאפייני המסמך, כלומר נתונים על הנתונים.
מושג זה מתחלק ל2:   מאפייני מערכת הקבצים: שם המסמך, שם הכותב, תאריך יצירה, תאריכי שינויים, מספר דפים, גודל המסמך וכולי,...
   מאפייני תוכן: שיוך היררכי- מאיזה יחידה המסמך, לאיזה פרויקט הוא שייך, באיזה נושא ומה תוקפו ועוד..
METADATA מוצלח הוא כזה שמבטא בצורה הטובה ביותר את הנושא עליו מדבר המסמך.

לבסוף הרחבנו על טכניקות בהן הארגון מארגן את המאפיינים של המסמכים, על מנת שיהיה אחזור נוח של מסמכים:
* טקסונומיה ארגונית- אוסף המונחים המקובלים בארגון.
* אונטולוגיה- מפה של הקשרים בין המילים.
* פולקסונומיה- תיוג על ידי משתמשים.

זהו להיום.. היה מעניין מאוד!
נקודה אחת לשיפור מבחינתי היא שיש נושאים עליהם אנחנו מדברים כל שיעור, אני בטוחה שזה לא טעות ושאכן נושאים אלו חשובים, אך יש נושאים שכבר הבנו ואפשר להמשיך יותר הלאה לדעתי.

0 תגובות
הרצאה 3
24/03/2014 09:21
תימור מילר
כמה חשוב איך שומרים במחשב מסמכים?
חשוב מאוד!
על מנת שיהיה אפשר למצוא את המסמך ששמרנו יש לנקוט בלוגיקה מסוימת.. ויש גם לזכור את הלוגיקה הזו.
זהו הדבר הראשון החשוב עליו דיברנו. רצוי לשמור קובץ פעם אחת ורצוי מאוד גם להוסיף תגיות למסמך, מילות מפתח, שיקלו על מציאת המסמך.
דיברנו על כך שיש במחשב ספריות שהן מעין תיקיות וירטואליות בהן נשמרים קבצים ידועים כמו תמונות, שירים, סרטים..
הידעתם שיש דבר שנקרא EVERNOTE? בבסיסו יש רשימות והוא שומר אותן בתוך "מחברות" באופן אוטומטי. ניתן לתייג וניתן לשמור קבצי תמונות, טקסטים, PDF..

הדבר השני החשוב עליו דיברנו הוא כתובות URL, כתובות של אתרי אינטרנט. מכירים את הכתובות האלו עם המלא אחוזים שמתפרסות על יותר מדי שורות? אז זה לא טוב.. חשוב שהכתובת URL תהיה קצרה.. כך נוכל לשתף אותה.. לצייץ אותה בטווויטר.
אם יש לכם אתר עם כתובת ארוכה, יש מספר אתרי אינטרנט אשר יקצרו לכם את הכתובת. למשל והמומלצת מביניהם bit.ly

והדבר השלישי החשוב בו נגענו הוא תוכנות חיפוש במחשב. ישנן ממש תוכנות, בנפרד מהחיפוש הרגיל המותקן אצלנו במחשב, אשר מטרתן להיות תוכנות מהירות ונוחות לחיפוש קבצים במחשב האישי שלנו. לדוגמא- (WDS, CDS (DS=desktop search. בתוכנות אלו ניתן לחפש קבצים, אי-מיילים, ניתן לחפש לפי תאריך, גודל קובץ וכו..
ישנה גם תוכנת MENDALE שהיא תוכנה לארגון ושמירה של קבצים מדעיים. לתוכנת מנדלה גרסה מקומית (במחשב בו היא מותקנת) וגרסה מעוננת (באינטרנט) ולכן ברגע שמכניסים קובץ למנדלה, היא ישר שומרת את הקובץ גם באינטרנט ולמעשה מאפשרת גיבוי אוטומוטי ושיתוף אינטרנטי. בנוסף התוכנה מוציאה את שמות המחברים של הקובץ (כרפרנסים).

דיברנו היום הרבה על שמירת מסמכים במחשב.. מה שמדגיש את החשיבות של כך.. הדבר חשוב בהתעסקות במחשב האישי ועל אחת כמה וכמה בהתעסקות ושמירה במחשבי הארגון, על מנת שנוכל למצוא קבצים הקשורים אלינו מכל מאגר הקבצים של הארגון.


עד כאן להרצאה זו.. נתעדכן בהרצאה הבאה =)
0 תגובות
« הקודם 1 2 הבא »