עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
רשמים לאחר הוראת מהלך ההוראה השני
03/05/2017 20:19
תהילה
פרופיל קבוצה

כיתה: ה
מספר תלמידים: חמישה
רמה: רמה בינונית נמוכה


הצגת הנושא
כבר בהצגת הנושא בשיח הכיתתי.

חלוקת המשימה
התלמידים ידעו לזהות יפה את הנושא ואת הדילמה. הם אתרו את הנמען ומטרת הכתיבה בקלות, השתמשנו גם הפעם במדגשים לסימון הנמען, מילות שאלה ומילות הוראה.
את הטבלה חלקתי לכל אחד מהתלמידים העבודה היתה אישית, לאחר מכן כל אחד גזר את רעיונותיו וסידר אותם לפי סדר חשיבותם.

מליאה
בדקנו אלו רעיונות היו זהים ואלו לא, סדרנו את כל הרעיונות ביחד לפי סדר חשיבותם. את כל הרעיונות מיקמנו בטבלה משותפת וכתבנו לכל רעיון את העמדה המנוגדת לו.
לאחר מכן נקטנו עמדה משותפת וכתבנו ביחד את התגובה למתנגדים לעמדתנו.

רשמים
הרבה יותר קל לי לעבוד בשלב הזה בקבוצה קטנה כי אני לא מיומנות במהלך הוראה כזה.
מהלך ההוראה השני היה יותר ברור לי לכן גם יותר ברור לתלמידים.
השיח המשותף מאוד עוזר לקדם ולהעשיר את הכתיבה.
העבודה המשותפת והתרגול באמצעות השימוש בתבנית אמנם... אבל... סייע מאוד לשפר את הכתיבה.

אבל עוד רבה העבודה אני מניחה שכאשר אני אפנים את המהלך החדש הזה תהיה גם הפנמה אצל תלמידי. כמו כן לא רק בטקסט טיעוני התחלנו להשתמש בתבנית הזו גם במהלך שיעורי ספרות, נביא ותורה.
0 תגובות
רשמים לאחר הוראת מהלך ההוראה הראשון - דמי כיס
20/04/2017 23:30
תהילה
פרופיל כיתה
כיתה: ה'

מספר תלמידים: 22

חלוקה לרמות:
3 רמה נמוכה מאוד, שניים מתוכם משולבים.
3 רמה נמוכה.
6 רמה בינונית נמוכה.
7 רמה בינונית גבוהה.
3 רמה גבוהה

שיעור ראשון - טרום התערבות

הצגתי את הנושא וכתבתי את כל מה שאמרו על הלוח, להפתעתי הם כלל לא ידעו מה זה דמי כיס ("כסף שמקבלים מסבא וסבתא" "מתנה ליום הולדת" "כסף אם עוזרים לאמא או לאבא" "דמי חנוכה" "דמי פורים"), למעט ילד אחד. הייתי צריכה לחדד להם את הנושא יצאתי מתוך נקודת הנחה שהם יודעים מה זה דמי כיס. 

הצגת מטלת הכתיבה

התלמידים ידעו להסביר מה עליהם לעשות אך לא שמו לב לנמען כבר "הרחתי" שכאן הם הולכים להיכשל אך התאפקתי ולא רמזתי כלום.

כתיבת טיוטה ראשונה

נוכחתי שכל התלמידים למעט שניים ידעו לכתוב את עמדתם, אך כולם  ללא יוצא מן הכלל לא שמו לב לנמען. הם כתבו בשפה דלה תוך שימוש בסלנג, נימוקים לא מספיק מפורטים וברורים אם בכלל, ללא מבנה של כתיבה טיעונית למעט תלמידה אחת.
במילה אחת אכזבה!

למידת עמיתים

במהלך הפעילות בקבוצות הדיון עברתי בין הקבוצות ואכן נוכחתי שיש הפריה הדדית, ראיתי שהדיון המקדים לפני כתיבת הטיוטה הראשונה היה מאוד משמעותי, אך התלמידים המאתגרים לא מצאו את עצמם בעיקר במהלך יצירת התרשים. כמו כן הייתי צריכה לעצור את השיעור ולהסביר לכלל התלמידים מהו תרשים (סוגי תרשימים מטרת התרשים, יתרונותיו חסרונותיו וכו'.) 

דף מידע

השימוש במדגשים בתוך דף המידע ריכז את התלמידים ועזר להם מאוד בזיהוי וארגון המידע שלא הופיע בכתיבתם.
את כל המידע ארגנו אחר כך בטבלה יתרונות מול חסרונות.

התייחסות לנמען

התעכבנו על זיהוי הנמען במטלה, וחשיבות הזיהוי להתאמת הנכתב לנמען. חזרנו למטלה הכתובה שחולקה, הדגשנו את הנמען. הדגשנו גם מילות הוראה ומילות שאלה.
התלמידים הטובים הבינו אך התלמידים המאתגרים לא היו איתי כלל.

כתיבת טיוטה שניה

מאכזבת מאוד רק אצל חמשה תלמידים חל שיפור משמעותי, כגודל הצפייה כך גודל האכזבה "הצילו"!
לא נתתי להם להחליף בינהם טקסטים, הם לא מיומנים בזה עדיין, פחדתי שיפגעו זה בזה.

החלטתי לעבוד בקבוצות קטנות הומוגניות בשעות הפרטניות, אולי מכאן תבוא הישועה.

מסקנות חשובות לי:

התלמידים לא יודעים לכתוב פתיחה, הם מקובעים למילה "לדעתי".
לתלמידים יש קושי בהבחנה בין נימוק לדוגמא.
לתלמידים יש קושי בפיתוח והרחבת נימוק, הם כותבים הרבה נימוקים לא מפותחים.
לשיחה המקדימה לפני תחילת הכתיבה יש חשיבות.
זיהוי הנמען גם הוא מרכיב חשוב בכתיבה.



0 תגובות
תובנות מפגש שני
09/10/2016 18:19
תהילה
כאשר אנו מנסחים מטלת כתיבה למטרת טיעון או בכלל, אנו צריכים להקפיד על מספר דברים, על מנת שתלמידנו יגישו תוצר מיטבי ויחוו כמה שיותר הצלחות.
חשוב לכתוב פתיח המציג את נושא  מטלת הכתיבה ואת הדילמה אותה נרצה לראות בכתיבת התלמיד. 
חשוב שנגדיר לתלמיד את הנמען אליו מופנת כתיבתו.
חשוב שנגדיר את מטרת הכתיבה.
בכתיבתנו כדאי שנוסיף פיגומים שיקלו על הכתיבה, וניתן הנחיות ברורות לגבי אורך הטקסט הנדרש, סימני פיסוק, כתיב נכון, וכו'.

אם נגדיר לעצמנו את התוצר המצופה מתלמידנו ובאותה נשימה נדע להגדיר את המצופה לתלמידנו נקבל תוצר מיטבי.
0 תגובות
האם אתה בעד או נגד השמעת שירים בהפסקות ...
09/10/2016 17:17
תהילה
האם אתה בעד או נגד השמעת שירים בהפסקות לפי בחירת התלמידים?

מועצת התלמידים העלתה בישיבה את רעיון השמעת שירים בהפסקות לפי בחירת התלמידים בלבד.

האם אתה בעד או נגד השמעת שירים בהפסקות לפי בחירת התלמידים בלבד? כתוב דעתך.

נמק תשובתך, בתשובתך כתוב לפחות שני נימוקים ודוגמא אחת לכל נימוק התומכת בנימוקך.

כתוב תשובתך באורך שבע שורות לפחות, הקפד על כתיב נכון וסימני פיסוק.
0 תגובות
כיצד אני מקדמת כתיבה בכיתתי?
18/09/2016 17:07
תהילה


מי מפחד מכתיבה?


הורים יקרים!


בגיל הרך ילדים נגשים לכתיבה בשמחה ורצון, כתיבה  ילדית קווים עיגולים. הם מספרים מה כתבו והקשר בין "הנכתב" למסופר מקרי לחלוטין. מה קרה להם מאז? מי? מתי? למה הוקמו מחסומים? להיכן נעלמה השמחה והרצון לכתוב, מתי הפך העיפרון לחרב? בשנה זו אנסה להנמיך מעט את המחסומים להפוך את החרב שוב לעפרון להחזיר מעט את הרצון והחשק לכתוב.

 

במהלך השבוע מוקצות לנו שש שעות שפה, שעה אחת מיועדת לכתיבהולא להקניית כתיבה. כל תוצרי הכתיבה יוכנסו לתלקיט כתיבה כאשר בסוף כל מחצית יבחרו התוצרים ויוכנסו לתלקיט מציג.

 

שלושה שיעורים בחודש יוקדשו לכתיבה על פי תוכנית הלימודים, ושיעור אחת יוקדש לכתיבה חופשית לפי רצון התלמיד. ההקניות ישולבו במהלך שיעורי עברית בהקשר ליחידת ההוראה הנלמדת באותו שבוע. השנה נתמקד בכתיבת טקסטים למטרות טיעון. 


הערכת הכתיבה תתבצע באמצעות מחוון ע"י התלמיד הכותב, עמית, מורה.

 

0 תגובות
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון