עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
הרשמים שלי מן הקורס
10/06/2017 18:41
tali engel
ענת היקרה! 

במהלך המפגשים בקורס "קידום תהליכי כתיבה" בהנחייתך למדתי רבות. 
הייתה זו למידה חווייתית, משמעותית ומועילה מאוד- שענתה על כל ציפיותיי.
הקורס היה מעשי ונתן כלים ואסטרטגיות אותם ניתן ליישם בכיתה באופן מובנה, רציף, יעיל וידידותי.
עזרת לי מאוד להתחבר אל נושא לימוד הכתיבה ממנו נרתעתי.
תודה מעומק הלב על שיתוף הידע.

לדעתי כדאי וצריך ללמד את כל האסטרטגיות והדרכים לשיפור ולשכלול הכתיבה וליישמן באמצעות מתן מטלות כתיבה במהלך כל השנה ברציפות... כך תהפוך מלאכת הכתיבה קלה יותר מפעם לפעם.

התובנות שלי בנוגע להוראת הכתיבה:
1. יש להתאים את הכתיבה לקהל היעד אליו אנו פונים, משמע הנמענים. 
כמו כן חשוב להגדיר את מטרת הכתיבה כדי שלא לסטות ממנה.
2. עליי לנסח את משימת הכתיבה שאני נותנת לילדים באופן ברור, ולוודא אתם שהם אכן מבינים את נושא המשימה. הוראות ברורות ותיווך מסייעים לילדים במעבר משיח דבור לכתיבה.
3. חשוב לתת לילדים משוב מדויק על כתיבתם. להתחיל במשוב חיובי ולכתוב מה הילד יודע ומה יש עוד ללמדו
4. יש לשוחח עם הילדים על הנמען "שיראו אותו לנגד עיניהם" להגדיר אותו ואת צרכיו. - הדבר מסייע בכתיבה
השימוש בשיח אורייני מאפיין את השיח בביה"ס וחשוב למשימת הכתיבה. הוא כולל שימושי לשון הבאים: הרחקה, מפורשות, דיוק ולכידות. 
5. לשתף את התלמידים מתחילת התהליך שהמטרה היא ללמוד לכתוב טוב יותר. להחמיא להם על המאמץ ולתת לגיטימציה לקשיים שעולים במהלך תהליך הכתיבה.
6.ליצור קבוצות למידה קטנות ולעבוד איתן על היבט אחד או שניים שאנו רוצים לקדם בכתיבתם. 
7. להעביר לילדים שאלון הערכה עצמי של תהליך הכתיבה לפני ההתערבות ולאחריה.
8. הבעת הטענה תבוא בתחילת הכתיבה הטיעונית של המוען, כיוון שבדרך זו הוא מסב את תשומת ליבו של הנמען לנושא ולדעתו האישית בעניין. לאחר מכן הוא מנמק את טענתו ובסיום חוזר על דבריו - כך יוצר שלמות בהעברת המסר: טענה - הנמקה - סיום. 
9. לאחר הנימוק חשוב לכתוב הסבר, כיוון שזה מעשיר את הכתיבה ומחזק את הטיעון. 
10. בדיון הראשוני שנעשה במליאה בע"פ - חשוב לברר ידע קודם בנושא! 
11. הצגת טיעוני נגד מחזקת את עמדת הכותב ומרחיבה את ההנמקה ואת מטרת הטקסט ע"י מבנה ויתור! 
12. הרחבת הפתיח באמצעות שאלות מנחות וכן ע"י חזרה על מילים, היוצרת רצף ובהירות לקורא. 
13. לשיפור ושכלול הנימוקים נשתמש בתמרורי עריכה: השמטה / שינוי ש הוספה. 
14. משפט הסיום יכלול הכללה, יביע את שתי הטענות המנוגדות וידגיש את עמדת הכותב. כיוון שמטרתו לבסס את הטיעון של הכותב ולשכנע את הקוראים.
15. בסיום תיהלוך הכתיבה יש להציג בפני התלמידים את הטיוטות השונות, כדי שיראו את השינוי שחל. 

ברגשי הערכה,

טלי אנגל 
0 תגובות
כיצד אני מלמדת כתיבה בכיתתי?
05/02/2017 17:22
tali engel
כאשר אני מלמדת כתיבה טיעונית אני פותחת בשאלה מהי כתיבה טיעונית? 
אני מנסה לדלות מהילדים תשובות רבות ומגוונות ככל האפשר, כדי שיהיו שותפים לתהליך הכתיבה, וכדי שיבינו מדוע צריך לעסוק בזה? 
מהו טיעון? מדוע צריך לכתוב טיעון? מהן מטרות הטיעון? כיצד לדעתכם צריך לכתוב טיעון? מהו טיעון טוב? 
לאחר שאני כותבת את תשובותיהם על הלוח, אני מבקשת מהם לחשוב ולאחר מכן לכתוב במחברותיהם מדוע כדאי ללבוש תלבושת אחידה? (או כל טיעון אחר שארצה לעסוק בו בהתאם לצרכים הכיתתיים)
בשיעורים הבאים אכתוב את הטיעון "כדאי ללבוש תלבושת אחידה" על הלוח ואכתוב את תשובות הילדים / הסיבות / הנימוקים שהם מצאו. 
בהמשך אסביר שלכל סיבה יש להוסיף דוגמה, כדי לחזק את הטענה.
בנוסף, אלמד אותם כיצד מנסחים את סיום הכתיבה הטיעונית.
לאחר שנעבור על מבנה הטיעון ועל חשיבות התוכן, שיהיה מלא ומשכנע, נכתוב יחד מחוון שיבדקו את עצמם. 
בשלב הבא, אבקש מהם לכתוב טיעון חדש בנושא אותו נבחר יחד (כדי שיהיה קרוב לעולמם, שיעניין אותם). 
בשלב מאוחר יותר אציג בפניהם דוגמאות שונות של טיעונים...   

0 תגובות