עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
מהו בלוג?
09/12/2012 18:57
תהילה

בס"ד

1. בְּלוֹג (מאנגלית Blog, בעברית יומן רשת או רשומון) הוא אתר אינטרנט שבו נכתבות רשומות ("פוסטים") העוסקות בחוויות, חדשות ומאמרים, לעיונם של גולשי האינטרנט לשם קריאה ובדרך כלל אף לתגובה. הרשומות מסודרות בדף הבית ובדפי הקטגוריה על פי הנושא החדש ביותר בהתחלה והישן ביותר בסוף. בעלי בלוג נקראים בלוגרים וקהילת בלוגרים נקראת בלוגוספירה (לעתים המילה משמשת כביטוי למכלול הבלוגים באינטרנט, לעתים גם נעשה שימוש במונחים "בלוגטופיה", "בלוגספייס" ו-"בלוגיסטן").

הבלוג הוא אחד ממאפייניה של תרבות האינטרנט. יש שראו בו סוג של יומן אישי השונה מזה שנכתב בתקופה שקדמה לעידן האינטרנט, בפומביות ההתקשרות עם העולם שהוא מציע. בעידן ה- ווב 2.0 נוצרה הפרדה בין יומן-רשת, שהוא הבלוג, לבין יומן רשת אישי (Web Journal). כיום שולטת מגמת כתיבת בלוגים של אנשי עסקים, בלוגים של פוליטיקאים ידועי שם, ובלוגים של יוצרים ואנשי אקדמיה המשמשים פלטפורמה לפרסום יצירות אמנותיות וספרותיות, מאמרי דעה וביקורת ומאמרים אקדמאיים. מספר הקוראים בבלוג מגיע לעתים קרובות למספר הקוראים של ספר בזמן קצר מאוד, זוהי הסיבה שבגללה מספר סופרים הולך וגדל כותבים בלוג אישי בידיעה שיצירתם תגיע לקוראים במהירות ויוכלו לקבל מהם משוב. על חשיבותם של בלוגים מסוג זה ניתן ללמוד מהשכיחות הגדלה והולכת שבה מאמרים אקדמיים מצטטים ומתייחסים למאמרים שמופעים בבלוגים של חוקרים וכותבים אקדמיים.

סוגים שונים של בלוגים

ניתן לסווג את הבלוגים הקיימים לא רק מבחינת המאפיינים הטכנולוגיים שלהם, אלא גם מבחינת הנושאים שבהם הם עוסקים. ניתן למצוא בלוגים שבעליהם מפרסמים מידע אודות החיים הפרטיים שלהם, כאלה העוסקים בחדשות ואקטואליה, בלוגים המסקרים נושאים כמו טכנולוגיה, פוליטיקה או סרטים, ואף בלוגים המתארים את הנעשה בחברה מסחרית ונכתבים על ידי עובדיה. ניתן גם להרוויח מכתיבת בלוגים על ידי שילוב פרסומות או קבלת כסף על מנת לפרסם מוצרים, כך שישנם גם אנשים שכתיבת הבלוג מהווה עבורם משרה חלקית או מלאה (Power to the People: Social Media Tracker Wave 3, 2008; “State of the Blogosphere 2008,” 2008).

בלוג פרטי

בלוג פרטי הוא הסוג הדומה ביותר ל"יומן אישי" ובו כותב כל אדם החפץ בכך את דיעותיו, מחשבותיו ורגשותיו, מתאר את סדר היום שלו, ולמעשה כותב את כל העולה על רוחו. בלוגים אלה לרוב יצברו קוראים במידה והאדם הכותב אותם הנו אישיות מוכרת או ייחודית, או במידה וכתיבתו יוצרת עניין מיוחד. גם בלוגים פרטיים נחלקים לקטגוריות שונות על-פי מאפייני גיל, נושאי כתיבה שונים, וכן לפי שיוך קהילתי (בלוגים סטודנטים וכו)

בלוג קהילתי

בלוג קהילתי הוא בלוג שבו כל אחד יכול להביע את דעתו, לפרסם קישורים או מאמרים מעניינים שמצא באינטרנט או להביע דעה בקשר לכתבות שפורסמו. ההבדל המהותי בין בלוג קהילתי לבלוג רגיל (פרטי) הוא שבבלוג כותב רק איש אחד או קבוצת אנשים נבחרת. בבלוג קהילתי כל אחד יכול לכתוב. בלוג קהילתי שובר גבולות בין אנשים ומהווה מקום המפגש למבקריו תוך עידוד דיונים בין הגולשים. כל הפוסטים בבלוג קהילתי מבוקרים על ידי מנהלי המערכת כדי לסנן תכנים לא ראויים.

בלוג בארגון

בתוך משפחת הבלוגים הארגוניים יש שני סוגים: בלוגים של ארגונים ברשת האינטרנט ובלוגים ארגוניים ברשת האינטרנט. ארגונים רבים מתחילים להשתמש בבלוגים ככלי לעובדי היגע בארגון שבו הם יכולים לכתוב את הידע שלהם, ולשתף אותו עם עמיתים ועם לקוחות. ארגונים רבים מתלבטים בסוגיית איתור הידע הסמוי בראשם של עובדי הידע בארגון וכן בשימוש מושכל בידע סמוי זה. לצורך כך משקיעים ארגונים רבים משאבים בהפעלה ובהטמעה של מערכות ניהול ידע. בלוג, או אתר אישי של עובד ידע בארגון יכול להוות סביבה פתוחה, מזמינה ומעודדת את עובד הידע לשתף בידע שלו, לרכז סביב הבלוג שלו קבוצה של מומחים מאותו התחום ובכך להביא ליצירת ידע חדש כאשר העובד יוזם זאת, בעצמו.

ארגונים רבים המאפשרים הפעלת בלוגים בתוך הארגונים מסתייעים בבלוגים לפיתוח מוצרים חדשים, לתקשורת יעילה ובלתי מתווכת עם ציבור הלקוחות ועוד.

בלוג אקדמי

בלוג אקדמי הוא בלוג שנכתב על ידי קבוצת אנשי אקדמיה ונועד לקדם את השיח הציבורי בתחומי מומחיותם, להפוך ידע מקצועי לנגיש יותר לציבור הרחב, לאפשר פרסום תוצאות מחקרים מדעיים, לסייע למומחים לקבל תגובות מיידיות לטיעונים אקדמיים, ולאפשר לאנשי אקדמיה לחוות דעתם על ענייני השעה.

בלוג עיתונאי

התרחבות השימוש בבלוגים הביאה את אתרי החדשות באינטרנט לפתוח בלוגים לאחדים מהעיתונאים הפועלים בהם (או בעיתון האם). לעיתונאים אלה ישנה הבמה השמרנית שלהם - הטור בעיתון, ובמקביל אליה הם מנהלים בלוג, כאמצעי נוסף לקשר עם הקוראים, אמצעי שבו יפרסמו נושאים הנמצאים פחות ברומו של עולם.

2. בלוגים שמצאתי:

עולם של יצירה- מישהי יצירתית שמפרסמת כל מיני דברים שאפשר להכין בקלות. מטרת הכותבת- לפרסם את עצמה, ללמד כיצד להכין דברים שאפשר לקחת מדברים שיש לנו בבית.. הקורא- להפיק תועלת מדברים שיש בבית ולהכין דברים יצירתיים כמו שכתוב בבלוג. הפעילות המתרחשת- כל מיני רעיונות להכנת דברים יצירתיים.

על קצה המזלג- אוסף מתכונים. מישהי שיש לה כישרון לאפיה ובישול ורוצה לשתף אנשים במתכונים שלה. מטרת הכותבת- לשתף אנשים במתכונים שלה תוך כדי סיפורים שלה שקשורים לנושא, פרסום עצמי, ציבור אוהדים. מטרת הקורא- די ברור- לבשל ולקבל רעיונות.. הפעילות המתרחשת- מתכונים וסיפורים שקשורים..

הבלוגים שונים מאתרים רגילים, מפורומים ומצ'אטים בכך שצ'אטים / פורומים מסתמכים על השתתפות פעילה של הקהל להצלחה שלהם ואילו בבלוג, הכותב מעלה לאינטרנט מה שהוא רוצה, דברים המעניינים אותו או דברים מהרהורי ליבו, ללא הסתמכות על מי שיקרא זאת. הבלוג הוא טור אישי של אדם מסוים(לעיתים של קבוצת אנשים ספציפית) והם מנהלים אותו. אין להם פיקוח או אחריות ציבורית לכן הם יכולים לכתוב הכל, להעלות הכל ולדבר על הכל. בבלוג מורגש מאוד הפן האישי של כל כותב הבלוג, מה שאין כן באתרים או פורומים/צ'אטים. צ'אט ופורומים הם רבים-אל-רבים, בעוד בלוג הוא יחיד/קבוצה-אל-רבים (למרות שיש גם אפשרות לתגובות). הכוונה שהבלוגים נותנים מענה ומתבצעים בצורה יותר אישית, ויותר כמו יומן אישי, זה לא משפט שכותבים או הערה שמפרסמים ואז כולם מגיבים- כמו בפורומים. וזה לא צ'אט שבו יש שיח עכשווי. את הפורום יכול אדם לכתוב באמצע הלילה או בכל זמן שרק ירצה, וממש לכתוב קטע ארוך שמשקף לפרטי פרטים את תחושותיו ומחשבותיו... הוא יכול לכתוב שיר או סיפור

3. מהו בלוג חינוכי?

בלוג חינוכי הוא בלוג העוסק בתחום המוגדר כחינוכי או לימודי ובדרך כלל מיועד להפיץ מידע בתחומי החינוך, הדעת והלמידה השונים לאנשי חינוך וצרכני חינוך. לדוגמא: קהילות של מורים, קהילות של תלמידים, קהילות של מורים ותלמידים במשותף, קהילות של באי בית ספר מסוים (מורים, מדריכים, תלמידים וכו`), קהילות של חוקרי חינוך ולמידה וקהילות אחרות של אנשים בעלי עניין משותף בתחומי החינוך, ההוראה והלמידה.
בבלוג החינוכי מועברים תכנים לימודיים, הודעות, דיווחים ודוחות על תהליכי חינוך, תהליכי למידה ותהליכי הוראה של תחומי הדעת השונים. בדרך כלל מאפשר הבלוג קבלת תגובות וביקורת לתוכן המופץ בו מצד כל משתתפי הבלוג שהם בעלי העניין בו. לעתים יאפיינו את הבלוג החינוכי שיתוף ואינטרקציה (על ידי פורום מתאים).

סוגים שונים של בלוגים:

·   בלוגים שנכתבו על ידי מורים למען מורים אחרים. בלוגים אלו כוללים הצעות לפעילויות חינוכיות או לשיעורים, סיפורים מהשטח במטרה לתת למורים רעיונות להתמודדות במצבים דומים.

·   בלוגים שנכתבו על ידי תלמידים כחלק ממטלות החובה בבית-הספר. בבלוגים אלו התלמידים מציגים תחום לימודי אותו המורה ביקש, מזווית הראיה שלהם, תוך חקר התחום בספרים, אנציקלופדיות ובאינטרנט והצגת סיכומים בבלוג. על ידי הבלוג התלמיד יכול לפתח את הכתיבה שלו ואת יכולת הביטוי העצמי שלו.

·   בלוג בית-ספרי או בלוג כיתתי הנכתבים על ידי מורים או תלמידים. בבלוג בית-ספרי יועברו הודעות בין המורים, רעיונות ודיווחים על הנעשה בבית-הספר בין המורים, כשכל מורה יכול להוסיף תגובות משלו. בלוגים אלו יכולים להיות יומנים מקצועיים ומקור הודעות ממוחשב לעדכון כל סגל המורים. בבלוג כיתתי תהיה אינטרקציה בין התלמידים לגבי תחומים הקשורים לכיתה, העברת הודעות, דיווחים, חוויות ועוד.

·   בלוג מקצועי הנכתב על ידי מורים העוסקים באותו מקצוע/תחום דעת. המורים יוכלו להעביר ביניהם מידע, דעות, רעיונות ועוד ולקבל משוב ואת דעתם של עמיתים בתחום. התלמידים יוכלו גם הם להיות שותפים ולהביע דעתם

דוגמאות שמצאתי:

בלוג חינוך- בלוג המעלה נושאים שונים בחינוך- הן למורה והן לתלמיד.

בלוג מורים- בלוג אשר נותן מקום מרכזי שבו אפשר לגלות תוכן חדש ובלוגרים חדשים העוסקים בחינוך בישראל

4. פעילות לימודית:

בלוג בנושא חגים :

עבור כל חג תתקבל מטלה בבלוג ,כיתה ד'.

לדוג`: חנוכה

1. מה מקור שמו של החג ?

2. מהי הסיבה שאנו חוגגים את החג?

3. איזה מאכלים אוכלים בחנוכה?

עליך לבחור משימה אחת מתוך שתיים:

1. כנסו לאתרים שונים וחפשו תמונות של סביבונים שונים ברחבי העולם. הציגו לבלוג מינימום 3 סביבונים שונים שפגשתם , ספרו על כל אחד מהם בכמה משפטים.

2. חנוכיה כשרה: כנסו לאתרים שונים וחפשו תמונות שונות של חנוכיות כשרות ולא כשרות, עליכם להציג מינימום 3 תמונות של חנוכיות , לכתוב על כל אחד מהם למה הוא כשר\ לא כשר.

הפונציאל של הפעילות החינוכית היא הרחבה מעבר למה שכל שנה עושים בחנוכה , באים ומלמדים את התלמידים , כאן אני מאתגרת אותם בכך שאני נותנת לתלמידים ללמוד על החג בעצמם ומעבר לכך אני מרחיבה להם את החג לידע כללי שמדבר עליהם.

אתרים מומלצים:

http://www.xn----2hcm6cgyhbh.com/2011/11/hannuka.html

http://www.zolo.co.il/hagim/Chanuka/Chanuka.asp

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%99%D7%94

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%95%D7%9F

 

פעילות זו תעשה דרך הבלוג כיוון שכך כל תלמיד יוכל להביע את דעתו ולשתף את חבריו וכן לקבל תגובות ולהוסיף רשומות בניגוד לפורמים פה יש אינטראקציה מרובה יותר, וכן התלמיד יכול להוסיף תמונות ועיצוב אישי כדי להעביר את המסר אותו רוצה. כמו כן אין זה ערך שניתן להעלות בויקפדיה אלא משהו יותר איטרקטיבי של התלמידים.

 

יתרונות הבלוג החינוכי:

  • אינטראקטיביות: שיתוף בין המורה לתלמיד ביצירת המשימה החינוכית תוך כדי ביצועה.
  • יתרונות החקרשת (WebQuest) הכוללות העברה מהנה של החומר, מיומנות חיפוש ברשת יוצרת תחושת בילוש מאתגרת אולם להבדיל ממנה בלוג אינו יחידה סגורה המועברת לתלמידים ומאפשר משוב.
  • לבלוג יש מנהל יחיד, שלא כמו בפורום בו כל אחד הוא חבר שווה ערך בהודעות. אמנם, ישנם בלוגים שבשוליהם מנוהל גם פורום, אותו מנהל בדרך כלל הבלוגר.
  • מאפשר שיפור השפה;
  • מסייע לתלמידים בשיפור ביטחונם האישי הם חשים כ"נחשבים", "מועילים".
  • מאפשר לכותב הבלוג ולקוראים אפשרות להגיב להעיר ולהאיר באופן חופשי ללא כל מגבלה (מהווה גם חיסרון).
  • תגובה לבלוג אחר – כאילו הייתה תגובה לעבודה של תלמיד אחר ו/או התייחסות לדברי האחר - סובלנות.

 

בלוג לעומת חקרשת, ויקיפדיה והוראה פרונטאלית.

פורום- הפורום הוא במה השייכת למספר משתתפים המנהלים את הדיונים בפורום. כל משתתף ראשי להוסיף מכתב חדש על כל נושא שמעניין אותו או על הנושא הספציפי של הפורום. כל אחד ראשי להוסיף תגובות על הנאמר בפורום. כלומר, כולם מנהלים את הדיונים, כולם כותבים וכולם מגיבים באותה מידה. התנהלות הפורות דורשת שיתוף פעולה מהמשתתפים, שכן אם הם לא יכתבו מכתבים הפורום לא יתקיים; בבלוג יש אדם אחד (לעיתים שניים או קבוצה) שהוא הבעל של הבלוג, הוא האחראי לכל מה שיש בבלוג שלו. הוא היחיד שכותב רעיונות, סיפורים ומאמרים. הוא לבד מחליט מה ייכתב והוא מעצב את הבלוג. כל גולש ראשי להוסיף תגובות אבל הגולשים אינם יכולים לכתוב אמירות בבלוג. כך יוצא שבעל הבלוג מנהל בעצמו את הבלוג שלו. הוא אף יכול להחליט על מחיקה של תגובות או לא לאשר כניסה של גולשים שהוא אינו מעוניין שיקראו את אשר כתוב בבלוג שלו.

חקרשת- החקרשת הוא שם למשימה או מטלה. כלומר, החקרשת עוסקת בפעילות חינוכית ולימודית על האינטרנט תוך שימוש באתרים ובמידע מהאינרטנט. מטרתו היא ללמד כיצד לגלוש באינטרנט, כיצד למצוא אתרים טובים, או לחילופין כיצד למצוא תשובות לעבודות ושיעורי בית דרך האינטרנט. משימת החקרשת לא חייבת להופיע באינטרנט, היא יכולה לבוא כקובץ `וורד` בו יהיה הפניות לקישורים באינטרנט ולאתרים שכדאי וצריך להיכנס אליהם במסגרת המטלה. כך התלמיד לומד דרך האינטרנט. בלימוד דרך החקרשת יש עבודה עצמית או בקבוצה, ולרוב אין חיבור של כל תלמידי הכיתה; בבלוג יש משימה חינוכית שמופיעה רק בו, וגם יש קישורים לאתרים נוספים בתחום, ובנוסף יש פורום שבו ניתן לדבר ולהגיב בין התלמידים. כך הלימוד הופך להיות גם פורה ורחב.

ויקיפדיה- הויקיפדיה היא אנציקלופדיה שאת הערכים בה ראשי כל גולש לכתוב, לשנות ולהוסיף. גם כשגולש מוסיף תגובה ומשנה את מה שכתב גולש אחר, זה נעשה במטרה לתקן ולשפר את התוכן; בבלוג הגולש יכול לתת תגובה ולחוות דעה על הנאמר בבלוג ללא יכולת לשנות או להוסיף בכתוב.

הוראה פרונטלית- ההוראה הפרונטלית, המוכרת והידועה לכל תלמיד בכיתה יש בה יתרונות וחסרונות. מצד אחד בהוראה הפרונטלית בכיתה, מורה מסודר מצליח ללמד הרבה חומר ולהעביר הרבה ידע, יש אפשרות לפקח על התנהגות התלמידים וללמד אותם מיומנויות לימודיות ומיומנויות לחיים כמו איפוק, סבלנות וסובלנות, תרבות דיבור ודיון ועוד. מצד שני ההוראה הפרונטלית כבר מוכרת ורגילה בקרב המורים ובמקרים רבים משעממת את התלמידים. התלמידים מכירים את סגנון הלמידה הזו מכל המורים בבית-הספר ולכן אין להם הרבה עניין בדרך זו; בלוג מאפשר לתלמידים להשתמש בלמידה דרך האינטרנט, וכך הלמידה הופכת לפעילות מעניינת ולתלמידים יש מוטיבציה גדולה ללמוד. התלמיד הופך להיות פעיל לעומת ההוראה הפרונטלית בכיתה.

1 תגובות