עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
פוסט 3- תרומת הקורס לידע האישי
21/05/2017 16:52
שחר אולמן
תרומת הקורס לידע המקצועי שלי בתחום כתיבה והוראת כתיבה באה לידי ביטוי בכמה מישורים. בכתיבה זו אתייחס למה שעליי לעשות על מנת ללמד ילדים כתיבת טקסט טיעון בצורה טובה יותר, היבטים חשובים עליהם יש לשים דגש בלימוד כתיבת טקסט טיעון והדבר המורכב ביותר לדעתי בתהליך הוראת כתיבת טקסט טיעון. על מנת ללמד כתיבת טקסט טיעון בצורה מיטבית את תלמידיי עליי ללמדם כי יש להתייחס למספר היבטים חשובים: שימוש בשאלות, הצגה מפורשת של הנושא והעמדה, הנמקה רחבה, קישוריות ולכידות, שימוש במבנים תחביריים המציגים את נימוקי הנגד וסיכום הכולל הכללה. השימוש בשאלות חשוב מאוד להבנת התלמיד את נושא הכתיבה שכן, בדרך זו הוא לומד ידע נרחב יותר אודות נושא הכתיבה ומזדמנת לו האפשרות לענות על השאלות כדרך למידה. הצגה מפורשת של הנושא והעמדה חשובה על מנת שהתלמיד יבין את עמדת כתיבתו וכך יתחבר לנושא הכתיבה, יביא נימוקים רלוונטיים אשר יחזקו את טענתו. הנמקה רחבה תפקידה לשכנע את הקוראים בצדקת עמדתו של הכותב ולכן על הילדים להבין כי ישנה חשיבות רבה לנימוקים בכתיבתם. אם הנימוקים יהיו משכנעים אזי הקוראים יסכימו עם עמדת הכותב גם אם זו לא הייתה עמדתם מלכתחילה וזוהי הרי מטרת כתיבת טקסט הטיעון- שכנוע. על הילד להבין את חשיבות הקישוריות והלכידות בכתיבתו שכן הדבר יוצר רצף בין המשפטים בטקסט וכך לקורא קל יותר להבין את דברי הכותב ולהשתכנע בדבריו. הדבר יוצר רצף לא רק בין המשפטים עצמם אלא גם במבנה טקסט הטיעון עצמו. לעניות דעתי, הדבר המורכב ביותר בתהליך הוראת כתיבת טקסט טיעון למדתי בהשתלמות זו והוא לתת דגש על שימוש במבנים תחביריים המציגים את נימוקי הנגד. עד כה כשלימדתי כתיבת טקסט טיעון לא ייחסתי חשיבות רבה לנושא זה ועם השתלמות זו הבנתי כי לדבר ישנה חשיבות רבה. עם ניסיונות כתיבת התלמידים בנושאים השונים כגון דמי כיס ופרסום מזיק או מועיל, הבנתי כי ברגע שהתלמידים מציגים את נימוקי הנגד הם מחזקים את טענתם האישית בכך ששוללים את הדעה הנגדית. בדרך זו קל יותר לתלמידים לנמק את דעתם על דרך השלילה. לסיכום הטקסט ישנה חשיבות עליונה מפני שכך הילד רואה האם מטרת כתיבתו הושגה והאם הצליח לשכנע בדעתו את הקורא.       
0 תגובות
פרסום מזיק או מועיל?
02/04/2017 13:09
שחר אולמן

נושא ההוראה  "פרסום מזיק או מועיל לבני אדם". קהל היעד היה בני המשפחה סביב השולחן. חשוב לציין כי המשימה התבצעה רק עם חמישה תלמידים מכיוון שלא הייתה אפשרות לקיים אותה עם כלל הכיתה. בשיעור הראשון, הקרנתי בכיתה את המצגת של הוורדל. עם המילה "פרסומת" וקיימנו שיח בנושא. התלמידים מיד העלו טיעונים בעד ונגד הנושא מבלי שביקשתי ושיתפו בפרסומות שהם מכירים מהטלוויזיה. רשמתי על הלוח את הטיעונים בעד ואת הטיעונים נגד "האם הפרסום מזיק או מועיל לבני האדם". התלמידים התבקשו לכתוב טיעון בעד וטיעון נגד ולהסביר מדוע הם חושבים שהטיעונים שלהם אכן משכנעים. ציינתי בפני התלמידים כי ישנה חשיבות לשימוש במילות קישור על מנת ליצור רצף לוגי הגיוני בין חלקי המשפט השונים בפרט ובין חלקי הטקסט בכלל. בשיעור השני פתחנו בלהזכיר את מה שדיברנו עליו בשיעור הקודם. הסברתי לתלמידים את החשיבות להתייחסות לנמענים על מנת שהטיעונים שלהם וההנמקות יתאימו לנמענים. קראתי יחד עם התלמידים את המשימה למטלת הכתיבה ולאחר מכן הם ניגשו לכתיבה עצמה. לאחר סיום הכתיבה חילקתי לתלמידים את טבלת ההיגדים של הפעולות והתלמידים מילאו בסולם של ממש לא נכון עד נכון מאוד ואז החזירו לי את הטבלה יחד עם טקסט הטיעון שכתבו. מספר קשיים שהתעוררו במהלך הכתיבה אצל התלמידים היו השימוש במשלב לשוני גבוה שמאפיין כתיבה וכן, השימוש במילות קישור מגוונות והימנעות מחזרה על אותן המילים. למרות כל זאת אני מאמינה שמהלך ההוראה היה הצלחה עבורי ועבור התלמידים ואין ספק שהתלמידים למדו מכך ושיפרו את הישגיהם בכתיבה והם אף שיתפו אותי ואמרו לי זאת. התלמידים התייחסו בכתיבתם לנמענים, הרחיבו ונימקו את הטיעונים שלהם כנדרש וכן, הפנימו כי יש להתייחס בכתיבה גם לטיעון שמנגד על מנת ליצור טקסט טיעון מיטבי. 

0 תגובות
השלכות להוראה
19/03/2017 18:27
שחר אולמן
התובנות והמסקנות שהפקתי מהמפגש הן שישנה חשיבות עליונה לשיח מקדים הכולל סיעור מוחין על הנושא עליו אנו כותבים טקסט טיעון מכיוון שכך יש יותר רעיונות אותם ניתן להרחיב בכתיבה. בנוסף, חשוב להתייחס לשתי העמדות בעד ונגד וכן לתת דוגמות והסברים לכל אחת מהן. מטרת הכתיבה היא לשכנע בצדקת עמדתי ולכן חשוב לשלול את העמדה המנוגדת לעמדתי וכך לשכנע את הקורא בצורה טובה יותר וליצור טקסט מיטבי. ישנה חשיבות עליונה בפתיחת הנושא והצגתו לפני הצגת העמדה שלי כך שהקורא ידע על מה מדבר הטקסט. לדוגמה כשאני לימדתי בכיתתי את הנושא "דמי כיס" קיימנו שיח מקדם בכיתה המבוסס ברובו על ידע קודם של התלמידים בנושא. לאחר מכן, הגדרנו מהי הדילמה המובאת לפנינו והעלינו טיעונים בעד ונגד הנושא. חשובה מאוד ההגדרה של הנמען בפני התלמידים כך שהם יבינו עבור מי מיועד הטקסט אותו הם כותבים. בדרך זו, התלמידים יהיו יותר מכוונים מטרה בכתיבה שלהם ותוצרי כתיבתם ישתפרו. 
0 תגובות
קידום תהליכי כתיבה בכיתתי- אסיפת הורים
05/02/2017 17:27
שחר אולמן
הורים יקרים שלום רב,

ברצוני לשתף אתכם היום בכמה דרכים בהן אני עתידה לקדם את כתיבתה של ילדכם במהלך שנת הלימודים הקרובה. ראשית, בשנה זו אנו נלמד כתיבה של טקסט טיעון בה התלמידים בוחרים נושא שמעניין אותם (ישנה חשיבות רבה לבחירה של הנושא על ידי התלמידים) ויצטרכו להביע את דעתם בנושא ולשכנע את הקורא בדעתם. על מנת לשכנע עליהם להקפיד על מבנה הכתיבה של טקסט טיעון: הצגת הנושא, הבעת עמדה, נימוקים ודוגמאות וסיכום. שנית, על התלמידים מוטלת האחריות בהקפדה על אוצר מילים, משלב לשוני גבוה המייצג כתיבה ולא לשון דיבור (סלנג). בנוסף, עליהם להפעיל בקרה על כתיבתם ולבדוק שגיאות כתיב ושימוש במילות קישור מתאימות כפי שנלמד בכיתה. חשוב לציין כי בכל פעם שהתלמידים ידרשו לכתוב טקסט טיעון בנושא מסוים, הם יקבלו מחוון קטן על ידי, אותו הם יצרפו לכתיבתם ובדרך זו יוכלו להפעיל בקרה על כתיבתם ויבינו על מה הם נבדקים במשימה זו.
0 תגובות