עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
עבודת כיתה - סיכום מנגנוני הגנה
26/01/2013 18:24
pnina

שלום לכל התלמידים,

הגענו לסוף תהליך הלמידה של מנגנוני ההגנה השונים.

 

המשימה:

אני מבקשת שכל אחד יביא דוגמא מחיי היומיום שלו או שימציא סיפור מקרה, בו ישנה הדגמה של אחד ממנגנוני ההגנה.

כל אחד מכם חייב להשתתף על מנת לקבל ציון "עובר" במטלה. כמו כן, כל אחד מוזמן להגיב, להעיר, או להרחיב את דברי חברו בבלוג, על ידי הערות המשך.

 

[רק לצרכי תזכורת, אני מצרפת לכם את תקציר המנגנונים:

 

מנגנוני ההגנה

אידיאליזציה ודוולואציה - מנגנוני הגנה שתפקידם למתן חרדה באמצעות האדרתם או הפחתת ערכם של דמויות או מצבים. למשל, כאשר אנו מאדירים את דמותו של הורה, מורה או מפקד בצבא כדי להרגיש שבכוחו להגן עלינו מכל רע או כדי להאדיר את עצמנו דרכו, אנו מפעילים אידיאליזציה. לחילופין, כאשר אנו מפחיתים בערכה של דמות מאיימת או מעוררת קנאה, אנו מפעילים דוולואציה.

 

אינטלקטואליזציה - תהליך של הפחתת חרדה באמצעות הפיכתו של תוכן מאיים לשאלה עיונית, תוך התעלמות מההיבט הרגשי או האישי הכרוך בו..

 

ביטול - הגנה באמצעות פעולה השוללת באופן סמלי מחשבה או מעשה אסורים.

 

הדחקה - מנגנון הגנה שתפקידו למנוע חרדה באמצעות סילוקם של דחפים, מחשבות או זיכרונות מאיימים מן המודע אל הלא-מודע. לאחר הפעלת ההדחקה ממשיך התוכן המודחק לפעול בלא-מודע. שימורו של התוכן המודחק בלא-מודע מחייב השקעה מתמדת של אנרגיה נפשית.

 

  הכחשה - מנגנון הגנה הפועל למניעת חרדה באמצעות כפירה במציאות. הכחשה באה לידי ביטוי באמירות כמו: "לאאא!!", "לא נכון" או "זה לא קורה".

 

הפנמה - מנגנון הגנה שתכליתו להפחית חרדה באמצעות הזדהות עם האחר והפיכתו לחלק מן העצמי. אנו מפעילים תהליכי הפנמה בכל מערכת יחסים משמעותית, בה אנו מזדהים עם האחר או עם חלקים ממנו: "אני אמא של יעל", "בעלה של טלי" או "אני חכם כמו אבא". הפנמה בריאה מסייעת בתהליכי גיבוש האישיות ובהעצמתה, אך במקרים בהם מופנמים חלקים של דמויות עוינות או מאכזבות יכולה ההפנמה להגביר את החרדה ואף לגרום דיכאון .

 

השלכה - מנגנון הגנה הפועל לסילוק חרדה באמצעות ייחוסם של דחפים ורגשות מאיימים לאחר. בצורתה הבריאה, מאפשרת ההשלכה לחוש אמפתיה  כלפי האחר. בצורתה הפתולוגית, עלולה ההשלכה לעוות את תפיסת המציאות, ובמקרים חמורים אף להוביל להתפתחותה של הפרעה פרנואידית.

התקה - מנגנון הגנה הפועל באמצעות העברה של דחפים ורגשות אסורים, המופנים כלפי דמות מסוימת אל דמות כלפיה מותר להפנותם. כך למשל, ילד עשוי להתיק כעס ותוקפנות, המופנים כלפי הורה ולבטאם כלפי בובתו, ממנה אינו פוחד ואינו מרגיש כלפיה אשמה.

 

עידון (סובלימציה)- מנגנון הגנה הנחשב גבוה והמעיד על התמודדות בוגרת ובריאה. הסובלימציה פועלת באמצעות תיעול האנרגיה הדחפית לקידום מטרות מועילות ומקובלות בחברה ובכך היא מאפשרת ביטוי לגיטימי ויצירתי של פנטזיות ודחפים אסורים. יתרונה של הסובלימציה בכך שאין היא מצריכה השקעה מתמדת של אנרגיה נפשית, הכרוכה במניעת ביטוים של דחפים. כך למשל, הצטיינות באמנות לחימה עשויה לבטא עידון של דחפים תוקפניים.

 

רציונליזציה - מנגנון הגנה שתפקידו להפחית חרדה באמצעות הנמקה לאחר מעשה, שאינו מקובל על האני. למשל, הורה המרגיע את רגשי האשמה לאחר שהכה את ילדו, באמצעות ההסבר שמחובתו של הורה ללמד את ילדו משמעת.

 

תגובת היפוך - מנגנון הגנה הפועל באמצעות הסתרת דחפים ומשאלות אסורים על ידי התנהגות הפוכה, המקובלת בחברה. התהליך מתבצע בשני שלבים: בשלב ראשון, שאינו מודע, מודחק הדחף האסור. בשלב שני, השלב המודע, מבוטאת ההתנהגות המקובלת. ]

 

בהצלחה רבה! ,

פנינה

0 תגובות
עבודה מונחית בלוג
23/01/2013 20:00
pnina

שלום לכל התלמידים,

 

זוהי ההודעה הראשונה שלי אליכם, במסגרת העבודה שתינתן.

 

פנינה

3 תגובות