עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
8.1.17 סיכום מפגש מספר 7 - מה למדתי היום
08/01/2017 18:33
ofir
נושא המפגש היום היה לכידות וקישוריות בטקסט.
למדתי דרכים שונות להוראה ותרגול של הנושא בכיתה ואהבתי במיוחד את הרעיון לכתיבה משותפת כאשר כל תלמיד רושם משפט לסיפור תוך התייחסות למשפט שכתב קודמו.

בחלק של הסדנא, התנסינו בכתיבת מערך שיעור לקידום כתיבה.
הטקסט עליו עבדנו היה טקסט מורחב מידי ויחד בנינו מערך פעילות שתוביל את הכותב לצמצום ולארגון הטקסט.

נהניתי לעבוד בקבוצה, לקבל רעיונות חדשים ולחשוב יחד.

תודה,
אופיר
0 תגובות
מטלה מספר 2
08/12/2016 22:12
ofir

החודש  האחרון היה עמוס במיוחד בבית הספר שלנו.

ביקור נציגי משרד החינוך וצפייה בשיעורים בכיתות ה, ישיבות פדגוגיות, עדכון תכניות התערבות, מבחנים ועוד...

תכנית העבודה שלנו בכיתות ה הייתה סגורה ומגובשת מראש ולא ידעתי כיצד אוכל לשלב בלוח הזמנים הכל כך צפוף הזה גם מטלה בכתיבה

.

לאחר הרבה התלבטויות התייעצות ועזרה מענת, החלטתי לשלב את המטלה בתוך יחידת ההוראה עלייה עבדנו.

יחידת ההוראה עסקה בנושא מנהיגות ומנהיגים (מתוך הספר "העיקר שהבנו ב'")

אחד הטקסטים ביחידה נקרא "בחירות בממלכת החיות".

בטקסט מסופר על האריה שהחליט להקים ממשלה וביקש מחיות היער לבוא ולהציע את עצמן לתפקידי שרים בממשלתו.

התוכנית המקורית הייתה לסכם את העבודה על הטקסט בהצגה בה כל קבוצת תלמידים תייצג את אחת החיות ותנסה לשכנע את המלך לבחור בה.

העדכון שנעשה – שילוב מהלכי ההוראה של מטלה מספר 2 וכתיבת טקסט טיעוני משכנע כהקדמה להצגה.

 

העבודה הייתה בקבוצות והמטלה הייתה:

האריה מלך החיות, מחליט להקים ממשלה.

באספת הבחירות הציגו החיות את מועמדותן לתפקידים השונים בממשלה

עזרו לאריה לבחור את החיה המתאימה לכל תפקיד.

הקבוצות עבדו בהתאם לשלבי העבודה שבמצגת .

הכנתי דפי הנחייה , כרטיסיות עם "טיפים לכתיבה" ובכל פעם שסיימו לעבוד על אחד השלבים הציגו בפני את התוצרים שכתבו, דיברנו על מהלך העבודה קשיים ותובנות ועברנו לשלב הבא.

במהלך העבודה היו לנו 2 מפגשים במליאה

המפגש הראשון עסק בפענוח המטלה – הצגת הנושא, הדילמה, הנמען ומטרת הכתיבה.

המפגש השני עסק בתכנון הכתיבה.

 

שאר המפגשים היו בקבוצות קטנות כשלמעשה עבדנו כל הזמן על טיוט כך שלכל קבוצה היו מספר טיוטות עד לקבלת התוצר הסופי.

 

פעילות הסיכום הייתה חגיגה אמיתית

מנהלת ביה"ס הוזמנה להצטרף לאריה ל"וועדת הקבלה" והתלמידים עלו לבמה צוותים צוותים וניסו לשכנע את הוועדה לבחור בחיה שלהם.

 

חלק מהתלמידים הקריאו מהדף את הטקסט שכתבו, חלקם ממש הציגו, הכינו שלטים וסיסמאות כשעיקר ההצגה הייתה מבוססת על הטיעונים והנימוקים שהעלו בכתיבה.

 

זה היה מדהים, התלמידים אהבו מאוד את המשימה וביקשו להמשיך לעבוד במתכונת הזו.

 

התהליך לא היה פשוט ובמהלכו היו לנו שיחות מרתקות סביב השאלות: מהי הדרך הנכונה לשכנע אדם שיתמוך בעמדתי, עד כמה אני צריך ללמוד ולדעת על תכונות החיה שאני מייצג ועל התפקיד שאני מייעד לה כבסיס לכתיבה ועוד.

 

אני חושבת שהתלמידים התחברו מאוד למשימה בעיקר כיוון שהיא הייתה מאוד רלוונטית. בימים אלו מתקיימות בחירות למועצת התלמידים בבית הספר ותלמידי הכיתה הרגישו שהם מקבלים כלים שיכולים לשמש אותם ביום יום .

 

קשיים שעלו לאורך הדרך:

  • העלאת עמדות מנוגדות וכתיבת מענה לעמדה המנוגדת.
  • כתיבה בתבנית של אמנם... אבל...
  • חלק מהתלמידים משתמשים במילות קישור מאוד יפות, במשלב לשוני גבוה אבל.. לא במקומות הנכונים בטקסט וזה משהו שאמשיך לעבוד עליו. 
  •  חלק מהתלמידים התעקשו להישאר בגבולות המחוון של הטקסט הטעוני כפי שנלמד עד היום והתעקשו להוסיף דוגמה שלא תמיד הייתה  רלוונטית.


תובנות שלי כמורה:

  • ·         כאשר התלמידים מרגישים חיבור למשימה והנושא רלוונטי מבחינתם, הם משתפים פעולה ומגלים עניין.
  • ·         לפעמים צריך לשחרר , לתווך פחות ופשוט לתת להם לכתוב ולחשוב ואז עולים דברים נפלאים
  • ·         תהליך הטיוט יכול להיות על דף אחד עליו "מקשקשים" מוסיפים, מוחקים ולא חייבים לבקש מהתלמידים להגיש טיוטה ראשונה ואחר כך טיוטה שנייה.
  • ·         החשיבה על המטלה, העלאת ידע קודם ודיון בנושא המטלה תורמים לעיבוי הטקסט.

 

 

0 תגובות
רשמים בעקבות ביצוע מהלכי הוראה בנושא "דמי כיס"
04/11/2016 13:06
ofir

שלום ענת,

בהמשך למטלה שהתקבלה בקורס כתיבה בכיתות ה-ו, הקדשתי השבוע את כל שיעורי העברית בכיתה ה (סה"כ 7 שעות לימוד) לפיתוח תהליכי כתיבה .

 

שני השיעורים הראשונים  הוקדשו  להצגת הנושא , סיעור מוחין במליאה, העתקת המטלה מהלוח וכתיבת טיוטה ראשונה.

הדיון במליאה היה סוער ופורה בעיקר כיוון שהתלמידים התקשו להבחין בין דמי כיס, כהגדרתם, לבין מתן "דמי חג" (מתנה מסבא וסבתא) או מתן תשלום עבור עבודות שהתלמידים מבצעים בבית. נראה היה שיותר מעניין אותם לדון בסוגיית קבלת תשלום עבור עזרה במטלות הבית.

לאחר שהצלחתי למקד אותם בנושא , הצגתי את המטלה על הלוח והפניתי אותם לכתיבה ללא הסבר או תיווך.

 

חשוב לי לציין שכיוון שהמטלה ארוכה ומורכבת , זמן ההעתקה מהלוח היה ארוך

ולהבא הייתי ממליצה על מתן עותק מצולם לתלמידים.

 

התלמידים ניגשו למשימה ללא קושי, לא היו שאלות או בקשות לעזרה

רובם ידעו לרשום טקסט טיעוני גם כשלא ציינתי זאת בשום שלב במהלך השיעור.

אבל, במהלך קריאת הטיוטה הראשונה למדתי שהחלק הראשון של המטלה (הסיפור על יאיר ורוני) די בלבל אותם.

רוב התלמידים בחרו לפתוח את הטקסט בסיפור המקדים למטלה, חלקם חשבו שיש להביע דעה בנוגע לעמדת ההורים של רוני ונראה היה שהם "פספסו" את מטרת הכתיבה והנמען.

 

השיעור השלישי והשיעור הרביעי הוקדשו לעבודה בקבוצות ולהצגת התוצרים במליאה.

הדיון בקבוצה היה מעניין גם ברמת הנושא וגם סביב ההחלטה באיזה תרשים נכון להשתמש.

בשלב הצגת התוצר במליאה לא עלו טיעונים חדשים עליהם לא שוחחנו כבר בשיעור הראשון.

המשימה "כרטיס הנחיה 2" ניתנה לתלמידים כשיעורי בית.

 

השיעור החמישי והשיעור השישי  נפתחו בהצגת דף המידע , ובדיקת ש"ב.

התלמידים ידעו לסמן מידע בעד ונגד מתן דמי כיס, אך לא זיהו פרטים / מידע חדש שלא הופיע בכתיבתם המקורית.

 

בהמשך הצגתי את המטלה על הלוח וביקשתי לדון בנושא הנמענים, הקהל שיקרא את הטקסט, מטרת הטקסט ועוד... (שיעור מס' 3 בדף מהלכי ההוראה).

להפתעתי התלמידים גילו חוסר עניין והשמיעו הערות כגון: "די עם דמי כיס",  "כמה שיעורים אנחנו כבר מקדישים לנושא הזה" , "עוד פעם דמי כיס.." .

 

משהו במהלך ההוראה עייף אותם וההתנגדות צפה ועלתה דווקא בשלב פיצוח המשימה .

שיקפתי לתלמידים את מהלך ההוראה למידה והסברתי שעברנו תהליך מכתיבת הטיוטה הראשונה. לאחר מכן המשכנו בדיון, שבסופו של דבר הדיון היה פורה ומעניין.

 

הדרך לזיהוי הנמענים ומטרת המטלה לא הייתה פשוטה .

דיברנו על אמצעי שכנוע, על הכותרת , מבנה הטקסט הטיעוני ופנינו לכתיבה של הטיוטה השנייה.

 

בשלב זה אני בוחרת לסיים את העבודה בנושא במסגרת המליאה.

ואת השיעור הבא שבמערך (שיעור מס' 4) אעביר במסגרת סדנת הכתיבה בכל פעם עם חצי כיתה.

 

לסיכום, זו הייתה פעילות מעניינת אני מאמינה שהתלמידים נתרמו וזכו להתנסות בדרך "אחרת" לכתיבה.

פחות הצמדות לתבניות ומחוונים ויותר התעסקות בתכנון ובתוכן.

עם זאת,  אני מרגישה שנכון להקדיש מחשבה להתאמת התכנית להוראה בכיתות גדולות.

גם מבחינת מספר השיעורים שניתן להקדיש לנושא בתחילת כיתה ה וגם מבחינת היקף המשימה, הפירוט וניסוח המטלה.

 

כמורה להוראה מתקנת אני חושבת שכך בדיוק הייתי עובדת עם תלמידי השילוב.

אך בכיתה הגדולה, גם כשהתהליך נכון וחשוב, משהו במבנה של היחידה היה ארוך ומתיש .

 








 

1 תגובות
תובנות משיעור שני
09/10/2016 18:12
ofir

היום דיברנו על חשיבות ניסוח המטלה.

למדנו שניסוח נכון ומדוייק יוביל לכתיבה מיטבית.

התנסנו בכתיבת מטלה וזה לא היה קל...

הבנו שלכל מילה יש משמעות, שיש להתייחס למספר פרמטרים באופן מדוייק ומכוון

הפרמטרים עלייהם דיברנו: הצגת הנושא, הגדרת מטרת הכתיבה והגדרת הנמען.

דננו בחשיבות מתן פיגומים לעבודה, ראינו שיש סוגים שונים של פיגומים וכל אחת מהקבוצות התמקדה בסוג אחר של פיגומים  התייחסות לתוכן, התייחסות למבנה וללשון.

 

דברים שנגעו בי וממשיכים להדהד...

1. הדיון בנוגע לטיפול בשגיאות כתיב

2. הדיון בנוגע להצגת המטלה והנמען.

 

0 תגובות
מפגש ראשון - אסיפת הורים
09/10/2016 16:08
ofir
הורים יקרים

אנו פותחים שנה חדשה, ילדיכם מגיעים בוגרים יותר, אך מלאי חששות וכמו כן, תקוות רבות.

אני מאמינה כי על הילדים להגיע למקום של שמחה. מקום שיאהבו להכנס אליו והחיוך ילווה אותם לאורך כל היום.

כמו כן, אשתדל לתת מענה לכל תלמיד ותלמיד . אין ילד דומה לחברו ואין צורך אחד לכולם. אשתדל לענות לכל הצרכים ולתת לילדים את ההרגשה שיש מישהו כאן עבורם.

וכאשר ילדינו שמחים ומקבלים מענה לצרכיהם , הם פנויים ללמידה ולכן יעשו את המייטב ויצליחו להתקדם .

בשעורי שפה נתמקד השנה בלימוד סוגות שונות , אסטרטגיות למידה ומיומנויות מבחן שונות.

כמו כן ניתן דגש לנושא הכתיבה ולהבעה האישית של כל ילד.

הכתיבה תבוא לידי ביטוי בסוגי כתיבה מגוונים, ובעיקר נשים דגש על כתיבה טיעונית, כתיבת דעה וסיפור אישי.

מאחלת לכולנו שנה טובה ומוצלחת

מלאת שמחה קבלה והצלחה.

שלכם

אופיר

0 תגובות