עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות

קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
פוסט 10 ואחרון חביב..
19/06/2013 13:07
Inbal Nir Ben Hamo

פורטלים ארגוניים:

נכון להיום הארגון מורכב מאוכלוסיות שונות,בעלות הרגלי עבודה שונים ולכן יש קושי בקשר טוב ויעיל בין המחלקות. מבנההארגון  ההיררכי הוא מורכב ויכול להשתנותוכן יש מערכות רבות ללא קשר ביניהן, לכן יש צורך לעבור ממערכת למערכת תוך כדיביצוע העבודה.

פורטלים ארגוניים עשויים לאפשר זרימה טובהיותר של מידע וידע ברחבי הארגון, נועדו כדי לשמר את כל הנתונים,

המידע והידע במקוםנגיש ולאפשר שיתוף מידע וידע בין העובדים.

 

פורטל כמאפשר תקשורת- משמש במה לעובדים, ערוץ הודעות לוודי העובדים,ערו. תקשורת ישיר בין ההנהלה לעובדים כולל במה להכרה/ הוקרה.

 פורטל- אוסף אתרים כמו אתרי אינטרנט אשר נמצאים תחת אותו כובע ארגוני,כולל דף בית המהווה "שער ארגוני", כל אלה מהווים מסגרת לריכוז פעילויותכאשר התפריטים נגישים מכל מקום.

ניתן להגדיר פורטל גם כפתרון ידע ארגוני- אתרים מתקדמים המשלבים בתוכםנתונים, מידע וידע.

מרכיבי הפורטל:

  1. מכיל אתרים כוללים תכנים לפי ייעודם.
  2. אתר הכניסה בארגון נקרא דף הבית, מכיל בד"כ תכנים מתאימים לכלל העובדים ואינו כולל תכנים מקצועיים מפורטים:
  •     ייחודו הוא בכך שהוא משמש כשער הכניסה הראשי לארגון.
  • משמש כבמה להנהלה, לנציגי העובדים ולעובדים
  • אידאלי להעברת מסרים בנושאים כלל ארגוניים לדוגמא בטיחות ורווחה.
  • "ניהול הידע" נעזר בדף הבית כדי לשווק את פעילות הידע הארגונית.

3.     מכיל אתרים ייעודיים כגון קהילות ידע, ויקי ארגוני, ניהול מסמכים, סביבת עבודה (אשריכול לשמש צוות), שולחן עבודה מקצועי.

 

 

 

 

הקמת מיזם ניהול ידע בארגונים:

המטרה: להיות ארגון מנהל ידע.

ארגון מנהל ידע- ארגון המנצל ביעילות את משאבי הידע שלו על מנת להשיגאת יעדיו. מאופיין על ידי תרבות למידה ארגונית ששיתוף מידע וידע הוא ערך היסוד שלהושאיסוף וטיפוח המידע והידע מהווים חלק מהותי מתהליכי העבודה השגרתיים שלו.

התנעת מהלך ניהול ידע ארגוני מובל בשני אופנים:

1. שכנוע בצורך:

  • הצגת תקלות "ידע"- חזרה על עבודה שבוצעה, "בריחת" ידע, חוסר יכולתלאתר מסמכים, אי עמידה ברגולציה, תקלות חוזרות, מידת התלות בידע חיצוני, הערכתשווי הידע (אם מגיעים לערך גדול אז שואלים : מי מנהל את הנכס הזה?).

  • מהלכי שכנוע- ניתן להציג מצוי רצוי כולל הדגמות מארגונים אחרים, אך חשוב מאוד לנצל ביקורשל אורחים אם ישנם כדי לקבל הצעות לגבי ניהול ידע לאחר תקלות, מקרים ספציפיים שקרוודרכי ההתמודדות.

 

 

 

2. התארגנות ראשונית:

  • תוכנית התנעה:

1. השגת ספונסר לתוכנית- למשל איש הנהלה.

2. השגת תוכנית ארגונית רשמית.

3. שיריון כוח אדם ומשאבים.

4. הוצאת RFP- פניה לסיוע של מומחים לאחר בחינת המצבבארגונים דומים.

  • הקמה והטמעה:

1. ניתוח פערים- מיפוי מצב קיים, מיפוי אתגרי הידע וגיבוש כיווני פתרון.

2. קבלת החלטות לגבי הפתרון שימומש בשלב הראשון יחד עם החלטות לגבי תכולת השלבים הבאים.

3. גיבושהדרישות במסגרת התכולה שהוגדרה.

4. איפיון המערכת כולל ארגון התכנים.

5. יישום הפתרון, עיצוב ופיתוח יכולות ייחודיות אם נדרש.

6. בדיקה והתקנה.

7. הטמעה וליווי מתמשך.

8. הפקת לקחים ומעבר לשלב הבא.

 

 

גורמים עיקריים להצלחה:

  • מתן פתרונות לצרכים אמיתיים- בארגונים רבים בונים פורטלים שבהם מפרסמים מידע שאינותומך את תהליכי הליבה של הארגון.
  • שילוב פתרונות ניהול ידע כחלק אינטגרלי מתהליך העבודה.
  • שיתוף אמיתי של המשתמשים מתחילת הפרויקט (אם המשתמש קורה לפתרון "המערכת שלי",ההטמעה הצליחה).
  • תמיכת ההנהלה- בתקציבים ובהחלטות תעדוף כאשר נדרשות.
  • התוכנית צריכה לטפל באופן משולב בכל הפנים של ניהול ידע- תהליכי עבודה, טכנולוגיות מידע,תרבות ארגונית ותכנים. אם לא יטופלו כולם הפתרון יכשל.
  • חשוב ליצור שיתוף פעולה בין הגורמים הרלוונטיים לתהליך- גורמי ניהול הידע, מערכות מידע,פיתוח ארגוני וכ'ו.
  • הדגש בתהליך צריך להיות על שימוש בידע, לא על יצירת ידע חדש או הזנת ידע.
  • השלבים החשובים במימוש התוכנית הם שלב האיפיון ושלב ההטמעה. שלבי היישום והפיתוח משפיעיםפחות על סיכויי ההצלחה.

ובנימה אופטימית ואמתית, היה לי העונג להיות חלק מהקורס המושקע וברובו מעניין מאוד.

תודה רבה על סמסטר רווי בסרטונים משעשעים, מצגות בנויות למופת ותמונות מצחיקות שהצליחו להשאיר אותנו עירניים בכל סופ"ש בשעות כל כך קשות ללימוד.

 

שיהיה רק טוב,

שלכם,

ענבל.

 

 

0 תגובות
פוסט 9- רשתות חברתיות בארגונים
12/06/2013 18:51
Inbal Nir Ben Hamo

קיימים קשיים בשיתוף ידע גלוי וסמוי, הפתרונותלשיתוף ידע סמוי הם: קהילות ידע, פורומים ואיתור מומחים.

רשת חברתית פנים ארגונית היא אמצעי מוצלחלמיצוי שני המשאבים החשובים ביותר במאה ה 21 אנשים וידע ואף יעילה במיוחד גםלצרכי הדרכה וקליטה של עובדים חדשים.

שימוש מוצלח ברשתות חברתיות מחייב שינויתפיסתי, ההשתתפות היא התנדבותית ואינה קשורה למעמד היררכי של העובד בחברה אך עדיןדרושה הנחיית ההנהלה והדרכה לטובת ההשתתפות.

כיצדמתייחסים ב IBM לרשתות חברתיות בארגונים:

"הטכנולוגיה מעצימה אנשים יותר מאיפעם", איתור ושיתוף מידע באופן מידי, שימוש גובר בטכנולוגיות חברתיות ובחיבורנייד לאינטרנט ואימוץ טכנולוגיות חברתיות בארגונים- משנה את הצורה בה ארגוניםעושים עסקים".

עובדים- יצירתצוותים לא פורמליים לביצוע מהיר של משימות

לקוחות- קובעיםאת השיח שמגדיר את תדמית וחוזק המותג

שותפים- הופכים להיות וירטואליים.

  • רשת חברתית ארגונית מביאה את הקשרים בין אנשים כדי להשיג יתרון תחרותי לאופטימיזציה.על ידי הסרת החסמים, ארגון חברתי מאפשר לאנשים ליישם מומחיות ותובנות כדי לשפר אתהתובנות העסקיות (חדשנות במוצרים ושירותים, שיפור השיווק והמכירות, הגדלת יעילותהעובדים).

 

ההבדל בין מדיה חברתית ל SocialBusiness:

מדיה חברתית:

  • מיקוד בשיווק ויחסי ציבור
  • שימוש באתרים חיצוניים כמו פייסבוק, לינקדאין וטוויטר
  • המידע והטכנולוגיה התומכת לא בבעלות הארגון
  • אבטחה מינימלית

פלטפורמה חברתית ארגונית:

  • מקיפה תהליכים ארגוניים ועסקיים לשימוש פנימי וחיצוני כולל נוכחות במדיה החברתית
  • פלטפורמה מאובטחת בבעלות מלאה של הארגון ומותאמת לצרכיו

תועלות רכות לארגון:

  1. קישור ושיתוף בכל מקום:
  • יצירת קבוצות עבודה וירטואליות המורכבות מאנשים ממקומות שונים.
  • יצירת זהות ארגונית אחידה.
  • הטמעת חזון ומסר אחיד בכל יח' הארגון ומול לקוחות שיתופיים.

2. טיפוח חדשנות:

  • במוצרים ושירותים, ביחסים עם לקוחות, שותפים ועובדים. ניצול חוכמת ההמונים.

3. סיוע לזרימת ידע ומידע:

  • שימור הידע הארגוני ואחזור קל של מידע.
  • מינוף ידע שנצבר במחלקות או במדינות אחרות.
  • השטחת הארגון, הרחבת התוכן וראיה מערכתית.

4. קשר על העובדים:

  • בניית נאמנות.
  • קשר בלתי אמצעי בין העובדים להנהלה.
  • הקשבה וזיהוי הלך רוח ותגובת העובדים למהלכי החברה.

 

תועלות אישיות:

ביסוס מומחיות:  זיהוי התורמים והכותבים.

שיתוף מידע: איתור/ גישה למומחים, איתור/ גישה למידע ותשובות.

בנית קשרים: בניה ושימור יחסים מקצועיים וחבריים.

שליטה על זרימת הידע: ניהול עצמי של המידע, שמירת המידע מחוץ לתיבת הדואר הנכנס.

להיות מעודכן: לימוד מאחרים על בסיס זמן אמת, צריכת מיומנות ובקיאות ללא הפרעהלמומחה.

האזנה לחוכמת ההמון.

שיתוף פעולה: עם עמיתים וקולגות, יצירת ושמירת קשרים מקצועיים, תגבור התרבותוהנאמנות הארגונית.

 

השלכות על יכולת הניהול:

רמה ארגונית: יכולת איזון בין הפצה מסורתית להפצה ברשתות, יכולת איזון בין מבנהארגוני מסורתי לבין שיתוף רוחבי, שמירה על עדכניות וההשלכות על התקדמות טכנולוגית.

רמה אישית: יכולת יצרת תכנים, הבנת העקרונות ויכולת לעקוב וליצר קבוצות"עוקבים", יכולת לנווט במבול המידע.

 

שרפוינט נותנת מענה כולל לצרכי ניהול הידע, גם ניהול תכנים וגם רשתות חברתיות.

ניהול ידע ארגוני בסביבת SharePoint:

 

המטרה: הידע הנכון בזמן הנכון ולאדם הנכון.

 

ניהול מסמכים ורשומות:

  • המערכת הנפוצה בעולם לניהול מסמכים ארגוניים, נגישות לתוכן מכל מכשיר ובכל תצורה, תבניות רגולציה מובנות, סינכרון מלא לאאוטלוק ול Desktop.
  • מרכז שליטה ובקרה- ניתוח מסמכים ומיילים, החלת מדיניות אכיפה.

רשתות מקצועיות:

הצפת ידע ממוקדת ורלוונטית לפי פרופיל אישי ומקצועי, הגדלת החשיפה לתוכן באמצעות שילוב יכולות שיתוף חברתיות מתקדמות, רשת מקצועית פנים ארגונית, מעקב אחרי עדכונים שלמובילי ידע וחברי צוות, מנגנון תגובות, לייקים, סטטוסים ועוד.

אתרי עבודה וניהול תהליכים:

ידע מניע פעולה משלב יצירה וניהול של תהליכי עבודה, מעקב וניהולמשימות ופרויקטים, יצירה ושיתוף של דוחות.

 

חיפוש:

חיפוש במגוון מקורות תוכן ומערכות צד ג', סינון וניווט מהיר ומתקדם בתוצאות, תמיכה מלאהבעברית (אפשרות לתמיכה במורפולוגיה ומילים נרדפות).

 

שיווק:

  • לחשוף מותגים.
  • לייצר דיאלוג עם ציבור הלקוחות.
  • לגרום לגולשים לבצע פעולות שונות המגבירות את הסיכוי לרכישה באמצעות מגוון רחב של כלים וערוצים.

העברת מידע/ שיתוף במידע:

  • קטלוגים.
  • חוברות הדרכה (סיוע בתחזוקה).

 

ראינו דוגמאות רבות בהן אנשים וידע הם הכוח בבניית משאבים לניהול הידע בארגון ללא ספק בלא שימוש בשני משאבים הללו לא ניתן יהיה לבנות את ניהול הידע בארגונים מאידך עם שיתוף פעולה בין שניהם וניהול נכון שלהם ניתן להפוך שני משאבים אלה לכוח רב בארגון.

 

עד כאן להפעם, ניפגש בקרוב לפוסט האחרון.

 

שלכם,

ענבל.

 

0 תגובות
פוסט 8- שיעור 10- מערכות תומכות החלטה
12/06/2013 15:22
Inbal Nir Ben Hamo

הרצאת אורח -ד"ר יעקב גבאי  מחברת   

 

קצת על החברה, הוקמה ב-1998 ומאז 2003 חברת בת של חברת ברן הנדסה, בעלת ניסיון בפיתוח תוכנה , הנדסת תעשיה ותהליך.

מתמחה בפיתוח ויישום מערכות תומכות החלטה בזמן אמת DSS.

ניסיונה נצבר במהלך 15 שנות פעילות תוך יישום עשרות פרויקטים בתעשייה בחברות כגון ים המלח, כיל וכו'.

 

בשביל יישום פרויקטים יש למצוא היכן נמצא הידע במפעל?

  • גורם האנושי- מהנסי התהליך, תחזוקה, מפעילי חדרי בקרה, מנהלי משמרות.
  • הוראות ציוד- תחומי הפעלה, שיטות עבודה, נצילות.
  • נהלים- נהלי עבודה בהתנעה, בשוטף, בטיפול בתקלות וכו'.
  • מידע ממוחשב- בסיסי נתונים, תוכנות עזר כגון SAP, בקרים, אקסל...

סנכרון הידע גורר הגדלת תפוקות, הקטנת עלויות תחזוקה, זמינות הידע, הגדלת זמינות הציוד  ותפעול אופטימאלי שלו כל אלה יוצרים חסכון.

 

למה נדרשת מערכת תומכת החלטה- DSS

 

  1. במפעל מאות סנסורים הדורשים מעקב בזמן אמת
  2. חסכון באנרגיה ושליטה בתפוקות
  3. השונות הגבוהה יוצרת פער בין תכנון לביצוע
  4. להביא את הידע המתאים בזמן הנכון
  5. מעקב וניתוח רציף לקבלת תמונת מצב ואיתור תופעות חריגות
  6. השלמת הידע וביצוע אינטגרציה של מערכות מחשוב שונות

מערכות תומכות החלטה בעצם בודקות ומסבירות לעובד מה ניתן לעשות בזמן אמת, לוקחות אחריות מנומקת על הביצוע  לאחר קבלת ההחלטה.

 

בעיות אופייניות לניהול הידע:

 

 

  • בעלי הידע לא משחררים את המידע הקיים אצלם.
  • נדרש זמן רב לאיסוף הידע
  • מפעילים ותיקים מתנגדים בשלב ההטמעה
  • ההנהלה חייבת ליצור מנגנון לשיתוף פעולה מצד בעלי הידע ע"י צוותי שיפור, פיצוי כספי, חשיבות התיעוד.
  • חשיפת הכשלים הקיימים מהווים איום, נדרשת בגרות ארגונית.
  • השלמת האמצעים דורשת לעיתים השקעה כספית וזמן.

יתרונות מערכת DSS למפעילים:

  1. חשיבה על כל מצבי הייצור והסכמה על פעולה נכונה עבור כל אחד מהמצבים האפשריים.
  2. תיעוד ממוחשב של כל הידע לניהול הייצור מאפשר לעובדים חדשים ללמוד טוב יותר ולותיקים להתרענן.
  3. שחזור כל מצבי הייצור מאפשר דיון ושיפור הידע לעתיד
  4. הידע זמין 24 שעות ועוקב אחר תהליך כך קיים שקט תפעולי  בין היתר באיתור תקלות ברגע הווייתם.

יתרונות מערכת DSS לבעלים:

 

  1. תיעוד הידע ושימורו מהווה נכס לחברה
  2. ניצול היכולות של המתקן במונחי תפוקות, מינימום תשומות ואיכות הייצור
  3. הגברת מעורבות מפעילים ומהנדסים לשיפור ביצועי המתקן.

עד כאן, ההרצאה הייתה מעניינת מאוד ומראה בפרקטיקה איך המערכת עובדת.

 

ניפש בפוסט הבא.

 

שלכם,

ענבל.

 

 

 

0 תגובות
פוסט 7- שיעור 9- קהילות ידע
05/06/2013 18:08
Inbal Nir Ben Hamo

קהילות ידע

"ידע הוא הדבר היחיד שמתרבה כשמחולק"

זרימת הידע מתבצעת לרוב באמצעים בלתי פורמליים כמו למשל דיונים מקצועיים, שיחות וכדומה

אך התרומה של העובדים להגדלת הידע הארגוני היא "התנדבותית" ולכן צריך אמצעי לשיפור תהליכי זרימת הידע הלא פורמלי.

לשם כך נדרש לימוד קולקטיבי וירטואלי.

 

לימוד בקבוצה:

שיטה ידועה ביהדות אשר מתארת לימוד התלמוד הסנהדרין בקבוצות דיון.

 

קהילות ידע:

מנגנון ארגוני המאפשר לקבוצת אנשים בעלי עניין או עיסוק משותפים להעביר, לשתף וליצור ידע בתחומי העבודה המשותפים להם.

 

הדוגמה הטובה ביותר היא WAZE שימוש באפליקציית ניווט הופכת לקהילת ידע וכל אחד יכול לעדכן היכן יש שוטר, לדבר בין משתמשים, עומסים וכדומה. בעצם קהילה זו מאחדת כוחות להשגת ניווט מושכל וביחד חוסכים זמן ומשפרים את מסלול הנסיעה.

 

מרכיבי קהילות הידע:

-מרכיב טכנולוגי של תשתית להחלפת ידע

- מרכיב אנושי ע"י מפגשים, שיחות וכו'

שיח וירטואלי במסגרת אתרים וירטואליים מקוונים

 

תכונות המרכיב הווירטואלי:

- מאפשר תפעול קהילה במיקומים גאוגרפיים שונים

- השלמה למפגשים המתקיימים אחת לתקופה מוגדרת

- תחליף משופר לשיחות מסדרון אקראיות, אי-מיילים וטלפונים

-תשובה מהירה של מומחה לשואל אחד ויצירת נגישות לשואלים נוספים

-כל החומר נשמר באתר הקהילה כך שהידע הופך ארגוני ונגיש.

- ניתן לחפש בתוך המידע שנצבר

- מקל על נגישות לערוצי התמחות ייעודיים

- ניתן לעקוב אחר שאלות חוזרות וליצור מענה קבוע

- ניתן לעקוב אחר נושא

-לא קיימת בעיית "שעות קבלת קהל"

 

הדוגמה הטובה ביותר היא חברת אלביט, שצמחה מאוד בעשור האחרון תוך רכישת חברות בארץ ובחו"ל בתפיסה ניהולית שמעדיפה לשמר את מוקדי הידע ההנדסיים קרוב למרכז תחומי העסקים תוך כדי הפעלת קהילות ידע תחילה 3 יזומות ובהמשך הוקמו באופן ספונטני 9 קהילות נוספות ע"י העובדים.

הוכחה לכך שי לעודד סגנון עבודה  זה ובכך יהפך לתרבות הארגונית.

 

עד כאן להפעם,

ניפגש בפוסט הבא.

בינתיים...

שלכם,ענבל.

0 תגובות
פוסט 6- שיעור 8: ויקי
21/05/2013 20:17
Inbal Nir Ben Hamo

הפעם בחרתי להתמקד בחלק מהשיעור שדיבר על ויקי.

קודם כל כי זה מאוד רלוונטי הלוא בימים אלא אנחנו כותבים את העבודה הראשונה שלנו בויקי וגם זה כל כך פשוט שזה הופך את זה לכל כך מעניין.

בעצם השם ויקי בא מ-WIKI WIKI- "מהר מהר" (אפילו בחירת השם היא פשוטה!!!)

ומהי ויקי- טכנווגיה מקוונת המאפשרת עריכה שיתופית של תכנים באמצעות האינטרנט.

כלומר ניתן לכתוב ע"י מס תורמים.

 

השימוש בויקיי בארגונים:

 

הויקי מורכב מדפים של דף יכול לרכז כלל חומרים בנושא מסויים בתוך הארגון או דף מידע ארגוני.

והסיבה לשימוש בטכנולוגיה זו היא הפשטות והקלות המאפשרת הכנסה ועריכה של תכנים ע"י מספר כותבים במקביל, אין צורך בהתקנות מיוחדות, בגיבויים יזומיים הכל נעשה אוטומטי, מיידי וקל!!

 

שימושים שאנחנו רואים בארגונים:

 

אנציקלופדיות לשימוש פנים ארגוני מאגר ידע מקצועי, כלי תפעולי למרכזי שירות, תיעוד טכני, מדריכי שימוש וכדומה.

 

ההבדלים בין ויקיפדיה לויקי ארגוני הם שויקיפדיה פתוח לכולם, כל אחד יכול לכתוב ומשמש רק כאנצקלופדיה בעוד שהשימוש בארגונים הוא רק לעובדים מורשים יש הרשאה לכתוב  ולהוסיף מידע, השימוש הוא כאנצקךופדיה אך לא רק אלא גם ככלי לתיועד ומאגר ידע וככזה הוא מאובטח ע"י הרשאה בלבד ולא בשקיפות לכולם.

 

מניסיון אישי ראשוני בכתיבה בויקי השימוש הוא אדיר!, זה חינמי, ניתן לכתוב בקלות ואף לערוך, טכנולוגיה נחמדה ופשוטה מאוד ומהירה לשימוש ולצפייה, ניתן בפשטות גמורה לבצע "העתק" "הדבק" מתוך טקסטקים חיצוניים, תמונות, טבלאות או כל דבר אחר כך שניתן לשמור על הצגת הנתונים על פי המקור ואין צורך בפיתוח של הנתונים הרשומים.

 

עד כאן, ניפגש בבלוג הבא,

 

 

שלכם,

ענבל.

0 תגובות
פוסט חמישי- שיעור 7- צמתים וקשרים
15/05/2013 10:52
Inbal Nir Ben Hamo

בפוסט הזה בחרתי לדבר בעיקר על צמתים וקשרים.

אחת ממטרות רשת LinkedIn הוא חיפוש עבודה וכמי שמחפשת עבודה בימים אלה, פניתי גם לרשת המקצועית זו שבה אני חברה ופרסמתי את השינוי בסטטוס המשפחתי שלי והרצון במציאת עבודה חדשה.  פרסמתי בין חברים ברשת ובפורומים מקצועיים רלוונטיים בהם אני חברה.

מטרות נוספות ל- LinkedIn  גם מצד המעסיקים שיכולים להתחבר בכדי לאתר לקוחות פוטניציאלים, לבצע ריגול תעשייתי ואיתור עובדים.

 

בהמשך השיעור דיברנו על קשרים בצמתים לרגע הרגשתי שאני שוב יושבת בשיעור סטטיסטיקה, כל מיני נוסחאות n'ים , P' ים...

מס החברים ברשת= צמתים- n,  כוח הרשת= P כך שכוחה של תקשורת חד כיוונית, דו כיוונית  p α n

אם מספר הצמתים גדול ערך הרשת מתכונתי n2

אם ננסה להבין דרך הדוגמה של מילגרהם שאומר שכל חיבור ל-n אנשים אתה מגיע ל- n בחזקת הצעד ז"א בחיבור ל- 50 אנשים מגיעים 250איש.

בכל העולם יש כ- 6.5 בליון בני אדם ולפי התאוריה שלו ע"י 6 צעדים ניתן להגיע לכולם ולשם כך נדרש להכיר רק 44 אנשים!!!

44 בחזקה 6 נותן לנו את היכולת להתחבר לכל העולם!!

 

חוזק קשר בין צמתים (בין חברים) מתואר כך שככל שיש חפיפה גדולה בין כל צומת כך הקשר חזק יותר.

כאשר הקשרים החלשים מאפשרים הגעה לאוכלוסיות וקהלים שלא ניתן להגיע אליהם באמצעות "קשרים חזקים" לכן כדאי לטפח ולעקוב דווקא אחר הקשרים החלשים ע"מ "להיפתח" לעולמות חדשים.

 

כדיי שלא תתעייפו, בכל זאת התרגלנו לשיעורים יותר קלילים וכיפיים אז נסיים כאן כמובן עד הפעם הבאה.

 

ניפגש בקרוב,

 

שלכם,

ענבל.

 

 

 

 

 

0 תגובות
שיעור 6- ארגון לומד
13/05/2013 22:41
Inbal Nir Ben Hamo

בשיעור זה דיברנו על ארגון לומד.

ארגון לומד הוא ארגון שגמיש לשינויים, מעודד יצירת נכסי ידע, משפר באופן תמידי את יכולותיו ומטפח דפוסי חשיבה חדשים.

כל זאת בעיקר כדי ליצור יתרון תחרותי על המתחרים.

הרבה נאמר על ארגון לומד אז איך בעצם הארגון יכול ללמוד? אכן כן בראשית ובראשונה מהצלחותיו ומכשלונותיו

ואיך זה נעשה? ע"י ביצוע תחקירים והפקת לקחים.

 

 

אז מהו ביצוע תחקיר בארגון?

תהליך בחינה יסודית ומדוקדקת של אירועים שהתרחשו בארגון במטרה להבין את הגורמים להתרחשויות  ובעקבות  זאת למציאת דרכים לשיפור תהליכי עבודה.

 

הסיבה שמבצעים תחקרים ומדברים עליהם היא לא במטרת "ראו ויראו" אלא כדי להראות שמותר לטעות אבל חשוב ללמוד מאותן הטעויות

כדי לא לחזור על תקלות והכרה בטעויות למניעת במקומות אחרים.

 

AAR - After action Reviews

 

לפי צבא ארה"ב:

עקרוניים עיקריים: יש לבצע בסמיכות לאירוע, בצוותים, שיויון בין הצוות (ללא דרגות) ונשאלות 4 שאלות: מה ציפנו שיקרה? מה קרה בפועל? למה נוצר פער? ומה מומלץ לשנות?

 

תחקיר DeBriefing

איתר סיבת השורש ע"י השלבים הבאים:

-הגדרת שאלת התחקיר

-איסוף עובדות

-ממצאים

-סיבות שורש

-מסקנות

- לקחים.

 

לביצוע ניתוח סיבות שורש נדרשת מיומנות ויש מספר שיטות, לדוגמה שיטת 5 למה?

שהעקרון המנחה שלה הינו שאילת מספיק פעמים למה כדי להגיע לסיבת השורש בצורה פשוטה ומהירה.

 

כדי להיות ארגון לומד בתום תחקיר יש למפות את המסקנות וההמלצות - לבצע אותן ולהעביר למאגרי הידע לשימושים חוזרים וללמידה בעתיד.

 

וכמו כל תהליך בארגון יש צורך בתמיכת ההנהלה, מיומנות הצוות, הקצאת זמן לתחקירים, תחושת מעורבות של העובדים לתהליך,

צורך בתהליך מוגדר וברור, ביצוע מעקבים למדידת למידה מטעויות העבר וכמובן המצאות מערכת מידע שתאגד את כל התחקירים הללו.

 

לסיכום: במקום העבודה האחרון שלי בכל פעם שקרתה תאונה או אירוע חריג באחד ממפעלי החברה בעולם,

מנהל ישיבת הבוקר היה מעביר סקירת אירוע, מה הממצאים, מהן המסקנות וההמלצות ממנו וכמובן מפנה אל הצוות את שאלת "איך ניתן ללמוד ממנו"

 

ניפגש בפוסט הבא,

 

שלכם,

ענבל.

 

 

 

 

0 תגובות
שיעור 3- טוויטר,מנועי חיפוש,Evenote ומה שבינהם
17/04/2013 13:37
Inbal Nir Ben Hamo

בשיעור האחרון הבנתי את מה שאנילא יודעת שאני לא יודעת, זוכרים את המודל בעל 4 הרבדים: מה שיודעים שיודעים, מה שיודעים שלא יודעים, מה שלא יודעים שיודעים והרבד שניתן לגדול ממנו הכי הרבה הוא מה שלא יודעים שלא יודעים- אז אני הייתי שם!

 

אז דיברנו קצת על ציוצים בטוויטר שבשונה מהפייסבוק מאפשר השארת הודעות יחסית קצרות ומגבלות לעד 140 תווים.

בעיני הטוויטר הוא כלי  נחמד ושימושי יותר בארה"ב ופחות פופולרי בארצנו.

באופן אישי בעולם הוירטואלי אני מעדיפה להישאר עם חשבון בפייסבוק ומוותרת על התענוג, מהסיבה הפשוטה שכמו הטוויטר

כך גם נושא השיעור- עומס מידע!

 

למדנו דרכים לשמירה וארגון של מסמכים במחשב האישי שהעקרון המנחה הוא שמירה עפ"י לוגיקה לפשטות האיתור מאוחר יותר.

למדנו איך מוסיפים תקיות לספריות ב- WIN 7  והוספת תגיות עבורם (מעולם לא השתמשתי באפשרות הזאת, אתם???), כמו כן ראינו גם אילו אפשרויות מיון קיימות א ב ל גולת הכותרת של השיעור הייתה ללא עוררין ה- - EVENOTE

לזכור כמו פיל!!!. שיטה מדהימה , מאוד פשוטה לשימוש, החיפוש והשמירה בה קלים ונוחים מאוד, ניתן לכלול בה טקסטים, תמונות, מסמכי PDF

וכל זאת בגירסה החינמית!!!

מה אני אגיד לכם תוכנה מדהימה מומלצת בחום בכל מחשב או סמרטפון (כי יש גם אפליקציה). אצלי היא כבר יושבת ב-DESKTOP.

 

ולבסוף עברנו על שיטות חיפוש מידע באינטרנט...מה אומר....עולם שלם נגלה לפניי,

יש את החיים בגוגל שלפני השיעור האחרון ויש את החיים שאחרי.

מעבר לטריקים ולצירופים מיוחדים שניתן לרשום בחיפוש בגוגל למשל: אם מחפשים מילה מסויימת שיש לה שתי משמעויות ורוצים להוריד אופציות חיפוש של משמעות אחת פשוט מוסיפים את הסימון "-" לפני המילה הנרדפת והוא מבטל לנו את החיפושים עבורה.

ראינו כי קיימים מנועי חיפוש נוספים ברשת פרט לגוגל כמו: WOLFRAM ALF- מנוע חיפוש חישובי,

META SEARCH ENGINES- מנועי חיפוש משולבים, DOGPILE ועוד.

מנועי חלחיפוש מצגות: SLIDESHARE- מנוע כללי ואם לא מוצאים מצגת שם ניתן לחפש במנוע חיפוש SLIDEFINDER שמציג מצגות מאוניברסיטאות (כמובן מחו"ל).

קיימים מנועי חיפוש בבלוגים, לחיפוש פטנטים, כנסים ותערוכות, חומרים  בקיצור עולם שלם!

 

כרגיל המרצה אלי הצליח הדהים אותנו בכל הידע שלו מחדש- שאפו!

תודה רבה היה מעניין מאוד.

 

ניפגש בפוסט הבא,

 

שלכם,

ענבל

 

 

0 תגובות
שיעור שני- מודלים ליצירת ידע והון אנטלקטואלי
16/04/2013 22:00
Inbal Nir Ben Hamo

בשיעור השני למדנו על מודלים ליצירת ידע ארגוני, הון אנטלקטואלי כנכס ידע ונדענו בניהול הידע כמענה לאתגרי ידע.

בסוף השיעור הקודם ראינו כי המרכיבים ליצירת ידע בארגון הם: נכסי הידע, תשתית המעודדת יצירת ידע, יכולת להעביר ידע מהסמוי לגלוי ויצירתו מחדש כאשר ההנהלה מאפשרת ותומכת בכך

 

אז בעצם נכנסתי באיחור של כמה דקות (שעות עד שהטוסט בקרנף מוכן) וראיתי Ba....Ba...ba חשבתי בהתחלה זה שוב סוג של בדיחה ושעשוע הלוא כבר התרגלתי בכל זאת היה משעשע בשיעור הראשון. מיד מאוד הבנתי כי מדובר במודל ליצירת ידע המדבר על מרחבים ליצירת מפגשים ובכך מעודדת ההנהלה שיתוף והעברת ידע בין העובדים בארגונים.

למדנו שיש 3 סוגי מרחבים:

פיסי: משרדים, חדרי המתנה.

וירטואלי: מסנג'ר פנימי, אתר הארגון

ומרחב מנטאלי: התנסויות משותפות , רעיונות.

האמת באופן אישי ראיתי שיש ארגונים (הארגון הקודם קודם שעבדתי בו) שקיימים המרחבים הללו ומעולם לא ידעתי שזאת הסיבה לקיומם- רעיון גאוני!!

 

מודל נוסף שלמדנו היה מודל  SECI המודל הספירלי של נונקה וטקאוצ'י

Socialization- יצירת שיח משותף בין עובדים.

Externalization- החצנה-הפיכת הידע מגלוי לסמוי

Combination- שילוב של מידע וידע גלוי יצורו טכנולוגיות וחידושים.

Internalization- הפנמה- יישום הידע באופן אישי - הפיכתו לסמוי אצל מקבל הידע.

 

נושא נוסף שנגנו בו הוא הון אנטלקטואלי כנכס ידע.

הון אנטלקטואלי הוא סך הדברים הידועים לארגון והוא ברובו אינו מוחשי.

כגון הון אנושי- יכולות עובדים, מומחים, כל ידע שנותן יתרון תחרותי.

הון מבני- תהליכים בארגון, תשתיות המאפשרות ניהול ידע מוצלח

והון קשרי- יחסים עם הלקוחות - כיצד הם מכירים אותי

 

למדנו תאוריה של תומס סטויוארט המדברת על כיצד מטפלים נכון בהון אנטלקטואלי שזאת תאוריה הגיונית מאוד ונכונה אני אציין מספר אימרות שהתחברתי אליהן:

  1. הארגונים אינם יכולים להיות הבעלים של ההון האנושי- שימוש שיתופי
  2. טיפוח מערכות שיעודדו עבודת צוות
  3. חברות צריכות לטפח עובדים שידע נמצא אצלם
  4. התמקדות בזרימת הידע ולא בחומרים
  5. יש להתעסק בידע הרלוונטי בלבד
  6. כל הסוגים של ההון (אנושי, מבני וקשרי) צריכים לעבוד יחד

אז הבנו את הצורך שלנו בניהול הידע בהשגת יתרונות תחרותיים ונטרול הסיכונים, איך עושים את זה: בעצם

ע"י מערכות אלקטרוניות, ספריות רלוונטיות בארגון, שימוש באינטרנט, יצירת DATA BASE , תמיכה של ההנהלה ושימוש בפסיכולוגיה ארגונית שתעודד שיתוף של העובדים בידע האישי שלהם.

 

ניהול הידע אמור לתת מענה לאתגרי הידע

 

ואתגר ידע הוא פער בידע או בצורך בידע הקיימים בארגון ברמה העיסקית או הארגונית

תכלס- התייעלות, הקטנת זמני תקלות, יצירת מוצרים חדשים, הגדלת שביעות רצון לקוחות.

 

אז מה היה לנו השיעור, בעצם קיבלנו כלים לניהול הידע, הבנו איזה ידע הוא קריטי עבור הארגון בעיקר ואיך בכלל יוצרים ידע.

 

אני מרגישה שמשיעור לשיעור הבלבול שעפף עלינו מתחיל להתמוגג והחומר מתחיל להתבהר.

כמו בשיעור קודם נהניתי מאוד גם הפעם.

 

 

ניפגש שוב בקרוב,

 

 

שלכם,

ענבל.

 

 

 

 

0 תגובות
ניהול הידע- שיעור 1 מוצפים במידע הקורס ואנחנו
08/04/2013 11:09
Inbal Nir Ben Hamo

אחרי שנים של רווקות ואני לא אומר כמה כדיי לא להסגיר את גילי ילדתי את בני בכורי

זה אושר גדול וכיף אבל בואו נודה זה גם מעייף ומתיש ופתאום אני בבית, כככככככל היום בבית וחודש אחרי מתחיל סמסטר חדש ובהמון התרגשות ירדתי מהפיג'מה הניצחית והפלטות והגעתי לשיעור הראשון - ניהול הידע.

אז מעבר לכיף בלנהל סוף סוף "שיחה בוגרת"  ולא גירררר, מי חמוד של אמא?, רוצה לאכול אריאלי?.... היה שיעור בעיקר משעשע  (במיוחד לסטודנטים שלמדו סימולציה בסמסטר הקודם) ואף מבלבל.

 

עברנו על דרישות הקורס, תאום ציפיות ,פתיחת בלוג , פוסטים, גוגל דוקס, Wiki ועננים (זה רק אני או שעבור הדברים הללו ההתנסות חדשה גם לכם) , אך גולת הכותרת הייתה - תקשורת הקורס באמצעות דף בפייסבוק! פייסבוק רבותיי אתם קולטים  תואר שני  בשנת 2013 -מפתיע.

 

קיבלנו המון מידע  הגדרנו מהו ניהול הידע ובאילו עידנים,

- הנכסים הלא מוחשיים- ידע

- ידע של עובדים בארגון

- איך מטפלים בכל המידע???

הבנו שאנחנו מוצפים במידע וידע (במיחד בשיעור הזה :)) ולמרות זאת אנחנו צמאים לעוד ידע- מבולבלים גם אנחנו!!!

 

ידע- אוסף של פעולות בארגון שמטרתם לטפח, להעשיר, לשתף ולשמר את האינפורמציה הארגונית.

הידע נמסר בהתנדבות ויודעים יותר ממה שכותבים ואף יותר ממה שמספרים.

ידע הוא המשאב החשוב ביותר  של החברה המודרנית ולכן צריך לייצר וליישם אותו.

ניהול הידע יתבסס על 4 מרכיבים:

  1. תהליכים
  2. תכנים
  3. טכנולוגיה
  4. תרבות ארגונית

ההנהלה צריכה לקבוע כללים לניהול הידע וכיצד מאפשרים את השיתוף במידע המגיע מהעובדים.

 

לסיכום, ניהול הידע הוא כלי שכדאי להיעזר בו בארגונים על מנת להשיג מטרות אסטרטגיות בארגון.

אני באופן אישי נהניתי מהדרך שבה הועבר השיעור ויש לי למה לצפות מהקורס.

 

ניפגש בפייסבוק ובבלוג הבא,

 

שלכם,

ענבל.

 

מצרפת סרטון משמע מהשיעור...תהנו

 

 

 

0 תגובות
סרטוןDid You Know 3.0 (Officially updated for...