עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
הדרכה בנושא מאפייני המדבר-
07/01/2017 19:05
mashatzim_masorti
הדרכה, מדבר יהודה, מדבר, מסורתי

תיק הדרכה















טיול שנתי שכבת ט' 2016

 

הדרכה בנושא מאפייניהמדבר-
פתיחה - נשאל את התלמידים מה הם מאפיינים של מדבר
הם יזרקו כל מיני דברים


א. נבקש משלושה ילדים לבוא אחד גבוה השני בינוני והשלישי הנמוך מביניהם. נדביקעליהם מדבקות כך שהילד הגבוה ייצג את הרי יהודה השני ייצג את רמת המדבר והשלישיהנמוך את ים המלח. ניקח ספוג ונרטיב אותו מעט. שנגיע לילד הראשון נרטיב אותו מעט(המים מייצגים גשם) לאחר מכן נעבור לשני ונרחיב את הספוג [מדבר יבש וחם]
ב. אותם הילדים ישארו ניקח ילד גבוהה ושלושת הילדים יצטרכו להחזיק חוט כל חוטמייצג את קרני השמש ונראה להם כככל שהמרחק רב יותר יש פחות קרינה
ג. סיכום מידע על מאפייני מדבר יהודה כולל המאפיינים של הפרשי טמפרטורות בין יוםללילה.






















הדרכה בנושא דוד ושאול-
ציוד-תנך
להקריא את סיפור דוד ושאול מהתנך
לספר במילים שלנו את הסיפור:
ברגע ששאול מבין כי דוד עומד להיות המלך הבא, וכי העם מעדיף אותו על פניו, שאולמתחיל לקנא ולשנוא את דוד. בשל קנאתו של שאול בדוד, שאול מנסה להרוג את דוד.
דוד בורח משאול ומהתנקשויות רבות שניסה לעשות.
אחת הבריחות של דוד היתה למדבר, שם התחבא עם שר צבאו יואב ואנשיו במערה. שאולואנשיו יוצאים לחפש את דוד במדבר, ותוך החיפוש שאול צריך להתפנות ונכנס למערה בהדוד התחבא.
דוד שיכל להרוג אותו במערה, בחר לכרות חלק ממעילו, ולאחר מכן לגשת אליו ולומר לושהוא יכל להרוג אותו אך לא עשה זאת מפני שהוא ששאול שליח האל. הוא מראה לו אתהמעיל כעובדה לכך שיכל לקטוע את חייו במקום את מעילו, ושאול מתפייס איתו עד הרגעהבא בו הוא מחליט לשוב ולנסות להרוג את דוד.

שאלות לדיון:
מה לדעתכם מראה הסיפור על גבורה? כיצד היא מתבטאת בסיפור?
מה אתם מבינים מהסיפור?
כיצד לדעתכם השפיע המדבר על אופי הסיפור, על גבורת דוד ועל צניעותו?
מה הקשר של מדבר לצניעות, ומה הקשר של צניעות לסיפור? מדוע היא חשובה?














הדרכה בנושא הפלמ"ח-
להתחיל עם השיר: מסביב למדורה (מאת נתן אלתרמן)
לשאול מה מבינים מהשיר, לקשר אותו לאופי הפלמ"ח.

לספר את הסיפור הבא ולומר שאנשי הפלמ"ח הם אלו שהמציאו את הסיפור תוך טיולבמדבר כדי להכיר את הארץ:

כאשר שלמה המלך התכונן לבנות את בית המקדש, הוא ביקש מכל האנשים בממלכה להשיג לואבני חן מפוארות.
יהונתן, שהיה רועה עזב את ביתו בעין גדי ואת אשתו הצעירה ויצא למסע לחיפוש האבנים.
יהונתן ידע שהדרך עד להגעת האבנים, שעוברת דרך המדבר והמכתש, היא דרך מסוכנתששמורה בידי שדים ועל ידי השד הגדול סלע אשמדאי.
השד גרם לגשם, רוחות ומהמורות רבות שיוצבו בדרכו של יונתן. אך יונתן לא וויתר. הואאף זרק עליו סלע ענק, אך פספס.
לבסוף הגיע יונתן לאבני החן והביא אותן לשלמה המלך, שהיה מאושר מהתוצאה.

שאלות לדיון:
הגיבורים של אנשי הפלמח היו גיבורי התורה, מה דבר זה אומר על רוח הפלמח?
מדוע דווקא שם בחרו הפלמח לטייל ולהכיר את הארץ לדעתכם? מה מיוחד במדבר?
















מסביב למדורה/ תן אלתרמן

אומתם לא היתה להם אם
לא ידעה בצאתם לדרך
היה לילה עמוק ונושם
כתמיד בניסן, הירח.

וישבה שם עדת נערים בני בלי שם
חשופי מרפקים וברך,
הם הקשיבו הקשב והחרש
או שילבו בשיחה דבר ויכוח.
לפניהם עלי רגל של אש
מדורה חגה נעה ברוח
לא יותר אך בכתב האומה העיקש,
אותו לילה נחרט עלי לוח

את העול הפשוט כעפר
הם נשאו בלי הבט אחורה
לא תקע לפניהם השופר
לא לוטף קדקודם בליל חורף
בשני שרוולים הקשורים לצוואר
רק הסוודר חיבקם מעורף

נעליים נוקשות ילקוטים
סעודה של זיתים ופרי תומר
וספלי אלומיניום קמוטים
ורעות וקורבן לאין אומר
מה נוסיף ונמנה מדברים פעוטים
נוצרות אגדות זה החומר

מה נשיר עליהם מה נשיר
הם עושים זאת יפה מאיתנו
בעצמם הם כותבים להם שיר
ואפילו ספרים כבר נתנו
זהו טיב הפלמ"ח הוא איננו משאיר
כל מלאכה לשלא משלנו

אבל ככה יוגד נא לאמור
נערים להוי נא ידוע
בין חגיו הגדולים של הדור
אין יפה מחגכם הצנוע
למולכם האומה על סיפו של הדרור
משתחווה ובוכה הבינוה



הדרכה בנושא שפני סלע-

פתיחה- שאלה: מה ההבדלבין ארנב לשפן? לאחר מכן הסבר על כך שיש הבדל בין השניים (מצורפות תמונות)- בקרבדוברי עברית קיים בלבול לעיתים בין שפן לארנבון, שני זנים רחוקים מבחינה ביולוגית.בלבול זה השתרש בספרות, בשירה ובביטויים ("השפן הקטן", "שפנימעבדה").

 

שפני סלע הם יונקיםהמצויים ברובה של אפריקה וכן במזרח התיכון (להזכיר שהם מאוד נפוצים במדבר יהודה,ואף לעיתים מתרחקים מאזורו עד לאזור ירושלים, ניתן לראות לכך עדות באזור פסגתזאב).

השפנים חיים על הקרקעובנקיקי סלעים. יש להם פרווה חומה קצרה, רגליים קצרות ואוזניים קטנות. משקלם בין2.5-4 קילוגרמים. הזכרים גדולים במעט מהנקבות. תוחלת החיים שלהם עומדת על 10 שנים.

השפנים חיים בקבוצות של50-100 פריטים, קבוצות אלה מחולקות לקבוצות קטנות יותר. השפנים פעילים ביום בלילהמסתתר במחילות או נקיקי סלעים.

טמפרטורת הגוף של השפניםמשתנה בכמה מעלות בהתאם לטמפרטורת הסביבה, דבר משמעותי עקב שינויי הטמפרטורההקיצוניים במדבר.

 

השפנים ניזונים ממגווןצמחים, ובגלל שאת רוב הנוזלים הדרושים להם הם מקבלים מהצמחים שהם אוכלים, שפני סלעבדרך כלל לא צריכים לשתות מים כדי להתקיים (למרות שאם יהיה מקור מים זמין לידם, הםישתו ממנו אם יהיו צמאים).

לשפן הסלע מספר טורפים,ביניהם: נמרים, תנים, נמיות, סמורים ועופות דורסים.

בשעת סכנה יברח השפןלנקיקי סלע או למקומות מסתור במהירות ויתגונן במידת הצורך באמצעות נשיכות ושריטות.

בחלק ממדינות אפריקהניצוד השפן בשל פרוותו ובשרו.

 

(חלק זה יוצג דרך שימושבתלמיד שיציג את קולות שפן הסלע בהתאם להוראות המדריך)

שפני הסלע משמיעים קולותאזהרה אחד לשני במידת הצורך. בנוסף לכך הם משתמשים בקולם בעונת הרבייה, כאשר הזכריושב על סלע בולט ומתחיל לשיר. השירה מורכבת מקריאות צרחניות עולות ויורדות. מטרתהשירה להכריז על תחום המחייה ועל הבעלות של העדר. מאפייני הצליל ומקצב השיראופייניים לכל פרט ולא משתנים בהתאם לנסיבות.



הדרכה בנושא היווצרות יםהמלח-
ים המלח בנוף, שואלת אותם על מה אנחנו מסתכלים? (עונים ים המלח)
-אנחנו רואים ברקע את הכנרת.
פעם הייתה פה בבקעת הירדן והערבה ימה ענקית שהייתה נקראת ימת הלשון (ואגם הלשון)האגם השתרע מהכנרת בצפון ועד אזור חצבה (ליד ארומה בדרך לאילת) שבדרום. ים המלחהיה פעם ים מתוק והוא נהפך להיות מלוח.
מבנה הימה- פעם יצאו האגם לשונות ארוכות, אחת מהלשונות קישרה בין הימה לבין היםהתיכון, הלשון הזאת גרמה לכך שכל עמק יזרעאל , הבקעה, הערבה התמלאו במים. ריכוזהמלחים היה גבוה מאוד. מאוחר יותר הלשון הזאת התנתקה מהים התיכון ועם השנים ימתהלשון רק המשיכה והמשיכה להתכווץ עד שהפכה לים המלח והכנרת של היום.
איך אנחנו יודעים שפעם ים המלח היה ים מתוק?

1. מישהו מכיר את הסרט "זוהי סדום"? בסרט מסופר על לוט שהגיעעם דודו אברהם לארץ, הצוותים שלו ושל אברהם כל הזמן היו מסוכסכים ובקשרים לא טוביםאחד עם השני. יום אחד אברהם מחליט שהגיע הזמן להפריד בניהם והוא נותן ללוט לבחורלעצמו שטח משלו ואברהם ייקח את מה שנשאר. לוט בוחר בסדום, שזה בעצם האזור של יםהמלח בימינו. -מה יש מסביבנו שיגרום ללוט לרצות לבחור במקום הזה? בעבר סדום הייתהשופעת מים מתוקים, סדום הייתה העיר של העשירים (הרצליה פיתוח של היום) -מישהו רואהכאן משהו שיכול להראות כמו מקום של עשירים?-במה אנשים פעם עסקו כדי להיקרא עשירים?(בחקלאות) ובשביל חקלאות צריך שפע של מים מתוקים.
2.
מנקודתמבט יותר מדעית יודעים להסביר לנו שחדירת הים התיכון לאגם הגדול שהיה כאן גרםלאקלים בארץ להשתנות וגרם לימה הזאת להתמתק ולהתמלח, להתרחב ולהתכווץ. לפני 20 אלףשנה נעלמה הימה הענקית ונשאר לנו רק ים המלח והכנרת . עם הזמן הצטברו מלחיםומינרלים בקרקעית הים וזה מה שגרם לים להיות מלוח ולהיקרא היום ים המלח.

0 תגובות