עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
מפגש 8.1.17
08/01/2017 18:27
jennifer
אז מה למדתי היום?...
כמו בכל מפגש אני יוצאת עם ידע רב וחוזרת לכיתתי עם רעיונות מגוונים להוראה בשעה הפרטנית ובמליאה.
למדתי היום כיצד לתכנן הוראה בעקבות כתיבת טקסט טיעוני של אחד התלמידים.
ההוראה בקבוצה קטנה החוקרת את הטקסט של אחד התלמידים תורמת להעמקה וביסוס עקרונות הכתיבה אצל התלמידים.
עם זאת, אני לא בטוחה שאצליח ליישם זאת בלמידה דיפרנציאלית בכיתה, בטוח שאיישם אותה בלמידה פרטנית. 

תודה רבה 

0 תגובות
רשמים בעקבות מטלת כתיבה" השמעת מוסיקה בהפסקה"
10/12/2016 14:45
jennifer
שלום רב,
אקדים ואכתוב שתהליך ההוראה הזה היה מובן לי יותר בעקבות תהליך ההוראה הקודם, גם הילדים שידרו יותר ביטחון בתהליך ,ההתקדמות האיטית וההנחיות היו יותר ברורות.
את מטלת הכתיבה הזו החלטתי לבצע בחצאי כיתה, כמובן שהכיתה חולקה באופן הטרוגני.
הילדים זיהו די מהר יחסית את הבעיה ואת נושא המטלה. לבד הם אמרו לי "ג'ניפר הנמענים הם הנהלת בית הספר"
הדיון בקבוצות על נימוקי הבעד ונימוקי הנגד היו מעניינים מאוד, יכולתי להתפנות ולהקשיב לטענותיהם ולדעותיהם. עם זאת מגוון הנימוקים היה דל ולכן בקבוצות ההוראה הפרטנית החלטתי שאעבוד על אופן הנימוקים ואיך לעזור להם לגוון.
הקושי עלה ברגע שהיה צורך להתייחס להפרכת הנימוקים המנוגדים לעמדותיהם. על מנת לעזור לילדים להבין את המשימה שיחקנו במשחק שהצעת לנו במפגש האחרון, חלק מהילדים היו "אומנם/ יש הטוענים/  לעומתם/ למרות" וכך חיברנו משפטים שעזרו לנו להבין איך מפריכים ואיך עונים לדעות המנוגדות לנו...
דוגמאות: "יש הטוענים שהחובה ללבוש תלבושת אחידה לבית הספר היא משעממת אך עם זאת היא יוצרת אחדות ואחידות",  "למרות שצפייה בטלויזיה היא חוויה מהנה יש הטוענים שהיא מזיקה לילדים שצופים זמן ממושך"

המשחק תרם לילדים להבין את הרעיון וכך יכולנו להתקדם. התהליך ההדרגתי עזר לילדים לגשת למטלה ביתר נוחות ובלי לחץ, לא הרגישו שמצופה מהם רק התוצר הסופי, הפיקו תועלת מהתהליך כולו.

עם זאת זמן הלמידה לא הספיק, שעתיים בשבוע שהוקדשו לתהליכי כתיבה בקבוצות ועוד שעה שבועית במליאה והרגשתי שהזמן לא מספיק.
כרגע אנחנו נמצאים בנקודה של כתיבת הטיוטה הראשונה.אני מחכה לשלב הבא בו אחלק להם את הטיוטה הראשונה והם יפעילו בקרה על הכתיבה לקראת הטיוטה השנייה

בנוסף ברצוני לומר לך תודה על מגוון מטלות הכתיבה ששיתפת, זהו מאגר חשוב ואני בטוחה שיתרום הרבה לתהליך ההוראה שלי.

תודה רבה
שבוע טוב,
ג'ניפר
0 תגובות
מטלת כתיבה 1 - טקסט למטרות טיעון ושכנוע
12/11/2016 18:32
jennifer
מטלת כתיבה ראשונה- דמי כיס

בעקבות המטלה הראשונה בהשתלמות שלנו, הגעתי לשיעור תהליכי כתיבה נרגשת ואופטימית, קיוויתי שבעקבות תהליכי הכתיבה שהתחלנו בשנה שעברה( אני מחנכת כיתה ו' וזו השנה השנייה שלי עם כיתה זו) ובעזרת מטלת הכתיבה המובנת הזו התלמידים יצליחו במשימת הכתיבה.
את השיעור הראשון פתחתי בסיעור  מוחין שהיה פורה ומרענן, הילדים שיתפו פעולה והעלו רעיונות ומחשבות שהיו להם בהקשר לדמי כיס, רווח נוסף היה מעין "הצצה" לבתים שלהם ולנהוג בביתם בנוגע לדמי הכיס.

חילקתי את מטלת הכתיבה, קראנו אותה ולאחר מכן מספר תלמידים הסבירו במילים שלהם את המשימה, מהסבר להסבר נראה היה כי התלמידים מבינים וניגשים ביתר ביטחון לביצוע המטלה.

האכזבה הראשונה הגיעה כאשר קיבלתי את התוצרים הראשונים והתברר לי שהם לא זוכרים כמעט כלום מכל תהליך הלמידה שעסק בכתיבה למטרת טיעון ושכנוע משנה שעברה. הם אומנם ידעו לומר שהמטלה עוסקת בכתיבה טיעונית אך לא הפגינו ידע בכתיבה עצמה.

בשלב הבא, חילקתי את כיתתי לקבוצות עבודה והם דנו בסוגיית דמי הכיס בעזרת קטעי המידע שחולקו. בניגוד לשיעור הראשון שבו ערכתי סיעור מוחין בנושא, חשתי שכרגע השיח של הילדים לא התרומם, לא היה להם משהו חדש להוסיף, לדעתי כדאי לחשוב על פורמט אחר או על זמן אחר שבו מנהלים את הדיון הקבוצתי.

לאחר שהסתיים הדיון הקבוצתי וכל הרשמים נלקחו והוצגו בכיתה עברנו לשלב הבא, כתיבת טיוטה שנייה... ושוב להפתעתי ולאכזבתי לא היה שיפור גדול בין הטיוטה הראשונה לטיוטה השנייה שכתבו. קיוויתי שדרך הוראה זו תתרום לשיפור בכתיבתם אך כרגע  לא נראה כך. אולי זהו תהליך ארוך יותר ואין לצפות לשינויים גדולים כבר מההתנסות הראשונה. 

כאשר הילדים התבקשו לעבור על תוצרי חבריהם הם לא ידעו כיצד לגשת לכך, לא היה להם נעים להעיר לחבריהם, חששו לפגוע בהם, אך כאשר חילקתי מחוונים לבדיקה הם הרגישו נוח יותר.

לא ידעתי האם עליי לתת לילדים לתקן בשלישית את כתיבתם או לא....

זוהי היתה התנסות טובה וחדשה בכל הנוגע לתהליכי כתיבה, הרגשתי שדרך ההוראה המובנת והמכוונת תרמה לרוב התלמידים והקלה עליהם לגשת למטלה, עם זאת אני חשה שעל מנת להשריש בכיתתי את תהליכי הכתיבה בצורה מיטבית יש לפעול כך בכל שיעור ולהתחיל בכך כבר מהכיתות הנמוכות, קשה לשנות את אופן הכתיבה ואת דרך ההתמודדות של הילדים עם משימות כאלו בכיתות הגבוהות. 

תודה וסליחה על העיכוב בהגשת מטלה זו.
שבוע טוב,
ג'ניפר
1 תגובות
רשמים מהמפגש השני
09/10/2016 18:10
jennifer

בעקבות המפגש היום למדתי שישנה חשיבות רבה להצגת המשימה באופן ברור ומובן לתלמידים. מספר פעמים לא הבנתי מדוע התלמידים לא מצליחים במשימות שכביכול תרגלנו מספר פעמים לפני. משימה שמנוסחת היטב הינה מפתח להצלחת התלמיד בכתיבה.

עצם התרגול בכתיבת משימה ובחינה של משימות שבנות אחרות כתבו הצלחתי לגבש לעצמי את הרעיון הכללי לניסוח משימות. בטוחה שאיישם זאת במשימות הכתיבה הבאות שאציג לכיתתי.

 

0 תגובות
תהליכי כתיבה בכיתתנו
18/09/2016 17:08
jennifer

הורים יקרים שלום,

כידוע לכם אחת מהמיומנויות הנדרשות בשיעורי העברית היא הבעה בכתב.

על מנת ללמוד ולתרגל מיומנות זו אנו נקדיש שעה שבועית לרכישת המיומנות של תהליך הכתיבה.

בין היתר נתרגל את הכתיבה בסוגות השונות.

על כל תלמיד להצטייד בקלסר חצי שקוף ובדפדפת שורות. הקלסר ישמש את התלמידים בתהליך הטיוט.

כיצד נעשה זאת?...

בשיעורי הכתיבה התלמידים ייחשפו לנושאים מגוונים מסוגות שונות הקשורים לעולמם וללוח השנה.

מהו תהליך הטיוט? ...

התלמיד יכתוב טיוטה ראשונה בסוגה שבה נעסוק בכיתה ויגיש את תוצר הכתיבה למורה בקלסר השקוף. המורה תבדוק את הטיוטה הראשונה ותעיר הערות והארות ותחזיר לתלמיד לתיקון וכתיבת טיוטה נוספת.

נשמח שתהיו שותפים לתהליך, ניתן לשוחח על הנושא עם התלמיד לפני תחילת הכתיבה.

בכבוד רב,

מירה, גל וג'ניפר

1 תגובות