עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
יוני 2013  (2)
הסיבה שגוגל רכשה את Waze
22/06/2013 17:35
גיא פרי
Waze, גוגל, פלטפורמה, אסטרטגיה

אין ספק שהאקזיט של Waze (ווייז) מרשים מאוד, אם לא המרשים ביותר של חברה ישראלית בהתחשב בגודל העסקה ובמהירות שזה קרה מאז הקמת החברה. בעקבות העסקה הרבה נכתב על הסיבות בגללן חברות כמו גוגל, פייסבוק ואפל מוכנות לשלם כל כך הרבה עבור ווייז. הסיבות שהוזכרו הן מספר המנויים - 45 מיליון, האפשרות לבצע פרסום מבוסס מיקום, היכולת לנווט את הנהגים ליעדים רצויים ועוד. אך האם הסיבות הללו הן הסיבה האמיתית לערך של ווייז?


מספר המנויים של ווייז הוא בהחלט מרשים בהתחשב במשאבים שהושקעו בשיווק ובזמן שהחברה קיימת, אבל עדיין זה מספר מזערי לעומת מספרי המנויים של חברות כמו גוגל, אפל ופייסבוק. כלומר, מספר המנויים זו לא הסיבה לשווי הגבוה. גם הנושא של שיווק מבוסס מיקום הוא לא הסיבה האמיתית משתי סיבות. ראשית, כמות הזמן שבו אדם מנווט עם תוכנה כמו ווייז במשך היום היא מועטת יחסית, בדרך כלל לא יותר משעה, ולעומת זאת ישנן אפליקציות מבוססות מיקום שפועלות אצל הרבה מנויים כל היום. הסיבה השנייה היא שזה פשוט לא ממש אפקטיבי. פרסום מבוסס מיקום בזמן נהיגה לא מצליח לגרום לנהגים לשנות את התנהגותם, במיוחד אם הם מנווטים כבר ליעד מסוים בעזרת ווייז. הסבירות שהם ירצו לשנות את היעד אליו הם מנווטים בעקבות פרסומת שקופצת להם היא נמוכה, ומרבית הנהגים יודעים כבר לסנן את הפרסומות הללו.


יעילות דו-צדדית


אז מדוע אם כן בכל זאת ישנה נכונות לשלם כל כך הרבה (1.3 מיליארד דולר זה בהחלט הרבה!)? הסיבה טמונה ברעיון הפשוט אך מבריק שעומד מאחורי ווייז, אשר ניתן להרחיב אותו ליישומים נוספים. ווייז יצרה פלטפורמה דו-צדדית המקשרת בין שתי קבוצות נפרדות של משתמשים, שיש ביניהן תלות הדדית, במטרה להביא תועלת לשני הצדדים. במקרה של ווייז, צד אחד הוא מספקי נתוני התנועה והמצב בכבישים והצד השני הוא מקבלי הנתונים על מצב התנועה, אשר על פיהם מקבלים הנחיות לקיצור זמן הנהיגה. נכון שלרוב הנהגים השונים נמצאים בשתי הקבוצות הללו במקביל, מספקים מידע בהתאם למהירות הנהיגה ולדיווחים ששולחים וגם נעזרים בנתונים לניווט, אך עדיין יש פה שתי קבוצות המועילות אחת לשנייה.


"תופעת הרשת"


לפלטפורמה הדו-צדדית של ווייז יש יתרון נוסף עבור חברות תוכן כמו גוגל ופייסבוק והוא "תופעת הרשת – Network Effect". תופעת הרשת מגבירה את התועלת לכל קבוצה, ככל שיש יותר משתמשים בשתי הקבוצות, ובכך יוצרת תמריץ למנויים עצמם לגייס עוד משתמשים לפלטפורמה, מכיוון שככל שיהיו יותר נהגים עם ווייז, אמינות נתוני התנועה תהיה גבוהה יותר ומדויקת יותר. זוהי הסיבה להצלחה השיווקית המדהימה של ווייז. החברה הצליחה להגיע למצב של 45 מיליון מנויים עם מעט מאוד פעילות שיווק אקטיבית. מרבית פעילות השיווק נעשתה על-ידי המשתמשים עצמם במה שמקובל לקרוא "שיווק ויראלי" (מסר העובר מאדם אחד לשני כמו וירוס, אבל במובן החיובי).


הרחבת הכנסות


אם כן, הגדולה של ווייז היא הפלטפורמה הדו-צדדית. השימוש שבו עשתה ווייז בפלטפורמה של פתרון בעיית הנהיגה הוא יישום נהדר, אשר יש לו ביקוש אדיר, ואשר נמצא בעלייה בשל הלחץ ההולך וגובר על הכבישים, אבל זהו רק יישום אחד. עכשיו, משהפלטפורמה של ווייז מוכחת ועובדת בצורה טובה ויעילה, ניתן לעשות בה שימוש ליישומים חדשים נוספים ובכך להגדיל את מספר המנויים ואת ההכנסות.


רכישה חכמה


הסיבה שבסופו של דבר גוגל היא זו שרוכשת את ווייז היא מכיוון שגוגל עצמה פועלת על פי אסטרטגיה של פלטפורמה דו-צדדית. הרי איך פועל מנוע החיפוש של גוגל שהוא הבסיס לכל פעילות החברה? הדירוג שניתן לאתרים השונים הוא לפי הקישורים אל האתרים הללו ולפי השימוש והכניסות לאתרים. כלומר, צד אחד מספק מידע על חיפושים ושימושים באתרים השונים וצד שני נהנה מהמידע בזמן החיפוש. גם בפלטפורמה של גוגל יש את אפקט הרשת. ככל שיש יותר משתמשים במנוע החיפוש של גוגל, אשר מחפשים אתרים ולבסוף גם נכנסים לאתרים, לגוגל יש יותר מידע על הרגלי השימוש באינטרנט והיא יכולה לבצע דירוג טוב יותר של האתרים ובכך לשפר את תוצאות החיפוש.


על-ידי הרכישה של ווייז, גוגל מוסיפה לעצמה פלטפורמה דו-צדדית מוצלחת נוספת בעולם הנייד, שבו החברות היום מתמקדות ושם, הן מעריכות, נמצא הכסף. סביר מאוד להניח שאת הפלטפורמה של ווייז גוגל עוד תרחיב ליישומים נוספים עם מקורות הכנסה חדשים בעתיד.

0 תגובות
מדוע צריך ייעוץ אסטרטגי?
17/06/2013 15:42
גיא פרי
ייעוץ, אסטרטגיה, ייעוץ אסטרטגי

חברות רבות עושות שימוש בייעוץ אסטרטגי, אך נשאלת השאלה מדוע? יש הרבה ביקורת כלפי יועצים חיצוניים ויועצים אסטרטגיים בפרט:

  • היועץ לא מכיר את העסק טוב כמו המנהלים שלו, אז איך הוא יכול לייעץ למנהלים כיצד לפעול?
  • רוב המידע שהיועץ מקבל על הארגון הוא מהמנהלים עצמם ולכן הוא בדרך כלל פולט את מה שהוא שמע מהם
  • יועצים אסטרטגיים אינם מחויבים ליישום של התכנית ובהרבה מקרים התכנית האסטרטגית נשארת ברמת תכנית בלבד

אך יחד עם הביקורת, ישנם פרויקטי ייעוץ אסטרטגי מוצלחים, אשר מעניקים לחברה ערך מוסף. ולראיה ישנן חברות שעושות שימוש בייעוץ אסטרטגי באופן קבוע אחת לכמה שנים. אם כן, מה יש ליועץ שבכל זאת מאפשר לו להעניק ערך לארגון. ניתן להגדיר זאת חמישה תחומים:

  • מודלים ותיאוריות - יהיו מנהלי שיזלזלו במודלים או תיאוריה, אבל בעזרת תיאוריה ניתן לקבל תמונה ברורה יותר של הסיטואציה וניתן להסיק מסקנות ממקרי עבר לגבי העתיד. הטענה: "תיאוריות אינן עובדות בשטח" היא טיפשית. תיאוריה שאיננה עובדת בשטח היא פשוט תיאוריה לא טובה וצריך לזנוח אותה. ליועצים (טובים) יש גישה לתיאוריות עדכניות וטובות כי באפשרותם להשקיע בנושא וללמוד את המודלים המתאימים. ישנם יועצים שאף מפתחים מודלים משל עצמם, כפי שאנחנו עושים בחברת מיצוב.
  • שיטת עבודה - יועצים מנוסים ביצעו תהליך של תכנון אסטרטגי מספר רב של פעמים ולכן יש להם שיטת עבודה בדוקה ומוכחת. הם יודעים היכן המלכודות בתהליך ומה הדרכים להתגבר עליהן. אנחנו בחברת מיצוב בצענו תהליכים של ייעוץ אסטרטגי מאות פעמים עם מגוון מאוד רחב של סוגי ארגונים בשלבים סוגים של מחזור החיים, כך שאפשר להגיד "ראינו הכל"
  • אובייקטיביות - לכל בעל תפקיד בארגון יש את נקודת מבטו שמושפעת מתפקידו ומרצונותיו ומטרותיו האישיים. כך שלמעשה אף אחד הוא לא אובייקטיבי לחלוטין ולא תמיד רואה רק את טובת הארגון בכללותו. ליועצים חיצוניים יש את היכולת להיות אובייקטיביים ולא משוחדים, כי הם חיצוניים ולא מחויבים לשום גורם. היכולת להיות אובייקטיבי בתהליך של ייעוץ אסטרטגי מאפשר לתת את הפתרונות הטובים ביותר.
  • נקודת ייחוס - ליועץ חיצוני, אשר ביצע תהליך של ייעוץ אסטרטגי במספר חברות מענפים שונים, יש נקודת ייחוס מצוינת (Benchmark) כדי להשוות את הארגון לו הוא מייעץ לארגונים אחרים. על ידי השוואה ניתן לראות באיזו מידה ניתן להשתפר וכיצד.
  • ראייה רחבה - יועצים אסטרטגיים ברך כלל מייעצים לחברות ממגוון רחב של ענפים ותעשיות. על ידי כך הם נחשפים לשיטות עבודה שיטות ומגוונות, אשר ניתן להעתיק לתעשיות אחרות, בהן השיטות הללו לא מקובלות. זה מאפשר ליועץ לחשוף בפני מנהלים בארגון דברים חדשים לא מקובלים בענף שלהם, אשר יאפשרו לחברה ליצור יתרון תחרותי.

בנוסף לתועלות הברורים הללו, תמיד ישנה תועלת של "עין נוספת", כלומר עוד גורם שבוחן את התנהלות הארגון ומזהה אם ישנן בעיות מהותיות. זוהי תועלת נלוות, אשר בדרך כלל לא מהווה את השיקול המרכזי

 

אפשר לראות שלמרות הביקורת שקיימת כלפי ייעוץ אסטרטגי, ישנן מספר תועלות משמעותיות, אשר בהחלט יכולות להועיל לכל ארגון. זוהי הסיבה שחברות ממשיכות להעסיק יועצים ובוודאי ימשיכו לעשות זאת גם בעתיד.

 

0 תגובות