עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
ליברלית, דמוקרטית, צמחונית, אוהבת את התנ"ך, את היהדות ואת מי ששומר עלינו מלמעלה
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
יהושע ז' - כל ישראל ערבים
16/07/2019 19:42
חיבת התורה
תורה, נביאים
הפרק מתחיל בהקדמה, הסבר למאורעות העתידים להתרחש.

{א} וַיִּמְעֲלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מַעַל, בַּחֵרֶם; וַיִּקַּח עָכָן בֶּן-כַּרְמִי בֶן-זַבְדִּי בֶן-זֶרַח לְמַטֵּה יְהוּדָה, מִן-הַחֵרֶם, וַיִּחַר-אַף יְהוָה, בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל. 

בני ישראל הונחו בפרק הקודם להחרים את כל תושבי יריחו ואת כל רכושה. 
כל ישראל ערבים זה לזה, וכך גם אם רק אחד מהם חוטא, כל ישראל נענשים.

{ג} וַיָּשֻׁבוּ אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַל-יַעַל כָּל-הָעָם--כְּאַלְפַּיִם אִישׁ אוֹ כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ, יַעֲלוּ וְיַכּוּ אֶת-הָעָי; אַל-תְּיַגַּע-שָׁמָּה, אֶת-כָּל-הָעָם, כִּי מְעַט, הֵמָּה.
{ה} וַיַּכּוּ מֵהֶם אַנְשֵׁי הָעַי, כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה אִישׁ, וַיִּרְדְּפוּם לִפְנֵי הַשַּׁעַר עַד-הַשְּׁבָרִים, וַיַּכּוּם בַּמּוֹרָד; וַיִּמַּס לְבַב-הָעָם, וַיְהִי לְמָיִם.

יהושוע מנסה להמשיך במלאכת הכיבוש, בה הבטיח לו הקדוש-ברוך-הוא ליווי צמוד. כשהוא נוחל כישלון חרוץ, הוא פונה לקדוש-ברוך-הוא שמצידו מספק הסברים, ואף מציע דרך פשוטה וציבורית לאתר את האשם, למען יראו וייראו.

{יג} קֻם, קַדֵּשׁ אֶת-הָעָם, וְאָמַרְתָּ, הִתְקַדְּשׁוּ לְמָחָר:  כִּי כֹה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, חֵרֶם בְּקִרְבְּךָ יִשְׂרָאֵל--לֹא תוּכַל לָקוּם לִפְנֵי אֹיְבֶיךָ, עַד-הֲסִירְכֶם הַחֵרֶם מִקִּרְבְּכֶם.
{יד} וְנִקְרַבְתֶּם בַּבֹּקֶר, לְשִׁבְטֵיכֶם; וְהָיָה הַשֵּׁבֶט אֲשֶׁר-יִלְכְּדֶנּוּ יְהוָה יִקְרַב לַמִּשְׁפָּחוֹת, וְהַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר-יִלְכְּדֶנָּה יְהוָה תִּקְרַב לַבָּתִּים, וְהַבַּיִת אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנּוּ יְהוָה, יִקְרַב לַגְּבָרִים.

הגורל בו פגשנו בעבר, למשל בעת חלוקת הארץ לנחלות, הוא האחראי על איתור המועל.
עכן מצידו מודה שנפל לרגע של חמדנות, הוא איתר כמה פריטים בלתי נשכחים בשלל והחביא אותם באוהלו.

{כא} ואראה (וָאֵרֶא) בַשָּׁלָל אַדֶּרֶת שִׁנְעָר אַחַת טוֹבָה וּמָאתַיִם שְׁקָלִים כֶּסֶף, וּלְשׁוֹן זָהָב אֶחָד חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים מִשְׁקָלוֹ, וָאֶחְמְדֵם, וָאֶקָּחֵם; וְהִנָּם טְמוּנִים בָּאָרֶץ בְּתוֹךְ הָאָהֳלִי, וְהַכֶּסֶף תַּחְתֶּיהָ.

על פי המדרש חטאו היה כפול שכן המעילה התרחשה בשבת.
בני ישראל מתקנים את העוון באמצעות החרמת החוטא, משפחתו והרכוש אותו חמד עכן מהחרם, והקדוש-ברוך-הוא סולח להם. בפרק הבא ניסיון כיבוש העי כבר יסתיים אחרת.

{כו} וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל-אֲבָנִים גָּדוֹל, עַד הַיּוֹם הַזֶּה, וַיָּשָׁב יְהוָה, מֵחֲרוֹן אַפּוֹ; עַל-כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא, עֵמֶק עָכוֹר, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה.
0 תגובות
יהושע ו' - כיבוש יריחו
09/07/2019 17:22
חיבת התורה
תורה, נביאים
בני ישראל נכנסו לארץ המובטחת, וכעת עליהם לכבוש אותה מידם של שלושים ואחד המלכים ששלטו על חלקיה השונים.
בהתאם לסיומה המוצלח של פעולת הריגול ביריחו, הרבה בזכותה של רחב, העיר הראשונה המסומנת לכיבוש היא יריחו. 
תכנית הכיבוש מותנית בביצוע מספר פעולות לא טקטיות בעליל, שמבטיחות בסיומן המדויק נס מרשים.

{ג} וְסַבֹּתֶם אֶת-הָעִיר, כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה--הַקֵּיף אֶת-הָעִיר, פַּעַם אֶחָת; כֹּה תַעֲשֶׂה, שֵׁשֶׁת יָמִים.
{ד} וְשִׁבְעָה כֹהֲנִים יִשְׂאוּ שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים, לִפְנֵי הָאָרוֹן, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, תָּסֹבּוּ אֶת-הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים; וְהַכֹּהֲנִים, יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת.
{ה} וְהָיָה בִּמְשֹׁךְ בְּקֶרֶן הַיּוֹבֵל, בשמעכם (כְּשָׁמְעֲכֶם) אֶת-קוֹל הַשּׁוֹפָר, יָרִיעוּ כָל-הָעָם, תְּרוּעָה גְדוֹלָה; וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר, תַּחְתֶּיהָ, וְעָלוּ הָעָם, אִישׁ נֶגְדּוֹ. 

במשך שישה ימים מקיף כח מיוחד את חומות יריחו, פעם אחת ביום. הכח מורכב מארון האלוקים, שבעה כוהנים תוקעים בשופרות, חלוץ ומאסף.
הנס מתוכנן ליום השביעי, בו יסובו את העיר שבע פעמים. בני ישראל הונחו לשמור על דממה עד לתקיעת השופר, אז הם מצווים להריע עד לנפילת חומת העיר. 

{כ} וַיָּרַע הָעָם, וַיִּתְקְעוּ בַּשֹּׁפָרוֹת; וַיְהִי כִשְׁמֹעַ הָעָם אֶת-קוֹל הַשּׁוֹפָר, וַיָּרִיעוּ הָעָם תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וַתִּפֹּל הַחוֹמָה תַּחְתֶּיהָ וַיַּעַל הָעָם הָעִירָה אִישׁ נֶגְדּוֹ, וַיִּלְכְּדוּ אֶת-הָעִיר.

המרגלים שהצילה רחב אינם שוכחים את הבטחתם להציל אותה ואת בני משפחתה.

{כה} וְאֶת-רָחָב הַזּוֹנָה וְאֶת-בֵּית אָבִיהָ וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לָהּ, הֶחֱיָה יְהוֹשֻׁעַ, וַתֵּשֶׁב בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל, עַד הַיּוֹם הַזֶּה:  כִּי הֶחְבִּיאָה אֶת-הַמַּלְאָכִים, אֲשֶׁר-שָׁלַח יְהוֹשֻׁעַ לְרַגֵּל אֶת-יְרִיחוֹ.

על פי המדרש רחב נישאה ליהושע ועל צאצאיהם נמנו כהנים ונביאים.

ספרי פרשת בהעלותך פיסקא כ':
שמנה כהנים ושמנה נביאים עמדו מרחב הזונה ואלו הם ירמיהו חלקיהו ושריה ומחסיה וברוך ונריה וחנמאל ושלום. רבי יהודה אומר אף חולדה הנביאה הייתה מבני בניה של רחב הזונה שנא' מ"ב כב וילך חלקיהו הכהן ואחיקם בן עכבור ושפן ועשייה. 

0 תגובות
יהושע ה' - מילה המונית
02/07/2019 20:01
חיבת התורה
תורה, נביאים
זהו, תקופת המדבר נגמרה.
כל דור המדבר, אלה שהיו בני עשרים שנה ומעלה בעת שנגזר על בני ישראל להסתובב ארבעים שנה במדבר, אינם איתנו עוד. אלה שנולדו במדבר לא נימולו, ככל הנראה בשל החשש לחייהם עקב טלטולי הדרך.

{ב} בָּעֵת הַהִיא, אָמַר יְהוָה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, עֲשֵׂה לְךָ, חַרְבוֹת צֻרִים; וְשׁוּב מֹל אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, שֵׁנִית. 
{ה} כִּי-מֻלִים הָיוּ, כָּל-הָעָם הַיֹּצְאִים; וְכָל-הָעָם הַיִּלֹּדִים בַּמִּדְבָּר בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתָם מִמִּצְרַיִם--לֹא-מָלוּ.

כשפרעה איים על בני ישראל שלא לצאת מארץ מצרים הוא הזהירם "רְאוּ, כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם" (ספר שמות, פרק י', פסוק י').
כשרצה הקדוש-ברוך-הוא להרוג את כל בני ישראל בעוון חטא העגל אמר לו משה "לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר, בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים, וּלְכַלֹּתָם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (ספר שמות, פרק ל"ב, פסוק י"ב). הקדוש-ברוך-הוא הסכים עימו והמיר את הדם לדם המילה.
בני ישראל נימולים יחדיו, וכעת שכאין עוד ערלים בעם, כולם חוגגים את חג הפסח, לראשונה בארץ המובטחת.

{י} וַיַּחֲנוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, בַּגִּלְגָּל; וַיַּעֲשׂוּ אֶת-הַפֶּסַח בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בָּעֶרֶב--בְּעַרְבוֹת יְרִיחוֹ.
{יא} וַיֹּאכְלוּ מֵעֲבוּר הָאָרֶץ, מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח--מַצּוֹת וְקָלוּי:  בְּעֶצֶם, הַיּוֹם הַזֶּה.
{יב} וַיִּשְׁבֹּת הַמָּן מִמָּחֳרָת, בְּאָכְלָם מֵעֲבוּר הָאָרֶץ, וְלֹא-הָיָה עוֹד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, מָן; וַיֹּאכְלוּ, מִתְּבוּאַת אֶרֶץ כְּנַעַן, בַּשָּׁנָה, הַהִיא.

למחרת אכלו בני ישראל מתבואת הארץ, ובהתאם לכך פסק לרדת המן מהשמיים.
לקראת סיום הפרק זוכה יהושע לפגישה מיוחדת.

{יג} וַיְהִי, בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ, וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה-אִישׁ עֹמֵד לְנֶגְדּוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ; וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ, הֲלָנוּ אַתָּה אִם-לְצָרֵינוּ.
{יד} וַיֹּאמֶר לֹא, כִּי אֲנִי שַׂר-צְבָא-יְהוָה--עַתָּה בָאתִי; וַיִּפֹּל יְהוֹשֻׁעַ אֶל-פָּנָיו אַרְצָה, וַיִּשְׁתָּחוּ, וַיֹּאמֶר לוֹ, מָה אֲדֹנִי מְדַבֵּר אֶל-עַבְדּוֹ.

דברי המלאך ליהושע מחזירה אותנו אחורה למפגש נושן של קודמו בתפקיד.

{טו} וַיֹּאמֶר שַׂר-צְבָא יְהוָה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, שַׁל-נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ, כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו, קֹדֶשׁ הוּא; וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ, כֵּן.
0 תגובות
יהושע ד' - זיכרון לנס
25/06/2019 18:42
חיבת התורה
תורה, נביאים
עם סיום חציית עם ישראל את מי הירדן מקים יהושע שתי מצבות זיכרון.
בפרק הקודם, רגע לפני חציית הירדן, נצטוו השבטים לשריין כל אחד נציג מטעמו. כעת מתגלה לנו הסיבה.
 
{ג} וְצַוּוּ אוֹתָם, לֵאמֹר, שְׂאוּ-לָכֶם מִזֶּה מִתּוֹךְ הַיַּרְדֵּן מִמַּצַּב רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים, הָכִין שְׁתֵּים-עֶשְׂרֵה אֲבָנִים; וְהַעֲבַרְתֶּם אוֹתָם, עִמָּכֶם, וְהִנַּחְתֶּם אוֹתָם, בַּמָּלוֹן אֲשֶׁר-תָּלִינוּ בוֹ הַלָּיְלָה. 
{ד} וַיִּקְרָא יְהוֹשֻׁעַ, אֶל-שְׁנֵים הֶעָשָׂר אִישׁ, אֲשֶׁר הֵכִין, מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל--אִישׁ-אֶחָד אִישׁ-אֶחָד, מִשָּׁבֶט.
{ה} וַיֹּאמֶר לָהֶם, יְהוֹשֻׁעַ, עִבְרוּ לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֶל-תּוֹךְ הַיַּרְדֵּן; וְהָרִימוּ לָכֶם אִישׁ אֶבֶן אַחַת, עַל-שִׁכְמוֹ, לְמִסְפַּר, שִׁבְטֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל.

כל אחד מהאנשים שנבחרו הרים אבן מהירדן. שתים עשרה האבנים הונחו במקום הלינה בגלגל, כעדות לנס המופלא.
עבור כל אבן משתים עשרה האבנים שנלקחו מהירדן ע"י בני ישראל הציב יהושע אבנים בירדן, בדיוק במיקום בו ניצבו רגלי הכהנים שנשאו את ארון הברית.

{ט} וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים, הֵקִים יְהוֹשֻׁעַ בְּתוֹךְ הַיַּרְדֵּן--תַּחַת מַצַּב רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים, נֹשְׂאֵי אֲרוֹן הַבְּרִית; וַיִּהְיוּ שָׁם, עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

0 תגובות
יהושע ג' - שוב המים נבקעים
18/06/2019 19:27
חיבת התורה
תורה, נביאים
בני ישראל הגיעו לנהר הירדן והם נערכים לקרטת הכניסה לארץ כנען. השוטרים מצווים אותם ללכת אחרי ארון האלוקים.

{ג} וַיְצַוּוּ, אֶת-הָעָם לֵאמֹר, כִּרְאֹתְכֶם אֵת אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם נֹשְׂאִים אֹתוֹ--וְאַתֶּם, תִּסְעוּ מִמְּקוֹמְכֶם, וַהֲלַכְתֶּם, אַחֲרָיו.
{ד} אַךְ רָחוֹק יִהְיֶה, בֵּינֵיכֶם וּבֵנָיו, כְּאַלְפַּיִם אַמָּה, בַּמִּדָּה:

יהושע מכין אותם לקראת הנס הצפוי ומסביר להם שמעבר שעליהם לראות בו אות לסיוע האלוקי שיינתן להם בכיבוש הארץ.

{י} וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ--בְּזֹאת תֵּדְעוּן, כִּי אֵל חַי בְּקִרְבְּכֶם; וְהוֹרֵשׁ יוֹרִישׁ מִפְּנֵיכֶם אֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת-הַחִתִּי וְאֶת-הַחִוִּי, וְאֶת-הַפְּרִזִּי וְאֶת-הַגִּרְגָּשִׁי, וְהָאֱמֹרִי, וְהַיְבוּסִי. 

הכהנים הנושאים את ארון הברית נכנסו עימו לירדן, וברגע בו נגעו כפות רגליהם במים נבקעו מי הירדן ואיפשרו לבני ישראל לעבור בקרקעית יבשה.

{יג} וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן יְהוָה אֲדוֹן כָּל-הָאָרֶץ, בְּמֵי הַיַּרְדֵּן, מֵי הַיַּרְדֵּן יִכָּרֵתוּן, הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמָעְלָה; וְיַעַמְדוּ, נֵד אֶחָד.  
{יז} וַיַּעַמְדוּ הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן בְּרִית-יְהוָה בֶּחָרָבָה, בְּתוֹךְ הַיַּרְדֵּן--הָכֵן; וְכָל-יִשְׂרָאֵל, עֹבְרִים בֶּחָרָבָה, עַד אֲשֶׁר-תַּמּוּ כָּל-הַגּוֹי, לַעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן.

כפי שבתחילת המסע אירע לבני ישראל נס בים סוף, בו נבקעו המים, כך בעת שהמסע מגיע לסיומו מזכיר הקדוש-ברוך-הוא לבני ישראל, כשם שקריעת ים סוף היוותה תחילתה של תקופה ניסית במדבר, כך בקיעת הירדן מהווה תחילתה של תקופה בה תחזו בניסים בכיבוש הארץ.
0 תגובות
יהושע ב' - מרגלים, התיקון
11/06/2019 20:22
חיבת התורה
תורה, נביאים
ניסיון הריגול הקודם של בני ישראל הסתיים בעונש של ארבעים שנות נדודים במדבר.
הפעם שולח המנהיג שני מרגלים בלבד על מנת לבחון טקטית את כיבוש יריחו המבוצרת.

{א} וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ-בִּן-נוּן מִן-הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם-אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים, חֶרֶשׁ לֵאמֹר, לְכוּ רְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְאֶת-יְרִיחוֹ; וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית-אִשָּׁה זוֹנָה, וּשְׁמָהּ רָחָב--וַיִּשְׁכְּבוּ-שָׁמָּה.

השמועה על הגעתם של שני מרגלים מעם ישראל, שאחראי על מפלת מצרים והכנעת שני המלכים האדירים (סיחון מלך חשבון ועוג מלך הבשן), עושה לה כנפיים.
מלך יריחו מורה לרחב להסגירם לידיו.
רחב מתגלה כאישה חכמה ורבת תושיה.
היא יודעת שעל מנת שהשקר יישמע אמין, הוא חייב להכיל מעט מן האמת.

{ד} וַתִּקַּח הָאִשָּׁה אֶת-שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים, וַתִּצְפְּנוֹ; וַתֹּאמֶר כֵּן, בָּאוּ אֵלַי הָאֲנָשִׁים, וְלֹא יָדַעְתִּי, מֵאַיִן הֵמָּה.
{ה} וַיְהִי הַשַּׁעַר לִסְגּוֹר, בַּחֹשֶׁךְ וְהָאֲנָשִׁים יָצָאוּ--לֹא יָדַעְתִּי, אָנָה הָלְכוּ הָאֲנָשִׁים; רִדְפוּ מַהֵר אַחֲרֵיהֶם, כִּי תַשִּׂיגוּם.
{ו} וְהִיא, הֶעֱלָתַם הַגָּגָה; וַתִּטְמְנֵם בְּפִשְׁתֵּי הָעֵץ, הָעֲרֻכוֹת לָהּ עַל-הַגָּג.

בתמורה להצלתם מבקשת מהם רחב להציל אותה ואת משפחתה בעת כיבוש יריחו.

{יב} וְעַתָּה, הִשָּׁבְעוּ-נָא לִי בַּיהוָה, כִּי-עָשִׂיתִי עִמָּכֶם, חָסֶד; וַעֲשִׂיתֶם גַּם-אַתֶּם עִם-בֵּית אָבִי, חֶסֶד, וּנְתַתֶּם לִי, אוֹת אֱמֶת.
{יג} וְהַחֲיִתֶם אֶת-אָבִי וְאֶת-אִמִּי, וְאֶת-אַחַי וְאֶת-אחותי (אַחְיוֹתַי), וְאֵת, כָּל-אֲשֶׁר לָהֶם; וְהִצַּלְתֶּם אֶת-נַפְשֹׁתֵינוּ, מִמָּוֶת. 

המרגלים מבטיחים, מתחבאים בהרים בהמלצת רחב, וחוזרים כעבור שלושה ימים למחנה ישראל.

{כג} וַיָּשֻׁבוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים, וַיֵּרְדוּ מֵהָהָר, וַיַּעַבְרוּ וַיָּבֹאוּ, אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן; וַיְסַפְּרוּ-לוֹ--אֵת כָּל-הַמֹּצְאוֹת, אוֹתָם.
{כד} וַיֹּאמְרוּ, אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, כִּי-נָתַן יְהוָה בְּיָדֵנוּ, אֶת-כָּל-הָאָרֶץ; וְגַם-נָמֹגוּ כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, מִפָּנֵינוּ. 
0 תגובות
יהושע א' - העברת מקל מסודרת
04/06/2019 18:45
חיבת התורה
תורה, נביאים
בסיום ספר דברים נפרדנו בצער רב ממשה רבנו. האיש שהוציא את ישראל ממצרים, קרע את ים סוף בעבורם, הנהיג אותם ארבעים שנה במדבר תוך שהוא סובל את כל תלונותיהם, נפרד מהם רגע לפני הכניסה לארץ המובטחת.
ספר יהושע הוא למעשה המשכה הישיר של התורה, סיפורו של עם ישראל בדרכו לארץ ממשיך.
הפרק מתחיל בדבר הקדוש-ברוך-הוא ליהושע.

{א} וַיְהִ֗י אַחֲרֵ֛י מ֥וֹת מֹשֶׁ֖ה עֶ֣בֶד יְהוָ֑ה וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֔וּן מְשָׁרֵ֥ת מֹשֶׁ֖ה לֵאמֹֽר.
{ב} מֹשֶׁ֥ה עַבְדִּ֖י מֵ֑ת וְעַתָּה֩ ק֨וּם עֲבֹ֜ר אֶת־הַיַּרְדֵּ֣ן הַזֶּ֗ה אַתָּה֙ וְכָל־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לָהֶ֖ם לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל.

תפקידו של יהושע כיורשו של משה רבנו מתחיל. הקדוש-ברוך-הוא מבטיח לו להיות עימו בכל שלב, כל עוד הוא ידבק בספר התורה.

{ז} רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל-הַתּוֹרָה--אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי, אַל-תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאול:  לְמַעַן תַּשְׂכִּיל, בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ.

יהושע מצווה את שוטרי העם להכין את בני ישראל לקראת הכניסה ארצה.

{יא} עִבְר֣וּ ׀ בְּקֶ֣רֶב הַֽמַּחֲנֶ֗ה וְצַוּ֤וּ אֶת־הָעָם֙ לֵאמֹ֔ר הָכִ֥ינוּ לָכֶ֖ם צֵידָ֑ה כִּ֞י בְּע֣וֹד ׀ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֗ים אַתֶּם֙ עֹֽבְרִים֙ אֶת־הַיַּרְדֵּ֣ן הַזֶּ֔ה לָבוֹא֙ לָרֶ֣שֶׁת אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם נֹתֵ֥ן לָכֶ֖ם לְרִשְׁתָּֽהּ׃

לבני ראובן, גד וחצי שבט המנשה הוא מזכיר את הבטחתם למשה רבנו, להילחם עם אחיהם עד שכלל ישראל ינחלו את הארץ ורק אז לשוב את נחלתם שבעברו המזרחי של הירדן. תשובתם מחזקת אותו גם היא.

{יז} כְּכֹ֤ל אֲשֶׁר־שָׁמַ֙עְנוּ֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה כֵּ֖ן נִשְׁמַ֣ע אֵלֶ֑יךָ רַ֠ק יִֽהְיֶ֞ה יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ עִמָּ֔ךְ כַּאֲשֶׁ֥ר הָיָ֖ה עִם־מֹשֶֽׁה׃
{יח} כָּל־אִ֞ישׁ אֲשֶׁר־יַמְרֶ֣ה אֶת־פִּ֗יךָ וְלֹֽא־יִשְׁמַ֧ע אֶת־דְּבָרֶ֛יךָ לְכֹ֥ל אֲשֶׁר־תְּצַוֶּ֖נּוּ יוּמָ֑ת רַ֖ק חֲזַ֥ק וֶאֱמָֽץ׃

0 תגובות
פרשת במדבר
28/05/2019 19:02
חיבת התורה
תורה, פרשת השבוע
מבחינה כרונולוגית בתחילת ספר במדבר נמצאים בני ישראל בערך שנה לאחר יציאת מצרים.

ספר במדבר, פרק א':
{א} וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד:  בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם--לֵאמֹר.

הקמת המשכן הסתיימה, ובני ישראל, טרם גזירת ארבעים שנות הנדודים במדבר, מתכוננים להמשיך במסע לכיבוש הארץ המובטחת. בנקודה זו מבוצע מפקד של העם, למניית כלל הגברים מגיל עשרים שנה ומעלה, הגיל המינימלי לשירות הצבאי. 

ספר במדבר, פרק א':
{ג} מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל--תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם, אַתָּה וְאַהֲרֹן. 
{מט} אַךְ אֶת-מַטֵּה לֵוִי לֹא תִפְקֹד, וְאֶת-רֹאשָׁם לֹא תִשָּׂא, בְּתוֹךְ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
{נ} וְאַתָּה הַפְקֵד אֶת-הַלְוִיִּם עַל-מִשְׁכַּן הָעֵדֻת וְעַל כָּל-כֵּלָיו, וְעַל כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ--הֵמָּה יִשְׂאוּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו, וְהֵם יְשָׁרְתֻהוּ; וְסָבִיב לַמִּשְׁכָּן, יַחֲנוּ.

מפקד זה אינו כולל את בני שבט לוי. הם משרתים בצבא הקודש, במשכן. על כן הם נמנים במפקד ייעודי, ולא מגיל עשרים כי אם מגיל חודש.

ספר במדבר, פרק ג':
{טו} פְּקֹד אֶת-בְּנֵי לֵוִי, לְבֵית אֲבֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם:  כָּל-זָכָר מִבֶּן-חֹדֶשׁ וָמַעְלָה, תִּפְקְדֵם.

בפרשת במדבר מפורט סדר חנייתם של שבטי ישראל לפי ארבע רוחות השמים. משהוקם המשכן, המהווה גרעינו המרכזי של המחנה, נקבעו סדרי החנייה של השבטים סביבו.

ספר במדבר, פרק א':
{נב} וְחָנוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אִישׁ עַל-מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל-דִּגְלוֹ, לְצִבְאֹתָם.
{נג} וְהַלְוִיִּם יַחֲנוּ סָבִיב, לְמִשְׁכַּן הָעֵדֻת, וְלֹא-יִהְיֶה קֶצֶף, עַל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְשָׁמְרוּ, הַלְוִיִּם, אֶת-מִשְׁמֶרֶת, מִשְׁכַּן הָעֵדוּת. 

בכל אחת מארבע רוחות השמיים חנה דגל המכיל שלושה שבטים, שבט ראשי ושני שבטים נלווים.

ממזרח מחנה יהודה, עימו שוכנים השבטים יששכר וזבולון
מדרום מחנה ראובן, עימו שוכנים השבטים שמעון וגד
ממערב מחנה אפרים, עימו שוכנים השבטים מנשה ובנימין
מצפון מחנה דן, עימו שוכנים השבטים אשר ונפתלי

מעמדם של הלווים נקבע כמשרתים בקודש במקומם של הבכורות.
על פי התכנון המקורי הבכורות היו אמורים לשרת בקודש, בתמורה להצלתם ממכת בכורות, שפגעה בבכורות המצרים בלבד. לאחר חטא העגל הוחלט כי שבט לוי, שבט שלם שלא חטא, ישא בתפקיד במקומם.

ספר במדבר, פרק ג':
{יב} וַאֲנִי הִנֵּה לָקַחְתִּי אֶת-הַלְוִיִּם, מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, תַּחַת כָּל-בְּכוֹר פֶּטֶר רֶחֶם, מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְהָיוּ לִי, הַלְוִיִּם. 

לאחר המפקד, במסגרתו מפורט גם אופן חניית הלויים מסביב למשכן, מבוצעת חלוקת התפקידים בין ראשי משפחות הלויים, גרשון, קהת ומררי. 
פרשה זו דנה בתפקידם של בני משפחת קהת.

ספר במדבר, פרק ד':
{ד} זֹאת עֲבֹדַת בְּנֵי-קְהָת, בְּאֹהֶל מוֹעֵד--קֹדֶשׁ, הַקֳּדָשִׁים.
{ה} וּבָא אַהֲרֹן וּבָנָיו, בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה, וְהוֹרִדוּ, אֵת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ; וְכִסּוּ-בָהּ--אֵת, אֲרֹן הָעֵדֻת. 
{טו} וְכִלָּה אַהֲרֹן-וּבָנָיו לְכַסֹּת אֶת-הַקֹּדֶשׁ וְאֶת-כָּל-כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ, בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה, וְאַחֲרֵי-כֵן יָבֹאוּ בְנֵי-קְהָת לָשֵׂאת, וְלֹא-יִגְּעוּ אֶל-הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ; אֵלֶּה מַשָּׂא בְנֵי-קְהָת, בְּאֹהֶל מוֹעֵד.

בכל יציאה של מחנה ישראל ממקום חנייתו במדבר למסע חדש כיסו הכהנים את כלי הקודש והותירו אותם לנשיאה ע"י בני קהת.

בפרשת נשא, פרשת השבוע הבא, מפורטים תפקידי בני משפחות גרשון ומררי בנשיאת המשכן במסעות ישראל במדבר.
0 תגובות
פרשת בחוקותי
21/05/2019 18:54
חיבת התורה
תורה, פרשת השבוע
לקראת סיום ספר ויקרא מופיעה רשימה של ברכות וקללות.

ספר ויקרא, פרק כ"ו:
{ג} אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֺתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם.

שפע של ברכות צפוי לשומרי התורה בנאמנות. ברכה תשרה ביבול ובעבודת אדמה, בפרי הבטן בשלום ובביטחון, ומעל הכל, היחס המועדף והקשר הייחודי וההדדי עם בורא עולם.

ספר ויקרא, פרק כ"ו:
{יב} וְהִתְהַלַּכְתִּי, בְּתוֹכְכֶם, וְהָיִיתִי לָכֶם, לֵאלֹהִים; וְאַתֶּם, תִּהְיוּ-לִי לְעָם.

מנגד, מבול של קללות יחול על ראשם של מפירי הברית.

ספר ויקרא, פרק כ"ו:
{יד} וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וְלֹא תַעֲשׂוּ, אֵת כָּל-הַמִּצְוֺת הָאֵלֶּה.
{טו} וְאִם-בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ, וְאִם אֶת-מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְוֺתַי, לְהַפְרְכֶם אֶת-בְּרִיתִי.

אילו קללות? פחות או יותר היפוכן של הברכות, חרב, מגיפות, רעב, חיות רעות, בהדרגה ובהתאם לרמת העשקנות שלא לחזור בתשובה. שיא השיאים הוא מלחמה קשה שבסופה יגלו כל השורדים.
החדשות הטובות הן שלאחר כל העונשים הקשים האלה צפוי סוף טוב.

ספר ויקרא, פרק כ"ו:
{מב} וְזָכַרְתִּי, אֶת-בְּרִיתִי יַעֲקוֹב; וְאַף אֶת-בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת-בְּרִיתִי אַבְרָהָם, אֶזְכֹּר--וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר.
{מד} וְאַף-גַּם-זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם, לֹא-מְאַסְתִּים וְלֹא-גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם--לְהָפֵר בְּרִיתִי, אִתָּם:  כִּי אֲנִי יְהוָה, אֱלֹהֵיהֶם.
{מה} וְזָכַרְתִּי לָהֶם, בְּרִית רִאשֹׁנִים:  אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי-אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם, לִהְיוֹת לָהֶם לֵאלֹהִים--אֲנִי יְהוָה. 

הספר מסתיים בדיני נדרים והקדשות במתנה למקדש. אדם עשוי לרצות להקדיש למשכן את ערכם של קרקעות, בהמות ואף בני אדם. 

ספר ויקרא, פרק כ"ז:
{ב} דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, אִישׁ, כִּי יַפְלִא נֶדֶר--בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת, לַיהוָה.
{ט} וְאִם-בְּהֵמָה--אֲשֶׁר יַקְרִיבוּ מִמֶּנָּה קָרְבָּן, לַיהוָה:  כֹּל אֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ לַיהוָה, יִהְיֶה-קֹּדֶשׁ.
{יד} וְאִישׁ, כִּי-יַקְדִּשׁ אֶת-בֵּיתוֹ קֹדֶשׁ לַיהוָה--וְהֶעֱרִיכוֹ הַכֹּהֵן, בֵּין טוֹב וּבֵין רָע:  כַּאֲשֶׁר יַעֲרִיךְ אֹתוֹ הַכֹּהֵן, כֵּן יָקוּם.
{טז} וְאִם מִשְּׂדֵה אֲחֻזָּתוֹ, יַקְדִּישׁ אִישׁ לַיהוָה--וְהָיָה עֶרְכְּךָ, לְפִי זַרְעוֹ:  זֶרַע חֹמֶר שְׂעֹרִים, בַּחֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כָּסֶף.

בעת הקדשת בני אדם מסדיר הכתוב את תעריף ההמרה של האדם שהוקדש לכסף שנתרם לבית המקדש בהתאם לגילו ומגדרו.
בעת הקדשת בהמות עומד הכתוב על ההבדל בין בהמה טהורה שמובאת כקרבן לבין בהמה טמאה שנפדית בכסף.
בהקשר לנדל"ן מפרט הכתוב גם כיצד ניתן להתחרט ולגאול את השדה.

0 תגובות
פרשת בהר
14/05/2019 17:59
חיבת התורה
תורה, פרשת השבוע
פרשת בהר מחדדת בפנינו שעל אף הכניסה המיוחלת לארץ ישראל, האדמה איננה בבעלות עם ישראל. או בני עמים אחרים. ולא רק האדמה, הכל בבעלותו של הקדוש-ברוך-הוא.

ספר ויקרא, פרק כ"ה:
{ד} וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, שַׁבָּת, לַיהוָה:  שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר.
{ה} אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר, וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר:  שְׁנַת שַׁבָּתוֹן, יִהְיֶה לָאָרֶץ.
{ו} וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם, לְאָכְלָה--לְךָ, וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ; וְלִשְׂכִירְךָ, וּלְתוֹשָׁבְךָ, הַגָּרִים, עִמָּךְ.
{ז} וְלִבְהֶמְתְּךָ--וְלַחַיָּה, אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ:  תִּהְיֶה כָל-תְּבוּאָתָהּ, לֶאֱכֹל. 

בשנה השביעית אין לעבוד את האדמה, כולם חולקים ביבול באופן שווה, בני המעמדות השונים ואף חיות השדה.
ומה קורה לאחר שבעה מחזורי שמיטה בני שבע שנים כל אחד? 

ספר ויקרא, פרק כ"ה: 
{י} וְקִדַּשְׁתֶּם, אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה, וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ, לְכָל-יֹשְׁבֶיהָ; יוֹבֵל הִוא, תִּהְיֶה לָכֶם, וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ, וְאִישׁ אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ.
{יא} יוֹבֵל הִוא, שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה--תִּהְיֶה לָכֶם; לֹא תִזְרָעוּ--וְלֹא תִקְצְרוּ אֶת-סְפִיחֶיהָ, וְלֹא תִבְצְרוּ אֶת-נְזִרֶיהָ.

שנת החמישים, היא שנת היובל. ביום הכיפורים שבתחילת שנת היובל מריעים בשופר ומשחררים את כל העבדים העבריים, גם אלה שנרצעו כעבדי עולם. בנוסף, משיבים את כל הנחלות לבעליהן המקוריים, כפי שנקבעו לפני הכניסה לארץ. גם אלה שנמכרו במהלך חמישים השנים האחרונות.

ספר ויקרא, פרק כ"ה:
{כא} וְצִוִּיתִי אֶת-בִּרְכָתִי לָכֶם, בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית; וְעָשָׂת, אֶת-הַתְּבוּאָה, לִשְׁלֹשׁ, הַשָּׁנִים.
{כב} וּזְרַעְתֶּם, אֵת הַשָּׁנָה הַשְּׁמִינִת, וַאֲכַלְתֶּם, מִן-הַתְּבוּאָה יָשָׁן; עַד הַשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִת, עַד-בּוֹא תְּבוּאָתָהּ--תֹּאכְלוּ, יָשָׁן. 

על אף ששנת החמישים מגיעה בסמוך לשנת שמיטה (השמיטה השביעית), ומשמעה שנתיים רצופות בהן אין לעבוד את האדמה, השמירה על חוקי השמיטה והיובל מבטיחה תבואה רבה שצפויה לכלכל את בעלי הקרקע עד השנה התשיעית.

ספר ויקרא, פרק כ"ה:
{כג} וְהָאָ֗רֶץ לֹ֤א תִמָּכֵר֙ לִצְמִתֻ֔ת כִּי־לִ֖י הָאָ֑רֶץ כִּֽי־גֵרִ֧ים וְתוֹשָׁבִ֛ים אַתֶּ֖ם עִמָּדִֽי.

תזכורת נוספת לכך שהארץ שייכת לקדוש-ברוך-הוא. המשמעות היא שאין העברת בעלות אמיתית על אדמה. הבעלות ניתנה לשבטים עם כניסתם לארץ והחלוקה שנקבעה לא תשתנה לצמיתות. כל מכירה היא למעשה השכרה של הקרקע לפי כמות התבואה הצפויה בהתאם למספר השנים שנותרו מהמכירה ועד ליובל.

ספר ויקרא, פרק כ"ה: 
{לה} וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ--וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ, גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ.
{לו} אַל-תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית, וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ; וְחֵי אָחִיךָ, עִמָּךְ.
{לז} אֶת-כַּסְפְּךָ--לֹא-תִתֵּן לוֹ, בְּנֶשֶׁךְ; וּבְמַרְבִּית, לֹא-תִתֵּן אָכְלֶךָ. 

גם הממון שייך לקדוש-ברוך-הוא. כשהמציאות הכלכלית דוחקת את בני עמנו ללוות מאיתנו כסף, אסור לנו להלוות בריבית.
הריבית מכונה גם "נשך", משום שהיא פוגעת בלווה כנשיכת נחש שנושך מעט את בשרו של האדם, באופן שמבלי להרגיש הוא גורם לפגיעה משמעותית. כך גם במקרה של ריבית, הלווה אינו מרגיש הריבית העולה ועולה עד שהיא מגדילה משמעותית את חובו למלווה.
אנו מצווים לתמוך באחינו ולעזור לו להשתקם מהמצב הקשה אליו הוא נקלע, גם באמצעות הלוואה ללא ריבית.
0 תגובות
« הקודם 1 2 3 4 5 6 7 הבא »