עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות

שוש הרטום, מוזיקולוגית ומגשרת בתחום המשפחה פיתחה פרויקט ייחודי שזכה להצלחה בארץ ובאירופה: מניעת אלימות ופתרון קונפליקטים, באמצעות דיאלוג מוזיקלי, אותו היא מיישמת גם בתחום הגישור המשפטי.
הספר שלפנינו מושפע ממרכיב מהותי בעשייתה של הרטום: הדיאלוג/חוסר דיאלוג.
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
שעה מתוקה
05/05/2013 21:32
שוש הרטום
שוש הרטום, מוזיקולוגית ומגשרת בתחום המשפחה פיתחה פרויקט ייחודי שזכה להצלחה בארץ ובאירופה: מניעת אלימות ופתרון קונפליקטים, באמצעות דיאלוג מוזיקלי, אותו היא מיישמת גם בתחום הגישור המשפטי.
הספר שלפנינו מושפע ממרכיב מהותי בעשייתה של הרטום: הדיאלוג/חוסר דיאלוג.

אני שמחה לספר לכם שספרי החדש "שעה מתוקה , יצא לאור בימים אלו.
שעה מתוקה הוא ספור לילדים המתאר את המרוץ אחר הזמן וקשרים של חוסר דיאלוג בעידן המודרני. 
טל ילד בן 7 , צריך להתעורר לעוד בוקר עמוס של לימודים בבית הספר, ויום גדוש בחוגים שהוא אוהב. הוא אינו מצליח לעכל את חווית הלימודים והמשחקים בהפסקות וליצור דיאלוג עם הוריו כי השעון מתקתק והזמן רץ.

בין לבין הוא נמצא בביתו עם אמו שגם היא במרוץ ומודדת את זמן הכנת האוכל בשעון חול, וטרם חולפת שעה היא כבר מזכירה לו שעליו למהר לחוג רכיבה על סוסים, כשהשעון ברקע "מתקתק" כול העת. לאחר מכן הוא הולך לחוג רכיבה שגם שם הוא אינו מניח לזמן, ומודד בשעון שחמט את זמנו של היריב שלא יחשוב יותר ממנו. 
כששעת הערב מגיעה טל רוצה לעבד ולהפנים את החוויות שעבר ולשתף את הוריו , אבל הפעם אביו מאיץ בו להתקלח, לצחצח שיניים ולישון. כשטל שוכב לו במיטה הוא נזכר בדברים שטרם עשה ומדמיין את שעון השמש מציץ מתחת לשמיכה. בעוד טל מנסה להבין מהי שעה ומהו זמן, הוא נזכר גם בשעון הכיס המסתורי שסבא מוציא מתוך הכיס ביום שבת. כשסבא אומר לו שזהו יום מנוחה שבו איננו צריך למדוד את הזמן ומגיש לו יין של קידוש, הוא מצליח להירגע ומרגיש -שעה מתוקה מהי ,ונרדם. 

הסיפור מתרחש על פני רצף של יום אחד –יום של מרוץ סביב השעון , ומהווה סיפור אלגורי על חיים בעידן המודרני של הרבה משפחות שבו התהליך איננו חשוב אלא התוצאה : להספיק הכול מהר וכמה שיותר. 

הספר מאפשר ללמד סדר ושמירה על גבולות ולהכיר סוגים שונים של שעונים. 

מומלץ אחרי קריאת הספר לבקר בתערוכת השעונים במוזיאון האסלאם בירושלים.
לרכישה ניתן לפנות אלי ב: 0545928333




0 תגובות
צלילי פיוס בבית הספר שוש הרטום
06/04/2013 08:05
שוש הרטום

הלימודים בבית הספר כופים על התלמידים מערכות יחסים מיוחדות המאלצות אותם להתמודד עם צרכים ורצונות שונים. עצם הלימודים בסמיכות כה רבה, כאשר רק קיר דק מפריד בין כיתה לכיתה וקיימים שטחים ומתקנים משותפים רבים כגון: חצר, שירותים, ברזיה, מגרש ספורט וכד', מהווים כר נרחב לסכסוכים ומריבות.

עם הישמע הצלצול לצאת להפסקת עשר, מיהרו שי ותומר מכיתה ה'1 לתפוס עבור חברי כיתתם את המגרש בחצר האחורית של בית הספר המתאים ביותר למשחק כדורגל,ונוכחו לראות כי אילון ופליקס מכיתה ד'1 כבר הגיעו למקום.
"המגרש שלנו", צעק שי. "לכם כבר יש מגרש," הוסיף והצביע לעבר השטח המגודר בחצר הקדמית. 
"גם לנו מגיע, אז מה אם אתם יותר גדולים," השיב אילון.
המורה התורנית שרון ששמעה את הוויכוח, לקחה את הכדור ואמרה:"חשוב שכולם יוכלו לשחק, לכולם מגיע ליהנות ממשחק. עד שלא תמצאו את הדרך, לא תקבלו את הכדור".
"אבל אנחנו תפסנו אותו", מירר אילון בבכי. 
"אז מה, הוא לא שלכם", אמר שי.
"תלכו מכאן," כעס פליקס.
"בוא נלך לוועדת גישור", הציע תומר לשי, ושניהם מיהרו לחברים המגשרים מכיתתם.
*
בתום הלימודים זימנתי את כל הצדדים לחדר הגישורים הקיים בבית הספר ואילון, שרתח מזעם בוויכוח שפרץ, החל לספר את שארע במהלך ההפסקה וציין כיצד בכל הפסקה הבוגרים בבית הספר משתלטים על המגרש המשותף ופליקס מיהר לאשר את דבריו ואמר: "אפילו שתפסנו ראשונים". 
מצד שני, סיפרו תומר ושי למגשרים שהמגרש בחצר האחורית שייכת אף להם וכי ניתן לשחק גם בשטח המגודר בחצר הקדמית.
"כן אבל אי אפשר לשחק שם, הוא קטן נורא והכדור עף תמיד ויוצא מהגדר ויכול לפגוע בתלמידי כיתות א' וחוץ מזה תלמידים מכיתה ו'1 תמיד משחקים שם," טען פליקס.

שיקפתי את הרצונות של כל אחד מהצדדים וביקשו מהם לצייר את האירוע כפי שנראה בעיניהם ולבחור מוזיקה (מתוך מספר מנגינות שהבאתי להם) (תני הקדמה קטנה, תכניסי אותך לכאן בגוף ראשון, חבל) שתתאר אותו. 
אילון ופליקס ציירו את עצמם כילדים קטנים ואת תומר ושי כבריונים ענקיים התופסים את רוב רובו של המגרש, והוסיפו צורת ענן שקראו לו "ענן הקונפליקט" וכתבו: "נמאס לנו שבבית ספר מתייחסים אלינו כמו לקטנים." הנעימה שבחרו הייתה מתוך "שוליית הקוסם" של המלחין פול דוקא שתיארה את רגשותיהם. המוזיקה החלה כשקטה ורגועה והתגברה לעוצמה חזקה וצורמת ככל שהתגברו הצעקות.
שי ותומר ציירו דמויות רגילות והסתפקו בכך. הם חייכו למראה עצמם כבריונים מגוחכים-צווחנים ופעילות זאת תרמה להם ליצירת דיאלוג עם אילון ופליקס ואט אט החלה להיווצר אווירה נעימה.
*
"יש לי פתרון," אמר תומר בטון מפויס והוסיף: "מה שהכי חשוב לנו זה להתחמם לפני שיעור התעמלות שהוא אחרי הפסקת עשר וזה בימים ראשון ורביעי ואם לאילון ולפליקס חשוב להרגיש גדולים, אין לנו בעיה שכיתה ד'1 תשתתף אתנו גם במשחק או שתשחק במגרש בהפסקת הצהריים."
"אבל מה אם כיתה ו'1 תתפוס לנו את המגרש?" שאל אילון.
"אבל המגרש בחצר האחורית היא רק של ד'3 ו ה'3 ", השיב שי. 
הגישור בין שי, תומר, אילון ופליקס ארך שתי פגישות. הפגישה הראשונה הוקדשה כאמור לשיקוף הסכסוך בעזרת המגשרים והגדרתו המחודשת. לפגישה השנייה הגיעו התלמידים אחרי שהיסודות לפתרון כבר הונחו והציור והמוזיקה סייעו להם להיפתח,לגלות ולהכיר יותר את הרצונות והצרכים אלה של אלה, וכל שנותר היה לחשוב על פתרון שיתאים. 
אילון ופליקס הסכימו לבסוף להצעתם של שי ותומר להתחלק במגרש לפי תורנות ובכך לענות על הצרכים של כולם, ועל המטרה המשותפת-שכולם יוכלו ליהנות ולשחק בבית הספר.
0 תגובות
המרוץ סביב מחוגי השעון
06/04/2013 08:04
שוש הרטום
 
 
הרהורים בעקבות הספר שעה מתוקה 
המרוץ סביב מחוגי השעון בעידן המודרני אינו מאפשר ליצור דיאלוג של ממש עם הילד, דיאלוג המבוסס על הקשבה וסובלנות, זרימה ויצירתיות. 
הבית על גלגלים –להספיק כמה שיותר –להגיע בזמן לבית הספר,להשתתף בחוג אנגלית אומנויות לחימה ורכיבה על סוסים ועוד... ובעוד השעון מתקתק הכנת שעורי הבית טרם הסתיימה ועדיין לא הספקנו לעבד את חוויות היום שעבר, וזמן מקלחת וארוחת הערב חומקים להם.
טל הגיבור בספר שעה מתוקה שומר על סדר יום מופתי שהוריו סדרו לו בקפידה אבל הוא מרגיש זיוף וחוסר הקשבה מצד הוריו. הוא מבקש מאמו מענה לשאלותיו ואמו קצרת רוח כי עליה להספיק לבשל ולהסיעו לחוג . ולעת ערב כשטל מבקש מאביו שיקריא לו סיפור לפני השינה הוא נענה אך לזמן קצוב..
את האהבה מתרגמים הוריו של טל כשמירה על גבולות הזמן ותו לא .מה שהם היו אמורים לעשות זה להרגיש , להקשיב, להכיל , להבין לתמוך במה שעובר על טל ביומו הגדוש. 
החברה מעודדת אותנו כהורים להספיק כמה שיותר –הכמות נחשבת כחשובה במקום האיכות. אנו קונים לילדינו עוד זוג נעלי ספורט ועוד גימיק ילדים שיצא ועוד צעצוע שיש לשכן ובכך אנחנו מנקים את רגשות האשם ומרגישים כהורים טובים, אבל מה שחשוב ונכון בעצם זה להיות עם הצרכים האמיתיים של ילדנו,לקחת אחריות ומחויבות ולהיות עמם בקשר רגשי.
0 תגובות
ספר ילדים חדש "שעה מתוקה מאת שוש הרטום
23/03/2013 08:31
שוש הרטום

 

אני שמחה לספר לכם שספרי החדש "שעה מתוקה , יצא לאור בימים אלו.
שעה מתוקה הוא ספור לילדים המתאר את המרוץ אחר הזמן וקשרים של חוסר דיאלוג בעידן המודרני. 
טל ילד בן 7 , צריך להתעורר לעוד בוקר עמוס של לימודים בבית הספר, ויום גדוש בחוגים שהוא אוהב. הוא אינו מצליח לעכל את חווית הלימודים והמשחקים בהפסקות וליצור דיאלוג עם הוריו כי השעון מתקתק והזמן רץ.

בין לבין הוא נמצא בביתו עם אמו שגם היא במרוץ ומודדת את זמן הכנת האוכל בשעון חול, וטרם חולפת שעה היא כבר מזכירה לו שעליו למהר לחוג רכיבה על סוסים, כשהשעון ברקע "מתקתק" כול העת. לאחר מכן הוא הולך לחוג רכיבה שגם שם הוא אינו מניח לזמן, ומודד בשעון שחמט את זמנו של היריב שלא יחשוב יותר ממנו. 
כששעת הערב מגיעה טל רוצה לעבד ולהפנים את החוויות שעבר ולשתף את הוריו , אבל הפעם אביו מאיץ בו להתקלח, לצחצח שיניים ולישון. כשטל שוכב לו במיטה הוא נזכר בדברים שטרם עשה ומדמיין את שעון השמש מציץ מתחת לשמיכה. בעוד טל מנסה להבין מהי שעה ומהו זמן, הוא נזכר גם בשעון הכיס המסתורי שסבא מוציא מתוך הכיס ביום שבת. כשסבא אומר לו שזהו יום מנוחה שבו איננו צריך למדוד את הזמן ומגיש לו יין של קידוש, הוא מצליח להירגע ומרגיש -שעה מתוקה מהי ,ונרדם. 

הסיפור מתרחש על פני רצף של יום אחד –יום של מרוץ סביב השעון , ומהווה סיפור אלגורי על חיים בעידן המודרני של הרבה משפחות שבו התהליך איננו חשוב אלא התוצאה : להספיק הכול מהר וכמה שיותר. 

הספר מאפשר ללמד סדר ושמירה על גבולות ולהכיר סוגים שונים של שעונים. 

מומלץ אחרי קריאת הספר לבקר בתערוכת השעונים במוזיאון האסלאם בירושלים.
לרכישה ניתן לפנות אלי ב: 0545928333

 

 

 

0 תגובות