עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
משוב ורפלקציה על הקורס
03/04/2017 22:34
חגית

משוב ורפלקציה

 

הקורס תרם רבות להרחבת הידע שלי בתחום השפה ותהליכי הכתיבה. הרגשתי שחשוב לי להיות נוכחת בכל המפגשים, כתבתי את הדברים החדשים שלמדתי ויישמתי את תהליכי ההוראה בכיתה.

התרומה העיקרית והמשמעותית הייתה ב"למידה מחוץ לקופסא" למדתי שתהליך הכתיבה הוא אינו דגם קבוע וכי ניתן לפתח אותו בכיוונים שונים ודרכים מגוונות. לדוגמא: השיח המקדים אודות תוכן הכתיבה, הדיון בכיתה, הבעת עמדה תחילה בע"פ ואחר כך בכתב, יצירת טבלאות לכתיבת הטיעונים, למידת עמיתים וחלופת הרשמים ועוד.

כמו כן ההתנסות האישית שלי בתהליכי הכתיבה גם כן סייעו רבות על אף שחשתי לעיתים קושי להביע את עצמי בכתב. למדתי שככל שמתנסים בכתיבה כך עם הזמן הכתיבה ההבעה בכתב הופכת לקלה יותר.

במהלך הקורס השתדלתי לאסוף את כל המידע שלמדתי וללמד את מערכי השיעור המובנים בכיתתי, לרוב חוויתי הצלחות בתהליך הכיתתי ולעיתים חשתי כי התהליך ארוך מידיי ואף מייגע מצד התלמידים.

הצלחה עיקרית שזכורה לי היא הבעת העמדה שנעשתה בע"פ עם קבוצת תלמידים כשאחד הציג את העמדה שלו והשני את המנוגדת וההפרכה. השיח הזה קידם את התלמידים ועזר להם להביע את עצמם טוב יותר ולהבין כיצד להגיב לעמדה המנוגדת. הצלחה נוספת הייתה למידת העמיתים שעשיתי בכיתה לאחר תהליך הכתיבה, כשהתלמידים החליפו בניהם את מטלות הכתיבה וערכו משוב אחד על השני, הערכה הביקורתית הזו הייתה חשובה ומשמעותית עבורם.

הקושי העיקרי היה בניגוד שחוויתי בין התכנים שנלמדו בקורס להכוונה של מדריכת השפה שמגיעה להנחות את מורות השפה מידי שבועיים במקום עבודתי. הגישה הלימודית של מדריכת השפה הייתה שונה לחלוטין מהגישה שנלמדה בקורס. המטרה העיקרית שלה הייתה להכין את התלמידים למיצב בשפה ולהקנות להם דוגמאות של מטלות כתיבה מתוך המבחן בהלימה למחוון המורה. הלמידה הייתה ממוקדת יותר ותהליך הכתיבה היה עפ"י דגם קבוע ומובנה דבר שיצר בלבול אצל התלמידים שעד עכשיו למדו ממני שיש להציג את העמדה המנוגדת, שאין חשיבות לסדר הדברים בכתיבה ועוד.. מצב זה יצר עבורי תחושה של תסכול ואי וודאות איך עליי ללמד. מצד אחד המיצב מתקרב וחשוב להכין אותם לפי הדרישה אך מצד שני לא רוצה ללמד את השיטה הישנה והשיטתית, המקבעת את התלמידים לכתוב באופן אחיד. אך עם הזמן למדתי גם לשלב בין שתי הגישות.

לסיכום, רכשתי ידע רב ולמדתי לפתח את תהליך הכתיבה בדרכים מגוונות שבהם אשתמש גם בשנים הבאות. אלו כלים מאוד חשובים שיש על כל מורה לשפה לדעת. אני ארצה להמשיך להתפתח בתחום השפה והוראת הכתיבה.

תודה על קורס משמעותי וחשוב.

חגית.

0 תגובות
רשמים לאחר מהלך הוראה שלישי-תנועת נוער
03/04/2017 22:27
חגית
את השיעור הנ"ל לימדתי בשתי כיתות ה' במהלך 4 שיעורים.
הנושא עורר אותם מאוד והיה קרוב לליבם היות ורוב התלמידים שותפים ולוקחים חלק בתנועות נוער.
תחילה העליתי להם את המשימה וכתבתי אותה על הלוח, לאחר מכן ערכנו סיעור מוחין מה כל אחד יודע על הנושא ועלו פרטי מידע חשובים להמשך הכתיבה.
לאחר מכן עשיתי הצבעה בכיתה מי בעד/ נגד הצטרפות לתנועת נוער ולפי הבחירות חילקתי אותם לקבוצות עבודה.
עבדנו בשתי קבוצה: קבוצה בעד הצטרפות וקבוצה נגד הצטרפות.
במשך תהליך הכתיבה הקבוצות דנו במשותף על הנימוקים תוך שימוש במילת קישור בקשר של ויצור: אומנם, אבל. (זאת לאחר שהראתי להם דוגמאות על הלוח).
הכנתי שלטים מבעוד מועד לכל אחת מהקבוצות של "אומנם" ו"אבל" ובכל קבוצה לפני הכתיבה השתמשנו בשלטים ופתחנו בדיון בע"פ.
לאחר מכן התלמידים הציגו דוגמאות במליאה.

כשיצאתי משיעור זה הרגשתי סיפוק גדול, הבנתי עד כמה התהליך הוא מהותי וחשוב לתלמידים, ממש ראיתי שהתלמידים מצליחים לחשוב מחוץ לקופסא, שהשימוש במילות הקישור תורם להם ללכידות הטקסט ולהבעת הדברים. 
התהליך הקבוצתי היה פורה והם נתרמו אחד מהשני. למרות שהיו שני תלמידים שהיה להם קשה לעבודה בקבוצה והעדיפו לכתוב באופן עצמאי, אני כמובן אפשרתי להם זאת.

הרגשתי שהשיעור נעשה תוך שימוש באמצעי הוראה מגוונים, מה שיצר עניין ורצון להמשיך להעמיק בנושא.
0 תגובות
רשמים לאחר תהליך הכתיבה השניבחירת שירים בהפסקה
03/04/2017 22:13
חגית
בתהליך כתיבה זה הרגשתי כי התלמידים מצליחים ליישם את ההערות וההדגשים שניתנו להם בשיעור הקודם. אם תחילה לא התייחסו לנמען ולמטרת הכתיבה כעת הם יודעים יותר להתייחס לפרטים חשובים אלו.
בתחילה, כשקראתי לתלמידים את המשימה, רובם לא הבינו את תוכנה והיו שחשבו כי מדובר בצלצול שעל התלמידים לבחור. על כן היה לי חשוב שהתלמידים יגדירו לי בעצמם את המשימה וכך היה. השיעור נמשך כשעתיים ולימדתי אותו בשתי כיתות ה' .לאחר התהליך הממושך שנערך בכיתה בהלימה למערך השיעור, אספתי בתום השעה השנייה את מטלות הכתיבה. ציפיתי לרוב התקדמות בכתיבה אך לרוב נתקלתי בקשיים מצד התלמידים להביע את עמדתם ולבסס את דברם באמצעות נימוקים הגיוניים, מעמיקים. על אף שערכו טבלה לפני ובה כתבו את עמדתם ונימוקם הם לא השתמשו במידע זה בתהליך הכתיבה. החזרתי לתלמידים את המטלות עם משוב והערות שלי, והחלטתי ללמד שיעור נוסף עם אותה סוגיה רק בדרכים אחרות. בחרתי לקרוא דוגמאות של מטלות כתיבה של תלמידים ויחד בעין בוחנת בדקנו מה חסר, מה יש לשמר, מה יש להוסיף באילו מילים הייתי משתמשת ועוד. רק בסוף השיעור השלישי הרגשתי שהתלמידים אכן מצליחים להבין ולבחון את ההערות החשובות.
בסיום התהליך היה עליהם לכתוב טיוטא נוספת לאחר תיקון. היו תלמידים שהוציאו שהתלוננו על כך והרגישו מותשים מהתהליך והיו שניגשו במרץ לעבודה..


0 תגובות
כיצד אני מקדמת כתיבה בכיתתי
03/04/2017 22:02
חגית
תחילה אציין כי תהליך הכתיבה הוא ארוך וממושך וחשוב לי לציין זאת גם בפני תלמידיי. לרוב כשעולה סוגיה עליה התלמידים צריכים להגיב ולכתוב תחילה אני כובת את משימת הכתיבה על הלוח ויחד אנחנו קוראים את המשימה, התלמידים מסבירים בע"פ מה הבינו ומה עליהם לעשות. אנחנו מדגישים את חלקי המשימה והפרטים שיש לשים עליהם דגש כגון: מיהו הנמען ומהי מטרת הכתיבה. לאחר מכן מתבצע דיון/ שיח כיתתי אודות הנושא המתבקש ולאחר איסוף המידע התלמידים ניגשים לחשוב על הטיעונים והנימוקים שלהם, את איסוף המידע הם עושים באמצעות טבלה וחושבים גם על העמדה המנוגדת.
לאחר מכן מתחיל תהליך הכתיבה והטיוט הראשוני, למידת עמיתים וקריאת דוגמאות של מטלות כתיבה בכיתה.

חשוב לציין כי השיעורים מגוונים ולא תמיד מתרחשים באותו הסדר ובאותם האמצעים.
0 תגובות
רשמים והתרשמויות מביצוע מהלך ההוראה הראשון-דמי
12/11/2016 09:36
חגית
את השיעורים הנ"ל לימדתי בשתי כיתות ה' אותם אני מלמדת שפה.

ההתרשמות הכללית שלי מתהליך ההוראה היא תחושת סיפוק והשגת המטרה. כאשר המטרה שהושגה היא שבסוף התלמידים התלמידים הבינו כי לפני הכתיבה ובעת הכתיבה עליהם להתייחס לנמען ולחשוב עליו ולמטרת הטקסט.
הרגשתי כי המטרה הושגה בעקבות משימות הכתיבה של התלמידים, תוך השוואה של המשימה הראשונה (לפני תהליך ההוראה) והתבוננות במשימה האחרונה (אחרי תהליך ההוראה). 
הופתעתי לגלות כי רוב התלמידים לא מתייחסים לנמען בעת כתיבתם. 
הקושי שעלה בשיעורים היה בעיקר בשיעור הראשון שבו ביקשתי מהתלמידים לכתוב. המשימה לא הייתה ברורה עבורם ולפי הוראות המנחה לא הייתי צריכה לענות על שאלותיהם אלא לשלוח אותם ישר למשימה. בשלב זה הרגשתי קושי כי אני רגילה להסביר היטב את המשימות השונות לפני שהתלמידים מבצעים אותם.
יחד עם זאת חשתי סיפוק בשיעור שבו התלמידים התאגדו לקבוצות ודנו על הנושא תוך חשיפתם למידע נוסף. התלמידים דנו בקבוצות וניתחו את הכתיבה שלהם ואת הסיבה לכך שהמשפטים שכתבו היו טובים/לא.
למידה משמעותית נוספת הייתה בשיעור האחרון שבו התלמידים עשו למידת עמיתים והעבירו בינהם את הרשמים.

בנוסף השיעורים היו מגוונים בדרכי הוראה שונים ובדרך זו הרגשתי כי התלמידים נהנים מהשיעורים וגם אני כמורה נהנת ללמד אותם.

תובנות שאקח להמשך: אשתדל ללב בכל מקצוע את דרך הלמידה של למידת עמיתים וכן עבודה בקבוצות, כמו כן אדאג שדרכי ההוראה שלי בשיעורים יהיו מגוונים ולא חד גונים.

מודה שלקחתי חלק בתהליך למידה משמעותי, אשמח ללמוד על עוד דרכי הוראה ולהתנסות בהם.

תודה,
חגית
1 תגובות
תובנות ותחושות בעקבות המפגש השני
09/10/2016 18:15
חגית

הגעתי למפגש תוך רצון ללמוד ולרכוש כלים נוספים שאותם אוכל לממש בכיתתי. השיעור נפתח בדוגמא של כתיבת תלמיד והסתיים במשימה שעלינו להעביר לתלמידים תוך התייחסות לכמה אסטרטגיות שנלמדו.

המשימה שניתנה בכיתה בה התבקשנו לנסח שאלה הייתה משמעותית עבורי והצליחה לערער אותי ולגרום לי לחשיבה מעמיקה בנושא.

למדתי כי ניסוח שאלה לתלמידים הוא חשוב ומהותי עבורם ולמדתי להיכנס לראש של ילד ולנסות לחשוב על מה הוא חוש בתהליך הכתיבה שלו.

הפנמתי את הרעיון כי על התלמיד לחשוב על הנמען לפני שהוא כותב.

וכן כי חשוב בניסוח המשימה לתת לתלמידים פיגומים שיסייעו להם בתהליך הכתיבה.

 

תודה על שיעור משמעותי!

חגית

0 תגובות
קידום תהליכי כתיבה
18/09/2016 17:02
חגית

הורים יקרים,

 

השנה אלמד את ילדיכם 7 שעות שבועיות לרכישת תהליכי כתיבה וקריאה וכן נדון בסוגיות לשוניות וספרותיות.

נתמקד בתהליכי כתיבה בסוגות השונות ובדרכים מגוונות:

תחילה,ילמדו התלמידים אסטרטגיות לכתיבת תשובה תוך התמצאות בטקסט

נרחיב במאפייני הטקסט הטיעוני ונעמיק בכתיבת עמדה תוך נימוק, הסבר והבאת דוגמא.

התלמידיים יחשפו למילות קישור רבות שישמשו אותם בתהליך הכתיבה.

במהלך תהליך הכתיבה אקח מחברות לבדיקה, התלמידים יכתבו טיוטות ויחד נעמיק את הכתיבה, נשדרגה ונתייחס למבנה הכתיבה.

 

כחלק מתהליך הכתיבה, אקדיש זמן גם לקריאת טקסטים וקריאה לשם הנאה על מנת להעשיר את אוצר המילים של התלמידים, שיסייע להם בהמשך בתהליך הכתיבה.

 

מאחלת לנו  שנה פוריה ומוצלחת,

חגית חבא

 

0 תגובות