עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
מתי בפעם האחרונה הייתם בסופרמרקט?
14/04/2013 19:37
hagay

 

המקום שבו הרבה מאיתנו מוציאים ממיטב כספינו הנו הסופרמרקט.  הסופרמרקט הנו גוף עסקי, אשר כדי להגדיל את רווחיו, סיגל לעצמו שיטות פסיכולוגיות רבות, המופעלות עלינו, על מנת שנוציא בו את מירב ומיטב כספינו.    בואו נבחן חלק משיטות אלו, ונראה כיצד להתמודד עימם.

 

בסופרמרקט מסדרים את החנות באופן הגורם להארכת משך הביקור של הקונה בחנות, ולחשיפה למגוון מוצרים גדול ככל האפשר, זאת רבות בכדי להגביר את הקנייה האימפולסיבית (הלא מתוכננת) ובכך להגדיל את רווחי הסופרמרקט.

פירות וירקות טריים ממוקמים בדרך כלל בכניסה. למה? כדי להציג את המקום כ"שוק פתוח" לכאורה ולהאט את קצב הליכתו של הקונה.  כנגד זה, מוצרי היסוד נמצאים בסוף החנות, למה? כדי לאלץ אתכם לעבור דרך כל החנות רק כדי לקנות את מוצרי היסוד, על מנת שבדרך תאספו כמה שיותר מוצרים, שאתם ממש לא צריכים. מוצרים אשר הרווחים עליהם לסופר, גדולים בהרבה מהרווח על מוצרי היסוד.  לכן, במידה והנכם מעוניינים במוצרי היסוד בלבד, חצו את הסופר כמה שיותר מהר. ולכו ישר למקום שאתם צריכים.

 

סידור המוצרים במדפים אינו מקרי,  בדרך כלל, המדף המרכזי (זה שבגובה העיניים) הוא המדף היקר ביותר, הרשת תציב בו מותגים יקרים וותיקים.  המותגים החדשים, הזולים יותר, נמצאים אי שם במדף התחתון או העליון   לכן, יש להסתכל במדפים למטה ולמעלה.  מוצר זהה מהמדף התחתון או העליון יכול לעלות הרבה פחות.

 

ישנם קונים, הרגילים למותגים מסוימים.  ברשת הסופרמרקט יודעים את זה, ולכן אין הרבה מבצעים על מוצרים אלו, והמותגים החלופיים הזולים יותר, לא יבלטו לעין. לכן, אין צורך להיות נאמנים למותגים קבועים, ישנם הרבה תחליפים למוצרים ישנים וטובים. אפשר להתרגל לקנות מותגים שונים של מוצרים לפי מחירם או לפי מבצעים שהם מקיימים, ותגלו שברובם הגדול הם אותו דבר.

 

המוצרים ליד הקופות מוצגים מבחינת הסופרמרקט כעין השלמה אחרונה לקנייה ומהווה אחוז זניח מכלל סכום הקניות. אך האם באמת כך?  במידה ואנו עומדים כבר בקופה, מניחים בסופרמרקט שאם ראינו משהו ש"קורץ" לנו, לא נחזור לחפש תחליפים זולים יותר במרחבי החנות, ולכן מחירו יקר והמוצר מאוד רווחי לחנות.  לכן, לא לקנות שום דבר ליד הקופה! בטריות, חטיפים, חוברות. אם משהו מכל זה חסר לכם, קנו אותם במקום מתאים באופן מושכל ומסודר ובכמות המתאימה ולא בשנייה האחרונה ליד הקופה. קניות ליד הקופה הן מאוד אימפולסיביות, אלו קניות של הרגע האחרון וקיימת הרגשה היא שאם לא נכניס אותן לעגלה אנחנו נפספס משהו...הימנעו ממנו ע"י כך שתקנו את הדברים הללו מראש, אם הם באמת נחוצים לכם.

0 תגובות
כלכלת ילדים - מבוא
14/04/2013 10:16
hagay
כלכלת בית ומשפחה – ילדים

הבחירות שאנו עושים בחיים – מבחירת בית הספר ועד לבחירת החוקים בבית, משפיעים על האופן שבו יתחנכו ויתעצבו ילדינו. בדיוק לשם כך, אנו חייבים לבחור בתבונה ובזהירות את הדרך שבה אנו מנהלים את תקציב הבית, שכן ילדינו ילמדו ממעשינו כיצד להתנהל כלכלית בעתיד. 

אל לנו לזלזל בחשיבותו של חינוך פיננסי לילדים, שכן ילדים שלומדים מגיל צעיר מהו ערכו של כסף, כיצד מתנהל תקציב הבית וכיצד לנווט בין שפע ההעדפות לקיומו של תקציב מוגבל, גדלים להיות מבוגרים רגועים יותר, כאלו שלא נמצאים במרדף אחר כיסוי חובות והלוואות. 

מערכת החינוך בישראל אינה מכשירה את הילדים להשכלה פיננסית ואינה מקנה להם כלים לעתיד בכדי שידעו כיצד לנהל את תקציב הבית ולדאוג לעתידם הכלכלי. כתוצאה מכך, האחריות לחינוכם של הילדים נמצא אצל ההורים, ודוגמת החינוך הטובה ביותר היא חינוך מגיל קטן ותוך מתן דוגמא אישית הולמת.

כאשר אנו מלמדים את ילדינו על חשיבותו של תכנון תקציב הבית ושמירה עליו על פני כניעה לפיתויים, אנו מלמדים אותם את הערך של סבלנות, העדפת השכלתנות על פני הכניעה לרגש ולדחף, ואת הכלים לחשיבה לטווח ארוך. עלינו להבין ולהוריש לילדנו את התובנה כי כסף הוא אמצעי ולא מטרה.

ילדים זה שמחה, ואנו מצפים לרגע שהם באים לעולם, אולם השאלה היא כיצד משפיעה צריכת הילדים על מבנה ההוצאות של המשפחה.. מידי פעם ניתן לשמוע הורים האומרים "אני אתן לילד שלי הכול", אך באמת כך? ואם היום תתנו כל מה שהילד "צריך" האם תוכלו להתאזן כלכלית? האם יישאר לכם כסף גם לעתיד של הילד? ומה עם העתיד שלכם?

אז מה בכל זאת עושים?

שיטות רבות קיימות להעברת המסרים, הכוללות בין היתר, לימוד הילדים כבר מגיל קטן מונחים בסיסיים של כסף. הכרת שטרות הכסף והמטבעות. לימדו אותם מהיכן הכסף מגיע, איך עבדתם קשה כדי להשיג אותו, לימדו אותם איך להשתמש בכסף, מהו הסכום לתשלום וכיצד מחשבים את העודף, לימדו אותם מהו חסכון וחשיבותו, לימדו אותם מהי צרכנות נבונה ומהי השוואת מחירים.
0 תגובות
כלכלת בית ומשפחה
14/04/2013 10:14
hagay
מהי כלכלת בית ומשפחה?

כל אדם, זוג או משפחה חיים לפי תקציב מסוים. כולל מי שיש לו הרבה כסף, מנהל את כספו והוצאותיו לפי סדר עדיפויות מסוים, גם אם הוא לא חושב עליו או לא מודע לחלוטין למה שהוא עושה עם כסף, גם עם סדר העדיפויות התקציבי שלו אינו מתוכנן ומבוקר, בסופו של דבר כסף הוא אמצעי מוגבל. 

לחסוך כסף אינה חייבת להיות מטרה בפני עצמה, אלא דרך חיים שפירושה בעצם לחיות לפי ההכנסות שלך ולא לחרוג מהן. 
מי שחסר לו כסף, נמצא במינוס או מנסה לצאת מהמינוס - מרגיש באופן דחוף יותר את הצורך לחסוך כסף. מי שהכנסותיו פחותות מהוצאותיו, צריך לחסוך כסף ולקצץ בהוצאות כדי לא להידרדר כלכלית,. מי שחלה ירידה בהכנסות שלו כתוצאה מפיטורים או קיצוצים או ירידה ברווחים גם כן מרגיש את הצורך לחסוך כסף יותר מאחרים. ואולם, גם מי שחי בהתאם לרמת ההכנסות שלו יכול להועיל לעצמו ולעתידו אם יתחיל לחסוך כסף מראש ויתכונן לזמנים פחות טובים. 

מי שחושב שאין טעם לחסוך כסף אם לא חסר לך כסף, ושמוטב לנצל את העובדה שכרגע יש כסף ולחיות טוב, יכול להיות שצודק, השאלה היא מה זה לחיות טוב ומה הם סדרי העדיפויות שלנו בכל הנוגע לנושא כסף. אם חשיבה על העתיד איננה חלק מהמשוואה ואולי בהווה אפשר לנצל את הכסף שלנו טוב יותר, להפיק ממנו יותר. להפיק יותר הנאה או יותר רווחים, גם זה חלק מהרעיון של לחסוך כסף. 

אפשרויות החיסכון הן רבות ומגוונות, הכוללות, שליטה בהוצאות, בניית תקציב משפחתי, אישי או זוגי, לימוד ילדים את ערכו של הכסף, חסכון בחשבונות, חסכון ויעילות בהוצאות שונות בסופרמרקט, בבילויים, בקניות, שינוי הרגלים ועוד. 

למה צריך לדעת על כלכלת בית ומשפחה
משפחה ממוצעת היום מגלגלת מחזור של מיליוני שקלים לאורך חייה ולמרבה הצער אף אחד מבני המשפחה לא למד כיצד עושים זאת נכון או כיצד ניתן להשיג את המרב מהכסף אותו אנו מרוויחים בזיעת אפנו.
מאות אלפי ש"ח מתוך התקציב המשפחתי מופנה לצריכה / השקעה בזבזנית, תשלומי ריביות, עמלות על משכנתאות והלוואות במצב הטוב, ועל אוברדרפט במצב פחות טוב,.אבל אנחנו ממשיכים לנהל את כספנו באופן חובבני ואמוציונאלי, ומאמינים כי אנחנו עושים הכי טוב, עד שנופלים לבור שטומנים לנו המפרסמים הרבים למוצרים שונים, כמו מוצרי צריכה, דירות ומכוניות. את מירב האינפורמציה מקבלת המשפחה מהתקשורת, אשר דואגת לצרכי המפרסם, ולא למשפחתה.
אנחנו לא משקיעים כלום בלימוד ובחינת ההתנהלות של כלכלת הבית והמשפחה, . לא מלמדים אותנו בבית ספר ולא באוניברסיטה, איך לנהל תקציב משפחה, ומה נכון לעשות ומה לא. אילו ידענו איך לנהל את כלכלת המשפחה, הרווח היה נפרש לכל חיי המשפחה ואף מחנך את הדור הבא בהתנהלות נכונה,.אך במקום ללמוד, אנחנו מרגישים שאין מה ללמד אותנו, הרי כביכול נולדנו עם הידע, ושום שינוי התנהגותי לא ישיג תוצאות טובות יותר
0 תגובות