עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
הרצאה 11- שיווק אינטרנטי ומיתוג אישי
31/05/2014 12:43
hadas albilia

שלום לכולם,



השבוע נדבר על מיתוג אישי, צמד מיליםאלו נצרבו בתודעתנו בשנים האחרונות עם עליית המדיה החברתית באינטרנט. כאשר אדם מחפש עבודה, קו"ח לעתים לא מספיקים ועליו ליחצן את עצמו כמותג. אם נקביל את האדם למוצר, אז כל אחד רוצה ומוכרח להיות הכי אטרקטיבי.

בעבר יכולת קלט ופלט המידע הייתהמוגבלת והדרכים בהן השתמשו היו עיתונים,מודעות, פרסומות והעברת מידע מפה לאוזן. כיום יש לנו גישה לאוקיינוס אין סופי שלמידע ברשת המקוונת, בלוגים הנותנים חוות דעת, ציוצים וכמובן, פוסטים בפייסבוק, שהכריז על עצמו כיורש העצר של המדיה החופשית מאז האביב הערבי.

 

אז מהו מיתוג אישי וכיצד ניתן ליצוראותו?

 

כיצד יוצרים מיתוג ברשת ומה הםיתרונות הפרסום?

 

מיתוג אישי מאפשר לכל אחד מאיתנו לבדל את עצמו מהמתחרים שלו, ליצור תדמית אישית ולמתג את עצמו כמומחה. לקוחות פוטנציאליים תמיד מעדיפים לפנות אל מי שמוצג כמומחה. יצירת המיתוג יחסית פשוטה, באמצעות מאמרים אנו יכולים לשלוט על השם שלנו במרשתת. ככל שנכתוב יותר מאמרים בתחום שבו אנו מתמחים כך נמתג את עצמנו כמומחים לעניין. בתוך המאמרים אנו יכולים להכניס מילות מפתח, ליצור קהל עוקבים ולהזכיר שוב ושוב את תחום המומחיות שלנו. כך ניתן ליצור חזרתיות ולגרום לקורא עניין במה שיש לנו לומר. יצירת מיתוג ברשת האינטרנט חייבת להביא בחשבון את אופייה הוויראלי והחברתי של הרשת ואת השפעת והבלתי מעורערת של אופי  זה על יצירת כל מהלך שיווקי שהוא.


ניקח לדוגמה את נושא הקידוםרעיונות/מוצרים בפייסבוק. הפייסבוק מייצר חשיפה ענקית שלא הינו יכולים להיחשף אליה בשום צורה אחרת. בישראל של היום, קיימים יותר מ- 4 מיליון משתמשי פייסבוק,כאשר מתוכם 2.4 מיליון ישראלים העושים בו שימוש יומיומי. היתרון המרכזי ברשת הפייסבוק הוא שהגולשים כבר שם ולכן ניתן לפרסם להם מודעות בעלות נמוכה יחסית וליצור מודעות עבור קבוצת מיקוד ספציפית, לדוגמה לתושבי ירושלים אשר מגדלים בעלי חיים, לגברים באילת בגיל ה 20 שאוהבים ספורט או לנשים אשר מרבות לרכוש באינטרנט. כך בפרק זמן של חודשים, המודעה נחשפת בפני קהל ייעודי רלוונטי לנישה העסקית כתוצאה מכך,כאשר חברי הקבוצה, שנחשפים למודעה, לוחצים על המודעה ומסמנים שאהבו את המודעה,מאותו רגע אתה יכול להעלות סטטוסים בפייסבוק לקבוצה של אנשים שרלוונטיים לתחום העיסוק שלך, אלה מהווים קהל ייעד ממוקד, שמתעניין במוצרים והשירותים הספציפיים שלך, בשעת צורך.

 

נסכם את היתרונות לשיווק האינטרנטי:


מעורבות- מאפשר למפרסמים ליצור רמת מעורבות גבוהה של הצרכנים והתנסות במוצר וחווית המותג.

מידיות- באינטרנט מאפשר לגולש להיענות לפרסום על ידי תגובה מידית. ברגע שהלקוח לחץ על הקישור, הפרסום מיד עולה, והקהל נחשף למוצר בקלות ובמהירות. בנוסף ישנו היבט של רכישה מידית.

פילוח- הכלי האינטרנטי מאפשר פילוח מדויק, אם זה באמצעות התנהגות, קשר ועוד. באמצעותו ניתן להגיע לקהל היעד הספציפי בקלות יחסית ולאפשר פרסום מותאם אוכלוסייה. מתאפשרת השקעת משאבים בקהל הנכון.

מדידה- ניתן למדוד את הצלחת הפרסום, עד כמה הוא אפקטיבי.

עלויות- יש אפשרות למדוד עלות מול תועלת.


כמו כן, קיימות פלטפורמות ושיטות לשיווק מקוון, אם זה באמצעות הדואר האלקטרוני, רשתות חברתיות, אתרי שיתוף תכנים ועוד.



עד כאן לשבוע זה,


המשך שבוע מעולה,

 

הדס

0 תגובות
הרצאה 10- המשכיות ידע בארגונים
25/05/2014 21:01
hadas albilia

שלום לכולם,


ההרצאה השבוע עסקה בהמשכיות ידע בארגונים, המשמעות של המשכיות ידע היא שימור הידע הארגוני למשך כל חיי הארגון. בחברה שבה הרוב מאמינים ששמירת הידע לעצמם הוא כוח, מיקור חוץ, חוסר שיתוף ידע אישי או ידע קודם, פרישת עובד אם זה לגמלאות או מכל סיבה אחרת הינם גורמים לאיבוד ידע.


קיימות מספר סיבות לכך שעובדים רוצים לשמור את הידע לעצמם:

1.      ידע הוא משאב שניתן לסחור בו. כאשר לא ידעו לעשות משהו יעזרו בהם והם יוכלו להיות יועצים תמורת שכר.

2.      תחושת הניצול שהרבה עובדים חשים לקראת הפרישה. זוהי הזדמנות לפגוע בארגון בצורה משמעותית.

3.      חוסר הבנה של המידע שאותו רוצים להעביר הפורשים ע"י ממשיכי דרכיהם.


מה ניתן לעשות כדאי לשמור על הידע בתוך הארגון?


מה עושים עם עזיבת עובדים – איבוד ידע?


איך ניתן למנוע אמנזיה ארגונית?

אנו חיים בתרבות ארגונית, הנהוגה ברוב הארגונים, שמגדירה את המושג "ידע זה  כוח". יש קושי אמיתי לשמור את הידע בארגון ואף קיים מקדם סיכון אובדן ידע. מקדם זה מחושב לפי סיכון פרישה (כפול) מקדם קריטיות הידע.

ידע הוא הדבר היחיד שמתרבה כאשר מחלקים אותו. זרימת הידע בארגון מתבצעת בחלקה הגדול באמצעים לא פורמליים כגון: דיונים מקצועיים, שיחות, הדגמות ועוד, אבל הידע הסמוי הוא הבעיה המרכזית והתרומה היא למעשה תרומה התנדבותית. צריך לייצר תשתית טובה להעביר ידע ונכון להקים קבוצה ייעודית ע"י לימוד קולקטיבי וירטואלי (בעיקרו) וכן במפגשים פנים אל פנים.


חשיבות שמירת הידע בארגון

קהילת ידע אינטרס גם של בעלי הידע

1.      השאלות והתשובות נשמרות ואז לא שואלים שוב ושוב את אותה השאלה.

2.      פעילות סביבה משותפת.

3.      מגדיל את המומחיות בידע האישי שלי.

4.      מידע זמין.

5.      יכול לקבל תמיכה.


בהיבט הארגוני

1.      להפוך ידע אישי לידע של הקהילה.

2.      הימנעות מ "המצאת הגלגל" .

3.      מטפח את שיתוף הפעולה בין האנשים.

4.      מעודד מעורבות עובדים ושיפור מקצועיות.


עד כאן לשבוע זה,

נתראה בשבוע הבא.

הדס

0 תגובות
הרצאה 9- תרבות ניהול ידע ארגונית ומישחוק
14/05/2014 15:40
hadas albilia

שלום לכולם,


הנושא הראשון בהרצאה של השבוע עסק בתרבות ארגונית. תרבות ארגונית הוא מונח כולל לאוסף הערכים והמנהגים הקיימים בארגון. בין אם זה דברים חיצוניים ומוחשיים כגון לבוש ובין אם אלו הנחות היסוד ונורמות ההתנהגות הנהוגות בארגון.


אפשר לשאול מספר שאלות לפיהן ניתן להבין את התרבות הארגונית:
-
מי זה אנחנו ומי זה הם?- איך מקובל בארגון להתייחס אחד לשני? מתחרים? שותפים?- מי בצוות ומי לא בצוות?- למה עושים דברים בצורה מסוימת?- מה נחשבת לבעיה בארגון?- איך מטפלים בבעיות? צריך רשות לטפל בבעיה?- מה חשוב בארגון ומה לא באמת חשוב? מהם היחסים בין העובד והמעביד? עובד יכול לפנות ישירות למנהל?


אז איך ניתן להגיע לארגון מצוין?

תרבות ארגונית צריכה לשלב חופש עם אחריות. הארגון צריך להיות מורכב מעובדים ממושמעים המוכנים להתאמץ כדי למלא את משימותיהם. כמו כן, נדרש מהעובדים להיות ממושמעים אך עם זאת בעלי שיקול דעת ולא לציית באופן עיוור.


אז איך תרבות ארגונית מתקשרת לניהול ידע??

יישומי ניהול ידע מוצלחים חייבים לכלול את כל 4 המרכיבים: תהליכים, תכנים, טכנולוגיה ותרבות ארגונית. תרבות ניהול הידע מושפעת מהתרבות הארגונית הכללית של הארגון ומהווה גורם מרכזי בהצלחה או בכישלון של הקמה והטמעה של מערכות ניהול ידע בארגון. תרבות ניהול הידע מושפעת מיחס ההנהלה לנושא ויחס העובדים לידע ונכונותם לשתף אותו.


תרבות ניהול הידע כוללת בחובה למידה אישית וארגונית, שיתוף בידע, שימור של ידע, יצירה של ידע חדש, המשכיות ידע ושימוש חוזר בידע. כמו כן, היא כוללת תרבות אבטחת מידע. בארגונים ביטחוניים רבים, תרבות אבטחת המידע היא Need to know, כלומר כל המידע חסוי ורק למי שיש הרשאה ספציפית יכול לגשת למידע. הגישה החדישה יותר היא Need to share- כל המידע פתוח למעט מידע שמוגדר כחסוי.


הנושא השני עליו דובר בהרצאה הנו ניהול ידע באמצעות משחוק.

משחוק זה שימוש בטכניקות של משחקים מקוונים לעודד התנהגויות רצויות של עובדים, לקוחות וכלל הציבור ובכך לקדם את צרכי הארגון. באמצעות משחוק ניתן להגדיל את פריון העבודה, לעודד חדשנות, עידוד תרבות "מותר לטעות"- אם נכשלת יש לחזור שוב ולהתאמץ כדי להשיג את המטרה, עידוד ושיפור יחסים בין אישיים, קידום הידע על ידי עידוד למידה. עם זאת, משחוק לא הופך את העסק למשחק. על מנת להצליח במשחוק, יש לדאוג להבנת העקרונות והדרכים השונות ליצירת מוטיבציה במשחקי המחשב תוך הבנת הצרכים העסקיים .



עד כאן לשבוע זה.

המשך שבוע טוב.

0 תגובות
הרצאה 8- WIKI
05/05/2014 10:41
hadas albilia

שלום לכולם,

ההרצאה של היום תעסוק בWIKI בארגונים. אז מה זה WIKI? כולנו מכירים את וויקיפדיה-פרויקט ניהול מידע וידע המוצלח והנפוץ ביותר בהיסטוריה האנושית. באמצעות וויקיפדיה,ניתן ליצור ערך מידע על כל נושא ופרט קיים. לפיכך, ניתן כבר להסיק מהו WIKI?

"ויקי" הנה פלטפורמת ידידותית ופשוטה, הפתוחה לקהל הרחב, לכתיבה של תכנים, המבוססת על טכנולוגיה זהה לזו של ויקיפדיה. השם WIKI הגיע משדה התעופה בהוואי. מסופר על משאית אשר הסיעה נוסעים ושמה היהwiki-wiki . פירוש השם הוא מהר-מהר. מכיוון שבשני המקרים מדובר על תקשורת בין אנשים, מצאו לנכון לאמץ את השם WIKI.


תכונותיה העיקריות של Wiki:

v     כל כתיבה נשמרת,שמירה אוטומטית.

v     ניתן להשוות בין גרסאות שונות.

v     ניתן לדעת מי כתב כל דבר.

"וויקי" הנה פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת יום אינטראקציה בין המחלקות השונות בארגון. כמו כן,היא מכילה בתוכה תוכן קונטקסטואלי, פשוט וקל להבנה לכלל האוכלוסייה.


מדוע נרצה ליישם WIKI בארגון??

·        התוכן בעל נגישות קלה וניתן לארכוב ביתר קלות ממייל.

·        פלטפורמת ה"וויקי" מאפשרת הכנסה ועריכה של תכנים על ידי מספר כותבים.

·        לא חייבים לפרסם רק עובדה גמורה, ניתן להשלים ולשפר.

·        מאפשר מעקב אחר תרומות אישיות.

·        מאפשר יישום הרשאות וסוגי מדיניות שונות.

·        שמירת גרסאות אוטומטית ואפשרות השוואה.

·        שמירה אוטומטית על שרת וגיבוי אוטומטי.

·        גישה דרך דפדפן- אין צורך להתקנות תוכנה.

·        קיים מנגנון חיפוש פנימי.

ניתן לחשוב על ה"וויקי" כמחברת שיתופית ארגונית רחבה אשר כולם יכולים לכתוב לתוכה. ה"וויקי" תורם לגמישות בתוך הארגון, מסייע לשיתוף המידע והצגתו בצורה ברורה ואינטואיטיבית.


שימושים נפוצים לוויקי ארגוני:

·        מילון פנים ארגוני

·        מאגר ידע מקצועי

·        כלי תפעול למרכזי שירות

·        תיעוד, מדריך למשתמש


קהילות ידע:

"ידע הוא הדבר היחיד שמוגדל כאשר מחלקים אותו".

נושא נוסף שהוצג בשיעור הנו קהילות ידע. לעתים, זרימת הידע בארגון מתבצעת בחלקה הגדול באמצעים שאינם פורמליים, כגון: שיחות, דיונים מקצועיים,הדגמות ועוד. כתוצאה מכך, עלול הארגון לאבד מידע חשוב. "קהילת הידע" הנה אמצעי לשיפור תהליכי זרימת הידע הלא פורמלי, כולל בין עובדים מיחידות שונות או מיקומים גיאוגרפיים שונים.

קהילת ידע זוהי קבוצה של אנשים, שיש להם תחום עניין משותף, ומרצונם החופשי הם משתפים ידע. התהליך עצמו מתבצע לרוב בצורה וירטואלית.


WAZE הנה דוגמא מחיי היום יום לקהילת ידע. אנשים משתפים מידע מרצונם החופשי והמערכת מסוגלת לחשב עומסי תנועה,לדווח על מפגעים ועוד רק באמצעות המידע המשותף.


בארגונים, קהילות ידע מהוות פוטנציאל לפיתוח המקצועי של העובדים ותורמות ליכולת העסקית של הארגון. כמו כן, הן מאפשרות לאנשי מקצוע לדון בפרויקטים המתבצעים בארגון ולבחון בעיות נפוצות, הצעות ייעול, רעיונות חדשים, במטרה לייעל ולשפר תהליכי עבודה.


עד כאן לשבוע זה.

חג עצמאות שמח J


0 תגובות
הרצאה 7- פורטלים ארגוניים
28/04/2014 21:02
hadas albilia
שלום לכולם,

ההרצאה של שבוע זה עסקה בפורטלים ארגוניים. חברות וארגונים יכולים להיות בגדלים שונים. יתכן ומדובר על ארגון קטן עם סניף יחיד, או על רשת בעלת סניפים רבים, או אפילו בארגון המורכב ממספר מפעלים שונים.
כמובן שבתוך כל יחידת ארגון קיימות מחלקות שונות, עם צרכים שונים, עם הרגלי עבודה שונים. בארגונים בהם מערכות המידע נפרדות, קיים קושי ביישום קשר טוב ויעיל בין יחידות התכנון, ייצור, תחזוקה שיווק וכו' בארגון. 
מטרת הארגון הנה זרימה טובה של מידע וידע בכל חלקי הארגון. על מנת להשיג מטרה זו נרצה בסיס נתונים יחיד בו נרכז את כל מידע. נרצה לאפשר שיתוף מידע וידע בין העובדים בסביבת עבודה נוחה ותקשורתית. 
אחד הפתרונות אשר מסייעים בידינו ליישם זרימה טובה של מידע וידע הוא יישום פנים ארגוני באינטרנט- פורטל עובדים. הפורטל מאפשר גישה נוחה למידע והידע בארגון, תוך קישור בין ארגונים המפוצלים גיאוגרפית. קיימים שני סוגים של פורטלים: 
1. פנים ארגוני- זוהי רשת פנימית של הארגון, נהוגה בד"כ בתעשיות ביטחוניות כמו צבא, תעשייה אווירית וכדומה. רשת זו נקראת INTRANET.
2. חוץ ארגונית- נקראת EXTRANET.
מסיבות של אבטחת מידע, קיימים ארגונים רבים אשר מחזיקים בשני סוגי הפורטלים, תוך הפרדה מוחלטת של החומרה, כלומר שני מחשבים נפרדים.

פורטל ארגוני צריך לאפשר פרסונליזציה והתאמה אישית, תצוגה וניווט אחידים, איסוף מידע, קטגוריזציה, שיתוף פעולה וזרימת עבודה.

תהליך הקמת פורטל ארגוני הנו פרויקט בפני עצמו. יש למנות מנהל פרויקט ולבנות צוות מקצועי. כמו כן, יש להגדיר מיהו קהל היעד וצרכיו, מהי התשתית הטכנולוגית המתאימה לארגון. שלבי בניית מערכת הפורטל זהים לשלבי בניית מערכת מידע. תחילה יש לנתח את פערי הארגון, מתוכם לגבש את דרישות המערכת, לאפיין את המערכת, יישום פתרון נבחר, ביצוע בדיקות והתקנות, הטמעה וליווי הארגון ובסופו של דבר יש לבצע הפקת לקחים. בנוסף, יש להגדיר מנהל תוכן אשר אחראי על עדכון והכנסת התוכן לפורטל.

פורטל מוצלח הוא פורטל אשר משתמשיו מרוצים והוא תורם ומשפר את יכולות התפקוד שלהם. ניתן למדוד את הצלחת הפורטל באמצעות מדד הROI- החזר ההשקעה על הפרויקט.

קיימות סיבות שונות לכישלונות של פורטלים ארגוניים, חלקן קשורות להכנסת תכנים לא רלוונטיים לפורטל, תכנון טכני לקוי, תשתית טכנולוגית לא מתאימה, אי עדכון של תוכן הפורטל, אי נגישות למידע, תהליך הטמעה לקוי, תמיכה לא מספקת ועוד.

לסיכום, כעובדת בארגון בטחוני בו מנהיגים רשת פנים ארגונית, אני יכולה להגיד כי פורטל הארגון שימושי מאוד עבורי, אם זה מבחינת זרימת העבודה השוטפת ביום יום ואם זה בתחום הפנאי והרווחה, עדכונים והודעות של הארגון וכדומה. 
אם כך, פורטל מעודכן, נגיש, זמין ורלוונטי הינו הכרחי בכל ארגון אשר מעוניין לנהל את המידע בו ביעילות.

עד כאן,
נתראה בשבוע הבא.
0 תגובות
הרצאה 6- ערים חכמות וחוכמת ההמונים
14/04/2014 11:24
hadas albilia
ניהול ידע, פייסבוק
שלום לכולם, 

ערים חכמות
ההרצאה השבוע הועברה על ידי מרצה אורח בשם צביקה פופר. צביקה מתמחה בייעוץ לערים לקידום ויישום תהליכים של ערים חכמות. 
עד שנת 2030 צפוייה האוכלוסייה בערי העולם לגדול מ3.3 מיליארד לכ-5 מיליארד בני אדם. בישראל, חיים כיום כמעט 6 מיליון תושבים בישובים עירוניים. על מנת להמשיך לשרת ולשפר את רמת החיים של האוכלוסייה ההולכת וגדלה יש צורך בקידום הקיימות במרחב האורבני- כלומר לעסוק בפיתוח ערים חכמות.
עיר חכמה זוהי עיר אשר שואפת לניצול אופטימאלי ובר קיימא של כלל המשאבים, תוך שימת דגש על השירות לאזרח, האמצעות שמירת איזון הולם בין עלויות חברתיות, סביבתיות וכלכליות.
החל מהמהפכה התעשייתית התחילו מדינות העולם לפלוט יותר ויותר פסולת מזהמת ורעילה אשר מזהמת את הסביבה בה אנו חיים. על מנת לשמור על סביבה נקייה מרעלים וירוקה יש לחשוב על דרכי מניעה ומחזור הפסולת הנפלטת.
כיום, כל נושא המחזור בארץ מתפתח. מחזור בקבוקי הפלסטיק, למשל, משמש לייצור מוצרים נוספים כגון ג'קי פליז, סלסילות לירקות וכדומה.
נושא הערים החכמות תופס תאוצה בערים רבות בעולם. בברצלונה, למשל, קיים אתר אינטרנט אשר משתף את כל התושבים בהחלטות המוניציפליות של הרשות. באמסטרדם קיים פרויקט של שימוש ברכבים חשמליים. פרויקט נוסף, בעיר, עוסק בהקמת סניפים של חברות גדולות בעיירות שמחוץ לאמסטרדם על מנת לצמצם את כמות הנסועה של התושבים מבתיהם לערים הגדולות. 
ניתן לראות כי זהו נושא חשוב אשר מקבל הכרה ותופס תאוצה במקומות רבים ומרכזיים בעולם.

חוכמת ההמונים
הנושא השני בו עסקה ההרצאה הוא חוכמת ההמונים. ההמון יותר חכם מהגאון, אך אף אחד אינו חכם יותר מכולם.
חוכמת ההמונים זהו תחום אשר מסתמך על ידע אישי וניסיון הקיים אצל הבודדים בקבוצה גדולה של אנשים לצורך פתרון בעיה באופן קולקטיבי. על מנת שחוכמת ההמונים תוכל להתקיים היא זקוקה למגוון דעות, עצמאות מחשבתית, יכולת התמחות ולמידה. חשוב שההמון יהיה בעל דעות מגוונות, מאפיינים שונים, רקעים אחרים ודעה אינדיבידואלית ככל הניתן.
גם בחיי היומ יום אנו משתמשים בחוכמת ההמונים בשירותים ואפליקציות שונות. תוכנת הניווט WAZE , למשל, משתמשת בעדכוני המשתמשים על מפגעים שונים בדרך, תזמוני פקקים וכדומה. דוגמא נוספת היא אתר המידע WIKIPEDIA, בו קיים ערך מידע כמעט על כל נושא בעולם.

לסיכום, להמון קיים כוח עצום, כדאי לדעת ולפעול על מנת לנצל אותו בחיים היומ יומיים, אם זה בהקשר של התייעלות ארגונית או התחום בערים החכמות שנדון בתחילה.

המשך שבוע טוב וחג פסח שמח :)



0 תגובות
הרצאה 5- ניהול תכנים בארגונים
06/04/2014 22:36
hadas albilia
ניהול ידע, פייסבוק
שלום לכולם,
נושאי המפגש השבוע עסקו בניהול תכנים בארגונים. 
תוכן הינו מידע דיגיטלי שנמצא בתוך מיכל מתאים. המיכל עטוף בשכבת נתונים המאפשרים שימוש נוח בו. המיכל הוא הקובץ, ושכבת הנתונים הם נתוני הקובץ. הקובץ ניתן לאחזור. התוכן הוא מידע הכולל נתונים על המידע. בארגונים נמצא תוכן ארגוני כמידע מודפס או כתוב על נייר או כפורמט דיגיטלי. המידע הדיגיטלי יכול להגיע כמידע "מובנה", למשל מסודר במערכת ERP, או במידע לא מובנה אשר נמצא כמסמכי מידע בודדים.

חתימה אלקטרונית במערכת ניהול מסמכים - מחלום למציאות
בתחום ניהול המסמכים, הארגונים נחלקים לשניים:
1. אלו שחולמים על פתרון ניהול מסמכים.
2. אלו שהגשימו את החלום.
חתימה אלקטרונית מאובטחת הינה חתימה דיגיטלית הנהוגה בכל העולם, היא מחליפה את כתב היד על המסמכים. החתימה הינה ייחודית הן לחותם והן למסמך החתום. ניתן באמצעותה לחתום כל מסמך, היא ניתנת לאימות מכל מקום בעולם, היא מגנה מפני שינויים ומזהה את החותם. החתימה אינה ניתנת לזיוף.
באמצעות תוסף ל share point ניתן לחתום על קבצי PDF, OFFICE וכו'.

ניהול תכנים בארגון:
ניהול תכנים בארגון משמעותו טיפול בהתאם לכללים המתאימים בכל הקבצים הדיגיטליים המכילים תוכן בר משמעות, לא רק במסמכים. התהליך כולל ביצוע עקבי של רישום ותיעוד באופן המאפשר שימור התכנים ואחזורם.

מה קורה לארגון אשר לא מנהלים בו את התכנים השונים?
ניתן לדמיין את הכאוס והבלאגן אשר עשוי לשרור בארגון. הצורך בטיפול מסודר ומאורגן במסמכים קיים בכל ארגון באופן שוטף לצרכים יום יומיים ולצרכי פעילות מוגדרת כגון פרויקט, שימור ידע גלוי, ביצוע פעולות תחזוקה וכו'.
מאגר מסמכים מלא מאפשר עבודה יעילה, מניעת חזרה על עבודות שכבר בוצעו, תמיכה בתהליכים, ניהול מסמכים לצורכי בקרת איכות, קידום מגמת "מפעל ירוק" ועוד.

כיום, ארגונים רבים אינם מנהלים את המסמכים בארגון. בארגונים מסויימים קיים ניהול חלקי. אי ניהול המסמכים יכול להוביל לתוצאות הרסניות הרות גורל. אם זהו ארגון יצרני, אשר לא מעדכן, למשל, את השרטוטים על פיהם מיוצרים המוצרים, הדבר יכול להוביל לבניית מוצר שלא על פי הדרישות. כתוצאה מכך, יכולים להיגרם הפסדים כלכליים מבחינת בזבוז כוח אדם, שעות עבודה, שכר עבודה, חומרי גלם, אי עמידה ביעדי הפרויקט, פגיעה במוניטין החברה ועוד.
ניתן להבין כי זהו נושא חשוב וקריטי בכל ארגון. לפיכך, יש לנהל ולתחזק את התכנים כהרגל, באופן יום יומי.

עד כאן להיום.
המשך שבוע נעים.
הדס
0 תגובות
הרצאה 4- האם ארגון לומד הוא ארגון מנהל ידע?
01/04/2014 19:55
hadas albilia
ניהול ידע, פייסבוק
שלום לכולם,

אני אפתח ואומר כי כמו בחיים הפרטיים כך גם בחיי העבודה, מהלך היום יום שלנו רווי פעילויות וכך, לעיתים, גם טעויות.

"אין שוגה גדול מזה אשר אינו עושה דבר משום שביכולתו לעשות רק מעט" (אדמונד ברק)

ארגון לומד הוא ארגון אשר מבצע גם טעויות. מי שאינו עושה, אינו טועה, לכן ארגון פעיל הוא ארגון שחל מפעילותו כרוכה גם בביצוע טעויות, תיקונן ולמידה מהן. החוכמה הגדולה היא לדעת לזהות את הטעויות בזמן, לתקנן ולדעת להפיק מהן את המירב והמיטב עבור הארגון ועובדיו.
"ארגון לומד" הוא ארגון המייצר, לוכד, מפרש, מעביר ושומר ידע חדש. אבני הבניין של "ארגון לומד" צריכות להיות מושתתות על תהליכי למידה מובנים בארגון, סביבה מעודדת למידה והימצאות גורמים בכירים הפתוחים לרעיונות תוך מתן דוגמא אישית.
כחלק מההרצאה ה-4 הוצג מקרה אשר התרחש במפעל לייצור חומרים כימיים. במקרה סופר כי נשפך חומר גלם יקר בכמות גדולה יתרה לתוך הריאקטור. מתחקיר המקרה נמצא כי נדלקו מספר התראות שווא המורות על מפלס נוזלים גבוה, בחדר הבקרה בלילה שלפני. עובד חדר הבקרה שהיה נוכח באותו הלילה כיבה את הגלאי שהורה על התראות השווא. לפיכך, נשאלת השאלה, האם העובד אשר כיבה את הגלאי אשר הפיק התראות שווא צריך לתת דין וחשבון ולהיענש? 
באופן חד משמעי, התשובה היא כן. היה עליו לדווח לגורמים הרלוונטים בדבר המקרה, כולל לממונים מעליו, כי קיימת בעיה בגלאי אשר נותן התראות שווא במקרים שונים.
כמו כן, לאחר המקרה, יש לבצע בארגון תחקיר על פרטי המקרה, להפיק ממנו את הלקחים הרלוונטים לכל פרט אשר היה מעורב במקרה ולקחים הרלוונטים לארגון עצמו.

בכדי שהלמידה בארגון תהפוך ללמידה ארגונית, יש צורך בתחום חמישי המשלב ארבעה תחומים אחרים. 5 העקרונות להגדרת "ארגון לומד" על פי ליטר מ.סנג'י: 
1. מיומנות אישית
2. מודלים מנטאליים
3. חזון משותף
4. למידה קבוצתית
5. חשיבה מערכתית
ארגון לומד הוא ארגון שבו אנשיו משפרים בהתמדה את יכולתם ליצור את התוצאות שהם רוצים באמת. נשאלת השאלה, האם ארגון לומד הוא ארגון מנהל ידע?
תהליכי יצירת ידע מתבססים על הלמידה הארגונית. תהליכים של שיתוף ידע קיים מתקיימים באמצעות פתיחות הארגון ללמידה. לפיכך, ניתן להגיד כי קיים קשר ישיר בין ארגון לומד לבין ארגון המנהל ידע. באמצעות הכלים של ניהול ידע ניתן בארגון לומד ליישם ולממש את העקרונות של ארגון לומד.

עד כאן להיום,
המשך שבוע טוב וראש חודש טוב.
הדס.

0 תגובות
הרצאה 3- ניהול ידע אישי
25/03/2014 21:10
hadas albilia
ניהול ידע, פייסבוק
שלום לכולם,

היום אספר על ההרצאה השלישית בקורס ניהול ידע. ההרצאה השלישית עסקה בניהול ידע אישי. 
אז מה זה אומר ניהול ידע אישי? מהי חשיבותו לעובד ולארגון??
אז, ניהול ידע אישי אלה הם אוסף התהליכים שעובד משתמש בהם בהקשר לפעילותו כדי לחפש, לאתר, לאסוף, למיין ולשמור פריטי מידע. בנוסף, אלה הם התהליכים אשר משמשים לפיתוח, שימוש ושיתוף אחרים בפריטי המידע.

ניתן לראות במרבית הארגונים כי קיים קשר ברור בין היכולת האישית של העובד, בין הידע האישי שלו ובין היכולות הארגוניות. הבסיס לניהול ידע אישי הוא לימוד עצמי של העובד. המון ארגונים בתעשייה כבר הבינו את הנושא ומרבים לעודד ולפתח את עובדיהם.
לדוגמא, במקום בו אני עובדת (תעשייה אווירית) , מעודדים את אוכלוסיית המהנדסים לצאת ולפתח את עצמם וללמוד על תחומים שונים בעבודתם. אגודת המהנדסים מממנת כמעט את כל העלות הכוללת של הקורס ואף מזכה את העובד בנקודות לגמול השתלמות על מנת לעודד את הלימוד העצמי.
כפי שהוזכר כבר בהרצאה הקודמת, המשאב היקר ביותר בארגון הוא המשאב האנושי בו נוצר ואגור כל הידע. על כן יש לפעול בכדי לפתח אותו.

כל עובד בארגון חובש שני כובעים בתחום ניהול הידע האישי. האחד, העובד הוא צרכן ידע. השני, העובד הוא יצרן ידע. כצרכן מידע, העובד נחשף מידי יום לכמויות מידע עצומות. לפיכך, על מנת שיידע העובד להתמודד עם הכמויות העצומות של המידע, חשוב לתת לעובד כלים אשר יסייעו בעדו.

נושא נוסף בו עסקה ההרצאה היה איתור מידע באינטרנט. 
היום, בכל שאלה, תהיה ובעיה הכי קטנה אנו פונים לחפש את מבוקשנו ברשת האינטרנט. אין אדם שלא מכיר את מר גוגל היודע הכל. 
האינטרנט מכיל בחובו כמויות עצומות של נתונים, מידע וידע, הוא זמין ונגיש לכל אחד. בנוסף, הוא מכיל, לעתים, מידע ייחודי שקיים רק בו, אשר קשה לאתרו במקורות מידע אחרים.
על מנת למצוא את מבוקשנו באינטרנט ולקבל את התשובה המתאימה ביותר עבורנו, כדאי לנו להשתמש בפילטרים לסינון כמויות המידע העצומות. עלינו לדעת להגדיר באופן נכון את מילות החיפוש שמסבירות בצורה הנכונה והטובה ביותר את מה שאנו מחפשים. באופן כזה, נוכל לקבל את מבוקשנו תוך זמן קצר ובאופן יעיל וקולע.


עד כאן לבלוג זה, עד שבוע הבא ..

שיהיה שבוע מעניין ומהנה :)
 
0 תגובות
ניהול ידע - הרצאה 2
19/03/2014 11:22
hadas albilia
ניהול ידע, פייסבוק
שלום לכולם,

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הראשון בחיי :)

אני הדס, סטודנטית להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון, שנה ד'. מלבד היותי סטודנטית, מזה 7 חודשים אני עובדת בתעשייה אווירית בתחום התפ"י (תכנון ופיקוח על הייצור).
כחלק מלימודי אני לוקחת קורס לניהול ידע, בבלוג זה אני אעדכן על המתרחש בקורס.

בהרצאה השנייה בקורס דיברנו על ניהול ידע באופן כללי בתוך הארגון. העלנו שאלות כמו האם ידע הוא נכס בארגון והאם מתוך כך הדבר גורם למוטיבציה כלכלית לניהול ידע. אז אם ידע הוא בעצם , אכן , נכס ארגוני, עלינו להתייחס אליו ככל שאר הנכסים של הארגון שהם כסף, אנשים וידע.
עם זאת, בניגוד לנכסים מוחשיים כגון מבנים, כסף וכו, ידע הוא נכס קשה מאוד לניהול. כחלק מהדרישות לניהול ידע כנכס עלינו לדאוג תמיד לכך שמתנהלים בארגון תהליכים המייצרים ידע חדש. עלינו לשמר את הידע וכמובן גם לשמור על הידע. בראייה לעתיד, עלינו לפתח אותו.
בהרצאה הוצגו 10 העקרונות של תומאס סטיוארט. סטיוארט מדבר על כך כי האנשים בארגון הם הכוח שלו, ומהווים נכס כיוון שרוב הידע מצוי אצלם. כמובן שעל הארגון לשנות את תפיסותיו ולהתאים את עצמו ולנהל אותם בהתאם.

נושא נוסף שהוצג בהרצאה הינו הקמת מיזם לניהול ידע ארגוני. כלומר, להיות ארגון המנצל את משאבי הידע שלו על מנת להשיג את יעדיו. נושא זה מדבר על ארגונים המאופיינים על ידי תרבות למידה ארגונית. שיתוף מידע וידע הוא ערך יסוד בארגון.
מניסיוני האישי במקום עבודתי, אנשים אשר מנהלים ידע, או שומרים את הידע לעצמם צוברים בידם כוח גדול. הם הופכים את עצמם למשאב חיוני וקריטי בניהול פרויקט ותולים בעצמם את הצלחת/נפילת הפרויקט. דעתי בנושא היא שאסור לארגון לאפשר למצבים כאלה לקרות ועליו לפעול בכל עת בהתנהלות היומית למניעת מצבים אלו. אסור שידע קריטי בפרויקט יהיה תלוי אך ורק בגורם אנוש אחד ויחיד.

במהלך ההרצאה למדנו מהם השלבים להתנעת מהלך לניהול ידע ארגוני. תחילה, יש לשכנע ולהציג בפני העובדים את הצורך הקיים במהלך זה. כדאי להביא דוגמאות מחיי היום יום בעבודה. אם זה ביצוע עבודה שנעשתה בעבר, שוב, לחינם. אם זה בריחת ידע מהארגון, מקרים של אי עמידה של הארגון ברגולאציות שונות, מקרים של תקלות איכות אשר עלו למפעל ממון רב וכדומה.
בשלב הבא, לאחר זיהוי הצורך, יש לבנות תוכנית התנעה לניהול ידע. התוכנית תכלול השגת מימון, גיוס תומכים למהלך הארגוני, בניית שלבי תוכנית רשמית, שריון משאבים וכוח אדם וכו.

במהלך ההרצאה הבנו עד כמה חשיבות ניהול הידע הינה גבוהה וצריכה להיות בעדיפות עליונה בארגון. על ההנהלה לקחת את נושא זה ברצינות ולפעול על מנת להניע תהליכים ליישום שימור וניהול הידע בארגון. כיום, ברוב הארגונים לא קיים אדם שזהו תפקידו בארגון, על אף שזהו נושא יומיומי אשר משתלב בכל התהליכים המתבצעים בארגון. על ארגונים רבים להתעורר לפני שיהיה מאוחר ולמנות אדם שכזה. עדיף מאוחר מאשר אף פעם.

עד כאן לפוסט זה.

נתראה בשבוע הבא.
הדס


0 תגובות