עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
רשמים מתהליכי ההוראה בקבוצה הקטנה
22/01/2017 16:35
Gal_menahem
בשיעור הקודם הם התבקשו למשב את הטיוטות של החברים לפי אותו המחוון ורובם החזירו לי אותו ריק וללא טעויות או הצעות לשיפור. הם התלהבו לראות איך עיבדנו ושינינו יחד את הטיעונים..

בכתתי 21 תלמידים ובזמן שיעור שיש לי חצי כתה, בחרתי לעבוד על מה שעבדנו עליו בקבוצה הקטנה.
במקום הטקסט שקיבלנו במפגש, בחרתי בטיוטא 2 של אחד מתלמידי הכתה שלי, כמובן לאחר שקיבלתי את אישורו לכך.

כשעבדנו על השיעור במפגש האחרון אמרנו שנמלא את הטבלה ונדבר עליה עם התלמידים אך נבחר להתמקד בפסקה אחת שאותה נשנה ונמשב ממש וכך עשיתי,
בחרנו להתמקד בפסקה השנייה, פסקת הטיעונים ושם להתמקד.

קראנו יחד את הטקסט, מילינו יחד את הטבלה, טבלת הערכת העמיתים, ולאחר מכן ביקשתי מהם להתמקד בפיסקה השנייה - פסקת הטיעונים. האמנם ואבל כמו שהם אוהבים לקרוא לזה.

השיעור עבר בצורה מאוד נעימה ומאוד מכבדת., הוא היה שיעור טוב ומאוד יעיל, מבחינת התוצרים, הרגשתי שלא היה להם משהו כתוב ומסודר, כלומר העובדה שהשיעור היה טוב, שזה בא לידי ביטוי בתוצרים או בדפים שאספתי. 

לא רציתי לבקש מהם לכתוב טיוטא שלישית כי פחדתי לאבד אותם ואת המוטיבציה שלהם כשראו את התיקונים ואת השיפורים.


לאחר שיחה איתך, ענת, המלצת לי לבקש מהתלמידים לכתוב לי תובנות שלהם מהתהליך ומהשיעור האחרון שלנו יחד (בקבוצה הקטנה).
אמנם הם לא כתבו פסקאות טיעון שהייתי רוצה לפרסם, אבל, התרגשתי מאוד לקרוא כיצד הם רואים את עצמם בתוך התהליך הזה. כמה שהם צברו ניסיון וכי לדעתם, הטיוטא הבאה שלהם תהיה טובה יותר. 

:)
1 תגובות
המשך מהלך ההוראה והעבודה בסדנה
08/01/2017 18:28
Gal_menahem
מה למדתי היום ? במה התחדשתי?
אפשר לומר כי כל מפגש מחדש מצליח לחדד את הנושא בצורה קצת יותר טובה מקודמו.
אני מתחילה את המפגש בתחושה שמיציתי את הנושא, שעבדתי בו כל כך הרבה עד כדי כך 
שלא נשאר מה לעשות יותר ויוצאת ממנו עם אנרגיות מחודשות ומוטיבציה לחזור לכתה ויישם את שלמדתי.
לאחר שצפיתי בדוגמאות השונות (שהזכירו לי את הטקסטים של התלמידים שלי), הבנתי שאני רק בהתחלה :)

בעיקר למדתי כיצד ליצור מהלך הוראה לקבוצה הקטנה, בעקבות טקסט יחיד וקצר.
איך לקחת את הטקסט שהתלמידים כתבו ולנתח אותו יחד איתם על מנת לסייע להם לראות את השגיאות
ולהעיר לעצמם, במטרה להתקדם וליישם מחדש כמובן.

מחכה להגיע לכתה וליישם את מהלך ההוראה שכתבנו יחד בקבוצה...

0 תגובות
רשמים מתהליך ההוראה השני
08/12/2016 12:01
Gal_menahem
ענת שלום,

גם במהלך ההוראה הנוכחי, בדומה לשיעורים בנושא דמי הכיס, בחרתי לעבוד בצמוד למצגת. אני חייבת לציין כי היא עזרה לי מאוד, מיקדה אותי וסייעה לחזור ולהדגיש דברים רבים. חזרנו אחורה לשקפים מסוימים, התקדמנו וכן הלאה..

שיעורים רבים הקדשנו לחיזוק הנושא והדילמה ודיוק בנושא עצמו.. היה להם קצת קשה להתמקד בנושא עצמו ולא "לגלוש" לנושאים אחרים כמו לדוגמא, האם לאפשר לתלמידים לבחור צלצול ולא האם לאפשר לתלמידים לבחור את השירים שיושמעו בהפסקות.
כשהתאפשר לי, למדנו ועבדנו בחצאי כתות-ללא ספק הדבר יעיל ומיטבי יותר.

גיבשנו עמדה והתחלקנו לשתי קבוצות, קבוצה בעד וקבוצה נגד.
מילוי הטבלה ובה הטיעונים וטיעוני הנגד לקחו לנו קצת זמן מכיוון שהיה להם קשה לכתוב בצורה איכותית את כלל הטיעונים אך בסופו של דבר הם כתבו יפה.

עברנו לפתיחה-ובשיעור הזה, אני חייבת לשתף כי אהבתי לראות את הפליאה בעיניהם-איך יוצא להם לכתוב פתיח מעבר לשתי שורות או שורה וחצי. הם לא האמינו כי הם אלה שכתבו זאת. 
כל התהליך הארוך הזה שווה הכל כשאני רואה אותם מגיבים כך לתוצרים שלהם.

בשיעור האחרון סיימנו לדבר על סיום המכתב והתנסנו בכתיבה שלו.
שוחחנו על גוף המכתב, וכתיבת הטיעונים שבטבלה לכדי טקסט אחיד ולכיד- יחד עם "משחק המילים" אמנם ואבל...

בשיעור הבא נכתוב יחד את הטיוטא הראשונה-בתקווה שיעבור בשלום :)


 תודה רבה על הליווי והסיוע,
גל מנחם
0 תגובות
רשמים בעקבות ביצוע מהלכי הוראה בנושא "דמי כיס"
06/11/2016 13:32
Gal_menahem

שלום ענת,

בהמשך למטלה שקיבלנו בקורס, בחרתי לפתוח את נושא הכתיבה הטיעונית, בכתות בהן אני מלמדת, במטלה הנ"ל. 

בשיעור הראשון הצגתי את הנושא, התלמידים הציגו ושיתפו מידע עולמם תחת הכותרת "דמי כיס".  

לאחר מכן,  חילקתי את המטלה הראשונה והתלמידים נתבקשו לכתוב טיוטא ראשונה.

השיח הכתתי היה מעניין כיוון שמרביתם כלל לא הבחינו או ידעו מהו באמת דמי כיס ובלבלו זאת במונחים אחרים. 

חשוב לי לציין כי לא נעשה תיווך כלשהו והטיוטא שנכתבה נכתבה ללא כל ידע בנושא הכתיבה הטיעונית. הם טרם נחשפו לנושא.


מעטים התלמידים שהגישו לי טקסט "ראוי" או מפורט דיו. קיבלתי לא מעט דפים ובם מספר שורות בודדות בנושא.


בשיעורים שלאחר מכן, חילקתי את הכתה לקבוצות, חשפתי אותם לדעות השונות והטיעונים בנושא ולאט לאט יצרנו יחד "בנק" של טיעונים, נגד ובעד בנושא. הצגנו את התוצרים שלהם במליאה והם התלהבו לגלות עד כמה יש להם מה לומר בנושא.  


בשיעור שלאחר מכן, שוחחנו רבות על הנמען ומטרתו,  חילקתי לתלמידים בשנית את המטלה שקיבלו קודם לכן והם יצרו טיוטא שניה. לקח להם זמן להבין כי עליהם להיעזר בטיעונים שדלינו יחד. 

 

 לשיעור הבא, אחלק לתלמידים מחוון לכתיבת טקסט טיעוני שיחד איתו הם יבדקו את הטקסטים השונים ויכתבו הערות זה לזו.

חשוב לי מאוד לחלק את המחוון כיוון שהם טרם למדו כתיבה טיעונית וחשוב לי שהמשוב יהא ממוקד ולא פוגעני.


אהבתי מאוד את השיעורים הללו, את התכנית הכללית והעובדה שהיה לי סדר במהלך כל השיעורים-זה עזר לי מאוד ומיקד אותי.


1 תגובות
רשמים מהמפגש ה2
09/10/2016 18:11
Gal_menahem
בעקבות המפגש למדתי עד כמה חשובה ההוראה שלנו לתלמידים, 
עד כמה היא יכולה למנף את תוצרי הכתיבה של הילדים ועד כמה יכולה לעכב.
עד כמה הפיגומים שלנו משמעותיים, להציג כמו שצריך את הנמען ולעבוד בשלבים מסודרים. נוכחתי לדעת כי משימת כתיבה, פשוטה עד כמה שתהיה, צריכה להיות מובנית ומסודרת לתלמידים.

אין לי ספק ששיעורי הכתיבה שלי הבאים בכתתי יתחילו להיראות אחרת וכי יש לי הרבה עבודה.

0 תגובות
תהליכי כתיבה בכתתנו
18/09/2016 17:08
Gal_menahem
הורים יקרים שלום, 
כידוע לכם אחת מהמיומנויות הנדרשות בשיעורי העברית היא הבעה בכתב.
על מנת ללמוד ולתרגל מיומנות זו אנו נקדיש שעה שבועית לרכישת המיומנות של תהליך הכתיבה. 
בין היתר נתרגל את הכתיבה בסוגות השונות.
על כל תלמיד להצטייד בקלסר חצי שקוף ובדפדפת שורות. הקלסר ישמש את התלמידים בתהליך הטיוט.
כיצד נעשה זאת?
בשיעורי הכתיבה התלמידים ייחשפו לנושאים מגוונים מסוגות שונות הקשורות לעולמם וללוח השנה.
מהו תהליך הטיוט?
התלמיד יכתוב טיוטה ראשונה בסוגה שבה נעסוק בכתה ויגיש את תוצר הכתיבה שלו למורה בקלסר השקוף,
המורה תבדוק את הטיוטה הראשונה שלו, תעיר הערות והארות ותחזיר לתלמיד לתיקון וכתיבה טיוטא נוספת.
תהליך זה ייעשה עד שלוש טיוטות.

נשמח שתהיו שותפים לתהליך, ניתן לשוחח על הנושא עם התלמיד לפני תחילת הכתיבה.

בכבוד רב,
גל, מירה וג'ניפר
0 תגובות