עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
פוסט 11
16/01/2017 02:26
yaniv peretz
שאלה 1 - תנו 3 דוגמאות לצרכים ארגוניים ו 3 דוגמאות לצרכים אישיים שאפשר לתת להם מענה באמצעות קהילות ידע

צרכים ארגוניים:
  • שימוש בבלוגים בכדי להגיע לשיתוף פעולה ומידע עם ארגונים אחרים
  • שימוש בבלוגים בכדי ליצור לשיתוף פעולה ומידע בין העובדים בארגון 
  • שימוש ברשתות חברתיות למטרת קידום ופרסום הארגון
צרכים אישיים:
  • שימוש בבלוגים לצורך קבלת תמיכה ופורקן אישי 
  • הפצה מהירה של מידע וידע, לדוגמא בקבוצות של רשתות חברתיות בתחומים ספיציפים
  • השפעה על קבוצה, לדוגמא בעל דעה שכותב פוסטים ברשתות חברתיות על מנת לשכנע את האוכלוסיה לחשוב כמוהו

שאלה 2 - תנו 3 דוגמאות לצרכים ארגוניים ו 3 דוגמאות לצרכים אישיים שאפשר לתת להם מענה באמצעות ויקי ארגוני

צרכים ארגוניים:
  • אימציקלופדיה לשימוש פנים ארגוני
  • בניית מאגר ידע מקצועי לארגון
  • תיעוד טכני ומדריך שימושי לתהליכים פנים ארגוניים
צרכים אישיים:
  • שליפת מידע לגבי נושא מסויים
  • עריכת/עדכון/הוספה של מידע בתחומים שונים
  • מעקב אחרי תרומות אישיות ועדכונים חדשים לגבי תחומים שונים 
שאלה 3 - אילו בעיות ארגוניות ניתן / רצוי לפתור באמצעות קהילת ידע ואילו בויקי?

נעדיף להשתמש בויקי כאשר אנו רוצים ליצור ספריית ידע לקהילה סגורה מסוימת כמו מעין אינציקלופדיה בנוסף הויקי מאפשר לנו לנהל הרשאות והוא אף מאובטח. הויקי הינו מקור ידע רשמי ומהימן בעל גרסה אחת המתעדכנת בתדירות גבוהה. לעומת זאת, כאשר ברצוננו לערב גם גורמים חיצוניים ולקבל חוות דעת אקסטרנית, נתשמש בקהילת ידע. קהילת הידע מאפשרת לכל גורם לספק ולשאוב ידע בכל רגע נתון, תוך כדי האפשרות לבחון את האינטראקציה ולנהל דיון בנושא מסויים
0 תגובות
פוסט 10
16/01/2017 02:21
yaniv peretz

1. במרכז הרעיון של רשתות חברתיות עומד רעיון השיתוף.

יש ליצור בין העובדים שיתופיות ולאפשר גישה למידע של כל אחד כדי שיוכלו להשתמש במידע שקיים וליצור ממנו מידע חדש ורלוונטי. 

בכדי לעשות זאת יש להקים מערכת שתאפשר שיתוף בתוך הארגון, ותעודד את העובדים לחלוק את המידע שיש להם בצורה קלה ונוחה. 


2. מהמאמר ניתן להבין כי יש קשר בין ניהול ידע לעובדים בארגון שמאפשר לעובדים לבצע את המשימות שנדרשות מהם. בכדי שתהליך העבודה יעבור בצורה חלקה וטובה יותר נעודד שיתוף ידע בין האנשים בארגון. במידה והם חברים ברשתות חברתיות זו תהיה דרך נוספת בכדי לשפר את התהליך ואת הביצועים שלהם.

0 תגובות
פוסט 8
04/01/2017 02:16
yaniv peretz
שאלה מספר 1: פיתוח רובוט - היכן יכנס מיקור המונים

תאוריית חוכמת ההמונים אומרת כי הרוב יותר חכם מהפרט, אך עם זאת לא ניתן להשתמש בעקרונות אלו בכל שאלה.
למשל - איך לייצר את הרובוט או מאיזה מרכיבים, בשאלות אילו יש צורך בתשובת מומחה
על כן במקרה זה ניתן להשתמש בחוכמת ההמונים במספר שאלות: 
1) אילו תהליכים מורכבים היית רוצה לפתור באמצעות הרובוט?
2) מהם התהליכים המורכבים ביותר בעבודתך?
3) איך לדעתך שילוב עם רובוט ישפר את תהליכי העבודה?
את השאלות הנ"ל נשאל באמצעות שאלון לכל העובדים, ובאמצעות חוכמת ההמונים נוכל להבין היכן נמצאות הבעיות המרכזיות שרובוט יוכל לפתור - ובכך לייעל את תהליכי העבודה.

במידה והארגון צריך גיוס, ניתן לפנות לאפיקים כמו OurCrowd לצורך גיוס ממספר גבוהה של משקיעים.

שאלה מספר 2: תחזית הצלחה יחסית של שלושה מוצרים.

כאשר אנו בוחנים מספר מוצרים, ויש צורך לבצע חיזוי על המוצרים - אחת הדרכים היא חוכמת ההמונים. 
ניתן להעביר סקר/שאלונים לקהל הרחב או לעובדי החברה עם המאפיינים הספציפיים של כל חלופה, כולל מחיר לצרכן, מתן דגמים של המוצר, וחלוקה לקבוצות שונות רבות.
חוכמת ההמונים תדע לתת חיזוי טוב יותר מחיזוי של אדם בודד, ובעזרת השימוש במספר רב של נסיינים נוכל לקבל אומדן על אהבתם למוצר. ע"פ מחקרים חוכמת ההמונים נותנת סיכוי גבוהה יותר להצלחה במצבים אלו.

שאלה 3: הסיכונים במימון סטארט אפ בשיטת מימון המונים

כיום לסטארטאפים ישנם אפיקי גיוס רבים, החל ממשקיעים קטנים/בינוניים (אנג'לים), חברות הון סיכון, ואף מימון המונים. 
במימון המונים ישנם מספר רב של משקיעים במתן סכום כסף נמוך עבור כל משקיע, דבר זה יוצר מגוון רחב של משקיעים ולכל משקיע יש את האג'נדה שלו. אחד הדברים החשובים ביותר בסטארט אפ הינו התקדמות מהירה, אך כשיש הרבה משקיעים ישנה גם בירוקרטיה רבה אשר מאטה את התקדמות החברה.
בנוסף, מימון המונים בדרך כלל מתייחס לשלבים הראשונים בסטארט אפ (סבב Seed). בשלב זה עדין לא בטוח שיזמים מעוניינים לפתוח את הרעיון שלהם לציבור הרחב, ומימון המונים מחייב אותם לעשות כן. 
0 תגובות
פוסט 9
04/01/2017 02:10
yaniv peretz

שאלה 1

KMaas – Knowledge Management as a service - הינו שירות ענן לניהול ידע בארגונים.

א. היתרונות בשימוש בשירות הינם:

1. אפשרות ליצירת DB גדול יותר כאשר יש יותר מקום וזכרון על הענן.

2. אפשור גישה לשלל גורמים ומכל מקום.

3. יכולת לממשוק ותקשורת עם גורמי חוץ ארגון בצורה נוחה.

4. וחסכון כלכלי כאשר לא צריך להחזיק בשרתים אלא רק לשלם על השירות.

ב. שלושה תנאי סף להצלחה:

1. הגדרה ברורה של מטרות הפרוייקט ותיחומו.

2. שיתוף העובדים וכל מי שהמעבר רלוונטי אליו.

3. הכנת תמיכה טכנית ופנייה לגורמים המוסמכים.

שאלה 2

מחשוב ערפל הינו שימוש במספר רב של מחשבים בקצה הרשת המקומית.
דבר זה מאפשר העלאת מידע הכרחי וחיוני לשימוש וביצוע פעולות בביצועים גבוהים.
לדוגמה: כאשר אנו רוצים לבצע פעולות מסוימות על מידע מסוים בצורה מהירה, במקום להעלות את המידע לענן ולהשתמש ברוחב פס גדול, נוכל לשלוח את המידע לקצה הרשת הנוכחית ובכך לקבל תשובות או מידע בצורה מהירה יותר.
נהוג מאוד להשתמש במחשוב ערפל ב (IOT ( Internet of things.

שאלה 3

במקרה המדובר, ניתן להסיק כי מדובר בכמות רבה של מידע ואף השתנות מהירה של אופן המידע מכיוון שמדובר ברשתות חברתיות. 
לדוגמה: פייסבוק משנה את צורת הפוסטים מוסיפה פיצרים חדשים וכן ישנן כניסות של רשתות חברתיות חדשות כגון סנאפצט ועוד - ולכן יש צורך במאגר מידע שיכול לאפשר הכנסת מידע ושליפת מידע זמין לשינויים ובמצב כזה נבחר בשיטת אגם הנתונים. 
בנוסף, עקב המידע הרב שנצבר מהרשתות השונות, יש צורך לבחור בדרך זולה יחסית. לו נשמור את המידע במחסן נתונים מדובר במידע רב שיעלה הרבה יותר כסף לאחסון ולכן לא נעדיף להשתמש בשיטה זו.

0 תגובות
פוסט 7
19/12/2016 01:40
yaniv peretz
שאלה 1
 
א. הכישלונות מהווים חלק חשוב בחדשנות ארגונית, מכיוון שהם טומנים בחובם הזדמנויות למידה חדשות. ניתן ללמוד מהכישלונות, להפיק לקחים ולדאוג שטעויות לא תחזורנה על עצמן וכשלונות דומים יימנעו בעתיד. 
מעבר לכך, באופן טבעי ככל שמנסים יותר דברים חדשים נכשלים יותר פעמים אך כמובן שיתכן שבטווח הארוך הניסיונות הללו יהיו רווחיים.

ב. עובדי טויוטה מתוגמלים על חדשנות בקבוצות ולא כיחידים, וזאת במטרה לגבש את הצוותים, להעלות את המוטיבציה שלהם לשיתוף פעולה ותמיכה זה בזה ולצמצם תחרותיות בינהם.

שאלה 2
על פי המאמר "אוקיינוסים כחולים בישראל", התהליך החדשני שגרם לחברת בגיר להצליח בזירה הבינלאומית נקרא "חדשנות ערך".
"חדשנות ערך" ניתן לבצע על ידי התמקדות בלקוחות ובלא-לקוחות שבענף, תוך הצעת תועלת חדשנית ויוצאת דופן, ולספק דברים שלא מקובלים בענף. חברת בגיר עשתה זאת על בעזרת חליפות שניתן לכבס בבית (ולא בניקוי יבש), ובכך הצליחה למכור את החליפות שלה במחירים סטנדרטיים (200 דולר) ולחסוך ללקוח את העלויות והטרחה של הכביסה.

שאלה 3
מודל "סנפיר הכריש" מתרחש בשוק של "מפץ גדול", כאשר כבר בשלב הראשוני יש שימוש מאסיבי בקרב המשתמשים ה"מקדימים" שגוררים איתם את המצטרפים המוקדמים ומהר מאד גם השאר, מה שגורר ירידה מהירה לאחר מכן (ויוצר על הגרף צורה של סנפיר של כריש).
0 תגובות
פוסט 7
19/12/2016 01:40
yaniv peretz
שאלה 1
 
א. הכישלונות מהווים חלק חשוב בחדשנות ארגונית, מכיוון שהם טומנים בחובם הזדמנויות למידה חדשות. ניתן ללמוד מהכישלונות, להפיק לקחים ולדאוג שטעויות לא תחזורנה על עצמן וכשלונות דומים יימנעו בעתיד. 
מעבר לכך, באופן טבעי ככל שמנסים יותר דברים חדשים נכשלים יותר פעמים אך כמובן שיתכן שבטווח הארוך הניסיונות הללו יהיו רווחיים.

ב.עובדי טויוטה מתוגמלים על חדשנות בקבוצות ולא כיחידים, וזאת במטרה לגבש את הצוותים, להעלות את המוטיבציה שלהם לשיתוף פעולה ותמיכה זה בזה ולצמצם תחרותיות בינהם.

שאלה 2
על פי המאמר "אוקיינוסים כחולים בישראל", התהליך החדשני שגרם לחברת בגיר להצליח בזירה הבינלאומית נקרא "חדשנות ערך".
"חדשנות ערך" ניתן לבצע על ידי התמקדות בלקוחות ובלא-לקוחות שבענף, תוך הצעת תועלת חדשנית ויוצאת דופן, ולספק דברים שלא מקובלים בענף. חברת בגיר עשתה זאת על בעזרת חליפות שניתן לכבס בבית (ולא בניקוי יבש), ובכך הצליחה למכור את החליפות שלה במחירים סטנדרטיים (200 דולר) ולחסוך ללקוח את העלויות והטרחה של הכביסה.

שאלה 3
מודל "סנפיר הכריש" מתרחש בשוק של "מפץ גדול", כאשר כבר בשלב הראשוני יש שימוש מאסיבי בקרב המשתמשים ה"מקדימים" שגוררים איתם את המצטרפים המוקדמים ומהר מאד גם השאר, מה שגורר ירידה מהירה לאחר מכן (ויוצר על הגרף צורה של סנפיר של כריש).
0 תגובות
פוסט 5
06/12/2016 03:19
yaniv peretz

1. ה- OCR (זיהוי תווים אופטי) הינה טכנולוגיה המאפשרת להמיר טקסט מתוך תמונות וסריקות לכתב מכני של מחשב.

ה-OCR יכול לסייע בטיפול בדואר נכנס במספר דרכים- הוא מאפשר שמירה של הדואר על פי קיטלוג וללא כפילויות ובכך כמובן חוסך מקום פיזי ואפילו מקום בזכרון על ידי מניעת הכפילויות.

כמובן, שהוא גם מאפשר שליפה קלה של המידע על פי מילות חיפוש, ושימוש זמין בטקסט. כך למשל ניתן למצוא בקלות טקסט כלשהו שאנו מחפשים, ולתרגם אותו, או בעזרת תוכנות מתקדמות יותר ניתן ליצור דוחות ולהפיק מידע חדש מהנתונים שמכיל הדואר. כמו כן אפשר להפיץ את המידע ולהעבירו הלאה בקלות ובמהירות.

2. בשאלה השנייה נשאלנו מדוע חשוב לשלב מסמכים דיגיטליים בזרימות עבודה. הסיבות העיקריות לחשיבות שילוב המסמכים הדיגיטלאיים הינן שימור ידע טוב יותר, אבטחת מידע, ונוחות שימוש ושליפת מידע.

שימור ידע- כאשר המסמכים הינם דיגיטליים אין חשש שהם יאבדו, יהרסו, יירטבו או ישרפו. גם החשש שהם ייגנבו פוחת משמעותית. כמו כן, אחסון המסמכים אינו דורש מקום פיזי. המסמכים יכולים להישמר כך למשך שנים ובאופן עקרוני אפילו לנצח.

אבטחת מידע- למסמכים דיגיטליים קיימת אבטחת מידע אשר מאפשרת גישה למסמכים רק לבעלי הרשאות מסויימות. 

נוחות שימוש ושליפת מידע- כאשר המידע מגובה דידיטלית קל יותר לשתף את המסמכים ולבעסירם בין הגורמים השונים, וניתן אף לחתום דיגיטלית ובכך למנוע צורך בקרבה פיזית. כמו כן, המידע נוח לשליפה הרבה יותר מבטפסים ידניים. יתרון זה נכון יותר ככל שהמידע מובנה יותר.

3. הגירת תכנים הינה העברת תכנים שונים בארגון אל מקום אחד, כלומר ריכוז התכנים במערכת אחת. הגירה זאת מאפשרת להעזרהידע קודם של הארגון וכך מתאפשרת עבודה רציפה.

הגירת תכנים הינה קריטית בעיקר כאשר מתחילים שימוש במערכת חדשה. ללא כל הנתונים יתכנו סתירות נתונים, מידע חלקי ובעיות נוספות אשר עלולות להביא לכשלון המערכת.

4. בארגון מסויים הוחלט לצרף אימיילים למערכת ניהול התכנים הארגונית.

א) לדעתי, יש לשמור את כל המייל, כלומר תוכנו וכן את הצרופות. שמירת המייל ללא המסמכים הנילווים יהיה חסר מידע מספק, ומכאן גם חסר ערך. אם נשמור את כל המייל נוכל להבין בצורה מיטבית את משמעות התוכן של המייל,  לפי הקשרו ולפי כל הפרטים שרצו להעביר במייל זה. בנוסף, שמירה של הצרופות עשויה למנוע טעויות בפירוש הצרופות ולמנוע אי הבנות למיניהן לדעתי, יש לשמור את כל המייל, כלומר תוכנו וכן את הצרופות. שמירת המייל ללא המסמכים הנילווים יהיה חסר מידע מספק, ומכאן גם חסר ערך. אם נשמור את כל המייל נוכל להבין בצורה מיטבית את משמעות התוכן של המייל,  לפי הקשרו ולפי כל הפרטים שרצו להעביר במייל זה. בנוסף, שמירה של הצרופות עשויה למנוע טעויות בפירוש הצרופות ולמנוע אי הבנות למיניהן. אף על פי כן, יש לקחת בחשבון שהצרופות תופסות מקום, ושמורות במקום אחר במערכת המידע של הארגון.

ב) באופן עקרוני לדעתי תהליך שמירת המייל צריך להיות אוטומטי, כיוון שבכל פעם לצד אחר יש אינטרס שמידע זה ישמר או לא ישמר, אך מבין שני הצדדים לדעתי האחריות צריכה להיות על השולח, מכיוון שהוא מודע לתוכן המייל ולעצם שליחתו ברגע השליחה, ולעמותו אין לדעת מתי מקבל המייל יקבל את המייל ויקרא אותו.

0 תגובות
פוסט 4
29/11/2016 04:12
yaniv peretz

1. בפוסט זה התבקשנו להסביר מהן הבעיות של התחקירים בצה"ל, על סמך תוכן הקובץ "הפקת לקחים בארגונים גדולים".

לפי הכתבה נראה כי פעמים רבות ניתן לזהות טעויות חוזרות, על אירועים שתחוקרו, ולעיתים אף נלוו ברעש תקשורתי

משמעותי.


משפט מהכתבה המסכם את הבעייתיות של התחקירים בצה"ל:"הדבר מלמד על חוסר ההפנמה של התרבות הארגונית

אותה ביקשת לייצר באמצעות עריכת תחקירים בצה"ל. אין למידה, אין הטמעה, ואין הקפדה על איכות התחקיר".



הבעיות שעלו בכתבה הינן:

-איכות התחקירים ואופן ביצועם: בשל אילוצים של הצבא ולמרות ניסיונותיו להקפיד על ביצוע התחקירים, לעיתים אין אפשרות לבצע תחקיר בזמן או באופן היעיל ביותר. למשל, למרות שעדיף לבצע תחקיר על אירוע מיד עם סיומו, כיוון שאז הפרטים עוד טריים יותר בראשם של העדים והמעורבים, והמידע מהימן יותר, פעמים רבות צרכים מבצעיים אינם מאפשרים לבצע את התחקיר בסמוך לאירוע.

-ריבוי תחקירים: כפי שנאמר קודם לכן, הצבא שואף לבצע כמה שיותר תחקירים. באופן הגיוני פעמים רבות לא מתקבל מידע משמעותי מהתחקירים, והם אינם מניבים מידע חדש רלוונטי. כלומר, הצא אינו מתעדף נכון תחקירים עבור אירועים משמעותיים. בעיניי מדובר במקרה של "תפסת מרובה לא תפסת"- הניסיון לתחקר כל דבר קטן ולבצע תחקירים רבים, למעשה פוגע באיכות התחקירים, גם עבור התחקירים החשובים.

-אי הפקת לקחים: בסוף המסמך מתאורת חשיבות הזיכרון הארגוני והתרבות הארגונית.זיכרון ארגוני עוזר ללמידה ואיחזור של מידע הקשור לפעילות של יחידים ורבים.עפ"י דו"ח מבקר המדינה, בצה"ל לקחים לא מופקים והתחקירים די דומים האחד לשני ולא ניתןלראות גרף שינוי.

.  

ניתן לשער, כי העובדה שתוחקרו אירועים זהים, שאף זכו לתשומת לב רבה בארגון ובמדינה, ולמרות זאת לא אותרה עקומת למידה משתפרת כלל - נבעה מהאופי שבו בוצעו התחקירים. כלומר, ייתכן שה"לקח" (שהוא הגורם החשוב ביותר בתחקיר) שנלמד הוא אינו כוללני, אלא פרטני. והודגש כפתרון ייחודי לאותו מקרה, ללא התחשבות באוניברסליות הדרושה בביסוס הערכים.



2. מפעל כימי הוזרם חומר גלם יקר לתוך הריאקטור עד שהתגלה במקרהשהריאקטור עלה על גדותיו והחומר נשפך החוצה. בתחקיר התברר שגלאי מפלס הנוזלים בריאקטור היה מנותק ולכן לא התקבלה התראה על מפלס נוזלים גבוה והמשיכו להזרים חומר עד שהוא נשפך. המפעילים הסבירו שבלילה הקודם היו הרבה התראות שווא ולכן ניתקו את הגלאי כדי שאפשר יהיה להמשיך לייצר ללא הפרעה.


נשאלת השאלה - האם יש להענשים את המפעילים?

לדעתי אין צורך להעניש את המפעלים אלא להדגיש בפניהם מהי חומרת הדבר, ומהי חשיבות המידע שהגלאי מוסר. 

למרות הטעות שכפי הנראה עלתה לחסרה בכסף ומוניטין רב, ניתן להבין את המפעילים, ואת חוסר התועלת של גלאי שמזעיק כל כך הרבה אזעקות שווא. כמו בסיפר "זאב זאב" המידע הופך לפחות רלוונטי ככל שהוא פחות מהימן. יש לברר מדוע היו כל כך הרבה אזעקות שווא, ובאחריות מי היה לברר ולטפל בזה.


0 תגובות
פוסט 1
25/11/2016 13:44
yaniv peretz
1. היתרונות הארגוניים שנמל המבורג הפיק מניהול הידע:
על פי הסרטון, נמל המבורגר השתמש בכלים מגוונים של ניהול ידע על מנת לשמר את הידע בארגון ולאפשר לעובדים חדשים לקבל את הידע הרצוי מקודמיהם בתפקיד, ולמחלקות השונות להיעזר בלקחים מפרויקטים קודמים. חלק מהכלים בהם הארגון השתמש הינם:
1. ראיונות סיכום עם עובדים לקראת עזיבה, ושאלת שאלות מכווינות על מנת לתעל את הידע הקיים לטובת ההמשך.
2. סדנאות של "lesson learned" בהם התכנסו הגורמים המעורבים בפרויקט מיד לאחר סיומו וניסו להפיק לקחים חשובים שיכולים לעזור גם לבאים אחריהם.

2. כיצד פותרים את זרימת הידע בחברת EYP על פי המאמר מ-HBR?
על פי המאמר, החברה EYP הקימה תוכנית בשם A16 המכשירה 16 ארכיטקטים ל-16 שבועות של למידה אינטנסיבית הכוללת הדרכה-אישית (מנטורית) בנושא ניהול ידע, מאת ארכיטקטורים מנוסים. בהמשך התוכנית התפתחה לתכנית גדולה יותר בשם EYP UNIVERSITY המספקת בממוצע 20 קורסים בשנה לארכיטקטורים, מהנדסים, ושילוב של שניהם. 


0 תגובות
פוסט 2
24/11/2016 13:39
yaniv peretz
לינקדאין - https://www.linkedin.com/in/yaniv-peretz-359413130?trk=nav_responsive_tab_profile

טוויטר - @F10ppy6





0 תגובות
« הקודם 1 2 הבא »