עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
תרומת הקורס לידע המקצועי שלי
21/05/2017 17:14
בטיאשכנזי
טרם הגעתי לקורס הנוכחי הרגשתי כי כתיבה היא הצד החזק יותר אצלי. לא פעם הרגשתי כי ניסוח בכתב מתאים לי הרבה יותר מאשר בעל פה, במיוחד בגלל העבודה כי בכתיבה יש באפשרותי להשהות את התגובה, לחשוב על מה ברצוני להעביר ולמצוא את הניסוח שהכי מוצא חן בעיניי.
     מאז תחילת הקורס נחשפתי לאסטרטגיות שלא הייתי מודעת להן ואותן מצאתי כיעילות מאוד. גם לי בפן האישי וגם כאלה שאני יכולה להעביר לתלמידיי. למשל, כדי ליצור לכידות בטקסט אני יכולה לקחת מילה מסוימת ולחזור לי עליה בנימוק הבא. 
כמו כן, השימוש בתמרורים השונים יעיל במיוחד בזמן ההקניה ועוזר לכוון את התלמידים על איזה חלק הם צריכים להתעכב ומה עליהם לעשות כדי לשפר את כתיבתם.
כיתתי מונה ארבעה עשר תלמידי כיתה ו', כיתת לקויות למידה בבית ספר רגיל. תלמידיי אינם מורגלים בכתיבה, במיוחד כתיבת פסקה או טיעון וחשיפתם לנושא הייתה מאתגרת. לא הצלחתי להגיע לכולם ורק חלק מן התלמידים התנסו בכתיבה באופן מעמיק. במהלך ההוראה על "דמי כיס" התלמידים איבדו סבלנות ולא היו נאותים לשפר את כתיבתם. בהמשך, עם חשיפתם לאסטרטגיות שנלמדו בקורס הם השתדלו ליישם וכתיבתם השתפרה מעט.
היכולת לחשוב על טיעוני המתנגדים לדעותיהם ולהתייחס אליהם, היה קשה עבור תלמידיי ונכון לעכשיו פחות התעמקנו בזה ועבדנו יותר על כתיבת קטע לכיד.
מאמינה שאם היו בידיי הכלים שרכשתי בקורס זה בתחילת השנה הייתה ההתקדמות של תלמידיי יותר משמעותית.   
 
0 תגובות
תלבושת אחידה- מערך שיעור שני
21/05/2017 17:07
בטיאשכנזי
מערך השיעור השני שהעברתי בכיתה היה בנושא תלבושת אחידה. תלמידי בית הספר שלנו מתבקשים להגיע עם חולצת בית ספר ורבים מהם ננזפים כי אינם מגיעים לבושים בהתאם.
פתחתי בהצגת השאלה- תלבושת אחידה, כדאי או לא כדאי לדעתכם? ערכנו הצבעה בכיתה, ואז ביקשתי מהתלמידים לציין מדוע כדאי או לא כדאי. התלמידים התקשו לנסח טיעון ורוב הפעם הסבירו את דעתם על ידי נתינת דוגמה ("לא כדאי תלבושת אחידה כי לפעמים חולצות בית הספר בכביסה ואין חולצה נקייה). עמדנו שוב על ההבדל בין נימוק לדוגמה וכתבנו על הלוח נימוקים בעד ונגד.
לאחר שהתלמידים העלו נימוקים שונים צפינו בסרטון בו מנחם הורביץ בודק את נושא תלבושת האחידה והתלמידים הוסיפו נימוקים שעלו מהסרטון.
טרם הכתיבה הסברתי לתלמידים כי יש שיטה קלה שתעזור להם ליצור טקסט רציף- לחזור על מילה שנכתבה בפסקה הראשונה גם בפסקה השנייה. 
התלמידים התחילו בכתיבה ודי מהר הגישו את תוצריהם- משפטים קצרים, לרוב ללא דוגמאות. 
לקחתי ממתנדב אחד את שכתב וניתחנו יחד על הלוח. הסברתי שוב את שיטת החזרה על מילה מסוימת בפסקה הראשונה גם בפסקה השנייה ויחד הרחבנו את שכתב. בסוף ההדגמה כל תלמיד חזר לכתיבתו והרחיב את שכתב. היו תלמידים שנזקקו לתיווך והסבר נוסף תוך כדי כתיבת המטלה.
ניכר כי החזרה על מילה מסוימת שנית עזרה לתלמידים וכתיבתם הייתה משמעותית טובה יותר לאחר הלמידה. עם זאת, ניכר כי חלקם היו מתוסכלים מאוד מהצורך לחזור ולתקן את עבודתם והרצון לסיים את המטלה פגם באיכות.  
רוב תלמידי אובחנו עם קשיים שפתיים ועם קשיי קשב וריכוז כך שהלמידה מתפרסת לאורך זמן וקצב ההתקדמות מותאם אישית לכל ילד. ישנם תלמידים אשר הפנימו את עקרונות הכתיבה שעבדנו עליהם ויש כאלה שזקוקים לעוד הרבה תרגול והכוונה.
0 תגובות
תלבושת אחידה- מערך שיעור שני
21/05/2017 17:07
בטיאשכנזי
מערך השיעור השני שהעברתי בכיתה היה בנושא תלבושת אחידה. תלמידי בית הספר שלנו מתבקשים להגיע עם חולצת בית ספר ורבים מהם ננזפים כי אינם מגיעים לבושים בהתאם.
פתחתי בהצגת השאלה- תלבושת אחידה, כדאי או לא כדאי לדעתכם? ערכנו הצבעה בכיתה, ואז ביקשתי מהתלמידים לציין מדוע כדאי או לא כדאי. התלמידים התקשו לנסח טיעון ורוב הפעם הסבירו את דעתם על ידי נתינת דוגמה ("לא כדאי תלבושת אחידה כי לפעמים חולצות בית הספר בכביסה ואין חולצה נקייה). עמדנו שוב על ההבדל בין נימוק לדוגמה וכתבנו על הלוח נימוקים בעד ונגד.
לאחר שהתלמידים העלו נימוקים שונים צפינו בסרטון בו מנחם הורביץ בודק את נושא תלבושת האחידה והתלמידים הוסיפו נימוקים שעלו מהסרטון.
טרם הכתיבה הסברתי לתלמידים כי יש שיטה קלה שתעזור להם ליצור טקסט רציף- לחזור על מילה שנכתבה בפסקה הראשונה גם בפסקה השנייה. 
התלמידים התחילו בכתיבה ודי מהר הגישו את תוצריהם- משפטים קצרים, לרוב ללא דוגמאות. 
לקחתי ממתנדב אחד את שכתב וניתחנו יחד על הלוח. הסברתי שוב את שיטת החזרה על מילה מסוימת בפסקה הראשונה גם בפסקה השנייה ויחד הרחבנו את שכתב. בסוף ההדגמה כל תלמיד חזר לכתיבתו והרחיב את שכתב. היו תלמידים שנזקקו לתיווך והסבר נוסף תוך כדי כתיבת המטלה.
ניכר כי החזרה על מילה מסוימת שנית עזרה לתלמידים וכתיבתם הייתה משמעותית טובה יותר לאחר הלמידה. עם זאת, ניכר כי חלקם היו מתוסכלים מאוד מהצורך לחזור ולתקן את עבודתם והרצון לסיים את המטלה פגם באיכות.  
רוב תלמידי אובחנו עם קשיים שפתיים ועם קשיי קשב וריכוז כך שהלמידה מתפרסת לאורך זמן וקצב ההתקדמות מותאם אישית לכל ילד. ישנם תלמידים אשר הפנימו את עקרונות הכתיבה שעבדנו עליהם ויש כאלה שזקוקים לעוד הרבה תרגול והכוונה.
0 תגובות
דמי כיס- רשמים
21/05/2017 16:50
בטיאשכנזי
בתחילת מרץ העברתי לכיתתי שיעור בנושא דמי כיס. כיתתי מונה 14 תלמידים ליקוי למידה שאינם מורגלים בכתיבה.
הצגתי בפני התלמידים את נושא השיעור וביררתי ידע קודם על דמי כיס. התלמידים שיתפו בחוויות וסיפורים אישיים שלהם.
הצגתי בפני התלמידים סרטון קצר מחדשות ערוץ 2 בו מראיינים פסיכולוג על מתן דמי כיס ושאלתי את התלמידים מה היו הטענות של הפסיכולוג בעד דמי כיס. התלמידים התקשו לנסח במילים שלהם את הטיעונים ונזקקו לשאלות מכוונות. כתבתי על הלוח את הטיעונים בעד שהציגו התלמידים, בעקבות הסרטון.
לאחר מכן התלמידים קראו בקול טקסט בנושא דמי כיס שבו מוצגים טענות בעד ונגד הנושא, והתלמידים הדגישו בשני צבעים שונים את הטענות.
בשיעורים הקודמים למדתי על מבנה הטיעון וכיצד לזהות טענות והדבר תלוי על לוח שפה בקיר הכיתה.  בתום הקריאה התלמידים התבקשו לכתוב להורים אם הם בעד או נגד מתן דמי כיס לילדים. 
המבנה הברור עזר לתלמידים עם הפתיחה. הטיעונים בעד ונגד היו רשומים על הלוח והתלמידים היו צריכים לחשוב על נימוק ודוגמה לבדם. תלמידי מתקשים לבור את הבר מן התבן והתקשו מאוד להבחין בין נימוק לדוגמה. רובם הגישו בטיוטה הראשונה פסקה קצרה מאוד.
בשיעור השני שהעברתי בנושא דמי כיס התמקדנו כיצד לשפר את הכתיבה הראשונית. לקחתי כדוגמה כתיבה של אחד התלמידים ובדקנו האם כתיבתו תואמת את המבנה התלוי על הלוח. הסברתי לתלמידים שזה בסדר גמור לא להיצמד למבנה, אך לפחות בהתחלה, המבנה יכול לעזור להם לכוון אותם. עמדנו על ההבדל בין נימוק לדוגמה וחשבנו כיצד ניתן להרחיב את הכתוב. בתום ההסבר התלמידים התנסו בכתיבה נוספת ורובם הצליחו להרחיב את הטיוטה הראשונית, אך חלקם עדיין התקשו לתת דוגמאות. 


0 תגובות
השלכות להוראה- מפגש רביעי
19/03/2017 18:16
בטיאשכנזי
המסקנות אותן הפקתי מן המפגש היום הן, כי יש ללמד את התלמידים כיצד להרחיב את הנימוקים אותם הם כותבים, כדי שהכתיבה תהיה איכותית. הרחבת הנימוקים נעשית על ידי שאילת שאלות על הנימוק- למה אני מתכוון? לאן זה מוביל?
כמו כן, בלטה במפגש החשיבות להעלאת ידע קודם על הנושא עליו כותבים. לא להסתפק באסוציאציות שהתלמידים זורקים על הנושא, אלא לדרוש ניסוח משפטים שלמים בעזרת מילים מנחות. משפטים אלו ישמשו את התלמידים ויהיו להם לעזר בעת כתיבת הטיעונים. 
בנוסף, על התלמידים ללמוד לכתוב טענות נגד והפרכתן בעת ניסוח דעתם. השימוש בטענות נגד מעוררת אמינות בקרב הקורא ומשביחה את הכתיבה. היא עוזרת לשכנע את הקורא בעמדתך ולהשיג את מטרת הכתיבה. 
0 תגובות
תהליכי כתיבה בכיתתנו
05/02/2017 17:23
בטיאשכנזי
הורים יקרים,

הערב אציג בפניכם כיצד אלמד כתיבה בכיתתנו.
השנה נתרכז בכתיבת טיעון. התלמידים יכירו את המושג טענה ויכירו את מבנה הטיעון.
לאחר הכרת המאפיינים התלמידים ילמדו מושגים שיעזרו להם בכתיבה, כמו עובדה, דעה והשערה.
הם ינתחו טקסטים טיעוניים ויבחינו מתי המאמר עובר מהצגת עובדות לשכנוע. ננתח כיצד הכותב ניסה לשכנע את הקוראים בעמדתו- שימוש בדוגמאות,נתונים מספריים ועובדות. כל אלו עוזרים לכותב להסביר מדוע הוא חושב כך, ומדוע גם הקרואים צריכים לחשוב כך. 
נערוך דיונים בעל פה, בהם תלמידים יחקרו נושא משמעותי להם וינסו לשכנע את הצוות החינוכי לקבל את עמדתם. למשל, התלמידים ינסו לשכנע את הצוות לאפשר להם להשתמש בפלאפונים בהפסקה. 
אט אט, אחרי הכרת מאפייני הכתיבה הטיעונית, התלמידים יעברו משכנוע בעל פה לשכנוע בכתב. נלמד שטרם הכתיבה יש לעלות נקודות אליהם נרצה להתייחס בכתיבתנו, להשתמש במילות קישור מתאימות בעת הכתיבה ונעשיר את הכתיבה במילים ממשלב לשוני גבוה, אותם אותם כבר הכרנו במהלך השיעורים השונים.
0 תגובות