עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
מהו סאונדמן ואיך עושים סאונד טוב יותר
11/02/2014 22:42
beep sound הגברה ותאורה
חפשו אותנו בפייסבוק :
https://www.facebook.com/groups/129248990582052/

אני זוכר כשהתחלתי את דרכי תמיד חלמתי לעבוד עם אמנים גדולים ולעשות הגברה למופעים גדולים ופסטיבלים.

תמיד חלמתי ללמוד עוד ועוד ועוד..עד שהגשמתי את החלום בזכות עבודה קשה ועשייה רבה.

אז ככה שמי אדם
טכנאי סאונד וקול להגברת שטח למעלה מעל 10 שנים.

אז מה בעצם איפה מתחילים אך מתחילים? אני יודע שלחלק ממכם אולי שלב ההתחלה מוכר אבל אנו נגיע גם לשלב של איך ניגשים לעשות סאונד טוב ואיכותי.
אז ככה סאונד זה משהו דינמי מאוד ולפני שבכלל חושבים לגשת לעשות סאונד חשוב להבין לקראת מה אתם הולכים.
בשלב בחירות הציוד אני לא אגע כי מדובר בתהליך שעשוי לקחת המון זמן הדגש היחידי שאני כן אגיד זה להקפיד על ציוד טוב ואמין לאחר שהאזנתם שמעתם והתרשמתם
כי מוזיקה זה עניין של טעם וצבע.

אז בואו נתחיל..!
כיצד ניגשים בכלל איך למה וכמה?
לפני שמפיקים ערב מכל סוג שהוא מומלץ להגיע למקום יום יומים לפני לראות במה מדובר ומה הדרישות של אותו אירוע.
במידה ואתם עושים סאונד ללהקה או אומן כלשהו רצוי לבדוק מה הצרכים שלהם לקבוע פגישה כמה ימים לפני מסודרת.
חשוב להבין ושכל אומן או להקה יבינו שהסאונדמן הוא חלק בלתי נפרד מההרכב (רק ככה תצליחו)

הגדרת תפקיד של סאונדמן:

הגדרת תפקיד שהיא הבסיס היא בעצם לפתור לכם בעיות טכניות ולא לגרום לכם להישמע כמו Depeche Mode (דה פשמוד)
איש הסאונד בראש והראשונה הוא הדרך לגרום למה שאתם מנגנים שישמע נכון וטוב.
סאונדמן טוב שמכבד את עצמו יודע מזה מיתרים, מפרט, מגבר וגיטרה אקוסטית, וכשינגנו על אותו כלי אז סאונדמן טוב ידע אם אותו כלי מכוון או לא אך זיכרו שזה רק בונוס לסאונדמן טוב, וזה משהו שעם השנים והשתפשפות נמצא אצל הבן אדם.
סאונדמן טוב חייב ליצור שפה משותפת (ולא להתנשא על הלהקה) עם ההרכב שהוא מופיע איתו אחרת מופע שלם יכול להחרב למול עינכם ולא תדעו מאיפה זה בא.
סאונדמן טוב מגיע לחזרות גנרליות עם הלהקה למה זה טוב?
כי הסאונדמן הוא חלק מההרכב (כמו שכבר ציינתי) איך שלא תראו את זה, מלבד זאת עוד אוזן מוזיקלית זה תמיד טוב.
בחזרות הסאונדמן לומד להכיר את המוזיקה של הלהקה טוב יותר כמו שאתם יודעים מוזיקה זה עניין של צבע וחזרות יביאו את הסאונדמן להוציא תוצאה טובה יותר.

מטרות:

סאונדמן טוב צריך לדעת לקבל רפרנס מהלהקה ולהבהיר ללהקה שלא הם המציאו את הסגנון מוזיקה שהם מנגנים וסביר להניח שכבר עשו זאת לפניהם.
למה אני אומר את זה יצא לי לעשות כמה הופעות שהמתופף רצה שהסנר שלו ישמע יותר "אדום" (אין לי שמץ של מושג למה הוא התכוון) ובטח שלא ביום ההופעה.
אתם צריכים לדאוג שאותו נגן יגיד לכם מי נשמע "אדום" (ולא בערב ההופעה) ואתם תעזרו לו להגיע לזה.
סאונדמן טוב מגיע עם כל הציוד הנדרש : מוניטורים, קונסולה, רמקולים, DI, אקולייזרים ועוד..(שימו לב סאונדמן הוא לא מחסן של הלהקה ציוד שחסר ללהקה כמו:
מיתרים, מפרטים, כבלים, עורות ועלים להופעה זוהי בעיה שלהם אם יש לכם להשלים הרי זה משובח).
חלק חשוב מתפקידו של הסאונדמן הוא לגרום לנגנים להרגיש טוב עם עצמם ע"י עוצמת מוניטורים שכל אחד מהנגנים + דגשים של כל נגן.

איך לעשות סאונד מה שבתכלס מעניין...

לפני שניגש לאיך עושים ומה עושים חשוב שכל סאונדמן מתחיל או ותיק טיפה יכיר את כל המונחים בתחום הסאונד וידע איך להתמודד עם כל מונח.
במידה ומונח כלשהו לא ברור רוצים הסבר הדיון הזה ישאר פתוח כמובן למה שתמיד תרצו ללמוד או להעשיר את הידע שלכם..

שנתחיל באיך עושים סאונד?

אוקי אני בשלב ראשון הולך להסביר לכם חבריי היקרים איך עושים סאונד נקי ותתפלאו עם מה שאני הולך ללמד אתכם תוכלו אפילו לתת מענה ללהקות קטנות בתחילת דרכם או אפילו לקלידן שבא עם דרבוקיסט וזמר בית כלשהו..

בוא נצא מנקודת הנחה שרובכם עובדים עם מערכות מוגברות ואני ואגע בתחום הזה (כרגע) בכוונה כי לעשות סאונד למערכות מוגברות שונה לחלוטין מהגברה פאסבית.
בוא נצא מנקודת הנחה שיש לרשותינו להעמיד הפקה לקלידן דרבוקיסט וזמר הבית עם שני רמקולים מוגברים ו2 מוניטורים.
נתחיל מאיך מחברים ומה מחברים:
חשוב להבין שכאשר אנחנו עושים סאונד למכשירים שיש להם התנגדות גבוה במקרה הנ"ל (קלידים) היא לדעת שיש צורך לחבר אותם ל DI (סטיריאופוני) מומלץ = מנחית (בקצרה)
עכשיו ניגש לעיקר העניין לאחר שחיברנו את הכבלים המתאימים נרים את העוצמה של הרמקולים בלבד (ללא הדלקתם) כמעט עד הסוף (מאסטר של הרמקולים), אולי זה נשמע מוזר אבל ככה עושים סאונד במערכות מוגברות (שימו לב שקונסולה כבויה)
נדליק את הקונסולה שלנו (יש לוודא שהקונסולה מאופסת = כל העוצמות הכל על 0= ללא עוצמה)
לאחר מכן נתחיל בחיבור מיקרופונים לערוצים שאנו מעוניינים, נרים רק עוצמה של GAIN (ללא עוצמה ראשית ולא של ערוץ) ונדבר אל המיקרופון של אותו ערוץ עד אשר נקבל דליקת נורה שמסמנת שיש דיסטרושיין ואז נוריד טיפה חזרה את העוצמה של ה GAIN עד שהנורה תכבה.
מה עשינו בעצם? קבענו את רמת ההגברה לכניסה לאנשים יש טעות חמורה לחשוב ש GAIN מוסיף ווליום אז זהו שלא תמיד זה נכון ההגדרה הטובה ביותר ל GAIN בשפה שקל להבין את זה הוא בעצם הלכלוך של הדיסטרושן ככל שהגיין נמוך יותר הדיסט' נקי יותר (בשפה המקצועית GAIN הוא סוג של קדם מגבר)

לאחר שכיוונו את כל המיקרופונים וכיוונו GAIN לכל המיקרופונים נדליק את הרמקולים בכפתור הדליקה ואז יהיה אפשר לפתוח את המאסטר עד לכמה שאתם חושבים או מעוניינים בערך אפשר להביא את זה לחצי עוצמה שוב זה תלוי במקום בוא אתם עושים את הסאונד, וכמובן לאחר מכן אתם מקצים לכל ערוץ את העוצמה שלו (את איך לכוון מיקרופון אני משאיר לכם מול אותו זמר דרבוקיסט ועוד כי מדובר בסה"כ בעניין של טעם וצבע)

ונעבור לקלידן שלנו שימו לב למה שאני מסביר כי זה חשוב לכם בעולם המקצועי קלידן או בכלל כל כלי עם התנגדות (גיטרה בס ועוד) מחובר ל DI= מנחית אני ממליץ לכל אחד ואחד ממכם כסאונדמנים להחזיק 2 יחידות DI (מומלץ סטיראופוני ולא מונו) אפילו פשוטים מדובר בסכומים של 300 ש"ח ליחידה זה כמובן למי שאין תקציב, מי שרוצה להשקיע הרי זה משובח.
אז הקלידן שלנו מחובר ל DI הסטריאופוני כמובן (עוד חשוב לציין DI מצריך מתח פאנטום אז יש לוודא כי במיקסר יש לכם את המתח הנ"ל וכמובן להדליק אותו) עם שני כניסות PL שיוצאות מהקלידים אל הקופסא והקופסא מחוברת לשני ערוצים במיקסר התהליך הוא בערך אותו תהליך.
אומרים לו לנגן ללא עוצמה מעלים GAIN עד לנקודה שבא יש דיסטרושיין וכמובן מאזנים את זה שלא יהיה. לאחר מכן אפשר להרים עוצמה לערוצים של הקלידים כיוונים איך לכוון מה לכוון אם אין לכם את הקישור המתאים כדי לדעת עם הקלידים (או כל כלי נגינה אחר) עובדים כמו שצריך אפשר להישמע להוראות הקלידן אומן (זה לא בושה), שימו לב למה שאני הולך להגיד עכשיו בנוסף לכל זה חלק חשוב מאוד כאשר מדובר בקלידים גיטרה בס וכאלה לפעמים יש צורך בשימוש ב HF= היפוך פאזה ולשמוע איך נשמע הסאונד כאשר ביצענו את ההיפוך עם יש שינוי לטובה אחרי שהוא מנגן נמוכים אם כן נשארים אם לא חוזרים למצב הקודם.

נעבור לחלק שהוא בעצם חלק חשוב לא פחות מוניטורים לקלידן לזמר לדרבוקיסט ועוד.. למעשה מוניטור זה הדרך שלהם לדעת איך המוזיקה נשמעת באמת כלפי חוץ.
תקפידו להרים ווליום מוניטורים בצורה נכונה למקם אותם יחסית קרוב בזווית של 45 מעלות לאותו נגן שימו לב שאי הקפדה על כל אלה יביא לשריקות בסאונד או במושג המקצועי לפידבקים לא נעימים במיוחד.
שימו לב גם למצב שהמוניטורים עובדים לפעמים יש צורך לעבוד במונו ולפעמים בסטריאו שוב זה גם דרישות של להקה או אמנים כלשהם הקפידו לבדוק זאת עם האומן או הלהקה.

בגדול ככה נבנה סאונד טוב ונקי מה בעצם חשוב כדי לדעת שהכל תקין איך רואים ויודעים?
המפתח להכל הוא הקונסולה שלכם (המיקסר) 
זה בעצם נורא פשוט מתחלק לכמה חלקים:
יש לכם ערוצים בכל ערוץ יש לכם מנורות ביקורת לוודא שאין בשום ערוץ דיסטרושיין (נורה דולקת)
יש לכם את מד הדציבלים כאשר הגעתם ל 0 DB מכאן אסור לחרוג סטייה קלה זה עוד איכשהו מקובל אבל מעבר לזה זה קטסטרופה תזכרו זאת.
כלל נוסף הרמקולים שלכם גם הרמקולים מצויידים בנורות ביקורת שאומרות לכם שהגעתם ל PEAK LIMTER (קליפ) אז ברגע שיש דליקה של נורה צריך להוריד ווליוום ממש מעט לחפש את הנקודה שבא זה מפסיק לדלוק.

זהו חברים בעצם לימדתי אותכם איך עושים סאונד פשוט נקי ונעים בלי יותר מידי קישקושים מסביב אני חושב שזה הגרעין והיסוד שכל סאונדמן או מי שעושה את תחילת דרכו בעולם הסאונד חייב לדעת.
8 תגובות