עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות

קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
פוסט מס' 10 – שיעור 29.05.2014
04/06/2014 13:11
adva

חג שמח,


ההרצאה השבוע הועברה ע"י מרצה אורח, ד"ר יעקב גבאי, מחברת IN-TIME שמפתחת מערכות תומכות החלטה, ועל לקוחותיה נמנים מפעלי ים המלח, רותם אמפרט נגב, מקורות, ברום וכו'. ההרצאה עסקה בתחום של מערכות תומכות החלטה בזמן אמת לניהול ויישום ידע. מערכת תומכת החלטה (DSS = Decision Support System) שהינה מערכת מידע ממוחשבת התומכת בתהליכי קבלת החלטות בארגון. המערכת מיועדת לסייע למנהלים בדרג הניהולי, התפעולי והאסטרטגי כדי לקבל החלטות בלתי מובנות או מובנות למחצה.


תחילה, כשבאים לבנות מערכות תומכות החלטה יש לדלות את הידע הנמצא במפעל מהאנשים, מהוראות יצרן וציוד, מהנהלים, וממידע ממחושב. כאשר המטרה המרכזית והעיקרית היא סנכרון הידע. ודוגמא לכך היא, שחדרי הבקרה של המפעלים עמוסים באירועים, יש מאות סנסורים הדורשים מעקב בזמן אמת. המפעיל לא יכול לבצע "בראש" את החישובים הנדרשים ולרוב הוא לא יסתכן בביצוע שינויים, ולכן ש צורך באינטגרציה בין היישומים ע"מ להביא את הידע הנכון לכל תגובה הנדרשת בחדר הבקרה.


בהמשך ההרצה הוצגה דוגמא של מערכת תומכת החלטה שנבנתה ע"י IN-TIME דובר על מתודולוגיות ליישום פרויקט ניהול ידע, הוצגו הבעיות האופייניות לפרויקטים מסוג זה וכן היתרונות העיקריים בשימוש במערכות אלו.


בהמשך ההרצאה עסקנו גם בנושא של תרבות ניהול הידע/ תרבות ארגונית.

ע"מ ליישם ניהול ידע מוצלח חייבים לכלול את כל ארבעת המרכיבים הבאים:

1.      תכנים.

2.      תהליכים.

3.      טכנולוגיה.

4.      תרבות אירגונית .

כאשר בד"כ המכשול הוא בתרבות הארגונית.
ולכן הנחות
היסוד, הערכים , התהליכים והנהלים החלים בארגון צריכים להכיל את היישומים הבאים:

         למידה אישית וארגונית

         שיתוף בידע

         שימור של ידע

         יצירה של ידע חדש

         המשכיות ידע

         שימוש חוזר בידע

 

המשמעות של התרבות הארגונית בשטח קובעת איזה ידע שווה שנטפל בו, מגדירה את היחסים בין הידע של העובדים לידע הארגוני, יוצרת את הרקע לפעילות הגומלין שבה נעשה שיתוף ידע במצבים השונים, נותנת צורה לתהליכים שבהם נוצר ידע חדש, מקבל לגיטימציה ומופץ בארגון, מגדירה מהו ידע "לגיטימי", מגדירה את קו הגבול בין ידע אישי לידע ארגוני, קובעת את הלגיטימיות של ניהול הידע בארגון בנהלים, וקובעת את מערכת היחסים ואת הסמכויות בין הגופים העוסקים בידע ומידע בארגון.

 

קשה מאוד לשנות תרבות ארגונית, ואין פתרון טכנולוגי לכך. אולם ניתן לבצע שינוי בתרבות הארגונית בכמה אפנים כאשר הבסיס הוא מעורבות קריטית של ההנהלה:

         שינוי הדרגתי- אבולוציוני.

         שינוי דראסטי- מהפכה.


לסיכום - צריך להביא למצב ששיתוף ידע תהיה הנורמה המקובלת.

השורה התחתונה של קורס זה.  "ניהול ידע" = שיתוף.

 

זהו הפוסט האחרון בנושא ניהול ידע, והרצאה זו המחישה בצורה הטובה ביותר את הנושא של הקמת תרבות ארגונית.


שיהיה המון בהצלחה .


אדוה 

0 תגובות
פוסט מס' 9– שיעור 22.05.14
24/05/2014 13:47
adva

שלום, 

ההרצאה כללה נושא עיקרי  ומהותי  : שיווק אינטרנטי


בתור עסק נרצה להגיע ללקוחות שלנו ויש צורך בשימוש במערכת התקשורת הנגישות לנו. ולכן נשתמש בשיטת הזנב הארוך כאשר השימוש העיקרי הוא בשיווק. השוק המודרני בנוי מציר פופולריות וציר מוצרים, כאשר מעט מוצרים בעלי פופולריות גבוהה לעומת הרבה מוצרים שהם לא כל כך פופולריים.

מאפייני הזנב הארוך:
1. דמוקרטיזציה של אמצעי ייצור – היכולת של כל חובב לייצר בעצמו מגדילה את כושר הייצור כמעט לאינסוף.

2. דמוקרטיזציה של אמצעי הפצה – הפצה זולה , חסכון בעלויות אריזה ומשלוח, חסכון באחסון ע"י מכירה דרך האינטרנט.

 3. קישור ההיצע והביקוש – מנועי חיפוש כללים, כלי חיפוש ספציפיים למוצרים שונים, בלוגים, ופייסבוק משמשים כשיווק. מנועי המלצה, וכו'.


להפצת המידע האינטרנט יש מס' מטרות מגונות:

-          שיווק: לחשוף מותגים, ליצור דיאלוג עם ציבור הלקוחות הקיימים והפוטנציאלים, לגרום לפעולות רכישה.

-          העברת מידע ושיתוף מידע: שכוללים קטלוגים וחוברות הדרכה וסיוע.

ולכן חברות רבות יוצרות פן שיווקי נרחב מאוד במרשתת- ולה יש יתרונות רבים:

1.      מעורבות – מאפשר למפרסמים ליצור רמת מעורבות גבוהה של הצרכנים ולתת להם להתנסות ולחוות את המותג.

2.      מידיות – האינטרנט מאפשר ללקוחות להיענות לפרסום ע"י תגובה מידית: למשל הצטרפות לרשימת דיוור, ביצוע רכישה, השארת פרטים חזרה

3.      פילוח – קיימות מספר שיטות פילוח מדויקות כגון פילוח התנהגותי, מבוסס קונטקסט. שיטות אלה מאפשרות פניה בעלת רלוונטיות גבוהה לקהל היעד.

4.      מדידה – יכולת למדיה למידה שבה השיג הפרסום את מטרותיו וכן שיפור הקמפיין תוך כדי פעילותו.

5.      עלויות – זולות.

ע"מ שנוכל להפעיל את הקמפיין בצורה הטובה ביותר ישנם פלטפורמות ושיטות שונות לשיווק מקוון. אשר מטרתן ליצור תכנים מעניינים, אמצעי הפצה מהירים וזולים ויכולת שיתוף בין הלקוחות.

1.      דואר אלקטרוני – היה הכלי העיקרי לפני כעשור. אולם היקפה של שיטה זה יורד והולך כי רבות מן ההודעות נחשבות כספאם, וכי יש שיטות מקוונות נוחות יותר.

2.      כלים ליצירת תכנים ופרסום כגון: BLOG, TWITTER , WIKI

3.      אתרי שיתוף תכנים כגון: YOUTUBE  , FLICKR , PINTEREST

אחת המדרכים הפופולאריות כיום לשיווק היא באמצעות רשתות חברתיות. היות והם משתמשים בעקרונות השיווק הוויראלי. ככל שהמיתוג של היצרנים ברשת יהיה טוב יותר כך יגבר הסיכוי שאנשים יכירו אותם, ותהיה דעה חיובית עליהם.


לסיכום – לדעתי הרצאה זו הייתה המעניינת ביותר כיון שניתן לראות בפועל מה חברות ויצרנים עושים ע"מ להגדיל את נתח הפרסום שלהם וכדי ליצור דעת קבל חיובית על המוצרים השונים.


שיהיה המשך שבוע נפלא J

0 תגובות
פוסט מס' 8 - שיעור 15.05.2014
24/05/2014 12:43
adva

שלום, 


ההרצאה כללה שני נושאים עיקריים : ויקיבארגונים וקהילות ידע.


תחילה – הובא הסבר והגדרת השל המושג ויקי.תכונות, ייחודיות, דוגמאות ושימושים.

הויקי הינו הפרויקט ניהול המידע והידע הנפוץ והמוצלח ביותר בהיסטוריההאנושית. והתכונות העיקריות שלו הן: כשל ערךנכתב על ידי כמה תורמים, הכולנשמר בהיסטוריה בצורה אוטומטית, ניתןלהשוות בין גרסאות, כולםיודעים מי כתב מה, ותוכןבמחלוקת ניתן ללבן בדף שיחה.

כל ארגון רוצה לשמר ולשתף את הידע הנמצאבקרב אנשיו, תוך שימוש בידע של ה"המון" הנמצא בארגון ודרך להשגת מטרה זוהינה שימוש במנגנון ויקי ארגוני. ויקי ארגוני בדומה לויקי מאפשרת כתיבת תכנים משותפים.כתשתית לשיתוף ידע בארגון. הצלחת מנגנון זה תלויה במידה רבה בארגון ובתרבות האירגונית.תשתית זו הינה תשתית פשוטה לתפעול ולהתקנה כל שכל ארגון יכול לקדם את שיתוף הידע בקלות.

הסיבות ליישום ויקי ארגוני הם רבות: פשוט, קל לשימוש, נוחואינטואיטיבי, מאפשר הכנסה ועריכה של תכנים על ידי מספר כותבים, ללא צורך להעברהבין המחברים, המידע נשמר בהקשר המתאים, מאפשר מעקב לאחר הכותבים, ניתן לאכוףהרשאות, שמירת גרסאות אוטומטית עם אפשרות השוואה, וכו'.

אולם קיימים מס' התלבטויות בהקמת ויקי ארגוני: מהם השימושים, האםלאפיין הכול מההתחלה או לתת למערכת ליהנות ולהמשיך בהדרגה, האם כל העובדים יכוליםלראות את כל התכנים, מי אחראי על התכנים המערכת , האם להתחיל את השימוש במערכת בכלהארגון או לבחור מס' אנשים לפיילוט, וכו'

כמו כו במהלך ההרצאה ניתנו מס' דוגמאות שהובלטת מבניהן מבחינתי הייתה "אלתא"– מקום עבודתי .המטרה בהקמת ויקי "באלתא" הייתה ליישם תהליך של מודיעיןעסקי, בניית תמונה מודיעינית לתמיכה בפעילות העסקית של החברה מול המתחרים,  וזאת על ידי איסוף מידע באמצעות העובדים.

האתגר היה לבנות מנגנון שיתוף יעיל וידידותי של הידיעות, המידע והידעהעסקי הקיימים בחברה. ע"י שימוש בקטגוריות , חיפוש רגיל או מציאה דרך היפרלינקים. באמצעות תיוג המידע יצר ומערכת רב ממדית ואמינה . (אך עדיין יש לקחת כלמידע בערבון מוגבל).

ובנוסף ניתנו דוגמאות לארגונים שהצליחו ולא הצליחות בהקמת ויקי ארגוניכגון: המכללה לבטחון לאומי, מיקרון, אפרודיטה, מחלקה לרדיולוגיה בבית חולים JANSSEN – CCILAG וכו'.


את החלק השני של השיעור הדגשנו לנושא של קהילות ידע.

הבעיה הארגונית כיום היא שזרימת הידע מתבצעת באמצעים לא פורמליים(דיונים, שיחות, וכו') ודרוש אמצעי לשיפור תהליכי זרימת הידע הלא פורמלי ולכן הפתרוןהינו: לימוד קולקטיבי וירטואלי- פנים מול פנים. אחד מהיישומים לכך היא מערכת שתקשרבין עובדים ביח' ארגוניות שונות אך עוסקים באותו נושא- משמע קהילות ידע.

מי שהתחיל את קהילות הידע הוא  Ettiene Wenger , כשכתב תשתית עקרוניתלקהילת ידע.

ניהול ידע הינה קבוצה של אנשים בעלי אינטרס משותף ושהם תורמים את הידעמרצונם החופשי. השימוש בקהילות ידע נובע מצורך ארגוני ואישי.

הצורך הארגוני – להפוך ידע אישי (סמוי) לארגוני (גלוי), יצירת קשר בין "אייידע" , לדווח דברים שיודעים, להגביר מעורבות של עובדים.

הצורך האישי – יצירת סביבה מקצועית, פיתוח והפצה מהירים של מידע, הגדלתהמומחיות  והידע, זמינות של מידע, קבלתתמיכה , השפעה על הקבוצה.

ע"מ שקהילת הידע תצליח ישנם מס' טיפים:


1.     הקהילהמבוססת על אנשים ועל כל שנרתום אותם מרצונם

2.     מבוססותנושא ולא צוות עבודה

3.     אתרקהילה הוא לא ויקי, אלא אוסף אנשים עם אינטראקציה בנושא מסוים

4.     ההובלהוהחברות צריכות להיות וולונטריים, אפשר להמליץ אך לא חובה

5.     מיקוםגיאוגרפי שונה

6.     מספרמינימלי של עובדים

7.     זקוקותלתמיכת ההנהלה

8.     תגמול /הכרה / הוקרה

לסיכום, נושא זה של ההרצה היה מאוד נוגע אלי , כי אכן ישנה בעיה שלקהילות ידע וכיצד יש לשמר ולשתף את הידע הקיים. 

0 תגובות
פוסט מס' 7 – שיעור 08.05.14
17/05/2014 11:19
adva

שלום ,


השבוע יצא לי לכתוב את הפוסט של השיעור קצת יותר מאוחר מבד"כ , היות והשבוע היה עמוס במיוחד, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם J

נושא ההרצאה הוקדש לנושא הרשתות החברתיות, פורטלים ארגוניים, וה web 2.0. .

כדי להמחיש את נושא ההרצאה בצורה ברורה, הדוגמא הטובה ביותר הוא אתר המוכר לכולנו - LinkedIn זהו אתר הפופולרי מאוד בימינו ולמעשה רשת חברתית עסקית המאפשרת איתור לקוחות פוטנציאלים לפי תחומי עניין, איתור עובדים פוטנציאלים, מציאת עבודה ומציאת מידע על ארגונים שונים  (מודיעין עסקי) .


בעיקרון את עולם התקשורת ניתן לחלק לפי כיווניות העברת המידע: תקשורת חד כיוונית בה האינפורמציה עוברת בכיוון אחד למשל הרדיו, תקשורת דו כיוונית בה האינפורמציה עוברת בשני הכיוונים למשל טלפון ותקשורת רשתית בה האינפורמציה עוברת בין מספר גורמים במספר כיוונים. כאן נכנסת לתמונה תופעת העולם הקטן, תופעה משוערת שהגה "סטנלי מילגרם"  לפיה כל אדם יכול ליצור קשר עם כל אדם אחר בעולם דרך מספר קטן של מתווכים. השערה זו היוותה את הבסיס לביטוי המפורסם "שש דרגות של הפרדה" שמקורו בניסוי של מיליגרם (ב1967), שהראה שדי בחמישה מתווכים בממוצע כדי ליצור קשר בין כל שני אנשים בארצות הברית. וכאן נמדד חוזק הקשרים ברשתות החברתיות. חוזק קשר בין אישי מוגדר כך, קשר חזק בין A ל B מתאפיין בחפיפה גדולה בין החברים של A לחברים של B.

רשתות מסוג "עולמות קטנים" מאופיינים בקבוצות קטנות, קשרים חזקים בתוך הקבוצה וקשרים חלשים לחברים בקבוצות אחרות. (ודוגמא לעולם קטן היא קבוצת שחקני הקולנוע ששיחקו יחד באותו הסרט). 

 ישנם מספר סוגי רשתות, רשת רנדומאלית ורשת חסרת סקאלה. רשת רנדומאלית מתאפיינת במספר לא רב של קשרים למשל רשת מסילות הברזל בארה"ב. וברשת חסרת סקאלה אין מספר קשרים אופייניים למשל רשת האינטרנט. כאשר רשתות חסרת סקאלה יותר חסינות מרשתות רנדומליות מפני פגיעות.

כמובן שחוזק הקשר הינו דבר חשוב, המשפיע על דרגת הקשרים וחשיבותם. יצירת צומת מרכזית בעל קשרים מרובים שמחברת מספר רב של צמתים אחרים הינו דבר חשוב, אך קשרים חלשים  לא פחות חשובים ואפילו בעלי השפעה גדולה יותר. קשרים אלו מאפשרים הגעה לאוכלוסייה שלא ניתן להגיע אליה באמצעות קשרים חזקים.

 

 ההרצאה המשיכה בנושא ה web 2.0. והוא מונח המתייחס לדור השני של שירותים באינטרנט. בעוד הדור הראשון של האינטרנט התמקד באתרי האינטרנט המציגים תכנים שנוצרו על ידי מנהלי האתרים ואפשרו תקשורת מוגבלת בין הגולשים, הדור השני כלל אתרים המספקים פלטפורמה טכנולוגית לתוכן הגולשים, יצירה ושיתוף של תכנים המועלים לרשת על ידי הגולשים עצמם. אך אלו מתבטאים בין היתר בהופעתן של הרשתות החברתיות, בלוגים, אתרי שיתוף קבצים, אתרי מבוססי טכנולוגית ויקי ועוד. ה 2.0  מיושם באירגוניים המאפשר לדבר בשפה אחדיה ולשתף מידע רלוונטי, כך ששיטה זו מקלה על תפקוד הארגון וחוסכת כסף על ידי שימוש בתקשורת האינטרנט במקום פגישות, שיחות טלפון מרובות ומשאבים נוספים.

 

עד שבוע הבא , אני מאחלת לכולנו שבוע נפלא 

1 תגובות
פוסט מס' 6 - שיעור 01.05.2014
03/05/2014 13:49
adva

שלום ,


בהרצאה זו למדנו על נושא מרכזי אחד - ניהול תכנים בארגונים אשר הכילהאת תתי הנושאים הבאים: חתימה דיגיטלית, ניהול תכנים בסביבת SharePoint  , ודיגיטציה.

ע"פ הרצאות קודמות - ידע הוא המשאב האסטרטגי החשוב ביותר בארגון טכנולוגי.ומטרת ניהול הידע הוא סיוע להשגת יעדי הארגון על ידי העצמת משאב הידע. ולכן יש חשיבותרבה לניהול התכנים בארגון בצורה יעילה ונכונה.

כל ארגון המנהל תוכן עוסק בצורך בניהול מסמכים ורשומות. ישנם דרישות לרשומותלפי גנזך המדינה וניהול מסמכים כתנאי להסמכה בארגונים מסוימים. כיום קיימות שתיתצורות לרשומה: רשומה פיזית ורשומה דיגיטלית (וחתימה דיגיטלית כגון חתימת רופאיםבהנפקת רשמי תרופות) אשר תופסת תאוצה אט-אט והינה מסמך בעל משמעות רשמית ומשפטיתלכל דבר.

ע"מ שחתימה דיגיטלית תאושר היא צריכה להתבסס על מספר הנחיות:

היא צריכה להיות מאובטחת ומאושרת, ייחודית לבעל אמצעי החתימה, מאפשרתזיהוי של בעל אמצעי החתימה, הפקתה ניתנת לשליטתו הבלעדית של בעל החתימה ומאפשרתלזהות שינוי שבוצע במסר האלקטרוני לאחר מועד החתימה.

ניתן להביא בנושא זה את סיפור של חברת "איקיוטק" אשר טוענת שהחברה מחזיקה בחתימה דיגיטלית של החייב שאושרה על ידיחברות הסלולר, משרד התקשורת ובית-המשפט ושהיא חתימה מחייבת וכשרה ושהוא מהווה'אישור חתימה דיגיטלית למנוי' ונחזה לכאורה כהצגת חתימה של הלקוח, אולם בפועל באישורלא מוצגת כל חתימה של הלקוח והוא חתום לכל היותר במה שמתיימר להיות חתימהאלקטרונית מאומתת של החברה עצמה-   אשר אינה מאושרת כלל.

 

בהמשך ההרצאה דיברנו גם על ניהול קבצים, ניהול מסמכים, ניהול רשומות, מחזורחיים של מסמך, והצורך ביצירה שפה אחידה בארגון. לצורך כך הגדרנו מספר מושגים טקסונומיה,אונטולוגיה ופולקסונומיה.

טקסונומיה - אוסף מונחים המקובלים בארגון ומוצגת תמיד בצורה של עץ אומס' עצים.

אונטולוגיה - מפת הקשרים בין המילים המקובלים בארגון לקבוצות.

ופולקסונומיה - שיטה שיתופית לתיוג וסיווג של מידע.

ישנם אתגרים רבים בניהול תכנים בארגון, כגון אחידות בתיוק מפתוח ואינדוקס,איתור ואחזור מהיר ומדויק, מניעת מידע משוכפל, ניהול גרסאות, טרמינולוגיה אחידה, ניהולהרשאות וכו'

בחלקו האחרון של ההרצאה עסקו בנושא של פלטפורמות לניהול תכנים כגון ה SharePoint  - מערכתהנפוצה בעולם , אשר מאפשרת ניהול מסמכים ורשומות , מכל מכשיר ומכל תצורה.

ולבסוף עסקנו בנושא הדיגיטציה – שמטרתו יצירת ארכיון דיגיטלי ע"יהמרת המסמכים המודפסים לקבצים דיגיטאליים ע"י סריקה כך שיהיו זמינים לעובדיםוניתנים לאחזור ע"י חיפוש. כאשר המוצר הסופי הינו מסמכים סרוקים ברי-חיפוש שמוריםבפורמט מאושר ISO לארכוב ושימורמסמכים לפרקי זמן ממושכים.


נתראה בהרצאה הבאה...

2 תגובות
פוסט מס' 5 - שיעור 24.04.14
28/04/2014 22:45
adva

שלום .


רציתי לציין שהמפגש החמישי היה מעניין מאוד. והגעה של אורחים מהתעשייהבעלי ידע רחב מאוד בנושא מעשירה את תוכן הקורס.


את ההרצאה פתחה מרצה אורחת בשם ד"ר אסתר לוצטאו שותפה בכירה במשרדידוע ומוכר לעריכת פטנטים הנקרא "לוצאטו את לוצאטו עורכי פטנטים". המשרדפעיל בכל הקשור לקניין רוחני ופטנטים ולהלן סיכום ההרצאה שלה בקצרה:

קנין רוחני זהו נכס ערטילאי, לא מוחשי כמו סימני מסחר, מדגמים, זכויותיוצרים, בעלי חשיבות כלכלית משמעותית.

לעומת זאת, פטנט הינו מסמך משפטי, המאושר על ידי בוחן והוא זכות שימושבלעדית הניתנת על ידי המדינה לבעל ההמצאה לשימוש בהמצאתו לזמן קצוב (20 שנה בערך) ביןשהיא מוצר ובין שהיא תהליך בכל תחום טכנולוגי. יש לציין כי הפטנט הינו פר-מדינה והמשמעותהיא שבכל מדינה יש לרשום את הפטנט מחדש בשפת המקור של אותה מדינה.

המשמעות הכלכלית הטמונה בפטנטים היא גדולה מאוד למשל גוגל קנתה ממוטורולה15,000 פטנטים ב 12.5 מיליארד דולר, חברת IBMהכניסה 1.9 מיליארד דולר מרישוי פטנטים ותגמולים ולכן טיפול בפטנטיםמחייב קבלת החלטות רבות וקשות, כאשר השפעות אלו משפיעות על החברה מול המתחרות.

כמו כן מהות הפטנט היא היותו מונופולין, הסכם בין המדינה לממציא, המהווהצורך קיומי, מכשיר לעידוד המו"פ, מכשיר שיווקי, ומכשיר לעידוד כוחות בלתי שקולים.


את ההרצאה המשיך ד"ר אלי מירון, בנושא חכמת ההמונים ומיקורההמונים.

הרעיון  המרכזי של "חכמת ההמונים"הוא שחכמתו של ההמון גדולה מחוכמתו של המומחה היחיד. על פי רעיון זה, שקלול התשובותשתפיק קבוצה גדולה של אנשים שאינם מתואמים ביניהם יהיה כמעט תמיד מדויק מהתשובה שלהמומחה המלומד. (כדוגמת חבר טלפוני במשחק מי רוצה להיות מיליונר)

חכמת ההמונים עוזרת בפתרון בעיות קונבנציונליות, וברשתות גדולות כמו האינטרנטניתן לנצל ולהשתמש בידע וביכולות הביצוע של החברים ברשת. ועל מנת שחכמת ההמונים תצליחהקבוצה צריכה להכיל מגוון דעות, כל שלכל אחד תהיה עצמאות וישות מחשבתית משל עצמו. חכמתההמונים עוזרת לפתור בעיות אבחנה, בעיות שיתוף פעולה ובעיות קורדינאציה.

ההרצאה עסקה גם נושא "מיקור המונים". מיקור המונים הוא הפנייהשל ביצוע משימות אשר לרוב מתבצעות בידי עובדי חברה או יחידים, לביצוע על ידי קהל המונים.ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת גישה במקביל למספר גדול של אנשים באמצעות רשת האינטרנטוכך ניתן להגיע באופן מעשי הן למומחים והן לחובבים, אשר מוכנים לבצע את המשימה בתשלוםנמוך ואף בחינם.


 לסיכום – הרצאה מס' 5 הייתהמעניינת מאוד בכל נושאיה – ואף לימדה  נושאים חדשים וחידדה דברים ידועים .


המשך שבוע טוב. 

0 תגובות
פוסט מס' 4 - שיעור 03.04.14
22/04/2014 23:42
adva

שלוםלכולם...

לאחרהפסקה קצרה בשל חופשת חג הפסח אשר עברה עלינו לטובה, להלן סיכום מפגש מס' 4.

 

ההרצאהעסקה במספר נושאים: ארגון לומד, למידה ארגונית, גיבוי קבצים, שמירה וארגון מסמכיםבמחשב האישי ותחקירים.

 

כיוםישנם יותר ויותר עובדי ידע לעומת העידנים הקודמים (העידן החקלאי והתעשייתי) בהם רובהעובדים היו עובדי כפיים. כמובן שעובדי הידע צריכים להיות בעלי אוטונומיה, יצירתיותואחריות ועל ההנהלה להתייחס לעובדי הידע כ"נכס" ולא כ"עלות", היותועובדי הידע הם חלק בלתי נפרד מארגון לומד, המייצר, לוכד, מפרש, מעביר ושומר ידע חדש,תוך הסתגלות והתאמה לשינוים על בסיס ידע חדש.

 

ארגוןלומד חייב להתבסס על תהליכי למידה מובנים, וסביבה המאפשרת ומעודדת למידה והחשוב ביותרהובלה של ההנהלה תוך נתינת דוגמה אישית. ארגון לומד הוא יותר מסתם קבוצה של אנשים לומדים,זהו ארגון שעליו לטפח דפוסי חשיבה חדשים, לעודד יצירת נכסי ידע חדשים, ולהתאים את עצמולשינויים סביבתיים תוך שיפור היכולת של אנשיו.

 

ע"פPETERSENG  למידה בארגוןמתבצעת בארבעה תחומים, ועל מנת שלמידה בארגון תהפוך ללמידה ארגונית נוסף תחום חמישיהמשלב את ארבעת התחומים האחרים מתוך ראייה כוללת.

1. מיומנותאישית - רמת המומחיות תוך הבנת התוצאות החשובות להם ביותר.

2. מודליםמנטליים - הנחות, הכללות, תמונות או דימויים המשפיעים על הצורה שבה אנו מבינים אתהעולם.

3. חזוןמשותף - הגדרה ברורה ופשוטה של העתיד המוצלח שאנו מבקשים לעצב עבור הארגון

4. למידהקבוצתית - הגעה לתוצאות קבוצתיות מרשימות מלבד התפתחות אישית.

5. חשיבהמערכתית - מטרתה להבהיר את הדפוסים השלמים ולסייע לדעת כיצד לשנות אותם בתכליתיות במקרההצורך.

 

בחלקההנוסף של ההרצאה דיברנו על נושא התחקירים כחלק אינטגרלי מארגון לומד. על הארגון ללמודמהצלחות ולשחזרן אך חשוב ביותר ללמוד מהתקלות והכישלונות על מנת לא לחזור עליהן. עלמנת שארגון יהיה ארגון לומד עליו ליישם תחקירים כדרך חיים. ועל מנת לתחקר בצורה טובהוללמוד מהטעויות קיימים שיטות שונות כמו

 BAR= Before Action Review

  ARR =After Action Review

וכדיליישם את התחקירים בצורה טובה יש להסיר את כלל המחסומים הקיימים.

 

לבסוףהמשכנו בנושא עקרונות לגיבויים, מדוע צריך לגבות קבצים (בעיקר בשל טעויות אנוש), ובשלמזיקים, שיטות הגיבוי השונות, את מה בדיוק מגבים, ומתי.

 

נושאהתחקירים נגע לי מאוד (היות ואני באה מרקע של ח"א –השירות חובה שלי בוצע בטייסתקרב בתפקיד משק"ית תחקור) ובעקבות כל אירוע בטיחות – אפילו הקטן ביותר היהתחקיר מעמיק בנושא.

גםנושא הגיבויים תרם לי מאוד לידע האישי. למרות שאני משתדלת לגבות מידי פעם אתהקבצים החשובים לי ע"י HARD DISK חיצוני.

 

נתראהבהרצאה הבאה.

0 תגובות
פוסט מס' 3 - שיעור 27.03.14
29/03/2014 13:28
adva

שלום

סוף סוף התמקמנו במקום הקבוע שלנו...בכיתה 106 בבניין 34. ואין ספק שזה היהשווה את המאמץ ואת הנדידה ממקום למקום J.

לענייננו, שיעור זה לדעתי היה המעניין ביותר עד עכשיו. היות והוא עסק בנושאאשר מאוד רלוונטי לחיי היום יום שלנו – איתור מידע באינטרנט.

כיום המידע המוצג לכל שאילתה אחת הוא עצום ביותר – והדימוי לכך היא שתייהשל מים מברז כיבוי אש. (הזרם של המים הוא כה רב לעומת אותו אדם אשר שותה ממנו). ולכןאנחנו גם צריכים לדעת איך לחפש את המידע שלנו ע"י שימוש בנכון פילטריםמתאימים.

 מה שמעיד כי לאסטרטגיות החיפוש יש חשיבות גדולה יותר מאשר למערכת אחזורהמידע. והדוגמא הבולטת והמפתיעה ביותר הייתה (וקצת ישנה..) - כמה כסףיש ליאסר ערפאת והתשובה מכל מילות החיפוש: ערפאת וכסף, ערפאת ובנקים, ערפאתומקורות פיננסים, פלאסטינים וכסף, ערפאת וסוהא, וכו',היא: ערפאת וסוהא.

מה שמעיד כי בחירה של מילות מפתח טובות היאחיונית לחיפוש שמביא תוצאות טובות יותר.

כלומר, האסטרטגיה היעילה ביותר היא להתבסס על כמה שיותר אפשרויות וצירופיםשל ביטויים ומילים ושילובם הקשורים באופן ישיר או רציף לנושא.

כמו כן ניתנו מס' טריקים לחיפוש בגוגל, סוגים של מנועי חיפוש כגון: מנועחיפוש המפעיל זחלן כגון SPIDERCRAWLER, מנועי חיפוש עצמאיים אשר משלבים את התוצאות, אתרים שימושייםלחיפוש מצגות, אתרים אשר מתמחים בבלוגים, אתרים המתמחים בפטנטים (אשר מיועדיםלחיפוש המידע לפני הגשת הפטנט), חיפוש אנשים, חיפוש מוצרים, חיפוש חומרים , חיפושכנסים , וכו'. דגש גם ניתן למנועי חיפוש אקדמאיים - שבעזרתם של פסיק, דגש, וציון השנים יכולים לעשות נפלאות ולתת לנו אתהמידע המבוקש בלחיצת כפתור.

ניתן לראות כי קיימים מנועי חיפוש רבים – ואנו צריכים רק לדעת איך לחפש.

אולם במידה וקשה לנו לבנות שאילתה אנו נבצע קטלוג נושאי אשר בנוי מקטגוריותשל נושאים ולכן נחפש בקטלוג נושא כאשר איננו יודעים  הרבה על נושא החיפוש ואנו נקבל את כל האתרים בנושאזה.

נושא נוסף אשר לדעתי הוא החשוב ביותר ואותו אני גם מאמצת לעצמי הוא שימוש בRSS כלומר "חפש והבאלי בדיוק את מה שאני רוצה" .

במקום שאנו נהייה שייכים לקהילות ידע שונות כגון אתרי חדשות, פורומיםובלוגים ושם נחפש את המידע הרלוונטי עבורנו – כל פעם שנוספת הודעה או פרסום חדשבאותו נושא המידע מועבר אלינו.

כמובן של הנושאים הנ"ל אלו מתקשרים באופן ישיר לניהול ידע אישי. ולימוד עצמי הוא הבסיס לניהול ידע אישי. וכדי להתמודד עם מבול הידע ישלהשתמש בכלים הייעודים ונסגל לעצמנו מיומנות מתאימות כפי שפירטתי קודם לכן.

שבוע טוב...

0 תגובות
פוסט מס' 2 - שיעור 20.03.14
24/03/2014 19:55
adva

שלום.


לאחר שבוע של הפסקה בשל חג הפורים. חזרנוללמידה בכיתה אף גרועה יותר מהכיתה המקורית. (לא היה ניתן לווסת את התאורה – או חשכהמוחלטת או תאורה מוחלטת מה שהקשה על הכתיבה במהלך ההרצאה)  אולם השבוע דבר כבר השתנה ונקווה כי זו הפעםהאחרונה שזה ישתנה ונלמד באווירה שכזו.


בפתיחתה של ההרצאה, המרצה המליץ על הספר"העולם הוא שטוח" מאת תומאס פרידמן.

לאחר מכן המצגת הראשונה איתה התחלנו אתהמפגש הייתה: כלכלת ידע, ונכסי ידע.

כלכלת ידע: הינה מבוססת ידע וגורמי ההנעה הכלכלייםלניהול ידע הנם:

חומר – לא חשוב, מרחק – מצטמצם, זמן –מהיר מאוד, אנשים - עובדי הידע הם יהלומי הכתר, גידול – מואץ על ידי הרשת, ערך –גדל בצורה מהירה עם ערך השוק, יעילות – מתווכי ידע במקום מתווכים רגילים, קונים –מקבלים כוח , השוואת מחירים, תחרות, אימפולס - כל מוצר קיים בכל מקום.

נכסי ידע: הינומנוע צמחיה כלכלי גלובלי.  נכסי ידע שוויםהרבה כסף וצריך לדעת על קיומם, כמו כן לנכסי הידע יש נטייה לברוח מהאירגון ולכן כדאילפעול על-ידי אחת מהפעולות הבאות:

1.      אחת הדרכים היא לכתוב פטנט .(מדיניות ההנהלהלגבי פטנטים משפיעה על טיפוח ההון האינטלקטואלי – והינה מעודדת פטנטים). כמו כן טיפולבבקשת פטנט מניב מידע רב ערך, במהלך הטיפול עשויות להתגלות בן השאר שלחברה ישנכסים שלא ידענו עליהם,

2.      עדיף לשמור אותו- כי בפטנט מחויבים לחשוף, לכןהנוסחה נחשבת לסוג מקצועי.

לאחר מכן המשכו למצגת בנושא ניהול ידעבארגונים: (עיקר ההרצאה הייתה בנושא זה) ועסקה בעשרה עקרונות לטיפול נכון בהון אינטלקטואלי,מאת תומאס סטיוארט, פתרונות מקובלים (ניהוליים) כבסיס לפתרונות של ניהול ידע, נזקיאי ניהול ידע  שהנקודה החשובה היא: If we only knew what to know""


לאחר מכן המשכו למצגת שעסקה בנושא: הקמתמיזם ניהול ידע ארגוני.                    

שהמטרה הראשית היא להיות ארגון מנהל ידע. ע"י השלבים הבאים:

שלב 1 – שכנוע בצורך לניהול ידע

שלב 2 – תוכנית התנעה           

שלב 3 - הקמה והטמעה

כמובן שגם התייחסנו לבעיות שעלולות להיגרםולהצלחות בעקבות יישום מטרה זו


ולבסוף, הנושא האחרון אשר נלמד במפגש הוא:תקנים לניהול ידע. כאשר ניהול ידע + מערכת ניהולידע= תקן

 קיים תקן בריטי, תקן אירופאי ותקן ישראלי(2011) אשר מטרתו לקדם את אמת ניהול הידע, להבטיח שיהיה בשיפור מתמיד, לשפר פעילותניהול הידע. בנוסף פרקי התקן מדברים על אחריות הנהלה, ניהול משאבים, תרבות,פתרונות, מימוש, תיעוד, מדידה, והפקת לקחים.

סה"כ הייתה הרצאה נחמדה,  המון חומר לימודי – ואני באמת רוצה לעלות נקודה לפרסםאת המצגות לפני השיעור כך יהיה לנו קל יותר לעקוב אחר המתרחש ולציין הערות חשובות. 

0 תגובות
פוסט מס' 1- שיעור 06.03.14
12/03/2014 23:31
adva

שלום.

 

ביום חמישי האחרון התחלנואת הקורס ניהול הידע השייך לקורס חובה במסגרת תואר שני בלימודי הנדסת תעשייהוניהול - ניהול תעשייתי .

יום קודם לכן, נכנסתילאתר הממוחשב וקראתי את הסילבוס שפורסם והתרשמות הכללית הייתה חיובית – קורס מענייןושונה מעד כה שלמדנו בתואר (בעיקר נוסחאות , מספרים,  ומלאים).


המפגש התחיל עם הגדרה של מהו ניהול ידע , וראינו שלהגדרה זו ישנםפירושים רבים ושונים. סיפור קצר שהמחיש את ההגדרה הובא במפגש וסופר על כומר ונזירהאבל עם מסר חזק ומשמעותי – תמיד להיות מעודכן אחרת עלולים להפסיד הזדמנויותהקשורות לעבודתך. ודעתי האישית היא שצריך ליישם מסר זה לא רק לתחום העבודה אלאלכלל תחומי החיים.


המפגש המשיך עם הסבר קצר על התנהלות השוטפת – אשר תעשה בפלטפורמה שלהפייסבוק . זוהי מתכונת חדשה שלא הייתה מוכרת עד כה היות וכל ההתקשרות השוטפת עדכה הייתה דרך האתר המתוקשב בלבד. כמו כן  הוסברכיצד לפתוח קבוצה, מה צריך להיות בעת הרישום, ואיך לבצע סינונים לדפים שאנו לא מעוניינים בהם.


בהמשך הוסבר על הבלוגשהיו חלק ממטלות הקורס. בלוג הינו דף תוכן אינטרנטי המכיל כתבות קצרות בנושאיםשונים אשר מנוהל ע"י אדם / כותב אחד בד"כ, וישנה אפשרות להגיב ולרשוםתגובות על הנאמר. בד"כ הבלוג מכיל טקסטים קצרים ואוסף לינקים מומלצים שלהכותב. כמובן שניתן להצטרף לקהילות ע"פ הנושאים המועדפים כגון בישול, ספורט,קבוצות גיל וכו' .

ההבדל בין בלוג לאתראינטרנט רגיל מתאפיין בארגון הידע – ניתן לארגן לפי תאריכים או קטגוריות באופן אוטומטיכאשר באתר אינטרנט רגיל לא ניתן למיין באופן זה. נקודה נוספת הינה בתחזוקה השוטפת,באתר אינטרנט הרגיל נדרש מנהל אתר מקצועי לעומת הייחודיות של הבלוג שהיא בפשטותשלו , יתרון נוסף הוא שכל אחד יכול להביא את עצמו לידי ביטוי וניתן לנצל כליםממוחשבים בעלויות נמוכות לצורך הפקה והפצה המונית.


בהמשך המפגש הוסבר עלהצורך בניהול ידע, וכי כל עסק/ חברה חייבת לעסוק בניהול ידע וכמובן ששיתוף מידעוידע הינו קריטי להצלחת הארגון. 

ניהול ידע הינו אוסף פעולות בארגון שמטרתן לטפח,להעשיר, לשתף, ולשמר את הידע הארגוני ולהשתמש בו באופן שמסייע לארגון להשיג אתמטרותיו. בארגונים שונים ניהול הידע יכול להתבטא בשיתוף מסמכים, קהילות, פורומים,שימוש חוזר בידע והמשכיות של הידע.


במידה ואני רוצה לסכםאת המפגש הראשון  בשורה אחת- ניתן לומר כי קייםהבדל מהותי בין ידע למידע.

מידע- אוסףנתונים ועובדות. 

ידע- מידע מעובד המאפשר פעולה על סמך המידע המוצג+ מידעקודם+ ידע קודם. (ידע מכיל מידע ולא להפך).


לסיכום,

הנקודות החשובותשהועלו בהרצאה הם: הגדרה של ניהול ידע, הצורך בניהול ידע, ועיסוק תמידי בניהול ידע .(היות ופירמה חייבת קודם כל להבין מה ההגדרה של ניהול ידע נכון, את המטרה והצורךבכלי זה וכמובן להתחיל לממש זאת ע"מ שהחברה תצליח).

ישום זה של הרצאהיכול להביא לפתרון במקום עבודתי – היות והנני עובדת באלתא (חברת בת של תע"א)וכיום ישנם פרישה לגמלאות של המון עובדים ותיקים עם ידע נצבר של שנים ויש חשששהידע שאיתם "ילך לאיבוד" ולכן בעזרת כלים נכונים כן יהיה אפשר לשמר אתהידע שלהם.

התרשמות הכללית שלימהמפגש הראשון היתה חיובית מאוד, והבאת סיפורים, משליםודוגמאות תורמת להבנת הנושא ומכניסה עניין כמובן.

נקודה לשיפור קשורהלנושא לוגיסטי ביותר. בכדי לשפר את ההרצאות הכיתה אינה מתאימה להרצה – מדובר עלכיתה גדולה מאודה שאיכות השמע שם ירודה ביותר ולכן כדאי לשקול לבקש מעבר לכיתהאחרת.

 

3 תגובות