עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
הרצאה 12
14/01/2015 16:48
adi zwy
ניהול ידע, הרצאה 12

אחר הצהריים נעים לקוראיי היקרים,

היום אספר על הרצאה 12 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

שאלת השבוע:

יש לבחור אמצעי שיווק מקוון בהתאם ליכולתו להגיע למספר רב של לקוחות פוטנציאליים. יש להיעזר בחוקי "כח הרשת" לצורך מתן התשובה.

תשובה:

אמצעי השיווק המקוון שבחרתי להציג היום בהתאם ליכולתו להגיע למספר רב של לקוחות פוטנציאליים הינו ה-facebook. מי מבנינו לא מכיר אותו? כמעט ולא קיימים כאלו, ולכן לדעתי הוא אמצעי שיווק נהדר שיכול להגיע כמעט לכולם. כמו שאנו יודעים קיימת הלחיצה הידועה שהיא הלייק. לחיצה זו מתבצעת על ידי המשתמש לתוכן שהוא אהב ורצה לפרגן לו, אופציה נוספת הקיימת ברשותו הינה לעשות שיתוף לתוכן שהוא מעוניין. כלומר מה שראינו פה זה "כוח הרשת"- כל משתמש רשום לפייסבוק  משתף או מלייקלק אפילו אם למספר מצומצם של תכנים , ואפשר בדרך זו להגיע למליארדים של מחוברים במיידיות.

אך כמו כל דבר טוב בחיים כמובן שיש פה גם משהו לא טוב. כולנו מכירים את האנשים שאינם מרוצים משירות ומפרסמים פוסט זועם על עמוד החברה. מכאן נסיק שהחיסרון הוא שלקוח זועם, יכול לפרסם את טענותיו ללקוחות רבים בזמן מהיר שאולי לא נספיק כחברה אפילו להגיב ולהתגונן ובכך לגרום לחברה נזקים.

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

1.      יתרונות הפרסום באינטרנט-

מיידיות-שונה מכל פרסום אחר, נמצא במרחק הקלקה מן הלקוח.

גירוי עמוק- פרסומת במדיום זה היא צעירה ומרעננת מאשר כל הפרסומים הקונבניונאליים אליהם אנו רגילים.

בולטות- ניתן לשלב בפרסומת קטעי אנימציה ותנועה.

הרכב קהל המשתמשים=פילוח- מגוון רחב של פלחי שוק אליהם ניתן להגיע.

גמישות- ניתנת להתאמה באופן שוטף לתנאי השוק המשתנים, פרוייקטים שונים של המפרסם והשקת קווי מוצרים חדשים.

אינטימיות- רק המשתמש נחשף לפרסומות בעודו לבד ובזמן הנוח לו.

הוזלת עלויות פרסום.

2.      שיווק ויראלי הוא פעילות שיווקית שגורמת לאנשים לדבר עליה עם אנשים אחרים ובכך גורמת לכך שהמסר השיווקי מועבר בצורה טבעית להרבה מאוד אנשים. מסתבר, שכאשר אנו נחשפים למסרים שיווקיים שמגיעים מהחברים שלנו אנו נוטים להקשיב למסרים ולהפנים אותם הרבה יותר מאשר אם היינו מקבלים את הפרסום ישירות מהמפרסם.

3.      מטרות השימוש ברשתות חברתיות לשיווק- פותח בפני המשתמש מודעות למותגים, שווקים חדשים, ומאפשר לשפר דירוג במנועי החיפוש.

0 תגובות
קורס ניהול ידע הרצאה 11
09/01/2015 16:50
adi zwy
קורס ניהול ידע, הרצאה 11

אחר הצהריים נעים לקוראיי היקרים,

היום אספר על הרצאה 11 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בןגוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכזבשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

שאלת השבוע:

ארגון רוצה לשפר את שיתוף הידע בין עובדיו באמצעותמישחוק. האם לדעתכם יש סיכוי טוב יותר להצלחה בארגון גדול או בארגון קטן ?

תשובה:

לפי דעתי הסיכוי להצלחה של ארגון לשפר את שיתוף הידעבין עובדיו באמצעות משחוק גבוה יותר בארגון גדול מאשר בארגון קטן. ככל שהארגוןגדול יותר כך ישנה אוכלוסיה נרחבת יותר שבאפשרותה לממש משחקים ובאופן זה קיימתבאפשרות העובדים להשפיע זה על זה. למרות שישנם אנשים שנהנים לשחק לבד, כאשר מבצעיםמשחק משותף ישנה חוויה משותפת שאינה קיימת במשחק לבד והם כוללים פרסום הפרסיםלזוכים, להתחרות אחד מול השני או לחילופין לשחק יחידיו בקבוצות ובנוסף נוצריםרבדים נוספים שיהיו קשים להטמעה בארגון קטן. מלבד עובדה זו חשוב לציין כי לרובלארגון גדול יש יותר אמצעים וכתוצאה מכך, המשחק יהיה יותר טוב וזה בעצם יוביללהצלחת הארגון.

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

 

 

1.  משחוק בניהול ידע, כמו כל דברבחיים לא אפשרי להכריח עובד בארגון לשתף ידע, מסיבה זאת על מנהל הארגון להקנותכלים לניהול ידע חברתי, למשל: רשת חברתית, קהילה, אתר צוות ובלוגים. לצערנו כליםאלו לא תמיד יתרמו למוטיבציית עובדי הארגון לשתף ידע. באפשרות המחשק ליצורמוטיבציה כדי לשתף את הידע מתוך רצון.

   

2.  מי שברצונו להצליח חייבללמוד לעמוק את הנושאים, לכן גם כאשר אנו מדברים על משחק חובה על משתתף שרוצה לנצחלבצע מחקר בנושא, לחשוב ברצינות ולקחת את הנושא כבעל חשיבות. מפני שנושא שהוא זמיןומתחבר ומקושר לכולם קיים הצורך למחקר שיגרום  להצפת המישחוק בדרך הטובה ביותר על מנת ליישםלטובת המטרות. יש ללמוד מה מניע עובדים בתוך תחום המישחוק ומה משפיע לטובה ובכךליישם את הדברים הטובים ולהשאיר את הרעים בחוץ.

 

3.  משחוק, כל אדם משחק מיום היוולדו וכן לאורך כלימי חייו . משחק יכול להתבצע בדרכים רבות, כגון: משחק ביחיד או ברבים, למטרותהנאה/ למידה, מקנים תחושת ניצחון או לחילופין הפסד, להעברת זמן או הפגת שימושיםועוד.  משמעות המשחוק הינה להשתמש בכל הדברים שציינתימעלה ולהשליכם אל עבר המציאות.  מתכנני המשחקיםמשתמשים באלמנטים שונים על מנת לגרום להשפעה הרצוייה, דוגמאות לאלמנטים אלו כולליםלדוגמא איסוף משאבים, נקודות, רמות, התקדמות, גרף חברתי משימות.

 

שיהיה לכולם סוף שבוע חם ונעיםםם J

 

 

0 תגובות
הרצאה 10 בקורס ניהול ידע
01/01/2015 21:42
adi zwy
הרצאה 10, ניהול ידע

שנה אזרחית טובה קוראים היקרים,

 

היום אספר על הרצאה 10 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

 

שאלת השבוע:

תארו דרכים לשימור ידע סמוי

 

תשובה:

ידע סמוי- ידע קיים אשר קשה להגדיר אותו, והמחזיק בו לו אינו מודע לו או שאינו יודע לנסח אותו.

בארגון ישנן כמה דרכים שונות לשמור ידע סמוי. ראשית, מומלך לתעד ככל הניתן כל מאורע או דבר שקורה בארגון מבחינת היבט פנימי או חיצוני. דרכי תיעוד אלו מגוונות וניתן לבצע אותן בעזרת הקלטת שיחות, שימור מיילים ועוד. בנוסף לכל ידע מתועד ישנה הגדרה לרמת סודיותו, וכן את האנשים בארגון המורשים לגשת אליו (הרי לא לכולם מותר לגשת בארגון לאותם התחומים). ככל שידע סודי יותר כך השימור אודותיו קשה ומורכב יותר. על מנת לשמרו ניתן להשתמש בקודים, אשר רק בצורה זו יהיו עובדים המורשים לגשת אליו, בנוסף להקנות לעובדים רמת סיווג ולפיה נוכל לדעת מהם הפרטים והנושאים אליהם הוא חשוף וניתן לדבר ולשתף אותו בהם.

 

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

 

1.      מומלץ מאוד לגבות קבצים מפני תקלות תוכנה, תקלות חומרה, טעויות אנוש וכל צרה שלא תהיה. קיימות שתי גישות שונות לגיבוי קבצים, האחת, גיבוי דיפרנציאלי, השומר את השינויים שבוצעו מאז הפעם האחרונה בה בוצע גיבוי באופן מלא בפעם האחרונה. הדרך השנייה הינה גיבוי אינקרמנטלי, דרך זו שומרת את כל מה שהשתנה מאז הגיבוי האחרון.

2.      המשכיות ידע, לאיבוד הידע ישנם כמה גורמים, הגורם הראשון הינו עומס מידע. גורם שני הינו תחקירים, מכיוון שכולם מפחדים להיות מואשמים הם לא ירצו ואף יפחדו להשתמש בתחקירים. גורם שלישי ואחרון הינו עזיבת עובדים, כל אחד מסיבתו הוא. כל שלוש גורמים אלו שפורטו מעלה עלולים לגרום נזקים בניהם איום על יכולת עתידית להתפתח, וכן פגיעה בתחרותיות.

3.      המשכיות ידע, אמנזיה ארגונית בהקשר של ארגון הינה אובדן הזיכרון הארגוני, ולה יש השפעות רבות. כאשר ידע הוא עשוי לגרום לארגון נזקים רבים, לא נוכל לדעת האם אי פעם אנו נזדקק לידע זה, ומפני שלא ניתן לשחזרו נחשוב שאין בו צורך אך בעתיד בעת חירום אולי נזדקק לו ונבין כמה קריטי הוא היה.

 

 

0 תגובות
ניהול ידע הרצאה 9
28/12/2014 23:00
adi zwy
ניהול ידע, הרצאה 9

לילה טוב לקוראיי היקרים,

היום אספר על הרצאה 9 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

שאלת השבוע:

1.     ארגון גדול החליט למנות מנהל ידע ארגוני. מאיזו יחידה בתוך הארגון אתם ממליצים לקחת את מנהל הידע ?. נא לנמק

2.     מה הקשר בין הקטע מהספר "הנסיך הקטן" לבין תרבות ארגונית ?

תשובה:

1.     מנהל הידע צריך לעסוק בטיפוח משאבי הידע הקריטיים לארגון בו הוא עובד, עובדה הנכונה עבור כל תחום בארגון ממנו מגיע מנהל הידע ונכונה עבור כל ארגון. בשביל להבטיח שמנהל הידע יהיה אפקטיבי וממוקד, כדאי שיתמקד במספר מועט של פעילויות. מעבר לכך אמליץ לגבש תפיסה כוללת לניהול ידע ולהתאים את התפקיד לאותה תפיסה אשר גובשה. ברור כי כל תפקיד שונה מארגון לארגון, ומסיבה זו, לשאלה מספר תשובות נכונות ואין תשובה אחת ברורה, פתרון לשאלה תלוי באופן ישיר לדרישות הספציפיות של התפקיד. הנציג יבחר מהתחום המתאים והתפקיד צריך להיות דינמי ולהתפתח במקביל להתפתחות צרכי הארגון. לכן, מצב אפשרי הינו שבמשך שנים מנהל הידע הארגוני יגיע, לדוגמה, מהתחום הארגוני מאחר והארגון מאמין שניהול ידע צריך להתמקד בעיקר בנושאים התרבותיים, וכמה שנים לאחר מכן יוחלף מנהל זה במנהל מתחום שונה בשל שינוי צרכי הארגון.

2.     הקשר בין הקטע מהנסיך הקטן לתרבות ארגונית מתבטא בכך שכפי שבסיפור כקהילת בני אנוש=הארגון לא מסכימה פה אחד עם דברי האסטרונום, ואף אינה מקבלת אותם רק מפאת לבושו השונה מן המקובל: לבוש תורכי=התרבות הארגונית. סיפור זה ניתן להקביל לארגונים גדולים בעלי תרבות חזקה הדוגלת בדרך כלשהי שנים רבות. ארגון מסוג זה יתקשה לקבל דעות שונות ומודרניות שבאפשרותן לפרוץ דרכים, מהסיבה הפשוטה שהארגון רגיל לסטנדרטים מסוימים ודרך מסוימת בה הוא פועל, כפי שהיה דה אז בספרד, שהתעקשו לדבר אך ורק בשפה הספרדית והתעלמו  מהאנגלית כשפה בינלאומית כמעט לחלוטין, וכאשר פרט לא פעל לפי המקובל הוא נחשב כחריג ואשר אסור להקשיב לדעותיו אף אם הן הגיוניות.

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

 

1. כמו שנאמר כבר באחת מן ההרצאות ישנן שתי דרכים מרכזיות ללימוד קולקטיבי, דרך לימוד וירטואלי ולימוד פנים אל פנים. כדאי ללמוד לבחור בין שיטות הללו אילו להשגת המטרה הכוללת של הארגון.

2. שיתוף ידע חשוב ביותר בכל ארגון, הוא עשוי להשפיע על תפקוד הארגון ובמקרים רבים אף לגרום להצלחה/ כישלון הארגון. כששיתוף הידע בתוך הארגון מתנהל באופן רציף וטוב כל היחידות בארגון עשויות להשתמש בידע מיחידות אחרות וכך ליצור סביבה נוחה יותר לעבודה.

3. שלוש מאפייני התרבות הארגונית: ציות עיוור, ציות מושכל, אוטונומיה.

 

שיהיה לנו שבוע טוב ורק בשורות טובות וחיוכים :)

0 תגובות
הרצאה 8 בקורס ניהול ידע
20/12/2014 14:16
adi zwy
הרצאה 8, ניהול ידע

בוקר טוב לקוראיי היקרים,


היום אספר על הרצאה 8 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.


שאלת השבוע:

הארגון החליט לצרף את תכתובת האימיילים שלו למערכת ניהול התכנים הארגונית. באיזה אופן הארגון יפעל כדי שצירוף זה יצליח ?

תשובה:

בארגונים רבים מיילים מהווים נדבך מרכזי, אך על מנת לשלבם במערכת ניהול מסמכים ישנן כמה צעדים אשר יובילו לכך. ביניהם: הדרג הבכיר בארגון יקבע אילו סוגי מיילים יועלו למערכת, צעד זה הכרחי משום שבלעדיו מסמכים מסווגים שלא לכולם יש הרשאה אליהם עשויים לעלות או שמא יהיה פיצוץ של ספאם. צעד נוסף הינו החלטה מי מעלה את המייל למערכת, לא תינתן האפשרות שכל עובד בארגון יהיה ראשי להפיץ ולמחוק מיילים משום שזה עלול לגרום למיילים חשובים וחיוניים להימחק או ליצירת כפילויות. בנוסף על הארגון להחליט האם יועלה בצירוף למייל רק קישור, ללא קישור או בנוסף לקישור, לגבי שרשורים, מה מהם יש להעלות והאם להעלות את הכל או רק קטעים נבחרים שקשורים לנושא ספציפי. ישנן עוד מגוון רחב של החלטות על מנת לגרום לתכתובות מייל לשמש כמערכת ניהול התכנים הארגונית בארגון. ארגון שמגדיר את סוג המיילים שיועלו נותן הרשאות מתאימות וצורת הקובץ שיועלה יבטיח שצירוף המיילים למערכת ניהול התכנים הארגונית יצליח וישמש כעזר.

 

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

 

1.  ניהול תכנים ארגוני הינו תהליך מסודר המטפל בכל התכנים הארגוניים, הכולל ביצוע עקבי של רישום ותיעוד בצורה המאפשרת לשמר את התכנים ולאחזר אותם במידת הצורך. ניהול תכנים טוב שומר את המידע הארגוני בצורה נוחה ויעילה לשימוש.

2.   פרויקט דיגיטציה הינו פרויקט משמעותי בארגון ותיק קיים אוסף רב של מסמכים ישנים מסוגים שונים. בימינו לא קיים מקום לדפים, אלא אם ישנה דרישה מפורשת לכך. יותר נוח, קל ופשוט לאחסן ולטפל במסמכים אלקטרוניים שהינם בעלי יתרונות משמעותיים. הסיכונים רבים בפרויקט מסוג זה, והם כוללים כפילויות, חוסר בהירות לגבי היקף הפרויקט, הערכת תקציב נדרש ועוד. לכן עדיף לתת לפרויקט מסוג זה עדיפות משמעותית ולחבר את כל החברה למשמעות ההצלחה שלו. על מנת לארגן פרוייקט מסוג זה יש להחליט האם לתת אותו לקבלן חיצוני או לעובדים מתוך הארגון. השיקולים להחלטה זו תלויים בגורמים רבים (סודיות המידע, תקציב נדרש...).

3.   הבדל בין רשומה למסמך: רשומה הינה מסמך עם מאפייני חובה שהופכים אותו למסמך קביל משפטית לעומתה מסמך הינו קובץ דיגטלי המכיל מידע או נתונים או שילוב של שניהם.

 

0 תגובות
הרצאה 7 בקורס ניהול ידע
13/12/2014 19:18
adi zwy
הרצאה 7, ניהול ידע

ערב נעים לכולם,

היום אספר על הרצאה 7 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

שאלת השבוע:

הקמתם סטארטאפ חדש והגעתם לשלב בו דרוש לכם מימון משמעותי של כ 250,000 דולר. איזו שיטת מימון תעדיפו: חברת הון סיכון, בנק, מלאכים, מימון המונים?

תשובה:

בגדול תשובתי לשאלה זו אינה חד משמעית משום שלכל שיטת מימון ישנה את היתרונות והחסרונות השונים, ובכסף הכל יכול לקרות. אך בכל זאת הייתי בחורת לממן את הסטרטאפ החדש באמעצות שיטת מימון ההמונים.
בשיטה זו יש צורך להציג הסבר משכנע להקמת הסטרטאפ, בדרך כלל דרך השכנוע מוצגת בסרט וידאו  קצר שאורך עד כשתי דקות, על הסרטון להיות מרשים ומקצועי משום שהוא לרוב הרושם הראשוני אותו המועמדים הפוטנציאלים להשקעה. יחד עם הסרטון ישנו הסבר מילולי אודות עיקרי המיזם. לאחר הצפייה בסרטון נרצה להפיץ את הפרויקט לכמות אנשים גדולה שיתרמו סכום כספי. בעצם במימון המונים פונים על מנת שכמה שיותר אנשים ישקיעו סכום כלשהו, ועל כן המטרה היא להגיע לכמה שיותר אנשים והאחריות זו מוטלת על יוזם הפרויקט, (לא על עורכי אתרי המימון ולא על שיתוף חבריי מקימי הפרויקט. קידום הפרויקט תלוי במוטיבציית ההמונים להשקיע, ובכדי לגרום לגולש להשקיע דווקא אצלך ישנם תמריצים. תמריץ טוב הוא תמיד תמורה ממשית עבור הכסף שנתן הגולש (למשל: הנחה על המוצר לכשיצא לשוק). יתרון נוסף לשיטת מימון זו הינה חשיפת הפרויקט לקהל הרחב.

מפירוט דרך התנהלות השיטה ברורים יתרונותיה שבגללם הייתי בוחרת בה. ראשית זוהי שיטה שכל אחד תורם קצת, וכך אין צורך במשקיע גדול שיבקש אחוזים ולקחת סיכון גדול במידה והסטרטאפ כושל מפני שלא מובטח דבר אם הסטרטאפ יכשל. כמו כן מספיק להגיע להרבה אנשים ולשכנע אותם נכונה וכך זוהי תרומה לכל כיס ויתרון אחרון וחשוב לא פחות הינו החשיפה לסטרטאפ שגורמת לקהל הרחב לצפות למשהו, ולכשיצא לפועל אז החל כבר תהליך שיווקי וזה לא יהיה משהו חדש לחלוטין.

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

 

1.     ויקי בארגוני, הינה דרך קלה שמטרתה לשתף מידע, להגדיר ערכים, ובעצם להכיל את כל המידע בו יש צורך בארגון בדרך נוחה ונעימה למשתמש למצוא אותה.

2.     חוכמת ההמון טוענת כי חוכמת ההמון בחלק מן המקרים גוברת גל חוכמת מומחה יחיד. לפיה ישנם מקרים רבים בחיים שנעדיף לשמוע מה הרוב (ללא ידע ספציפי בנושא) חושב על פני דעה של מומחה שתחום בו אנו מעוניינים להתייעץ. השימוש בחוכמה זו מסייע בפתרון בעיות מפני שישנה שונות מחשבתית ומגוון דעות.

3.     מימון ההמון הינה תעשיה לפיה תהליך גיוס הכספים נעשה בעזרת איגוד כספים הכולל מספר רב של משקיעים פרטיים שהשקעתם מתבטאת בסכומים נמוכים, אשר מכלול של כל המשקיעים הללו מסתכם בסכום שהחברה צריכה להשקיע. מימון מהסוג הזה יכול גם להיות חלופה או השלמת מקורות מימון כמקובל בשוק.

שיהיה שבוע טוב ותחשבו לפני על סטרטאפ J

0 תגובות
ההרצאה 6 בקורס ניהול ידע
08/12/2014 12:57
adi zwy
הרצאה 6, ניהול ידע

צהריים טובים קוראים היקרים,

היום אספר על הרצאה 6 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול שכללה השבוע הרצאת אורח בת שעה וחצי שהביר אותה עובד של חברת מיקרוסופט. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

שאלת השבוע:

דיברנו בהרצאות על ריבוע הקסם של גרטנר  Gartner Magic Quadrantועל מעגל אימוץ הטכנולוגיות של גרטנר Gartner Hype Cycle . מה ניתן ללמוד מהריבוע ומהמעגל של גרטנר? אם אתם עובדים בארגון - למה תשתמשו בריבוע ובמה תיעזרו במעגל ?

תשובה:

מריבוע הקסם של גרטנר ניתן לדעת על מדרג חברות בשוק בהתבסס על יכולות ותוצאות כולל ניתוח מעמיק בתחומים שונים בחברה כמו איכות, שיטת עבודה, אסטרטגיות, התנהלות ויעילות. בנוסף הריבוע נותן לנו מידע על החברות המובילות כך שנוכל לבחון בצורה מעמיקה את החברות הללו ולהבין עם איזו חברה כדאי לעבוד ובמי כדאי להשקיע.

במעגל אימוץ הטכנולוגיות של גרטנר נשתמש בכדי לבדוק את התאמתם של מוצרים שונים ובכך לבחור את המוצרים והשירותים השונים שיתאימו לחברה שלנו בצורה המרבית. היכולת שלנו להשתמש במעגל אימוץ הטכנולוגיות הוא עקב כך שהוא מספק לנו מידע ועוזר בהבנת המוצרים והשירותים של הספקים איתם אנו עובדים.

 

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

 

1.  דרישות לקיום הענן- ישנן שתי דרישות מהותיות האחת הינה אבטחה והשניה הינה תקשורת. בכדי שנשתמש בענן באופן יעיל ונכון חייבת להיות גישה לחיבור אינטרנטי מהיר ואמין משום שהוא זה המקשר אותנו לענן. האבטחה גם חייבת להיות ברמה גבוהה, משום שקיים מידע ופרטים אודות הארגון ולא תמיד יש שליטה עליהם. לכן חשוב מאוד לאבטח מידע ופרטים אלו ברמה הכי גבוהה שאפשר ולמנוע מפורצים שונים לגשת למידע, להשתמש ולהפיצו וכך בעצם חלילה לפגוע בארגון.

2.  לניהול ידע בענן יש יתרונות. הענן הינו סוג של טכנולוגיה חדישה שצריך ללמוד ולהתרגל אליה. כמובן שלאחר שהליך הלמידה וההטמעה עובר בהצלחה יתרונות הרבים נחשפים על פני תשתיות מקומיות. כדוגמת: עלויות נמוכות, שלא דורשות תיאומים מורכבים, שימוש גמיש ונגיש, גיבוי אוטומט ועוד. לכן המשתמשים יבינו שכדאי ומשתלם לעבור להשתמש בענן.

      3.  YAMMER הינו הפתרון הראשון בשוק לרשת חברתית ארגונית. זהו פתרון מוצלח, יעיל ושימושי                     לחברות וארגונים, והוא מציע מגוון רחב של שימושים שבינהים יש לדוגמא תכתובות, עדכונים, שיתוף             בקבוצות, אפשרויות סקירה וצפייה בקבצים.

0 תגובות
הרצאה 5 בקורס ניהול ידע
29/11/2014 17:19
adi zwy
ניהול ידע, הרצאה 5

ערב נעים לכל הקוראים היקרים שלי,


היום אספר על הרצאה 5 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.


שאלת השבוע:


כיצד משתקף מעבר מארגון 1.0 לארגון 2.0 בשינוי אופן ניהול הארגון?


תשובה:

השתקפות המעבר מארגון 1.0 לארגון 2.0 באופן ניהול הארגון כוללת ביצוע התאמות רבות, ההתאמה המשמעותית ביותר הינה שינוי המבנה הארגוני, בעצם הופכים ממבנה ארגוני היררכי (אנכי) למבנה ארגוני מרושת (רב ממדי) או בקצרה שינוי אופי ניהול הארגון. השינוי מתבטא בכך שכעת קיים ידע גם בקרב העובדים ולא רק אצל המנהל כפי שמתנהל בארגון רגיל לפני השינוי, כעת ישנה שיתופיות ידע ויותר כוח בידי העובדים. בנוסף לכך, גם ניהול התשתיות התומכות של הארגון ישתנה בכך שיהיה מעבר משימוש במחשבים גדולים למחשבים אישיים. רשתות מבחינת תקשורת ופורטלים, התשתיות לאחר השינוי ישמשו כבסיס מוקדי ידע וקבוצות עניין, בלוגים, קהילות ידע וכו'. כעת הארגון הפך למבנה אשר במרכזו העובד וידעו. זוהי נקודה חשובה להכרת הכוח לשינוי לא בהכרח הנמצא בידי העובדים ולאו דווקא בקרב ההנהלה. לעובדים ידע וניסיון ועל כן אם הניהול הארגוני יפעל בדרכי שיתוף והאצלת סמכויות ההצלחה תגדל ובמהרה.

 

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

 

1.   על מנת להבטיח שינוי מוצלח ברשתות חברתיות ארגוניות חייב להיות שינוי תפיסתי. השינוי כולל בחובו הדרכות והנחיות של ההנהלה, ההשתתפות איננה קשורה למעמד ההירארכי של העובד בחברה, וההשתתפות היא התנדבותית, כלומר נתונה לרצונו ולשיתוף הפעולה של כל עובד בארגון.

2.   מודל SECI הינו מודל שלפי עניאות דעתי משקף את המציאות כפי שהיא בהקשר יצירת ידע. לפיו שיח משותף של צוותי עובדים לגבי נושאים שונים, תוך הפיכת הידע מסמוי לגלוי תוך על מנת לשתף באינפורמציה ולאפשר גישה כדי שיהיה תיעוד שעל חשיבותה דיברתי בבלוג הקודם, מינוף הידע והמידע דרך טכנולוגיות ושיתוף, הפנמה ויישום לניצול משימות של הפרט הינם חלק מהתהליך מרכזי העובר בקרב ארגונים בעת הזו.

3.   משמעות קשרים ברשת – כל אחד מאיתנו מחובר בקשרים חזקים לקבוצות שאנו נמצאים עמם באינטראקציה בתדירות גבוהה, ובקשרים חלשים לקבוצות שהאינטרקציה עמם בעלת תדירות חלשה. הקשרים הללו מקנים כוח ועוצמה להמונים שלא הייתה קיימת בעבר. כשההמון מתאגד תחת רעיון כמעט בלתי אפשר למנוע את התקדמותו. כלומר שיתוף הפעולה בין האנשים השונים בעל עוצמה רבה, על אף שעל פניו לאספסוף פחות כוח לבצע שינוי. לסיכום, השפעה של אדם גבוהה יותר ככל ובידיו יותר קשרים והרשת מהווה פלטפורמה חזקה מאוד ליצירתם. רעיונות עוברים במהרה מאדם אחד לאחר ככדור שלג מתגלגל ללא צורך להיות במקום עצמו אלא רק עם גישה לפלטפורמה חברתית.


להתראות בשבוע הבא :)

 

0 תגובות
הרצאה 4 בקורס ניהול ידע
23/11/2014 09:36
adi zwy
ניהול ידע, הרצאה 4

בוקר טוב,

היום אספר על הרצאה 4 בקרוס ניהול ידע שמתקיים באוניברסיטת "בן גוריון" בנגב במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

שאלת השבוע:

במפעל כימי נשפך חומר גלם יקר בעודף גדול לתוך הריאקטור.

בתחקיר התברר שבחדר הבקרה של המפעל היו בלילה הקודם מספר התראות שווא על מפלס הנוזלים ולכן המפעיל ניתק את הגלאי.

האם להעניש את המפעיל?

תשובה:

כשאנו באים לבחון את הסוגיה, האם במקרה כמו זה נדרש להעניש את המפעיל יש לבחון את נסיבות המקרה ואת הגורמים שהובילו לתקרית.
המפעיל, ערב קודם לתקרית קיבל מספר התראות שווא ולכן ניתק את הגלאי. נשאלת השאלה האם בסמכות המפעיל לנתק את הגלאי או האם הוא קיבל אישור מגורמים בדרג גבוה ממנו לקבל את האישור לנתק את הגלאי. במקרה בו המפעיל החליט על דעת עצמו לנתק את הגלאי, הטעות היא אצל המפעיל ולכן בראות עיניי נדרש להענישו בגלל הזילות בתפקיד. עם זאת, אני יכולה להתחבר להרגשה של המפעיל שרצה לכבות את הגלאי מכיוון שמבחינתו הגלאי היה תקול עקב מספר רב של התראות שווא. במקרה בו, המפעיל ביקש אישור לכבות את הגלאי מהמנהל הישיר שלו או ממישהו מדרג גבוה ממנו במפעל והמפעיל קיבל את האישור המתאים לכיבוי הגלאי אז, היה כאן כשל מערכתי ואין להעניש את המפעיל אלא יש לבחון את הכשל המערכתי שבו המפעל פעל שהוביל למקרה בו גלאי במיקום כה חשוב של המפעל נותן מספר רב של התראות שווא שהוביל לזילות שהוליכה לתוצאה בה נשפך חומר גלם יקר בעודף גדול לתוך הריאקטור.

שלושת הנקודות החשובות בהרצאה:

1.    תחקירים והפקת לקחים- בתחום זה חשוב מאוד להבין שעל מנת שארגון יצליח לשרוד זמן רב ותוך כדי לשאוף להתקדם ולהשתפר באופן תמידי עליו לדאוג כל הזמן לבצע תחקיר לפני המקרה (BAR) וכמובן אין מן הנמנע גם לאחריו  .(AAR)

2.   חמשת התחומים לעקרונות למידה ארגונית על פי פטר סנג' הם על פי דעתי חמישה עקרונות חשובים העשויים באמת לתרום לארגון על מנת להגיע למצב של למידה ארגונית שהוא תחום מאוד חשוב לקידום הארגון! מבין חמשת העקרונות: מיומנות אישית, מודלים מנטליים, חזון משותף, למידה קבוצתית וחשיבה מערכתית, התחברתי בייחוד לעקרון החזון המשותף זאת מפני שלדעתי ללא עקרון זה ארבעת העקרונות האחרים אינם רלוונטיים. חשוב מאוד שלכל מי שמשתתף בהליך הלמידה הארגונית יהיה לנגד עיניו הגדרה פשוטה וברורה של העתיד אליה ישאף הארגון להגיע על מנת להצליח ותוך כדי לוודא שהיעד יהיה מוסכם ,מוכר וכמובן בר השגה.

3.    תיעוד תהליך למידה- חשוב מאוד לדאוג לתעד את כל שלבי הלמידה, לשמור את כל הדיונים שהובילו למסקנות בנוסף למסקנות עצמן, תוך שילוב של תיעוד "תוך כדי" הלמידה והפצת מסקנות הביניים ונקודות ההתלבטות מאפשר הסתייעות במומחים שאינם שותפים ישירים בתהליך. הליך זה חשוב מאוד מכיוון שלעיתים מטרת הארגון עלולה להשתנות ויחד איתה יש צורך במסקנות חדשות מהליך הלמידה וכך בעצם כל המידע הזה פרוש לפנינו וזמין בכל עת. כמו כן לעיתים נוציא לפועל מסקנה כלשהי ונשכח למה או שמא נראה כי המסקנה אינה מסייעת לפתרון ועלינו לשנותה באמצעות מידע זה.

0 תגובות
הרצאה 3 בקורס ניהול ידע
17/11/2014 13:56
adi zwy
ניהול ידע, הרצאה 3

צהריים טובים לכולם,

 

היום אספר על הרצאה 3 בקרוס ניהול ידע שתקיים באוניברסיטת בן גוריון במסגרת לימודיי לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אתרכז בשאלת השבוע, ואחווה דעתי בנושא.

 

שאלת השבוע:

חברה ערכה חיפוש פטנטים לפני הגשת פטנט על המצאה חדשה שלה. החברה נעזרה בכל המאגרים ומנועי החיפוש החינמיים ולא מצאה פטנט המציג משהו דומה.

השאלות הינן:

1.    האם החברה תגיש מיד בקשה לפטנט ? נא לנמק.

2.    האם תוך כדי החיפוש אפשר, בנוסף ל "יש או אין פטנט דומה", למצוא מידע אחר בר תועלת לחברה. איזה סוגי מידע אפשר לדעתכם למצוא?

תשובות:

1.   במידה והחברה אכן בטוחה כי לא קיים הפטנט שלהם בכל המאגרים ומנועי החיפוש החינמיים ולא מצאה פטנט המציג משהו דומה עליה לא להגיש את הפטנט מיידית אלא לעבור כעת לחיפוש במקורות שאינם חינמיים על מנת להימנע ממצב שהפטנט אינו נמצא במאגרים החינמיים אלא ניתן למצוא אותו ממקורות אחרים. עליה לעשות כל שביכולתה על מנת להגיע למצב שהיא בטוחה לחלוטין כי לא קיים פטנט כזה דרך כל מקורות המידע ורק אז להגיש את הפטנט לבחינה ואישור.

2.   אכן אפשר למצוא מידע רלוונטי נוסף לשאלה "יש או אין פטנט דומה" אשר יניב תועלת לחברה. סוג המידע הנוסף שאפשר למצוא לדעתי הינו : פטנטים בנושאים קשורים שכך עשויים להניב רעיונות חדשים ופיתוח הנושא של הפטנט, לצבור מידע אודות נושא הפטנט במידה והוא כבר נחקר ויתרום להבנת הצורך בפטנט או בשדרוגו. כמו כן ניתן למצוא משקיעים שיעזרו במימון או חברות שיסייעו בשיתוף פעולה או יעזרו לפתח את הרעיון ובנוסף כמובן לעשות סקר שוק ולהנמיך את העלויות. 

 

שלושת בנקודות החשובות בהרצאה

1. 5 המשימות / האתגרים האישיים של עובדי ידע:

א. לאתר את המידע הדרוש במהירות- לעתים קרובות יש צורך במידע עיסקי באופן בהול, וככל שהמידע ימצא מהר יותר כך מטרות העסק יונבו באופן טוב יותר.

ב. להיות מעודכן בשינויים הטכנולוגיים והעסקיים- לקבל מידע מותאם ומסונן בזמן הנכון ובכל עת.

ג. להקדיש זמן לא רק לעבודה אלא גם ללימוד- כי הסביבה והצרכים משתנים ללא הרף ולא יעזור שיהיה אדם מיומן בתחום שכבר אבד עליו הקלח.

ד. להיות יצירתי ולייצר ידע חדש-שימוש חוזר במידע וידע הוא חשוב מאד, אך ללא יצירת ידע חדש אי אפשר להתקדם וללא להשתמש ביצירתיות.

ה. לבנות אמון ולשתף ידע עם העמיתים

2.  כלי Mendeley – כלי זה מניב יתרונות וסביר להניח שאוכל להשתמש בו לניהול ותמיכה בעתיד. הוא מקנה את האפשרות לאסוף ולשמור מאמרים אקדמיים בספרייה וירטואלית עם יכולת שליפה מהירה. אפשרות זו בעצם עשויה  לגרום לכלי זה להתאים לסטודנטים, חוקרים וכן כל מי שנזקק למידע אקדמאי. מפאת סיבה זו אולי יסייע להעביר הכשרה של הסטודנטים ולפניהם כמובן המרצים באוניברסיטה לכלי זה בכדי שיוכלו להעניק ידע זה לסטודנטים.

3.   איתור מידע באינטרנט – בדרך כלל הדור הצעיר לא מתייחסים אל איתור מידע באינטרנט כנושא נפרד ללימוד אלא רוכש אותו מניסיון. האפיזודה בהרצאה להציע ולשקול דרכי פתרון ולמצוא מידע רלוונטי אחר הנושא אותו מחפשים, בעצם זוהי ניתנת הזדמנות ללמידה מסודרת של הנושא שיכולה לתרום רבות ולא חשבתי עליה לפני כן. הדרכים בהם למדנו להתמודד עם נושא זה הם: ניסוחי שאילתה, סינון מהיר מתקדם, מנועי חיפוש ממוקדים ועוד יסייעו בחיפוש מידע וידע רלוונטי בעידן האינטרנט השוטף ולא ממוקד בו כל אחד יכול להכניס נתונים.

0 תגובות