עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
הרצאה 12
26/06/2013 12:16
Valeriya

שלוםלכולם!

הגיע זמןלכתוב פוסט העשירי בסמסטר הזה, בו רציתי לחזור על אחד מהנושאים של הרצאה מס' 12.הנושא הוא ''בשלות ניהול הידע בארגון''.

המושג''בשלות של ארגון'' – בגרות של תהליכים מסוימים בארגון. נהוג לחלק את הבגרות הזאתבנושא כלשהו בדרך כלל ל-5 רמות:

1.      ניהול ידע אישי

2.      שיתוף ידע בין-תחומי

3.      ניהול ידע ארגוני

4.      ארגון לומד

5.      ניהול ידע מובילארגון

          לכל רמה קיימים מדדים ברורים.

          המטרה של בשלותניהול ידע בארגון היא:

-         לקבועמהו סטאטוס ניהול ידע בארגון, כדי להגדיר מה צריך לשפר.  

-         בדיקה שלקיום ואופן התפקוד של מרכיבים השונים של ניהול הידע בארגון.

-         שקלולתוצאות הבדיקה לפי סולם מוגדר מראש לתוצאה מספרית, מציאת מרכיבים החלשים והיערכותלשיפור לקראת השנה הבאה.   

יחד עם הכל, מאוד חשוב לא רק לנהל ידע בארגון , אך גם לשמור עלהמשכיות/ רציפות הידע למשך כל חיי הארגון.

בסוף הפוסט רציתי להודות לאלי ומיכאל על זה שלימדתם אותנו להשתמשבכלים חדשים ועל הרצאות מעניינות ומיוחדות.

0 תגובות
הרצאה 11
26/06/2013 12:14
Valeriya

שלום לכולם!

בפוסט הזה אני רוצה להתייחס לנושא שמעניין אותי וגם דיברנו עליו בהרצאה מספר 11. זה הפצת מידע, פרסום ושיווק באינטרנט. עקרונות של סוג שיווק כזה הם: כל הפעילויות באינטרנט הן דו-כיווניות, ניתן להעלות כל מיני תכנים ללא עלות ומשתמשים מוסיפים לתועלת.

מהן המטרות של הפצת מידע באינטרנט?

-          שיווק (לחשוף מותגים, ליצור דיאלוג עם לקוחות, לגרום לגולשים ולקוחות פוטנציאליים להגביר סיכוי רכישה בעזרת כלים וערוצים רבים)

-          העברת/ שיתוף מידע(קטלוגים, חוברות)

 

יתרונות של פרסום באינטרנט:

-          מעורבות( מעורבות גבוהה של צרכנים ואפשרות לתת להם לחוות את המותג במידה, ששום מדיה לא מסוגלת לעשות)

-          מיידיות(אפשרות לגלוש ולהיענות לפרסום על ידי תגובה מיידית)

-          פילוח(התאמת הפרסום)

-          מדידה( אפשרות בדיקה מהירה בנוגע למידה שבה השיג הפרסום את מטרותיו)

-          עלויות( פרסום בעלויות נמוכות או ללא עלות)

           המטרות של שיווק מקוון הן: לייצר תכנים מעניינים, לייצר אמצעי הפצה מהירים וזולים וליצור                                                                      יכולת שיתוף הלקוחות. באמצעות רשתות חברתיות ניתן ליצור מודעות על מותג מסוים, למצוא שווקים חדשים ואפשרויות להתפתחות, להרחיב קשרים עם לקוחות וחוג חברתי מקצועי ועוד.

       קיימים שני סוגים של רשת חברתית:

-          חברתית ''חברתית''(על בסיס אישי)

-          חברתית ''מקצועית''(על בסיס עבודה/עיסוק)

 

כמו שבבלוגים הקודמים שלי, עשיתי חזרה קצרה על חלק מההרצאה האחרונה,אני מקווה שהבלוג יעזור לכם להתכונן למבחן.
0 תגובות
הרצאה 10
26/06/2013 11:29
Valeriya

שלום לכולם!

היום רציתי לחזור על הרצאה 10(הרצאת אורח), שנערכה על ידי ד''ר יעקב גבאי מחברת אינטיים מערכות תוכנה בע''ם. כמובן הנושא היה '' מערוכות תומכות החלטה בזמן אמת לניהול ויישום ידע''.

מהי, בעצם, חברת אינטיים. החברה הוקמה ב שנת 1998 ומשנת 2003 היא חברת בת של ברן. התמחות של החברה בפיתוח ויישום מערכות תומכות החלטה בזמן אמת בתעשייה. החברה בעלת ניסיון רב בפיתוח תוכנה, הנדסת תעשייה והנדסת תהליך.

בין לקוחות עיקריים של אינטיים: מפעלי ים המלח, רותם אמפרט נגב, מקורות, ברום.

הידע החשוב של המפעל נמצא בכמה מקורות:

-          גורם אנושי : מהנדסי תהליך, תחזוקה, מפעילי חדר בקרה, מנהלים.

-          הוראות יצרן לציוד: שיטות עבודה והפעלה, צורכי תחזוקה, נצילות.

-          נהלים: נהלי עבודה בהתנעה, בטיפול בתקלות,בשוטף, איכות סביבה.

-          מידע ממוחשב: בסיסי נתונים, תוכנות עזר. 

ממה נובע צורך במערכת תומכת החלטה כמו אינטיים?

-          עומס בחדרי בקרה של מפעלים.

-          כמות גדולה של פעילויות, שנדרשות מעקב בזמן אמת.

-          פער גדול בין ביצוע לתכנון.

-          ביצוע אינטגרציה של מערכות מחשוב שונות

 סוגי פתרונות של מערכת – תכנון ופיקוח על ייצור, חיסכון אנרגיה, הגדלת תפוקה, דיאגנוסטיקה לאיתור תקלות, איכות סביבה.

 הנושא של הרצאת אורח היה חדש ומעניין בשבילי.

0 תגובות
הרצאה 9
13/06/2013 17:20
Valeriya

שלום לכולם!

בבלוג הזה אני רוצה להתייחס לנושא, שדיווחנו עליו בהרצאה מס' 9.

ניהול ידע בענן.  מהו מחשוב בענן? שימוש בתשתית חומרה או תוכנה של ספק דרך רשת תקשורת. קיימים כמה מודלים של שירותי ענן : IaaS, PaaS, SaaS.

 - Infrastructure as a Service -IaaS   תשתית פיזית כשירות: שכירות של נפח אחסון, המודל דומה לשימוש בתשתיות בסיס (Amazon, SoftLayer ).

-PaaS   Platform as a Service- תשתית פיתוח תוכנה כשירות: אירוח תוכנות וכלי פיתוח על תשתית של ספק תשתיות (Yahoo, HP).

SaaS- Software as a Service- תוכנה כשירות: שימוש בתוכנה המותקנת ומתוחזקת על ידי ספק תשתיות (Salesforce.com).

מודלים לשימוש בענן:

ענן פרטי (private cloud)- רכישה או שכירה של שירות כלשהו באופן בלעדי לארגון מסוים.

Community cloud- השירות ניתן לקבוצת ארגונים בעלי מכנה משותף ( בתי חולים).

ענן ציבורי(public cloud)- שירותי ענן זמנים ברשת.

ענן משולב( hybrid cloud)- שילוב של כמה מודלים.

קיימים יתרונות שימוש בענן מאשר בתשתית מקומית- אלה גמישות, עלויות נמוכות,אין צורך בתיאומים מורכבים, אין תלות במיקום פיזי, ציוד קצה זול ועלויות תפעול זולות.

כמובן שקיימות גם בעיות: אבטחה וצורך בתקשורת.

עשיתי חזרה קצרה על נושא ''ענן''. אני מקווה שלמשהו זה יהיה יעיל .

0 תגובות
הרצאה 8
13/06/2013 17:18
Valeriya

שלום לכולם!

     בהרצה שמנית דיברנו על כמה נושאים. אני רוצה לחזור על אחד מהם, שזה '' חוכמת המונים ומיקור המונים''.

     חוכמת המונים מבוססת על רעיון, שבתנאים מסוימים חוכמה של המון גדולה יותר מחוכמתו של בן אדם אחד. למשל אינטרנט כמובן. שקלול התשובות של קבוצה גדולה יהיה כמעט תמיד מדויק יותר מהתשובה הטובה של  מומחה יחיד. במילים פשוטות: ההמון יותר חכם מהגאון -  אף אחד לא חכם יותר מכולם. העיקרון הוכח באוכלוסיות שונות ובניסויים מתחומי חיים שונים.

   תנאים לקיומה של חכמת המונים:

·         מגוון דעות בלתי תלויות – לכל אדם יש  לפחות מעט מידע ודעה אישית שונה מכל אחד. בזכות המגוון אנחנו יכולים למצוא אופציות שונות( יותר או פחות טובות) לקבלת החלטות.

·         עצמאות – אי תלות בין אישית. קהל חכם הוא קהל, שמצליח לשמור על עצמאות ואי תלות בין האנשים. 

מאוד חשוב שיהיה מנגנון לאיסוף והצגת דעות בתחום מסוים,שיאפשר קבלת החלטות.

   שלושת הסוגי הבעיות, שיכולות להיפתר באמצעות חוכמת המונים:

1.      בעיות אבחנה.

2.      בעיות שיתוף פעולה.

3.      בעיות קואורדינציה.

0 תגובות
הרצאה 7
13/06/2013 17:16
Valeriya

שלום לכולם!

כרגיל בבלוג הזה אני רוצה לחזור על הנושא שדיברנו עליו בהרצאה שביעית-LinkedIn.

מהי  LinkedInבעצם? היא רשת חברתית מקוונת שנועדה ליצירת קשרים מקצועיים ועסקיים בין משתמשיה.

פרופיל אישי בלינקדאין מאפשר למשתמשיה ליצור פרופיל אישי בו הם יכולים להציג את ניסיונם המקצועי וליצור קשרים עם משתמשים אחרים על מנת לקדם קשרים מקצועיים או עסקיים, לגייס עובדים ולמצוא אפשרויות העסקה או שותפויות עסקיות. בפרופיל המשתמש ניתן להציג ידע, ניסיון, כישורים ויכולות מקצועיים על ידי סיכומים תמציתיים של המשרות בהן מועסק והועסק המשתמש, תיאור התמחויות מקצועיות, רקע לימודי והישגים בלימודים, והצגת המלצות המעסיק.

כדי להרחיב את מעגל המקושרים של כל משתמש ולהעצים את הפוטנציאל שבקשרים מקצועיים, קשרי המשתמשים בלינקדאין מדורגים לפי קרבה. דירוג זה מאפשר למשתמשים לבסס קשרים חדשים עם משתמשים שאינם מקושרים אליהם ישירות( ויקיפדיה).

בין היישומים של הרשת:

-          איתור לקוחות פוטנציאליים – ניתן למצוא מידע על לקוחות לפי תחומי העיסוק.

-          איתור עובדים פוטנציאליים  - דרך מערכת הזו ניתן לאתר מועמדים פוטנציאליים, לראות את קורות החיים של המועמדים ולקבל המלצות ממשתמשים אחרים של המערכת.

-          חיפוש  עבודה – ניתן למצוא מידע רב על ארגון מסוים, שמעוניינים לעבוד בו, מידע על סוגי התפקידים, על עובדי הארגון ועוד.

-          מודיעין עסקי) (Business Intelligence- ניתן למצוא מידע על פרופילים עסקיים של ארגונים ועל עובדיהם.

-          הפצת מידע – ניתן להודיע לאנשי הקשר על אירוע או מוצר חדש, או דברים אחרים שמעניינים אותם.

-          פורומים מקצועייםניתן להירשם לקבוצות מקצועיות בתחומים שונים. המטרה היא לצור קשרים חדשים, קבלת מידע עסקי ומקצועי בתחום הקבוצה.

לידע כללי: על פי דירוג חברת דירוג האתרים אלקסה, נכון לאפריל 2013, LinkedIn הוא האתר ה-14 הנצפה ביותר באינטרנט‏.
0 תגובות
הרצאה 6
13/06/2013 17:10
Valeriya

שלום לכולם!

כפי שעשיתי בבלוגים הקודמים שלי, אני רוצה להתייחס לכמה נושאים, שדיברנו עליהם בהרצאה האחרונה: עובדי ידע, ארגון לומד, למידה ארגונית.

 נושא ראשון – עובדי הידע. במאה ה-21 מעריכים יותר את עובדי ידע מאשר עובדי ציוד. הבעיה העיקרית של הנושא, שבעוד 20-25 שנים כמחצית מהאנשים שעובדם בארגון לא יועסקו בו, לפחות לא על משרה מלאה. הדבר יהיה נכון במיוחד לאנשים מבוגרים. וכהוכחה לזה חלק עצום של משמרות שנוצרות כיום בארה''ב  הן בדרך כלל לעובדי ידע ולא לעובדי ייצור.

מה מאפיין את עובדי הידע?

-          עובדי ידע שואלים ''מה לעשות'' , ולא ''איך לעשות''.

-          עובדי ידע צריכים אוטונומיה וניהול עצמי.

-          עובדי ידע חייבים להיות יצירתיים.

ארגון לומד – ארגון המייצר, לוכד, מפרש, מעביר ושומר ידע חדש. ארגון חייב להתאים את עצמו לשינויים על בסיס ידע חדש. קיים הבדל גדול בין ארגון לומד לבין סתם קבוצה של ''אנשים לומדים''. אז מהו ארגון לומד?

ארגון לומד:

-          עובדי הארגון משפרים בהתמדה את יכולותיהם.

-          טיפוח תפוסי חשיבה חדשים.

-          עובדי הארגון לומדים ללא הרף כיצד ללמוד ביחד.

-          ארגון המאפשר ומעודד יצירת נכסי ידע חדשים.

-          ארגון לומד כיצד להתאים את עצמו לשינויים סביבתיים.

 

נקודות בסיס של ארגון לומד:

-          יש להקפיד על תהליכי למידה  מובנים בארגון.

-          חשוב שתהיה סביבה מאפשרת ומעודדת למידה.

-          מנהיגות (הנהלה שפתוחה לרעיונות ונותנת דוגמא  אישית).

המטרה של ארגון לומד לרכוש יתרון תחרותי, שיפור יעילותו, שיפור מועילות, הגדלה וקידום של נכסי הידע, טיפוח מחזיקי הידע.

למידה ארגונית – נכס כללי של הארגון – תהליך מתמשך של איסוף, עיבוד, הפצה, הטמעה של ישע התומך בהשגת המטרות והיעדים של הארגון. למידה ארגונית מתבצעת בחמישה שלבים, שלב האחרון(חמישי) הופך את למידה בארגון ללמידה ארגונית.

1.      מיומנות אישית.

2.      מודלים מנטאליים.

3.      חזון משותף.

4.      למידה קבוצתית.

5.      חשיבה מערכתית.

אני מקווה שעשיתי חזרה טובה על הנלמד וזה יעזור לנו במבחן.

 

 

0 תגובות
הרצאה 4
22/04/2013 10:54
Valeriya

קניין הרוחני ומשחוק בניהול ידע.

שלום לכולם!

בבלוג הזה רציתי לכתוב על שני דברים: קניין הרוחני ומשחוק בניהול הידע.

בהרצאה האחרונה הייתה לנו אורחת מחברת "לוצאטו את לותאטו עורכי פטנטים" ד"ר אתי לוצאטו. כמובן נושא היה פטנטים- קניין הרוחני. מה ההגדרה של פטנט? זה נכס בלתי מוחשי,אך מהווה מרכיב בהערכת שווי שוק של חברות( הערכים יכולים להיות מאוד גבוהים. לדוגמא: IBM, Google, Facebook). מתברר, שכמעט בכל מדינות קניין הרוחני מהווה את החלק הגדול מתוצר לאומי גולמי. זאת אומרת מכשיר שיווקי חזק ביותר.כדאי ונעים לציין שישראל תופסת מקום ב-5 ארצות ראשונות בפטנטים. כלומר אנחנו יכולים להיות גאים בהישג הזה.

נושא הבא – משחוק בניהול הידע ויישומו בארגונים. מהו משחוק בארגונים – שימוש בטכניקות של משחקים מיועדות לעודד התנהגויות רצויות של עובדים, לקוחות וכלל הציבור, ובכך לקדם את צרכי הארגון. למה משחקי המחשב חשובים בארגון ומה מטרתם? התשובה היא מוטיבציה וחיבור עובדים לצוותים. המטרה של משחקים : הגדלת פריון ורווחים כמובן, עידוד חדשנות ושיפור יחסים בצוות. בין הדברים החשובים במשחק אתגרים ויעדים. ואם נחזור למוטיבציה( זוכרים התנהגות ארגונית?). איך לגרום למוטיבציה? באיזו שיטה כדאי להשתמש? עדיין רוב הארגונים משתמשים בשיטת מקל וגזר, אך השיטות החדשות מבוססות על שיטת ה"הפיכת עבודה לכיף". בשיטה הזו מבדילים 4 סוגים של כיף: כיף קל, כיף קשה, כיף חברתי, כיף רציני. להצלחת הארגון יש לבחור סוג  כיף ולהתאים משחק לכיף הנבחר.

עוד  משהו חשוב לגבי מוטיבציה. קיימים שני סוגים: מוטיבציה חיצונית ומוטיבציה פנימית. ההבדל ביניהם זה שבמוטיבציה חיצונית צריך לעשות משהו ובפנימית רוצים לעשות משהו. אז  אני מקווה שבכל עבודה שנעשה תהיה לנו רק מוטיבציה פנימית.

0 תגובות
הרצאה 3
22/04/2013 10:50
Valeriya

הרצאה 3 – ניהול ידע אישי

שלום לכולם!

בהרצאה השלישית דיברנו בנושא ידע אישי. בא לי לחזור על כמה דברים שעניינו אותי ביותר.

נושא הראשון בשיעור היה טוויטר! (אם  אספר למישהו לגבי מה לומדים בתואר שני, לא יאמינו לי). עוד דבר שהדהים אותי – תשובה לשאלת המרצה "למי בכיתה יש חשבון טוויטר?" .תשובה הייתה – לאף אחד. לאף אחד בכיתה חוץ מאלי (המרצה) אין חשבון בטוויטר! כולנו פחות או יותר בני 30, יפים וצעירים. אז איך זה יכול להיות? כל כך  עסוקים בעבודה, משפחה ולימודים או שכבר נמאס לנו מכל האתרים האלו? באמת שלא הצלחתי להבין.

נושא שני שעניין אותי בהרצאה הזאת – זה חיפוש מידע באינטרנט.  הייתי בטוחה שאני יודעת לעשות זאת, אבל נראה לי שטעיתי. כולנו יודעים שבאינטרנט ניתן למצוא כמויות עצומות של מידע הנדרש, פשוט צריכים לדעת כיצד למצוא אותו בצורה הכי יעלה. כדי לקבל תשובה הכי מתאמה לשאלה אלי סיפר לנו על כמה טריקים בגוגל            ( לדוגמא אני לא ידעתי עליהם).למשל : כיצד למצוא תשובה מתאימה ביותר? דבר ראשון, לכתוב כמה שיותר אפשרויות וצירופים של מילים וביטויים. דבר שני, הגדרה נכונה של מילות מפתח.ועוד דבר חשוב – לכתוב את הביטוי בגרשיים. יש עוד הרבה טריקים, את אלה זכרתי טוב. אני מקווה שסוג ידע כזה יעזור לנו למצוא מידע גם בניהול פרויקטים :)))

בסוף, הדבר השלישי שרציתי לכתוב עליו, בקצרה בבלוג הזה – ניהול ידע ומידע אישי. אני רוצה להתייחס לניהול ידע אישי של עובד בארגון.עובד, שמנהל את הידע שלו בצורה יעילה יכול בקלות ובזמן קצר(מה שהכי חשוב) למצוא,לאתר,לאסוף ולמיין את הידע הנדרש. למה זה כל כך חשוב? הצלחה של ארגון כלשהו קשורה ישירות ביכולת של עובד למצוא מידע נדרש בזמן קצר.  האם זה נכון, אתם תחליתו.

0 תגובות
ניהול ידע- הרצאה 2
07/04/2013 19:50
Valeriya

שלום לכל קורא.

     בהרצאה שנייה  אחד הנושאים היה העברת ידע למישהו אחר. כך שלא חשוב עד כמה אנחנו רוצים, לא נצליח לעביר את כל דבר שיודעים (אפילו אם נשב ונספר במשך כמה ימים).

      דבר שני חשוב, לדעתי ,באותו נושא  ,זה רצונו של  אדם שעליו מיועד המידע לקבל אותו.

      לדוגמא : אצלנו בעבודה המנהל היה עושה לפחות פעם בחודש ישיבות, בהם הוא היה מעביר לנו כל מיני מידע כולל נתונים של החברה שהיא קיבלה בחודש מסוים לעומת אותו חודש שנה שעברה. מה הכוונה: אם הנתונים גרועים יותר משנה שעברה – זה אמור לדרבן אותנו לשפר נתונים של חודש הבא. לעומת זאת ,אם הנתונים של השנה היו טובים יותר של חודש מתאים לפני שנה ,זה אמור לתת לנו מידע שהעבודה התבצעה בצורה נכונה ויעילה יותר. על סמך הנתונים הנ"ל נוכל להפיק לקחים ולקבל משוב. יש לציין כי לפי דעתי חשוב לתת תגמול כלשהו לשיפור בביצוע של כל עבודה ותפוקה חודשית. דבר זה יגרום לבן אדם להשתפר בביצועים שלו וזה אומר שירצה לקבל ביקורת וידע לגבי עבודה שהוא עושה (ולא סתם לעבוד משמרת וללכת הביתה) . כי במקרה הזה זוהי ביקורת בונה.

לפי דעתי לרצון  קבלת ידע מסוג הזה יש חשיבות רבה, מכיוון שהדבר משפר תוצאות.
0 תגובות