עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
חתיכה בלונדינית
06/04/2013 12:34
דולב

חתיכה בלונדינית

 

היה היו שני כפרים של ארנבים.

כפר של ארנבים שחורים.

וכפר של ארנבים בלונדינים.

 

בכפר של הארנבים השחורים גרו רק ארנבים שחורים. 
הם היו שחורים מכף רגל ועד קצה האוזן.

 

ובכפר של הארנבים הבלונדינים גרו רק ארנבים בלונדינים. 
הם היו בלונדינים מכף רגל ועד קצה האוזן.

 

הארנבים השחורים יכלו להתחתן רק עם ארנבות שחורות,

והארנבים הבלונדינים יכלו להתחתן רק עם ארנבות בלונדיניות.

 

בשום פנים ואופן אסור היה לארנב שחור להתחתן עם ארנבת בלונדינית.

ובשום פנים ואופן אסור היה לארנב בלונדיני להתחתן עם ארנבת שחורה.

ההפרדה הייתה מוחלטת!

 

אחד מהארנבים, 
היה קצת
.

הוא היה שחור, אבל לא מכף רגל ועד קצה האוזן. קצה האוזן 
הימנית שלו היה בלונדיני.

 

אף אחד מהכפרים לא היה מוכן לקבל את הארנב הזה.

הכפר של הארנבים השחורים לא הסכים לקבל אותו, מפני שהוא לא היה שחור כולו, אלא היה לו חלק בלונדיני באוזן.

והכפר של הארנבים הבלונדינים לא הסכים לקבל אותו, מפני שהוא היה שחור ורק חלק קטן מהאוזן שלו היה בלונדיני.

 

וכך, הארנב המסכן והגלמוד היה מנודה על ידי כל הארנבים, וחי לו בעצב ובבדידות ביער.

בלי משפחה

בלי
חברים

ובלי אהבה.

 

לבד.

 

הארנב המסכן 
מאס בבדידותו, 
והחליט לעשות 
משהו בעניין.

הוא ידע שכדי להיות ארנב מקובל, עליו להיפטר מהחלק הבלונדיני שהיה לו בקצה האוזן השחורה.

כך הוא יהיה ארנב שחור.

הוא יוכל לגור בכפר של הארנבים השחורים.

ויותר חשוב מזה: הוא יוכל להתחתן עם ארנבת שחורה.

הארנב חשב וחשב איך להיפטר מהחתיכה הבלונדינית שהייתה לו בקצה האוזן השחורה.

ולפתע הבזיק במוחו רעיון!

כדי להיפטר מהחתיכה הבלונדינית שהייתה לו בקצה האוזן השחורה, הוא צריך להניח את אוזנו על פסי רכבת. 
כאשר תעבור רכבת, היא תסיר את החתיכה הזו אחת ולתמיד.

וזה מה שהוא עשה.

 

אבל קרתה תקלה.

 

כאשר עברה הרכבת, 
היא לא חתכה רק את החתיכה הבלונדינית שהייתה לו בקצה האוזן השחורה, אלא הורידה לו את כל הראש.

 

ומה מוסר ההשכל מהסיפור הזה?

אל תאבד את הראש בגלל חתיכה בלונדינית!

1 תגובות
סיפור הברומטר
05/04/2013 18:52
דולב

(סופרע"י א' קלנדרה, 1964, Science and math-weekly)

 

תרגם: מ. זילברשטיין

 

לפני זמן מה, קיבלתיפניה של חבר, בה בקשני להיות בורר ופוסק בקשר לציון שניתן לשאלה במבחן. אותו מורההיה סבור שעליו לתת אפס לתשובה שניתנה ע"י התלמיד במבחן בפיסיקה, ואילוהתלמיד טען כי מגיע לו מלוא הציון שנקבע לשאלה. יתר על כן, התלמיד טען שלבטח היהמקבל את הציון המלא, לו מערכת המבחנים לא הייתה מכוונת רק נגד התלמיד, כפי שהיאכיום. המורה לפיסיקה והתלמיד הסכימו להגיש את המקרה להכרעתו של בורר נייטראלי,ואני נבחרתי בהסכמה להיות הבורר.

נכנסתי איפוא למשרדו של חברי, וקראתי את השאלה שעליה נסבההמחלוקת. השאלה הייתה: כיצד אפשר לקבוע את גובהו של בניין גבוה מאוד בעזרת ברומטר?תשובתו של התלמיד הייתה: קח את הברומטר, עלה על גג הבניין, קשור את הברומטר אל קצהחבל ארוך, והורד אותו עד גובה פני הרחוב. אחר כך משוך את החבל חזרה לגג הבניין,מדוד את אורך החבל ותוצאת המדידה תיתן לך את גובה הבניין.

זו ודאי תשובה מעניינת, אך האם באמת יש לזכות עליה את התלמידבציון חיובי כלשהו? יתר על כן, אם אמנם מגיע לו בכלל ציון, אזי רק הציון המלא באבחשבון, ואז יושפע מכך ציונו הסופי בפיסיקה, מבלי שציון זה יעיד על בקיאותו בחומרהנלמד, ודאי לא בנושא לחצים אטמוספיריים והשימוש בברומטר.

לכן הצעתי לחברי שנתיר לתלמיד לענוש שנית על השאלה. חבריהסכים, אך להפתעתי גם התלמיד הסכים להצעה.

הוסכם כי התלמיד יקבל שש דקות למחשבה, ואח"כ הוא חייב לתתתשובה שתגלה בקיאות בפיסיקה! בתום חמש דקות התלמיד עדיין לא רשום שום תשובה אורישום כלשהו על הדף. שאלתי אותו האם הוא מוכן לוותר, כי עלי ללכת ללמד בכיתה אחרת.על כך ענה לי התלמיד שאין הוא מוותר כלל. למעשה, אמר, הוא מתלבט בין מספר תשובותאפשריות, וכרגע הוא חוכך בדעתו איזו היא התשובה הטובה ביותר. התנצלתי וביקשתי ממנולהמשיך. התלמיד לקח את העט בידו ורשם את התשובה הבאה: קח את הברומטר אל גג הבניין,התכופף מעבר למעקה והפל את הברומטר למטה בנפילה חופשית. ברגע ששמטת את הברומטרהפעל שעון עצר ועצור אותו ברגע שהברומטר יתנפץ על המדרכה. אחר-כך, תוך שימושבנוסחה s=at2, חשב את גובההבניי.

בנקודה זו שאלתי אתחברי האם הוא מוכן לוותר, שכן לדעתי עמד התלמיד בתנאי ועליו לקבל את מלוא הציון.חברי הסכים, וציון המבחן תוקן בהתאם לכך. עמדתי לעזוב את המשרד, ואז נזכרתישהתלמיד אמר כי למעשה יש לו כמה תשובות, ושאלתי את התלמיד מה היו שאר התשובות ששקללתת אותן.

אה, כן, אמר התלמיד. אתה יכול למשל לצאת עם הברומטר החוצה ביוםשמש, להציב אותו על הקרקע ולמדוד את אורך הצל שהוא מטיל, ואח"כ למדוד את אורךהצל שמטיל הבניין, ועל ידי תרגיל השוואת יחסים למצוא את גובה הבניין.

מצוין, אמרתי, ומה היו שאר התשובות? שאלתי מסוקרן. כן, אמרהתלמיד. אפשר להשתמש בברומטר בשיטת המדידה הבסיסית, כאשר תעלה במדרגות ותציין עלהקיר את גובה הברומטר בכל מדרגה, ואז תקבל את גובה הבניין ביחידות מידה שלהברומטר. שיטה ישירה לכל הדעות. אפשר כמובן, הוסיף התלמיד, להשתמש בשיטה מורכבתיותר כאשר קושרים את הברומטר לקצה חוט ומשתמשים בו כמטוטלת הנעה בגובה הרחוב,ומחשבים את ערך g בגובה פני הרחוב, ואח"כ את גובה g בגובה גג הבניין, ומחשבים את גובה הבניין על-פי ההפרש שבין שניהערכים.

לבסוף, אמר, אם אינך מגביל אותי לפתרון פיסיקאלי, אפשר לקחת אתהברומטר, לדפוק באמצעותו על דלת שוער הבניין, וכאשר יפתח את הדלת לומר לו כך:"אדוני השוער, יש לי ברומטר מצוין. אם תואיל ותאמר לי מה גובה הבניין שאתההשוער שלו, אתן לך את הברומטר". בנקודה זו הפסקתי את התלמיד ושאלתי אותו האםידע איזו תשובה רצה המרצה לקבל ממנו. "ודאי שידעתי", השיב התלמיד,"אך

איחרתי מעט לשיעור שלי, אך מה שלמדתי באותו בוקר הצדיק זאת.

 

הערה: ה"אגדה" מספרת שהסטודנט הוא נילס בוהר והמרצההוא רתרפורד

4 תגובות