עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
סטודנטית לספרנות ומידענות
במכללת דוד ילין
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
נושאים
ארכיון
פוסט 7 - WolframAlpha
29/12/2013 00:11
בלוג בקורס ניהול ידע
WalframAlpha, וולפרם אלפא


WolfranAlpha מנוע תשובות ייחודי, שבניגוד למנוע חיפוש הוא מקבל שאילתות בשפה טבעית, ומחפש את המידע הרלוונטי במאגרי המידע שלו,

מעביר אותו את הפעולות החישוביות הנדרשות ועונה תשובה עובדתית - מספרית, בתוספת של גרפים וטבלאות. בניגוד למנוע חיפוש הוא לא נותן קישור לאתרים.

המנוע הושק ב 2009 ע"י מעבדות וולפרסם.

באתר מנוע חיפוש ובו ניתן לכתוב שאילתא באנגלית. (לשאלה שלי בעברית ענה מנוע החיפוש שהוא לא מתייחס לעברית עדיין).

החיפוש הוא לפי נושאים וגם בצורת שאילתות, למשל: מהי הארץ הגדולה ביותר / או הקטנה ביותר? מיהו ראש ממשלת ישראל? וכיוצ"ב




ואפשר לשאול גם פונקציות חישוביות כמו 'כמה אינצ'ים יש במטר'? וגם שאלות מתמטיות פשוטות ומורכבות.






עוד על WalframAlpha בהרצאתו של סטפן וולפרם

בטד בקישור http://bit.ly/1cdnAPu







0 תגובות
פוסט 6 - bitly
24/12/2013 00:10
בלוג בקורס ניהול ידע
bitly

בשיעור האחרון הכרנו את bitly, המאפשר לקצר את אורך כתובת הקישורים.

כדברי האתר: Take control of your Links.


בפוסט הקודם השתמשתי בהפניות של קישורים ארוכים ובעזרת bilty אצמצם אותם.

וכך יראה הפוסט הפעם עם הקיצורים:


טד הוא ארגון ללא מטרות  רווח שהוקם בשנת 1984. בתחילה עסק

בנושאים של Technology, Entertainment, Design, ולאחר מכן התרחב לנושאים רבים נוספים.

מטרתו של טד הינו הפצת רעיונות בתחומים שונים ע"י מרצים שנבחרים בקפידה.

ההרצאות ניתנות בכנסי טד השנתיים בהרצאות שאורכן לכל היותר 18 דקות.

http://www.ted.com/


בנושא של ניהול ידע ניתן למצוא באתר עשרות הרצאות:


בין ההרצאות, הרצאתו של ג'ימי וילס, מייסד ויקיפדיה על 'הולדת הויקיפדיה'.

http://bit.ly/19J2RDJ


דפנה קולר מרצה על 'הוראה מקוונת' בלמידה משותפת של סטודנטים.

http://bit.ly/1ciWsQh


בטד ישנן גם הרצאות שעוסקות בספריות:


הספרן ברוסטר קייל מרצה על הספרייה הדיגיטלית, על הנגשת הידע באופן דיגיטלי לכל דורש.

http://bit.ly/1d4qpn8


הרצאה בנושא של אדריכלות הספרייה בסיאטל.

http://bit.ly/18IsBRV


ב 2010 התקיים גם TEDxTelAviv בישראל.

ניתן לראות את ההרצאות באתר http://bit.ly/1e6Ej6U


כתובת האתר : https://bitly.com/

0 תגובות
פוסט 5 - TED
21/12/2013 21:52
בלוג בקורס ניהול ידע
TED

טד הוא ארגון ללא מטרות  רווח שהוקם בשנת 1984. בתחילה עסק בנושאים של Technology, Entertainment, Design ולאחר מכן התרחב לנושאים רבים נוספים. מטרתו של טד הינו הפצת רעיונות בתחומים שונים ע"י מרצים שנבחרים בקפידה. ההרצאות ניתנות בכנסי טד השנתיים בהרצאות שאורכן לכל היותר 18 דקות. http://www.ted.com/


בנושא של ניהול ידע ניתן למצוא באתר עשרות הרצאות:


בין ההרצאות, הרצאתו של ג'ימי וילס, מייסד ויקיפדיה על 'הולדת הויקיפדיה'.

http://www.ted.com/talks/jimmy_wales_on_the_birth_of_wikipedia.html


דפנה קולר מרצה על 'הוראה מקוונת' בלמידה משותפת של סטודנטים.

http://www.ted.com/talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.html


בטד ישנן גם הרצאות שעוסקות בספריות:


הספרן ברוסטר קייל מרצה על הספרייה הדיגיטלית, על הנגשת הידע באופן דיגיטלי לכל דורש.

http://www.ted.com/talks/brewster_kahle_builds_a_free_digital_library.html


הרצאה בנושא של אדריכלות הספרייה בסיאטל.

http://www.ted.com/talks/joshua_prince_ramus_on_seattle_s_library.html


ב 2010 התקיים גם TEDxTelAviv בישראל. ניתן לראות את ההרצאות באתר

http://www.tedxtelaviv.com/speakers/




0 תגובות
פוסט 4 - סע לאט!
15/12/2013 23:01
בלוג בקורס ניהול ידע
אריק אינשטיין, גלעד רביד


ד"ר גלעד רביד בחן את תדירות המילים בשיריו של אריק אינשטיין והתוצר הוא:


מתוך:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151844643258717&l=d20882fc72


ובימים אלה שסופת שלגים כינסה אותנו בבתים ושילבה אותנו בהילוך נמוך - סע לאט!


0 תגובות
סרטון1980 אריק איינשטיין - סע לאט
פוסט 3 - מיקור המונים (Crowdsourcing)
01/12/2013 00:30
בלוג בקורס ניהול ידע
מיקור המונים, Crowdsourcing

המונח "Crowdsourcing" הוטבע על ידי ג'ף האו (Jeff Howe) במאמר במגזין  Wired ביוני 2006.                                                                          

מיקור המונים הינו הפנייה של ביצוע משימה, שלרוב נעשתה בתוך הארגון, ע"י עובדי הארגון,  לביצוע מחוץ לארגון ע"י ההמונים.

יתרונות המיקור הן בהפחתת העלויות במציאת הפתרון למשימה. התשלום משולם רק אם יש פתרון למשימה, לעיתים אף לא נדרש כלל תשלום.

ההמונים בעלי יכולת לפתור את המשימה, בעוד שבארגון אין את הידע והיכולת לפתור את המשימה. הלקוח מורם לרמת מעצב ויוצר, והלקוחות בדרך זו חוזרים אל תוך השוק של הארגון.

לצד היתרונות קיימים גם חסרונות שהרי הפתרון נעשה ע"י ההמונים ולכן יכולה להיות בעיה של תוצאה לא איכותית. בעצם הפניית השאלה אל ההמון נוזל ידע אל מחוץ לארגון. בנוסף, משימה שנעשית בתוך הארגון מועמדת בתוך לוח זמנים ואילו השאלה שנזרקת אל ההמונים לא יכולה ליצור מערכת של לוחות זמנים צפופים, ובהוצאה של משימה אל מחוץ לארגון ישנה אמירה כלפי העובדים של חוסר מסוגלות להתמודד עם המשימה.


אחד הפרוייקטים שנעשים כיום ע"י מיקור המונים הינו פרוייקט Galaxy Zoo -ט.http://www.galaxyzoo.org/  - הארגון מעלה תמונות לאינטרנט וההמונים אמורים להחליט האם בתמונות הנצפות ישנה גלקסיה.


גם Waze משתמשת במיקור המונים לצורך יצירת הוראות ניווט. בניגוד למפות המתעדכנות על ידי עורכים, העדכון של המפות בWaze נעשה ע"י משתמשי התוכנה, והתוכנה מעודכנת תוך כדי הנסיעה בכבישים. 


ובאווירת חג החנוכה,  אתר "טיולי"  http://www.tiuli.com/point_search.asp מבית קבוצת "למטייל" בישראל. האתר הוקם לפני כעשר שנים ע"י יוחאי כורם ומועלים אליו דיווחים של אתרי טיול מרחבי הארץ ע"י מטיילים. בחיפוש אחר מילת המפתח 'אילת' בלשונית 'קהילה' התקבלו 8 תוצאות שאחת מהן רלוונטית במיוחד, מחר אנחנו מדרימים לשם, 'צלילה לילדים באילת', כולל המלצות על מסעדות באיזור, לא פחות חשוב!.


"עמוד ענן" הוא יישום שיתופי שהוקם ע"י יואל רופא, אקדמאי, בעל ידע במחשבים ובעל ידע ואהבה לשוטטות ברחבי ארץ. היישום מאפשר למטיילים לעדכן נקודות עניין ומסלולי טיול על גבי מפת שטח אינטרנטית. עד עתה הועלו 18,000 נקודות עניין ע"י המשתמשים. המערכת משלבת אתר אינטרנט פעיל עם אפליקציות למכשירי ניווט וטלפונים חכמים. http://amudanan.co.il/


על מיקור המונים ניתן לייחס את מילות שיר החג

'כל אחד הוא אור קטן וכולנו....'












0 תגובות
פוסט 2 - חוכמת ההמונים
21/11/2013 00:40
בלוג בקורס ניהול ידע
חוכמת ההמונים

תיאוריית חוכמת ההמונים טוענת שקבוצות הן חכמות מכל אחד מחבריהן , מוכשר ככל שיהיה, אפילו הוא מומחה בתחומו.

בתנאים המתאימים קבוצות טובות יותר בפתרון בעיות, באימוץ חידושים, בקבלת החלטות ובחיזוי העתיד. לפי תיאורת חוכמת ההמונים, התבונה הקולקטיבית היא שמעצבת תרבויות, עסקים ומדינות, וגם את חיי היומיום שלנו.

המדיות החברתיות הן לא רק שינויים טכנולוגים טכנים, אלא הן יוצרות בתפיסה תרבותית. בעזרת המדיות החברתיות ניתן ליצור ידע ולהשפיע. האופטימים יגידו שניתן ליצור משהו טוב עם הקבוצה. האמונה העתיקה בדמוקרטיה היא בעצם אמונה בכוחה של הקבוצה. קבוצה שבניגוד לעולם העתיק היתה מבוססת מקום, עתה היא גלובאלית, חוצה גבולות.

סורוביצקי בספרו 'חוכמת ההמונים' מביא מספר דוגמאות לחכמת ההמונים -

דוגמת הפר - גלטון פרנסיס, חוקר בתחום השבחת הגזע וסטטיסטיקה ביקר ב 1906 בירד חקלאי לממכר חיות, וצפה בתחרות הימורים על משקל פר. בהימור השתתפו 800 ממשתתפי היריד. לאחר סיום היריד קיבל גלטון פרנסיס את פתקאות ההימורים וחקר אותן. הוא מצא כי ממוצע הניחושים של כל משתתפי ההימור היה 1,197 פאונד בעוד המשקל האמיתי היה 1,198 פאונד. המסקנה היתה כי ההמון, שברובו היה מורכב ממנחשים ולא ממומחים, ניבא את המשקל בדיוק רב. 

דוגמא נוספת לחוכמת ההמונים היא מהפעילות בתוכנית 'מי רוצה להיות מליונר'. 65% מהפעמים החבר הטלפוני ענה תשובה נכונה לעומת 91% פעמים שבהם הקהל באולפן ענה תשובה נכונה.

על מנת ליצור את חוכמת ההמונים יש צורך שיתקיימו מספר תנאים:

- מגוון דעות - לכל אדם בקבוצה יש מידע אישי, פרטי.

- עצמאות - דעות האנשים אינן מושפעות אחד מהשני.

- ביזור (אי מרכזיות) - חברי הקבוצה יכולים להתמחות ולהסתמך על מידע מקומי.

- התקבצות - קיים מנגנון לתיעול ההחלטות הפרטיות של האנשים להחלטה משותפת. מנגנון שמתעל את כל ההחלטות בצורה נכונה.

דוגמא לשימוש בכלי של חוכמת ההמונים הוא יצירת הקהילה את ה WAZE, תוכנה אינטרנטית לניווט, אשר המפה שלה נבנית ע"י קהילת המשתמשים. המידע המתקבל מכל משתמש, מועבר לשאר המשתמשים בתוכנה כדי לעדכן כבישים, ציוני דרך ומספרי בתים, וכן  להתריע על עומסי תנועה, ניידות משטרה ומכשולים בכביש.

השימוש בחוכמת ההמונים בחיי היומיום מתקייימת גם בשאילת קהילת החברים בפייסבוק, ובשאר הרשתות החברתיות, שאלות כמו איזה מזגן כדאי להתקין, איזה רכב לרכוש, ואיזה דיל הכי משתלם כדי לרכוש לחופשה הבאה.

 

 

לֵךְ אֶל נְמָלָה, עָצֵל, רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם! אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שֹׁטֵר וּמֹשֵׁל; תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ, אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ" משלי ו,ו-ז.

 

 

 

 

0 תגובות
פוסט 1 - מבוא
17/11/2013 01:24
בלוג בקורס ניהול ידע

בסקרנות רבה הגעתי ללימודי התואר השני במידענות-ספרנות, תחום שאני נמצאת בו מבחירה למעלה משני עשורים,

במסגרת הקורס נתבקשנו לפתוח חשבון בטוויטר ולצייץ. פתחתי חשבון ואתם מוזמנים לעקוב אחרי https://twitter.com/nechama_klain

לאחר 15 הציוצים ההכרחיים במסגרת הקורס אני מוצאת את עצמי מצייצת ציוצים נוספים וממשיכה לתהות מה התועלת בטוויטר לצרכיי  הפרטיים ולצרכיי המקצועיים. אנשים בד"כ מדברים על כך שיש להם פייסבוק, אך מעטים מסביבי הם בעלי חשבון בטוויטר. אז למי בעצם לצייץ? ואת מי להזמין לשמוע את ציוציי. אז, כאמור, אתם מוזמנים לעקוב אחרי.

בהמשך לפתיחה של הטוויטר וללא קשר למטלות הקורס, אלא כדי להבין את השוני בין שתי המדיות, פתחתי לאחרונה גם פייסבוק. נכון לעכשיו נהנית בפייסבוק מהוספת דפים שאני אוהבת לבקר בהם, מה שנשמר בעבר בדפי המועדפים ועתה יושב אצלי בפריטים שאהבתי ומזרים אלי את המידע ישירות לפייסבוק בכל פעם שהאתרים מתעדכנים.

אז הנה גם נכנסתי אל תוך מטלת הבלוג, בהחלט כלי נהדר ליישם גם עם התלמידים בכיתה במסגרת האולפנה. כל תלמיד יכול להתחבר אל הנושא הנלמד בשיעור האחרון מהכיוון האישי שלו ולמעשה יכולים להיכתב בלוגים שונים על אותו נושא כמספר התלמידים בכיתה, ואף יותר.

הפוסט הזה, כאמור, הוא מבוא. מהפוסט הבא תהייה התייחסות בכל פוסט אל השיעור שהתקיים באותו שבוע.

 

 

0 תגובות
סרטוןThe Twitter Song