עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
רשתות חברתיות וניהול רשתי
01/01/2020 17:27
inbar n


1. איך ניתן להגדיל את אחוז העובדים שתורמים מידעוידע ברשתות חברתיות פנים-ארגוניות מהמקובל ברשת האינטרנט (1-9-90)?

כלל ה90-9-1 הנקרא גם "חוק האחוז האחד" נגזר מהטענה כי ברשתותהחברתיות המקוונות קיים אי שוויון השתתפותי בין המשתמשים. הכלל נוגדאת הדעה הרווחת בחברה כי קיים שוויון ברשתות החברתיות, ולמעשה מציג כיצד רוב המידעברשת נוצר על ידי 1% מהאוכלוסייה הגולשת.


הכללטוען שהתכנים ברשתות החברתיות אינם נוצרים על ידי כלל המשתתפים, אלא קיימת חלוקהלא שוויונית בין היוצרים לבין הצופים בתכנים. הכלל מורכב מ-1% "יוצרים"שמהווים משתתפים פעילים ברשתות החברתיות השונות, ולמעשה יוצרים את התכנים. 9%מהגולשים הם "עורכים" שדנים ועוסקים במידע שהעלו ה"יוצרים".90% מהגולשים הם "אורבים", שצופים בתכנים השונים ובדיונים עליהם.ה"אורבים" לא יוצרים תכנים או נושאי שיחה חדשים. מהכלל ניתן להסיק כיברשת קיים רוב דומם, שלא לוקח חלק פעיל ביצירת או עריכת תכנים.


בכדילהגדיל את אחוז העובדים שתורמים מידע וידע ברשתות החברתיות פנים ארגוניות מעבר למקובלהרשת האינטרנט (על פי הכלל שהוסבר מעלה) יש לעודד את העובדים לתרום מידע וידעולהגביר את המוטיבציה שלהם לשתף – ולשתף "נכון". ישנם קשיים בכך כגוןשמירה לא שיתופית של המידע ואי שמירה של כלל המידע (כמו ידע סמוי). יש להכניסכללים והגדרות ברורות לשיתוף הידע בארגון ולהנגיש אותו לכלל העובדים.


2. קראו את המאמר הקצר "מניהול מטריציונילניהול רשתי". במאמר מוצגים מאפיינים של הניהול הרשתי. כיצד רשת חברתיתארגונית יכולה לעזור לעובדים לעמוד בדרישות המפורטות במאפיינים אלו ?

מאפייניםשל ניהול רשתי:

1.      כמעט כל עובדתלוי באחרים על מנת להצליח.

2.      התלות מתבטאתלא רק בעשייה, אלא בידע חיוני הנדרש אפילו לעצה בלבד.

3.      לעיתים קרובות,העובד תלוי במישהו שתלוי באדם שלישי שתלוי באדם נוסף

4.      בפרט, יצירתידע ארגוני/מקצועי חדש דורשת מעורבות של הרבה אנשים.

5.      כבר לא מדובררק בסביבה פרויקטלית.  התלות אופיינית גםכדי לקדם משימות פשוטות.

6.      העובדים יותרעצמאיים ומקבלים יותר אחריות וסמכות.

7.      עובדים רביםנדרשים לתת מענה איכות ובזמן לגופים שונים בארגון.

8.      יש תהליכיםעסקיים שהם חוצי ארגון יותר מתמיד (שימור לקוחות, פיתוח ושיווק מוצרים).

9.      צירי הדיווחהופכים להיות מגוונים ובדרישות משתנות.

10.  באופן כללי,העובד נדרש לריבוי משימות.

בניהול רשתי, כל עובד הוא מנהל בניגוד לניהולמטריציוני, "המנהלים" הם המנהלים במובן הפשוט של המילה.


רשת חברתית ארגונית יכולה לעזור לעובדים לעמוד בדרישותהמפורטות במאפיינים אלו על ידי יצירת תקשורת נוחה בין העובדים ומתן מענה איכותיבקלות – בעזרת רשת חברתית בקלות ניתן לקבל עזרה ועצות מעובדים אחרים. הגברת המעורבותבין העובדים הרלוונטים לכל נושא – רשת חברתית ארגונית תקשר בין העובדים ותרתוםאותם למשימה, יעזור מאד גם בתהליכים חוצי ארגון כאשר המרחק הפיזי לפעמים גדול. בנוסף,ניתן לעודד את העובדים לחלוק את המידע באמצעות הרשת החברתית הארגונית.

 

0 תגובות
ניהול תכנים
19/12/2019 12:01
inbar n

  1. כיצד מסייע OCR לטיפולבדואר נכנס מודפס?

OCR= Optical Character Recognition. זהו התהליך שנועדלארגן את התכנים בארגון ע"י המרת המסמכים המודפסים למסמכים דיגיליים, ושמירתםכמסמכים ברי חיפוש. הטכנולוגיה היא אוטומטית ללא בקרה ותיקונים ומהווה חלק בלתי נפרדמתהליך הדיגיטיצה.
כאשר שומרים קובץ בפורמט
Pdf/A-1 יש שתי שכבות לקובץ (תמונה של המקורי ושכבת זיהוי לאותיות של שכבתהדמות). בעזרת הOCR ניתן יהיה לאחזר את המסמך ולהציג את שכבת הדמות. אחזור הקובץ אינותלוי בפלטפורמה.
בעזרת תהליך זה ניתן לחסוך זמן יקר שמבוזבז על חיפוש מסמכים בארגון.

 

  1. מדוע חשוב לשלב מסמכים דיגיטאליים בזרימות עבודה(Work Flows)?

זרימת עבודה מבוססת תהליכים. זהו תהליך ארגוני רב-שלבי שבונדרשת חתימה כהוכחה להשלמת שלב או אישורו כדי לעבור לשלב הבא. מערכת work flow הינהמערכת התומכת בביצוע תהליכים עסקיים שנוגעים במספר גורמים בתוך הארגון. באמתעותהיוגדרו מה תפקיד כל שלב בתהליך העסקי וכדי לעבור לשלב הבא נדרש לחתום כהוכחהלהשלמת השלב. לאחר חתימה המערכת תעביר בצורה אוטומטית לשלב הבא בתהליך.
חשוב לשלב מסמכים דיגיטליים בכדי לייעל את זרימת העבודה ועמידה הרגולציה.

  1. מה החשיבות של הגירת תכנים?

מטרות :העברת כל המסמכים השימושיים/ חיוניים בארגון למערכתניהול התכנים החדשה. ארגון הקבצים בהתאם לארכיטקטורה שהוגדרה תיוג המסמכים על-פיהטקסונומיה שנקבעה.

החלטות: קריטריונים להגירה : זמן, שימושיות, חשיבות, כמות תהליך הביצוע:מי המבצעים, מתי, סדרי עדיפות, איך מכניסים מאפיינים.

חשיבות: הידע שקיים בארגון הוא פעמים רבות הנכס העיקרי שלו והעברהלא טובה של הידע יכול לפגום בצורה משמעותית בתפקוד הארגון. על המעבר להיות מסודרעל פי הטקסונומיה שהוגדרה זאת בכדי שיהיה ניתן לאתר בקלות מידע מהמערכת הקודמתבצורה פשוטה וגם מהמערכת החדשה.

 

  1. בארגון מסוים הוחלט לצרף אימיילים למערכת ניהולהתכנים הארגונית.

  • האם לדעתכם צריך לשמור במערכת את הצרופות (attachments)בלבד או את כל המייל ?

לדעתי כדאי לשמור את כל המייל כולל הצרופות ולא רק את הצרופותבלבד. כאשר כל המייל נשמר יש יותר מידע ומאפיינים לחיפוש ואחזור המידע. כמו כן,ההקשר של הצרופה הוא חשוב מאד, ללא המייל עצמו יהיה קשה מאד לדעת בעתיד באיזה הקשרנוצרה הצרופה וזה עלול להוביל לאיבוד המידע. סיבה חשובה נוספת היא שהמייל מכילהרבה מידע שהצרופה לא מכילה כמו: מוען, נמען, תאריך, שעה ועוד.

 

  • מי אחראי בארגון לשמירת המייל במערכת?

את המיילים נשמור בצורה ממוחשבת. האחראי הארגון לשמירת המייל המערכתצריך להיות עובד הממונה על משימה חשובה זו. אם עובד אחד יעשה זאת זה יכול למנועטעויות רבות מאשר כל עובד ישמור את המיילים שקשורים אליו בעצמו. חסרון לכך הואשיתכן שאותו עובד לא מכיר את ההקשר ואין לו את כל הפרטים. למקרה זה כדאי שאותועובד יהיה אחראי על הנהלים ועל בקרה אך כל עובד יהיה אחראי לשמירת המיילים הקשוריםאליו.

0 תגובות
כוח ההמונים, חוכמת ההמונים
18/12/2019 13:09
inbar n

1.      אתם עובדים בארגון שהחליט להיעזר במיקור המונים לצורך פיתוח רובוטים חדשים. באיזה תחום לדעתכם החליט הארגון שכדאי לו להיעזר במיקור המונים ? נא לנמק.

התחום שלדעתי כדאי לארגון כדאי להשתמש במיקור המונים הוא בעיקר לצורך הבנת השוק. כיוון שמדובר במוצר חדש צריך להבין את דרישות ורצונות השוק זאת בכדי לפתח מוצר שמתאים ללקוחות המיועדים בצורה במיטבית. לאחר הפיתוח ניתן יהיה להשתמש במיקור המונים כדי להבין את הדרישה מבחינת כמות ותזמון רצוי בכדי לייצר את הכמות הנכונה בזמן הנכון.

 

2.      עליכם לבצע תחזית לגבי סיכויי ההצלחה היחסית של שלושה מוצרים המיועדים לשוק מסויים. באיזו שיטה תבחרו ? נא לנמק.

ישנן 5 אופציות לביצוע תחזית לגבי סיכויי ההצלחה:

א.      דירוג באמצעות גיליון ציונים

ב.      דירוג ע"י הקהילה

ג.       טורניר רעיונות Idea Tournament

ד.      דירוג באמצעות אסימונים Token Voting

ה.      שווקי חיזוי Prediction Markets


בכדי להעריך את הסיכויי ההצלחה היחסית של שלושה מוצרים ארצה לדעת מהו הדירוג שאותו שוק מסויים מדרג את המוצר על פי העדפתו. על מנת לקבל הרבה אינפורמציה אעדיף דירוג באמצעות גיליון ציונים. במידה ולא נדרש מידה רב, ניתן להעריך באמצעות דירוג ע"י הקהילה או דירוג באמצעות אסימונים.


3.      מהם הסיכונים במימון סטארטאפ בשיטה של מימון המונים?


סיכונים במימון המונים לסטארטאפים:

·         צורך בהתעסקות עם משקיעים רבים

·         הונאות על ידי מתחזים

·         "כסף קל" לכאורה גורם לפזיזות

·         שמירה על הפטנט - לא ניתן לרשום פטנט לאחר שמעלים את הקמפיין לאתר גיוס המונים לכן צריך לפני הפרסום לרשום את הפטנט על מנת להגן עליו.

 

0 תגובות
ניהול ידע בענן
05/12/2019 10:11
inbar n


1.      ארגון מסוים החליט להעביר את כל פעילויות ניהול הידע שלו לענן ולהיעזר בשירות ענן KMaaS

a.    מהם היתרונות שהארגון מצפה להם

Knowledge Management as a Service

היתרונות שהארגון מצפה להם:

·         גמישות – ניתן להתחיל בשירות או ביישום בודד ובהמשך ניתן להוסיף שירותים נוספים, או להקטינם. ניתן גם להחיל את השירות למספר משתמשים מצומצם ולהרחיבו בהדרגה

·         עלויות נמוכות – אין צורך יותר ברכישת תוכנות, בהתקנת שרתים יקרים, כונני אחסון וגיבוי והיערכות לחירום, עלויות על פי שימוש שוטף.

·         אין צורך בתיאומים מורכבים – הלקוח הסופי בארגון לא זקוק לאנשי IT שירכשו תוכנה, יתקינו ויבדקו התנגשויות עם תוכנות קיימות.

·         אי תלות במיקום פיזי - הענן מאפשר גישה מכל מקום, באמצעות דפדפן סטנדרטי, ללא תלות בציוד (גישה לידע בכל מקום בכל זמן)

·         ציוד קצה זול – פעולה באמצעות דפדפן ניתן לבצע ללא מחשבי קצה חזקים.

·         עלויות תפעול זולות - אין צורך בצוות IT גדול ו/או מיקור חוץ.

·         עדכניות תוכנות- הענן מתחזק את התוכנות

·         המשתמשים מקבלים את הגרסאות העדכניות ביותר

·         גיבויים אוטומטיים – ספק הענן אחראי לגיבוי ושרידות הנתונים (הידע של החברה)

·         הגדלה (או הקטנה) מיידית של נפחי אחסון בהתאם לצורך - ניתן לביצוע ללא רכש או השבתה של שרתים

·         ניתן לשימוש מכל מקום ועם כל סוג מכשיר (יש גישה לידע מכל מקום)

 

b.   מנה שלושה תנאי סף להצלחה

·         אבטחה החומר היקר והחשוב של הארגון יושב במקום שאין לארגון שליטה עליו

·         תקשורת חיבור אינטרנט מהיר ואמין הוא תנאי הכרחי

·         יחסים טובים עם נותן השירות - יש לשמור על הקשר עם החברה החיצונית המספקת שירותי ניהול ידע טוב ותקין. משום שחברה זאת מחזיקה בנכס חשוב של החברה ושתי החברות מחויבות אחת לשנייה באופן הדדי.

 

2.      מתי יש צורך ב"מיחשוב קצה"

מחשוב קצה נקרא Egde Computing. מחשוב קצה -  עיבוד הנתונים נעשה על הרכיבים עצמם או בסמוך אליהם. לדוגמה:  מכונית אוטונומית ואסדת קידוח.

יש צורך להשתמש במחשוב קצה כאשר רוצים לקצר את  זמן התגובה או קיצור זמן ההשהיה (Latency) או ל הקטנת כמות הנתונים המועברת לענן. לדוגמה המכוניות אוטונומיות לא ניתן לעבד את הנתונים השרת חיצוני רחוק כי זמן התגובה של המכונית יהיה גדול מידי לנסיעה תקינה ללא תאונות.

 

3.      בהנחה שאתם אחראים בחברה גדולה להיערך לשיווק המוצרים בהתאם למכירות בפועל ותוצאות הפעילות של הלקוחות שלכם באתר החברה וברשתות חברתיות. האם לצורך אגירת הנתונים לפני עיבודם תבחרו במחסן נתונים או אגם נתונים ?נא לנמק.

אגם נתונים - אגם הנתונים היא צורת אחסון נתונים שמטרתה לאסוף את כל המידע הקיים בארגון במאגר מרכזי אחד. הדגש הוא על העברה של כל הנתונים ללא אבחנה בצורתם או בתבניתם ללא שינוי צורתם המקורית. כאשר הנתונים נגישים ניתן להפעיל תהליכי עיבוד על מנת לאפשר פעילויות ומשימות שונות כמו הפקת דוחות ופעילויות מתקדמות יותר כגון machine learning. השם אגם נתונים מסמל את העובדה שהמידע צריך להופיע בצורתו הטבעית (כמו מים) ולזרום בצורה חופשית ממקום למקום על פי הצורך.

מחסן נתונים - הוא בסיס נתונים המשמש מערכות תומכות החלטההנתונים לרוב מיוצאים ממערכת אחת או מספר מערכות תפעוליות לשם הסקירה. מחסן הנתונים לרוב משמר את היכולות שלו בעזרת שלוש שכבות: הצגה, היתוך וגישה. כל יכולות מחסן הנתונים נבנות כדי לשרת את משתמש הקצה. הגדרה זאת של מחסן נתונים מתמקדת בצד האחסוני. מקורות המידע מטוהרים, עוברים עיבוד, קיטלוג ומובאים לשימוש על ידי מנהלים ובעלי מקצוע אחרים לשם בינה עסקיתכריית מידע ועיבוד אנליטי מקוון.

 

לדעתי לצורך אגירת הנתונים לפני עיבודם יש להישתמש במחסן נתונים, זאת על מנת לשמור את הנתונים מוכנים לעיבוד וקבלת החלטות בחברה (לעומת שמירת הנתונים במצבם הגולמי).

 

0 תגובות
ארגון לומד, למידה ארגונית, תחקירים
21/11/2019 12:50
inbar n

1.    1. בעיות התחקירים בצה"ל - מדוע יש בעיות תחקירים בצה"ל, כפי שמתואר בתקציר מדו"ח מבקר המדינה?

על פי דו"ח מבקר המדינה בצה"ל מעת לעת אירועים חוזרים על עצמם בשל אי-יישום של לקחים מהעבר, גם באירועים שגרמו לתהודה רבה בצה"ל ובציבור.

במאמר "הפקת לקחים בארגונים גדולים" נכתב כי "כדי להיות מצוינים יש להשתפר", בכדי להשתפר יש לבצע תחקירים יעלים וליישם את התחקיר כדי להשתפר. כדי להפיק לקחים יש לשאול "מה תוכנן להתבצע?" וגם "מה התבצע בפועל?" וכך לגלות את הפער. על פי המאמר, הלקחים חייבים להיות אוניברסליים כדי למנוע מהתקלה תחזור (כמו בדוגמת המחסן) ולכן גם צה"ל יש לקחת את המקרה הפרטי ולהפוך אותו לכללי על מנת שיהיה אפשר ליישמו.

בדו"ח מבקר המדינה אחד הליקויים בצה"ל הוא שהתחקירים לא מבוצעים בזמן אמת, ובנוסף לא מפיצים את התחקירים לכלל הגורמים הרלוונטיים אלא משאירים אותם בתוך היחידה – לפי המאמר, רק לקחים אמיתיים, שמקורם בחשיפה אישית, המתבססים על חשיפת השורה התחתונה של האמת, יתרמו לשיפור המצוינות של הפרט והארגון.


2.    2. שאלה עקרונית – כיצד לנהוג במפעילי מתקן שפעלו בניגוד לנהלים וכתוצאה מכך נגרם נזק? האם יש להעניש את המפעילים?

במקרה המתואר, מפעילים במפעל כימי ניתקו את גלאי מפלס הנוזלים במפעל כיוון שגלאי זה הפעיל הרבה התראות שווא במהלך הלילה וזה פגע ביכולתם לייצר ללא הפרעה. הריאקטור עלה על גדותיו והתקלה התגלתה רק כאשר חומר הגלם היקר נשפך החוצה מהמכל.

מפעילי המתקן פעלו על דעת עצמם בניגוד לנהלים תוך סיכון העובדים, המפעל והסביבה. למרות שכוונתם הייתה טובה, להמשיך לייצר ללא הפרעה, המעשה שלהם גרם להשלכות כלכליות כבדות למפעל. חשוב לציין שהחומר שהוזרם היה עלול להיות חומר רעיל או מסוכן ואז הפגיעה הייתה הופכת למסכנת לחיי אדם.

המפעילים היו צריכים ליידע את ההנהלה/אגף תחזוקה בניגוד לליקוי ולעשות כל שביכולתם לתקן את הליקוי. בנוגע לשאלה האם יש להעניש את המפעילים, תחילה נדרש לעשות תחקיר מעמיק כדי להבין מדוע זה התקלה קרתה, מדוע המפעילים פעלו כך? מה כדאי לשנות? לאחר ביצוע התחקיר המעמיק (מומלץ בשיטת AAA) ניתן יהיה להחליט פעולות להמשך כדוגמת הענשת המפעילים.

 

0 תגובות