עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
פסגת זאב נבנתה על קרקע השיכת לנספי השואה
05/04/2012 16:20
דוקטור יצחק אבנון

קראתי היום (4.4.12) כתבה המספרת על שפסגת זאב נבנתה על קרקע שיהודים מאירופה קנו, כדי לבנות עליה שכונה בסמוך לכפר הערבי חיזמה. הקונים היהודים נספו בשואה ומדינת ישראל אימצה את אדמותיהם והקימה עליהן את פסגת זאב. על פי תקדים מיגרון של בניה למתנחלים על קרקע פרטית, היו צריכים להרוס את פסגת זאב ולחפש יורשים לקרקעות אלו. הואיל ונרצחי השואה לא כל מענינים את ממשלת ישראל, אני מניח שלא יהרסו את השכונה. אני גם מניח ששלום עכשיו לא תלך לבג"ץ בבקשה לסלק את יושבי פסגת זאב.

 אולי תנועת החמאס תלך לבג"ץ.

                                                       ד"ר יצחק אבנון

0 תגובות
החרדים כבני חסות
29/02/2012 16:58
דוקטור יצחק אבנון

קביעתו של בית המשפט העליון, כי חוק "טל" הוא בלתי חוקתי ואין לחדשו לאחר תום תקופתו באוג' השנה, עוררה שוב את נושא גיוס החרדים. בשבילי, ערך השויון אינו ערך עליון , אינו מציאותי וניתן לוותר עליו. אני מציע ללמוד מהערבים המוסלמים, כמו שלימדונו חכמינו:" חכמה בגויים תאמין". על פי ההלכה המוסלמית, היהודים והנוצרים שאינם עובדי אלילים, יכולים להתקיים במדינה המוסלמית בתור בני חסות (ד'ימי בערבית). הם אינם ממלאים תפקידים בכירים במדינה המוסלמית ואינם משרתים בצבאה. כבני חסות הם חייבים לשלם מס גולגלת הקרוי "ג'יזיה" מעבר למיסים הרגילים כדי לממן את שרותי ההגנה הניתנים להם במדינה המוסלמית.

  מוצע לפיכך כי החרדים יוכרו כבני חסות ולא יאלצו לשרת בצבא. במקום זאת יחויבו לשלם למדינה מס גולגולת.[, כדי

 לממן את ההוצאות הקשורות בהגנתם. במקביל יבוטלו הקיצבאות הניתנות להם: קיצבת ילדים וקצבת זקנים.

 אמנם תורתנו הקדושה מלמדת אותנו את הציווי :" וחי אחיך עמך", אך ציווי זה קיים כאשר מדובר במי שמתנהג כ"אחיך". יצחק אבנון

3 תגובות
בני כנעניות
03/01/2012 21:16
דוקטור יצחק אבנון

בני כנעניות

בפרשת "ויחי" אותה אנו קוראים בשבת הקרובה, ישנה הכרעה במחלוקת תנאים, על נשותיהם של בני יעקב. בפרשת "וישב" נזכר כי יהודה נשא בת איש כנעני ושמו שוע. חכמינו מתקשים להשלים עם העובדה שנשים כנעניות לא היו רצויות ליצחק וליעקב ולכן רש"י מסביר את המילה "כנעני" במילה "תגרא" כלומר סוחר. אפשר כמובן לשאול מי היה הסוחר הזה שהתגורר בארץ כנען, אך אין זה חשוב. לגבי בני יעקב האחרים, ישנה מחלוקת תנאים: תנא אחד אומר שנשאו כנעניות והשני טוען שעם כל בן של יעקב נולדה תאומה והוא נשאה לאשה. חכמים העדיפו מצב בו נשאו בני יעקב את אחיותיהם, מאשר להשלים עם העובדה שנשאו נשים כנעניות.

   בפרשת "ויחי" מסופר שאת ארונו של יעקב לארץ ישראל נשאו בני יעקב. חכמים הקשו מדוע

לא השתתפו בנטל זה גם נכדי יעקב. רש"י מספר כי יעקב השביע את בניו, שהם ולא המצרים

ולא בניהם שהם בני כנעניות, ישאו את ארונו. לא ברור מדוע היה צריך להשביע אותם בנושא זה, אך  ממדרש זה מוכרע כי  אנו בני ישראל, הננו בני כנעניות.

  מבחינתי זה לא נורא. בסך הכל נראה שהשפעתן של אותן כנעניות לא היתה רבה ומי שקבע את המשך קיומו של עם ישראל היו בני יעקב. אינני סבור שהיחוס של רבקה: בת רשע, אחות רשע ומקומה רשעים, כפי שמסביר רש"י בפרשת "תולדות", הוא יחוס שאפשר להתגאות בו. גם יחוסן של 4 נשות יעקב לא היה משהו.

 

0 תגובות
זהות יהודית
31/12/2011 18:47
דוקטור יצחק אבנון
זהות יהודית

 ההגדרה המקובלת ליהודי הוא: בן לאם יהודיה או שנתגייר לפי דין. מסיבות אישיות התחלתי להתעניין בנושא. במשפחתי הייתי יוצא דופן. שני הורי ז"ל היו בעלי שיער כהה וצבע עיניים כהה. בילדותי היה צבע שיערי בהיר יותר ועיני הן ירוקות כים. הייתי יוצא דופן גם מבחינה חברתית. הורי היו מדריכים בתנועת הנוער דתית לאומית . אחי ואחותי היו מדריכים בבני עקיבא. אני הייתי יושב בית. בשנת 86 שהיתי בלוס אנג'לס ואחזתי בעגלת קניות, כאשתי בחרה זוגות נעלי התעמלות למשפחה. לפתע ניגשה אלי אשה לא מוכרת, התבוננה בפני במשך זמן ושאלה אותי ברוסית בקשר לבעיה שיש לה בחנות. התעצבנתי כי חשבה שאני רוסי ואמרתי לה (ברוסית) שאינני מבין רוסית. חשבתי על הנושא ולהלן סיכומן:

   בסוף פרשת בלק כשנראה לבלעם שאינו יכול לקלל את ישראל, הציע למואבים לשלוח את בנותיהם לפתות את בני ישראל ולעבוד את בעל פעור. המזימה צלחה והקב"ה כעס על ישראל והמית אלפים מהם. הופיע זמרי בן סלוא ממנהיגי שבט שמעון לפני משה, כשהוא גורר אחריו מדיינית ומתיחד עימה באהל. פנחס בן אלעזר לוקח רומח בידו וקוטל את זמרי ובת זוגו המדיינית. בפרשה הבאה הקב"ה מאשר את מעשיו של פנחס וכורת עימו ברית עולם.

  הסיפור נשמע מוזר ונראה חסר גם לחז"ל  ומעלה הרבה שאלות. משה שהתמודד עם מעשה העגל, עם קורח ועדתו, מדוע נזקק לעזרתו של פנחס. מדוע הענין כה חשוב שהקב"ה מוצא לנכון לתת לו אישור וכן הלאה.

  חז"ל מפרטים ואומרים שזמרי התייצב בפני משה וראשי העם הצביע על המדיינית

ואמר:"אם זאת אסורה, את ציפורה (המדיינית) מי התיר לך? משה שתק כבעל ענין

ואז הופיע פנחס ואמר הרי למדתי ממך את ההלכה:"הבועל ארמית קנאים פוגעים בו". ולאחר שמשה אישר, הלך פנחס והמית את שניהם. את אישורו של הקב"ה בתחילת פרשת פנחס, מסבירים חז"ל, כדי לעמוד בפני קיטורי בני ישראל שאמרו: מי שפיטם אבי אימו עגלים לעבודה זרה, הרג ראש שבט בישראל. גם אלעזר הכהן נשא אשה מדיינית.

   יש לנו בסיפור שלוש נשים מדייניות הקשורות לראשי ישראל. אשתו של משה. אשתו של אלעזר הכהן וכזבי בת צור ממלכי מדיין.

  אני שואל מדוע שתי המדייניות הנשואות לראשי העם הן בסדר וכזבי בת צור נדונה למיתה ואיפה הארמית בסיפור.

  תשובתי: יש אשה אחת בתורה המוגדרת כארמית וזאת רבקה: בפרשת תולדות

היא מוגדרת כבת בתואל הארמי, אחות לבן הארמי מפדן ארם. ורש"י שואל מדוע חוזרת על כך התורה הרי אנו יודעים מי היא רבקה. ומסביר רש"י:להגיד שבחה, בת רשע אחות רשע ומקומה רשעים ולא למדה ממעשיהם.

  הזהות הארמית אינה קשורה למוצא אלא להתנהגות. ומכאן לגבי המדייניות. ציפורה אשתו של משה ובת פוטיאל אימו של פנחס, היו בעלי התנהגות רצויה. כזבי בת צור עסקב בפיתוי לשם עבודה זרה ומכאן דינה.

  מכאן אני למד שגם הזהות היהודית אינה בהכרח קשורה למוצא אלא להתנהגות או לתרבות.

                 יצחק אבנון

    

0 תגובות
הגיגים
26/12/2011 14:40
דוקטור יצחק אבנון
צריך גם לכתוב משהו
1 תגובות
שלום קרית שמואל
25/12/2011 15:49
דוקטור יצחק אבנון
קרית שמואל, דר אבנון
חג אורים שמח לכל תושבי קרית שמואל.
0 תגובות