עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  

אודות
בלוג זה ותכניו נעשו במסגרת שיעור פרוסמינריון בחינוך, במרכז האקדמי לעיצוב ולחנוך ויצו חיפה (wizodzn.ac.il/).
בלוג זה מציע תוכנית לימודים מתוקשבת בנושא דוד טרטקובר. הבלוג מיועד לתלמידי תיכון במגמות עיצוב כחלק מקורס בנושא מעצבים גרפיים חשובים בתולדות מדינת ישראל, אך התוכן שלו פתוח ונגיש לכל אדם אשר מעוניין ללמוד אודות המעצב דוד טרטקובר.
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
אודות דוד טרטקובר

דוד טרטקובר

מתוך אתר ויקיפדיה:
דוד טרטקובר (יליד חיפה, 1944) מעצב גרפי, אמן, אוצר ואספן של פריטי נוסטלגיה משנותיה הראשונות של מדינת ישראל. מרצה בכיר לעיצוב באקדמיה לאמנות בצלאל. חתן פרס ישראל לעיצוב לשנת תשס"ב (2002).
סיכום (ואומנים נוספים)
13/01/2014 20:45
לטם וכריס
על טרטקובר ודומיו נאמר באתר הבא:

״בהיכל התהילה של גדולי המעצביים הגרפיים בישראל, שמור מקום מיוחד לשלושה מעצבים, אשר זכו בפרס ישראל עבור פעילותם כמעצבים גרפיים ותרומתם לעולם העיצוב הגרפי המקומי. נוסף על עברם המפואר ורב השנים, משמשים השלושה כמעצבים פעילים מהבולטים בישראל, גם כיום״.

חוץ מטרטקובר, ניתן למנות עוד שני מעצבים נוספים בני דורו אשר עיצבו ועודנו מעצבים כרזות פוליטיות: דן ריזינגר וירום ורדימון.

פעילות 1: לשימושך, מובאים בפניך מספר אתרים הנותנים רקע על שני המעצבים הנ״ל. אתה מוזמן להיעזר בחומר נוסף מהאינטרנט או מהספרים. בחר מעצב אליו אתה יותר מתחבר (מבחינה אומנותית או פילוסופית) והסבר מדוע. העלה את תשובתך בתגובות.

1. דן רייזינגר (אתר ראשי)

2. ירום ורדימון (קורות-חיים)

פעילות 2: מצא כרזה בכל תחום שמצאה חן בעיניך, ונמק מדוע. בתשובתך התייחס למאפיינים האומנותיים עליהם דיברנו (קומפוזיציה, צבע, צורה, טיפוגרפיה, שימוש בדימויים/סמלים וכו’). העלה את שם היצירה, שם האומן ונימוקך בתגובות. 
0 תגובות
ברוכים הבאים!
13/01/2014 22:13
לטם וכריס
מערך שיעורים זה עוסק במעצב דוד טרטקובר. כעת נביא בפניכם את ההנחיות הבאות עבור העבודה עם הבלוג:

- התכנית מורכבת- מארבעה שיעורים, כאשר הפרק הראשון כולל מבוא, והפרק האחרון כולל סיכום.

- סדר השיעורים הוא כרונולוגי, ועל פיו יש לעבוד.

- כאמור, השיעורים בנויים ברצף לימודי. יש להתחיל עם השיעור הראשון ולהתקדם   עפ"י ההוראות.

- נא לא לדלג על אף שיעור.

- קראו בעיון את החומר המופיע בכל שיעור.

- בתוך כל פרק מצויות פעילויות חובה עליהן יש לענות באמצעות התגובות/ העלאת   תמונות דרך אתר פייסבוק/מילוי מסמך.

- התגובות משמשות גם לשאלות והערות, שאליהן המורה יתייחס.

- במידה וההנחיות לא ברורות, ניתן לפנות אל המורה האחראי על השיעור.

בהצלחה!

צאו לדרך עם המון מוטיבציה וחוש-הומור!!! 

0 תגובות
סרטוןRSA Animate - Drive: The surprising trut...
שיעור 1 - מהי כרזה ומיהו דוד טרטקובר?
13/01/2014 21:53
לטם וכריס
1. מהי כרזה?

כְּרָזָה או פּוֹסְטֶר היא כל דימוי חזותי המיועד להצגתו לראווה, ולרוב מודפס על נייר גדול התלוי על קיר או משטח דומה לזה. זהו כלי שכיח עבור פרסומאים, תעמולנים, מפגינים וקבוצות אחרות המנסות להעביר מסר כלשהו. ניתן למצוא כרזות ככלי לפרסום, להעברת מסרים (בהפגנות למשל) וכאמצעי לביטוי אמנותי. 

המשך קריאה באתר של ויקיפדיה.

2. היסטוריה של הכרזות

צפה באתר הבא וגלה כיצד הגיעו לכרזות:

 


פעילות: 
א. עיין באתר הבא.
ב. בחר כרזה מבין הכרזות שמופיעות באתר שמדברת אליך או אל משהו רלוונטי לחיי היומיום שלך.
ג. באילו מקרים לדעתך כדאי להשתמש בכרזה?
ד. העלה את תשובותיך בתגובות.

3. ביוגרפיה קצרה על טרטקובר (עפ״י ספרו): 


המשך קריאה על הביוגרפיה של דוד טרטקובר.

4. המשורר אביגדור המאירי

את תפישת תפקידו של טרטקובר עיצב, בין היתר, המשורר אביגדור המאירי. ניתן לראות זאת בציטוט הבא שלו:

״אביגדור המאירי כתב בראשית שנות העשרים במוטו לכתב העת "המחר": "חופשי הדיבור אינו זכות, אלא חובה". כאדם החי במקום רדוף מלחמות ומאבקים בין יהודים לערבים, בין חילונים לחרדים, בין גברים לנשים - אני ממלא את חובתי ביצירתם של דימויים שיירים, לעתים כואבים ומכאיבים, שהם התראפיה היחידה שלי״.

פעילות: בקר באתר של טרטקובר תחת תפריט works (עבודות), ובחר עבודה אשר לדעתך ממחישה את השימוש ב"דימויים ישירים, לעתים כואבים ומכאיבים", עליו מדבר טרטקובר, ושמור אותה. נמק את תשובתך העלה את הכתוב וציין את העבודה שבחרת בתגובות.

5. האמן ג’ון הארטפילד

ביוגרפיה של האמן

עבודה של האמן:

מתוך האתר 

פעילות: חפש אחר עבודה של דוד טרטקובר ומצא מאפיינים אומנותיים משותפים בין העבודה שהובאה בפניך (לציין את שם העבודה), ובין העבודה שאתה הבאת (צבע, חומרים, קומפוזיציה, נושאים וכו). העלה את תשובתך בתגובות.

6. האמן אנדי וורהול

ביוגרפיה של האמן

עבודה של האמן:

מתוך האתר

פעילות: חפש אחר עבודה של דוד טרטקובר ומצא מאפיינים אומנותיים משותפים בין העבודה שהובאה בפניך (לציין את שם העבודה), ובין העבודה שאתה הבאת (צבע, חומרים, קומפוזיציה, נושאים וכו’). העלה את תשובתך בתגובות.

7. האמן בוב גיל

ביוגרפיה של האמן

עבודה של האמן:

מתוך האתר

פעילות: חפש אחר עבודה של דוד טרטקובר ומצא מאפיינים אומנותיים משותפים בין העבודה שהובאה בפניך (לציין את שם העבודה), ובין העבודה שאתה הבאת (צבע, חומרים, קומפוזיציה, נושאים וכו’). העלה את תשובתך בתגובות.
0 תגובות
סרטוןA Tale of Two Posters
שיעור 2 - הכרזה הפוליטית
13/01/2014 21:31
לטם וכריס
בשיעור שעבר למדנו מהי כרזה ואת ההיסטוריה שהביאה ליצירתה. כמו כן, הכרנו בקצרה את המעצב הגרפי דוד טרטקובר ואת האמנים והאנשים אשר השפיעו עליו. בשיעור זה נכיר היבט מאוד חשוב בעבודתו של טרטקובר, והוא - הכרזה הפוליטית.

1. כרזות פוליטיות מול כרזות פרסומיות

צפה בפרסומות/כרזות הבאות ובצע את הפעילות שלאחריהן.

א. פרסומת פוליטית/חברתית:

  

ב. פרסומת שיווקית:

  

ג. כרזה פוליטית/חברתית

ד. כרזה פרסומית

פעילות: ציין שני הבדלים מהותיים בין כרזה/פרסומת פוליטית/חברתית לבין כרזה/פרסומת שמטרתה לשווק מוצר (אפשר להתייחס למטרה, קהל יעד, פורמט, שפה אומנותית/טכניקה וכו’). העלה תשובתך בתגובות מתחת לפוסט זה. לדוגמה: יוצרי הכרזה/פרסומת - כרזה פוליטית ו/או חברתית לרוב תיוצר ע״י אדם פרטי/אירגון בעל אגנדה פוליטית או חברתית, בהתאם. הכרזה השיווקית, לעומתה, תיוצר לרוב ע״י חברת פרסום או שיווק המייצגת חברה מסחרית.

2. כרזות פוליטיות של טרטקובר ומשמעות הסמלים

כעת, אחרי שראינו את ההבדלים בין שני סוגי הכרזות, נכיר את הכרזות אותן עיצב טרטקובר בעצמו.

קרא את הכתבה הבאה המדברת על הכרזות השונות של טרטקובר. 

קרא את הכתבה הבאה המדברת על משמעות הסמל ״אגרוף״ בעבודתו של טרטקובר.

פעילות: גש לאתר של טרטקובר, תחת תפריט works (עבודות) > Happy New Year. בחר גלויה ודון במשמעות הסמל בה. לדוגמה: הגלויה Happy New Year, 1990 בה מופיעה מזוודה. המזוודה היא סמל ליציאה לטיול. בהתחשב בעובדה שמה שמופיע בגלויות של טרטקובר נאמר בנימה ביקורתית, אפשר לנחש כי טרטקובר מדבר על נושא הירידה מהארץ.

3. לוגו ״שלום עכשיו״

בשיעור שעבר למדנו את ההבדל בין כרזות פוליטיות/חברתיות לכרזות פרסומיות, ובכלל זה למדנו על כרזות בולטות של טרטקובר וניסינו לנתח את משמעות הסמל באחת מעבודותיו. כעת נדון בהיבט אחר בעבודותיו של טרטקובר - הלוגו.

מהו לוגו?
לוֹגוֹ (בעברית: סַמְלִיל) הוא אלמנט גרפי, איור או עיבוד טקסט שנוצר או עובד במטרה לסמל ולייצג גורם מסוים (בדרך כלל, ארגון או מוצר) ולהיות מזוהה עימו בתודעת הציבור. 

להמשך קריאה



פעילות: מה לדעתכם הרעיון מאחורי הלוגו ״שלום עכשיו״, אשר עיצב דוד טרטקובר? כיתבו את דעתכם, ולאחר מכן עיינו באתרים הבאים. את תשובותיכם העלו דרך התגובות לפוסט זה.

הסבר של טרטקובר ללוגו של ״שלום עכשיו״.

הסבר על הלוגו וחיקויים שלו.

0 תגובות
סרטון"The Choice" - Obama For America TV Ad
שיעור 3 - ביקורת
13/01/2014 21:19
לטם וכריס
בחלק זה, נלמד על הביקורת המובעת בכרזותיו של טרטקובר, ואת ביקורותיהם של אחרים על עבודותיו.

1. הביקורת בעבודותיו של טרטקובר

עיין באתר המסביר אודות הביקורת של טרטקובר ואת אופן הבעתה (עדיף לצפייה בדפדפן כרום).

2. זכיותיו של טרטקובר בפרסים

אחת מזכיותיו העיקריות של טרטקובר הייתה פרס ראשון בתחרות לעיצוב כרזת שנת השלושים לישראל - ״שלום״ (1978):


פעילות: נמק מדוע לדעתך, כרזה זו זכתה בפרס כל-כך משמעותי? באפשרותך להתייחס לקריטריונים הבאים: הקשר חברתי (מידת הרלוונטיות לתקופת הזכייה), עוצמת הביטוי/אמירה, אופן העיצוב החזותי (תמונות, טיפוגרפיה, סמלים וכו') ועוד. העלה את תשובתך בתגובות לפוסט זה.
0 תגובות
שיעור 4 - תרומת טרטקובר לעיצוב הגרפי הישראלי
13/01/2014 20:59
לטם וכריס

1. תרומתו של טרטקובר לעיצוב הגרפי הישראלי

אתר עם ראיון עם טרטקובר.

פעילות: קרא את הראיון עם טרטקובר ונקוב בשני תחומים בהם תרם לעיצוב הגרפי הישראלי. את התשובה העלה בתגובות שלאחר פוסט זה (שים לב! ישנה פעילות נוספת בתום פוסט זה. ערוך טיוטה לתשובה זו, ולאחר מכן צרף אותה לתשובה של הפעילות הנמצאת בסוף השיעור בתגובות).

2. יצירת כרזה

פעילות: צור כרזה חברתית המתייחסת לאירוע מחיי היומיום שלך (מסביבתך).

א. חשוב על נושא שברצונך להציג ו/או לשנות בבית הספר בו אתה לומד, והגדר אותו במילים.

ב. השתמש במכשיר הנייד שלך על מנת לצלם כמה תמונות משטח בית הספר אשר לדעתך ממחישות את הנושא עליו אתה רוצה לדבר. מתוכן, בחר את התמונה אשר לדעתך ממחישה בצורה הטובה ביותר את המסר.

ג. העלה את התמונה למחשב.

ד. פתח את תוכנות פוטושופ, פתח מסמך בגודל A3. העלה אליו את התמונה והוסף טקסט אשר לדעתך מעביר את המסר שלך. סגור את הקובץ כסיומת JPG, ושים לב כי הקובץ אינו עולה על 25 מגה (גם אין צורך שיגיע לגודל זה! במידה וכן, הקטן את התמונות בפוטושופ. אם אינך יודע כיצד לעשות זאת, פנה למורה בתגובות).

ה. פרסם את העיצוב והגדרת הנושא (סעיף 1) כאן (קבוצה בפייסבוק). 

ו. בעיצובך התייחס לנקודות שכבר הועלו בשיעורים הקודמים ובשיעור הזה - קהל יעד, קומפוזיציה, שימוש בצבעים, שימוש בטכניקות (צילום/איור/מחשב), גודל וסוג הגופן, כמות הטקסט, שימוש באימרה/ציטטה, בחירת דימוי ״חזק״ ותואם למסר/צורות, יחס בין דימוי/טקסט/חלל ועוד.

ז. בסיום משימה זו, מלא את דף העבודה הבא, עפ״י עבודתך. עבודתך תוערך על-פי הקריטריונים המופיעים בדף.

עבודה נעימה!
0 תגובות