עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
מחאה  (1)
ארכיון
מחאת החמאה 1
09/08/2012 17:03
צל האש
מחאה

מחאת החמאה 1

 

שנת 2012 , אני עוקב ברשת האינטרנט ומהלך לי בין המחאות הפעילות בארץ ישראל.

כשהגעתי להפגנות , אקח שני דוגמאות שהחלו בשיחת ההתעניינות שלי, מי הקבוצה?  

אחת שעסקה בחינוך ישראלי, והמבוגר שהיה שם , שאל אותי כמה מהחברים שלך הם המורים בבי"ס? למה הם צריכים להיות החברים שלי? הוא לא מכיר אותי , אבל נראיתי לו ה'מדד', למורה טוב,  כי יש לי עור לבן?  או נראה אשכנזי משכיל?

הדוגמא השנייה , נתקלתי במישהי שאמרה לי בין היתר שאני מהמעמד הגבוה מדרג הביניים , מעמד ביניים בגלל שאני לבן?  

שאלתי אותה. אם הייתי מהמעמד הגבוה הייתי מגיע להפגנה כזו ? 

זה היה יכול להיות מצחיק אם זה לא היה עצוב, אך זה פשוט מגוחך, אני לא ממעמד הביניים, מעולם לא הייתי , ואין לי אופי בורגני , כך שלא הייתי ונראה לי שלא אהיה אי פעם 'בורגני' ממעמד הביניים.

 

עליי בקצר

 

נולדתי בגטו החרדי , לא הייתי מבית עשיר אפילו ביחס למימדי הגטו , ואפילו לא ביחס של העיר לוד הענייה , כבר בתור ילד הייתי עובד וחסכתי כסף , שהיה לי לכל מיני דברים כמו טיסה לחול, ביגוד ואפילו אוכל , בנערותי בחרתי בכבו"ד - כפרתי בדת ובחרתי דעת, התוצאה של המרד בין היתר הייתה שבלילה אחד סולקתי מהבית אל הרחוב . הגירוש היה המעבר שלי אל קו התפר בין שני סוגי החברות הגדולות הדתית וזו שאז חשבתי שאיננה דתית, כי לדעתי ישראל היא ארץ דתית מיליטריסטית .

והנה דוגמא להתמודדות של הממסד עם מצוקה של נער , מכיוון שסולקתי מהבית לרחוב ,  הלכתי לתחנת פְּלוֹצִירִיַה [משטרה] ,

הפְּלוֹצֶר [שוטר] אמר לי חכה ברחוב עד הבוקר, אמרתי לו רגע אתה משאיר אותי ברחוב? אז התשובה של הפלוצר הייתה, 'מה אתה מנגן לי על המצפון'? 

הייתי בסהכ נער בן 16 , בעיר הסמים - לוד , חווה רגע קשה מאוד של נטישה , בידיעה שאפילו הממסד עם משטרה לא יוכל לאפשר לי לחזור לישון מתחת לקורת גג, כמה מפתה יכול להיות הסם או הפשע ברגע כזה? והחזקתי את עצמי להתרחק מכל הדברים הללו, למרות כל מה שעברתי.

בחיי אין לי מושג איפה הפלוצרים היו כשחילקו את השכל, הם חושבים שיש להם אפילו מצפון ולב, הפלוצרים לובשים את התחתונים במקום הלא נכון , הם צריכים לחבוש תחתונים על הראש, כי מה שמשנע אותם זה כנראה רק דברים הורמונאליים חייתיים נטולי מחשבה .

השאירו אותי ברחוב ואמרו לי לחכות עד לבוקר שתגיע העובדת הסוציאלית , והיה לה פתרון 'מהפכני' והוא שאהיה סוג של אסיר במוסד של נערים עבריינים , וזה לא בגלל שהסתבכתי בפלילים , אין לי תיק במשטרה , מעולם לא נעצרתי או הייתי במאסר , למרות כל הקשיים שבדרך, אך זה היה המקום היחיד בו הסכימו לקבל אותי , והזדמנות פז של הממסד להתפטר ממני , 'שלא אנגן להם על המצפון', שהם משום מה חושבים שיש להם , זה מה שהיה לממסד לומר לי בצורה הכי ברורה, תישאר ברחוב או תלך למוסד עברייני, המשמעות היא שבעיני הממסד בישראל כל מי שכופר בדת ובוחר בדעת דינו כשל עבריין פלילי.

זה קרה בזמן ממשלת הבִּיבִישִי הראשונה . [ בִּיבִישִי - זה ביב של הביוב, ממשלת וישי זו הייתה ממשלת הבובות של הנאצים , בצרפת, בזמן המלחמה של מלחמת העולם השנייה] 

בגטו למשל לא מלמדים מקצוע , ולא היסטוריה או אנגלית ועוד, עד היום למשל אני לא יודע ככ לקרוא אנגלית ובטח לא לכתוב אנגלית . אלו כמובן רק דוגמא לכל השאר.

מצחיק אותי שיש כאלו שחושבים שיש לי תארים וכו', מידי פעם אני נתקל באיזו שאלה כמו 'במה יש לך תואר'? כשאין לי אין אפילו תעודת בגרות , כל ההשכלה והידע שיש לי הינו מידע חופשי שלמדתי באופן עצמאי. כמו למשל בספרייה, אינטרנט ועוד, בספרייה מסויימת הייתה איזו ספרנית שהייתה מגרשת אותי מהספרייה, מרוב שהייתי יושב שם .

לי זה היה חשוב להכיר עוד דברים שקיימים או שהיו קיימים, ולא רק שם הייתי קורא או רואה דברים במקומות אחרים, וזאת כדי לראות ללמוד ולהכיר דברים שלא היה לי מושג על קיומם ואני מניח שעוד ארוכה הדרך להכיר הרבה דברים אחרים .

תבינו בתוך חומות הגטו לא מכירים כמעט שום דבר חוץ מאשר מה שקורה בתוך הגטו .

כל מה שיש לי למרות כישרונותיי זה לעבוד בעבודות מזדמנות, ועבדתי בלי סוף, יום וליל וגם לילות שלמים , וימים שלא ראיתי אור יום , ולמרות שאני עובד ועובד , לא ממש הצלחתי לראות שאני מתקדם לעבר דברים בסיסיים כמו בית, או רכב, ועוד הרבה דברים אחרים פשוטים יותר.  ולא משנה כמה אני עובד או יעבוד אני אשאר בתוך מעגל העוני, דבר בלתי הגיוני , מי שטורח יותר אמור להיות לו יותר או פחות? ההיגיון אומר שיותר , אך המציאות בישראל היא לא כזאת , כי יש יד נסתרת שבוחשת במעגלים של העשירים והעניים ורוצה שהעניים ישארו עניים, והעשירים ישארו עשירים.

כמו 'מירוץ העבדים', שניים מגיעים לבנק ושמים אלף שח , אחד לוקח משם אלף עם ריבית של מאה שח יותר, מאיפה הבנק יקח את הכסף? מעצמו? הבנק יקרוס , אז על חשבון מי זה יהיה ? על חשבון השני שנהפך להיות עני, וכך יוצא שכל הזמן יש מעגל של מי שמרוויח יותר ויותר ויש את מי שמפסיד יותר ויותר, העשיר מרוויח והעני משלם על זה .

 

אני יודע מה זאת מהפכה ומזה לשלם מחיר על מהפכה.

 

כמה דברים שהבחנתי בהבדל שבין ההפגנות של 'המחנה המשותף' ו'המחנה המועדף'

 

'המחנה המשותף'

זוהי הפגנה שבה אין צעדה, יש במה שאליה מגיעים , והיא מצוייה ברחבת מוזיאון, כמה סמלי שזהו מוזיאון, ומה שמים במוזיאון? את מה שכבר איננו תקף , את מה שמפוחלץ משהו שהיה קיים בעבר ומשמרים אותו בשביל ההיסטוריה,

כל המפגן נערך במקום אחד , ה'עדר' שמצוי שם באופן ניכר זה מבוגרים, או עם משפחות , אוכלוסייה עם הרבה בשר חי בלחיים , בקיצור ממיטב הבורגנים, אחת מהנואמות אמרה 'אנחנו מאותה הצלחת'. אפשר לומר שכל הנואמים והנואמות בהפגנת הבורגנים הם רק ה'מקורבים' לצלחת , חוץ מאחת שאחרי בלאגן ומריבה שהיה עם המחנה השני , אפשרו לה לעלות ולומר כמה מילים .

באשר לנאומים , הם הפכו את הצבא לכת קדושה, אז אקח זיכרונות מהצבא, הנאומים מזכירים לי כמה מפקדים/ות מהצבא , אחת מגמגמת באופן סערני כמו המ"מ שהכרתי בטירונות, שנטרפת דעתה עליה מעת לעת , אחת אחרת שעלתה לבמה אומרת דברים שבקושי אפשר לשמוע הזכירה לי את המשקית ת"ש, ואחד אחר שצורח כמו סמל טירונות ומרוב צרחות אי אפשר להבין מה הוא אומר, ונראה שזה עתה שוחרר מ'קן הקוקייה' , בקיצור סוג של הזייה . נאומי מאניה דיפרסיה .

בגדול התוכן המדובר של נאומי 'חוצבי הלהבות' הוא על שינויים טקטיים בסדרי השלטון, ורוצים את ה'כַּתפִּיטַל' שזה לא יותר מאשר ה'נאו קפיטליסטים',

בהפגנת ה'כַּתפִּיטַלים' אין למפגינים או המפגינות את האפשרות להביע או להציע אפילו רעיונות טקטיים ובטח לא אסטרטגיים , כי לא נראה שהם רוצים לשנות שיטה מהיסוד אלא לשנות קצת את סיבוב הכסף, זו הכותרת שלהם - איפה הכסף.

אכן נראה שהם יודעים איפה הכסף, כי יש להם כסף לארגן ציוד ושאר דברים .

מה שכן כל האפקטים שלהם על הבמה הזכירו לי הצגה של סטו' מבית הספר למשחק תיאטרלי של 'בית צבי' . ו'המשחק' על הבמה גרוע יותר מאשר הסטו' של בית צבי.

איך שהסתיימה ההפגנה , כולם תוך זמן קצר התנדפו כמו שמתנדפת בועה מהמעי , וזאת למרות שיש להם יחסית לא מעט כסף ארגון וציוד. וגם אהדה של שְקוֹרִיס – שזהו הסריס של טייקון מהתקשורת .

כמי שיודע מה המשמעות של 'הרב' , נראה שב'מחנה המשותף' מדגישים כל הזמן את 'הרוב', הרוב החליף את הרב, רק הרוב מחליט , רק לרוב יש זכויות, המיעוט צריך להיות מנושל מזכות, מנוצל חסר כל, מה יהיה בהמשך? להפשיט את עורו של המיעוט?  אולי יהיה מותר להעמיד את המיעוט מול כיתת יורים? האם מותר לפגוע במיעוט בכל אפשרות ודרך?

ישראל איננה הרוב בעולם ובטח לא היהודים , מה יהיה עם 'הרוב' בעולם, יחליט לנשל את ישראל מהזכות להתקיים? מה קובע הזכות או הכמות?

הבורגנים מדברים בשם העם , אך לא מעניין אותם אלא הם את עצמם, כל מה שרוצים זה להיות העבדים המשובחים והמשוכללים של טייקון.

לסיכום הם לא מהפכנים , הם בורגנים שרוצים לשמר את בור-גנותם. בור כי הם בורים שלא יודעים מצוקה מהי. לו ידעו אני בטוח שלא היו מגיעים למסקנות שלהן , יש להם גם את דרך השלילה , שאומרת כך - אם לי אין , גם לך לא יהיה, כלומר לשלול את כל הזכיות הבסיסיות של אוכלוסיות אחרות בגלל שהם לא היו בחונטה הקדושה - הצבא, ולא משנה מהי הסיבה או מה המניע לכך , או מה מונע מהם להתגייס , וכך נראה שכל מי שלא בחונטה הצבאית הוא נטול כל זכות, מעמדו כשל כלבי הרחוב או חתולי הרחוב ועוד כהנה וכהנה.

אין ספק שלא מזיק שיש עוד מחנה שהוא נגד ממשלת בִּיבִישִי. אך לא רק שהם הולכים בדרך השלילה, הם טקטיקנים קטנים עם חשיבה צרה , שלא יכולה להוביל מהפכה , אלא עוד משחק של כיסאות בכנסת , ואולי עוד 'סיבוב' בכספת המיליארדים של הטייקונים .

אך כמו שלא היינו רוצים שהחברה האזרחית תהיה לבושה במדים צבאיים, ככה מהפכה אמיתית לא יכולה 'ללבוש אופן ותוכן צבאי' , אלא אם רוצים להפוך אותנו לחברה צבאית טוטליטארית .

הצבא איננו המדד היחיד לטיבו ואיכותו של כל מי שזה לא יהיה .

הצבא איננו המדד בכדי לדעת מהו או מיהו טוב או רע , אמת או שקר , וכו' .

אנחנו אומה שיש לה צבא? או צבא שיש לו אומה?

 

'המחנה המועדף'

אחרי מה שראיתי במחנה המשותף, הלכתי לראות מה קורה בהפגנה השנייה , הבחנתי בכך שיש 'מחנה שמועדף' בעיניי , לא עומדים במקום אחד , ולא על במה , בלי אפקטים תיאטרליים זולים שמזכירים את בית הספר של 'בית צבי'  .

יש צעדה אל קריית הממשלה , ולא אל מוזיאון שהוא מקום שכל כולו מזכרת של דברים ישנים, ובלתי שימושיים, שכל מה שניתן זה להציג אותם בחלון הראווה .

ב'מחנה המועדף'  ה'עם נואם' , לא על במה אלא במגפון , שלא כמו ב'מחנה המשותף' שם הולבשו על הבמה משרתי הכת החדשה ה'כַּתפִּיטַל' - ה'נאו קפיטליסטים',

אני לא יכול לומר שכל מה שנשמע במגאפון של אלו שמחאו היה מובן, אך אין לי ספק שזעקת הכאב שלהם נשמעה אמינה . ולא הזוייה או מנותקת כמו ב'מחנה המשותף'

ב'מחנה המועדף' יש רעיונות מהפכניים לשינוי או ביטול השיטה של ה'כַּתפִּיטַליסטית',

החשיבה היא במונחים של שינוי האסטרטגיה של ה'שיטה' לעומת שינויים טקטיים של מחנות אחרות, אין את הסגידה לכתות או דתות כמו צבא או ממסד, אלא להיפך סלידה מכך.

האוכלוסייה בעיקרה צעירה לעומת המבוגרת המחוייטת וה'מיושבת' כמו ב'מחנה המשותף' .

למחנה המועדף. יש לב חם. אלו שהגיעו ויגיעו זה כבר לא רק כדי למחות אלא כי זה כבר נהיה 'מעגל חברתי', שלא יצליחו לפרק יסמניקים או דמגוגים אחרים ממפלגות שנודף מהם ריח של סירחון פשיסטי - נאצי,

בעיניי זה שהם הצליחו להדביק 'מעגל' זה מקום שיכול להיות בית חם למהפכה.

בהפגנה של המחנה המועדף , הגיעו יסמניקים או 'סמויים' סטייל ה'קגב' של המפלגה הקומוניסטית מהמאה שעברה , שהתחפשו לאזרחים עם בגדים אזרחיים וחלקם עם מצלמה, שהסתובבו עם מצלמות ודחפו למפגינים/ות מצלמה לפרצוף, שה-סאבטקסט רוצה להפחיד את מי שמוחה - 'חכה עוד יגיע הרגע שבו מי יודע מה הולך לקרות לך'...

נראה שאין מלחמות משמעותיות בסביבה, והיסמ משועמם או רוצה להצדיק את קיומו ומצא לו 'אויב חדש', המוחים של ה'מחנה המועדף' לא מלאכים טהורים , אך אין ספק שיש נגדם רדיפה פוליטית שיטתית , כל מי שנעצר יש לו הרחקה מטורפת של 180 יום מכל פעילות,  זאת בניסיון של ממשלת ביבישי לייבש את ה'זרם' שזורם אל המחאה.

במקום לתמוך במחאה ולמנף למחאה שתוביל למהפכה שתטיב עם ישראל, מנסים לדכות אותה באלימות ואמצעים אלימים הפחדות והטרדות, שיכולה בקלות להוליד אלימות קשה, אנחנו בישראל , כל ילד בן 18 יודע לירות ברובה במדינה הזו , קל מאוד יהיה להיגרר למלחמת אזרחים , מי שחושב שיש במחנה המועדף רק אנשים מסוג אחד ,

שלא התגייסו או לא מתגייסים ולא יודעים לירות ברובה , אוכל את השקרים של 'שְקוֹרִיס' .

כמה דוגמאות , להתנהגות ה'סמויים' שהם לא יותר מבריונים שמנצלים את השררה בכדי לפגוע , לנצל ולנשל את כל מי שהם יוכלו.

מישהי צילמה איזה 'סמוי' והוא כמו כל ביריון התחיל לצרוח עליה שתפסיק לצלם אותו , כמעט תקף אותה, ראיתי שהיא פחדה, אך כשהתקבצו סביבה עוד אנשים הביריון ברח,

בכדי להתסיס את השטח ולגרום לפגיעה תדמיתית של ההפגנה, 'סמוי' מתיז גז פלפל על מפגינים שנפגעו ועל 'גלוי' , מפגין לוקח ממנו את גז הפלפל ופוגע בו, ואז מאשימים בכול מקום את המפגינים שהם אלימים , אני הייתי שם וראיתי מי סוג האוכלוסייה והם לא מאלו שעליהם משחירים ומשקירים ב'שְקוֹרִיס'  [בתקשורת] . זה שהמוחים של ה'מחנה המועדף' לא מלאכים טהורים זה לא אומר שהם לא אנושים , במחנה המועדף לא תמצאו ביריונים כפי שהשמועות המופצות מבשרות עליהם כרעם ביום בהיר, הם כה רכים כחמאה. 

נער אחד שאמור להתגייס בקרוב , קרע פלייר לחתיכות וזרק באוויר, את קרעי הניירות, מתוך ה'מחנה המועדף' העירו למה הוא מלכלך , איזה אנרכיסטים שומרים על הניקיון? האנרכיסטים שמוכרים מחו"ל הם לא כאלו ששומרים על הניקיון ולא מעניין אותם אם הפעולות שלהם ילכלכו את הרחוב, הם ככ אנטי אנרכיסטים שזה פשוט הזוי שמכנים אותם בשמות כגון 'אנרכיסטים מסוכנים', ושאר הכינויים .

לדוגמא בחורה אחרת שנעצרה , וכעת יש הליכים משפטיים פליליים נגדה , בגלל שהיא השתתפה בהפגנה הראשונה השנה, גודלה ומשקלה בערך כמו של יתוש, רק שבשונה ממנה יתושה מזיקה יותר ממנה, עורכים לה משפטים מבזבזים את כספי הציבור , במקום להשקיע יותר בלתפוס פושע ידוע או פושע שלובש מדים . ידוע מה קרה רק לאחרונה , אצל לובשי המדים והגלימות , ואצל המחויטים מהכנסת, שלושת הרשויות הם לא דוגמא איך להנהיג .

פעילי המחנה המועדף הם אלה שמאיימים על קיומה של האומה ?

או החברים של ה'סמויים' שרק לאחרונה שמענו על הטרדות מיניות, ניצול ונישול ועוד .

המטרה מאוד ברורה ניסיון להפחיד ולחסל את המחאה בכל דרך .

יש למחנה המועדף יתרונות אך לא מעט חסרונות .

יש להם רעיונות מהפכניים , אך לא תוכנית מהפכנית .

אין מנהיג/ה , דפני ליף היא לא המנהיגה אלא החלוצה. וזה לא אותו הדבר, אפשר לקחת הרבה דוגמאות מההיסטוריה אפילו מהציונית, למשל דרכו של הרצל איננה דרכו של בן גוריון, ולא נראה לי שיש אפילו איזו שהיא הנהגה מובילה של המחאה.

בלי איזה שהוא ארגון , המחאה הזו משולה לשמיים אין סופיים שכל הזמן משקים במים את האדמה, ברגע שיש הפסקה אנשים מתים בצמא, אך כשהגשם לא פוסק אנשים שוקעים למוות בביצה כי אין קרקע יציבה, מים מהשמים האין סופיים יכולים להיאבד כשאין נתיב לנתב את הזרם. הפתרון לכך הוא בארות ונחלים עם צינורות שמעבירים את המים, כלומר מערכת מסוימת שמניעה את המים אל מקום מתאים.

למחאה אין יעד אין דרך, יש משהו שנקרא מחאה , אך לא יותר מזה, כמו שאי אפשר רק לאכול חמאה, אי אפשר רק למחות, אלא צריך הרבה יותר מזה .

חייב להיות מנהיג/ה כמו ראש לגוף , זה לא אומר שלא יכול להיות 'ראשים' אחרים ונוספים , אך חייב להיות ראש בין ראשים. אם אפשרות לשינויים שמשתנה ומתפתח כל הזמן , חייבת להיות תנועה דינאמית. עם יכולת השפעה מכל מין גזע וצבע, בחורה היא חלוצת התודעה של המחאה , צריך לזכור ולא לשכוח, נראה שהרבה פעמים השפעה של בנות נאבדת ונעלמת לה ברעש המחאה , כשההשפעה הזו יכולה לתרום לקידום תנועה שתוביל למהפכה מהשורשים, כי זה מה שצריך כרגע ולא שום דבר אחר .

כמו ב'תנועת המים' כך ב'תנועת החיים' , צריך 'תנועה' שתעביר בצורה טובה ונאותה את נתיבי החיים של האומה בישראל.

בלי 'תנועה' מה שנשאר זו מחאה רכה כחמאה.

בלי 'תנועה' זו עוד בועה . שתתנפץ כשרק תגיע התנגשות חדה , ותתנדף אל החלל.

בלי 'תנועה' זהה כמו בלון מלא אוויר שנראה שיש לו קיום אך עף ולאט לאט נעלם ברוח , כי אן בו יותר מאוויר , ובלון לא יכול להוליד בלון , לכן צריך פרקטיקה כמו שיש לקרקע , שיכולה להצמיח שוב ושוב אוכל שיהיה אפשר לחיות על האדמה, מבלי להיעלם .

המוחים צריכים להכין תוכנית מהפכנית, ולא לצפות ממשלת הביבישי להכנת תוכנית וטיפול במצוקות של ישראל, זה בערך כמו לצפות מחזיר שיבין את ערכו של הזהב , חזיר יודע רק מהו זבל , נהנה מהתבוססות בזבל , ולכן כל עוד טייקון מסדר לו מזבלה החזיר ישאר חזיר .

ממשלת בִּיבִישִי הציבה, את הצבא לאומה חדשה , ואת ה'כתפיטל' לדת קדושה .יש צבא כי זה הכרח של מציאות, אך צריך לצמצם את ההשפעה המיליטריסטית על החברה האזרחית , ולא להפוך את הגיוס לצבא כעוד ציווי עליון מהזן הפשיסטי.

אנחנו אומה שיש לה צבא? או צבא שיש לו אומה?

 לצערי מה שנותר מכל המחאה של השנה שעברה זה 'מסדר צבאי' או 'מחאת החמאה' .

כולי תקווה שתהיה יותר ממחאה שתיוולד תנועה שתניע מהפכה . 

0 תגובות