עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון
יומן רכב- מלפני הקנייה ועד חצי השנה הראשונה
28/09/2014 21:19
caracol

אם גם אתם מתלבטים לגבי קניית רכב, וכואב לכם הראש רק מלהתחיל לדבר על הנושא, הכתבה הבאה היא בשבילכם. גם אני הייתי במצב הזה, ואחרי הרבה דילמות ועיכובים, היום אני חצי שנה אחרי, ובשורות הבאות אשתף אתכם בכל המספרים והדברים החשובים שאם הייתי יודע קודם היה לי הרבה יותר קל לעשות את הצעד הזה.


אז נתחיל מהתחלה (שאיפה עמוקה...)-

כדי להקל עליכם בהשוואת החישובים והשיקולים שלי לשלכם, אין לי ברירה אלא לספר לכם מעט על עצמי:

אני משרת בקבע, קצין בדרגת סגן, משרת ברמת הגולן וגר באזור הקריות, בת זוגתי גרה באזור חיפה, ובסופ"שים אני עושה בד"כ נסיעה אחת לפחות לטייל בארץ, בד"כ למרחק שלא עולה על שעתיים נסיעה, ככה שאלה הנסיעות שאני עושה בד"כ.


הצעד הראשון- להחליט שאני רוצה רכב

לגבי רוב המקרים שבהם רציתי לנסוע לחברה/חברים/סידורים/יציאות, נהגי המוניות שהכרתי לימדו אותי הרבה מאד על החיים, מצד שני (מעבר למחיר...) רובם לא שמחו כלכך לעשות נסיעות עם הכלבלב שלי מקדימה, או שלא יכלו תמיד להיות זמינים בשבילי כשהייתי צריך אותם, וגם אם כן, באמת הייתם ביום שישי בצהריים (כשהתחבורה הציבורית לאט לאט נעלמת לה) משלמים למונית שתיקח אתכם; שניה לסבתא, שניה לסופר, שניה לקניון, שניה שוב לסופר, שניה לחבר שבמקרה פנוי פתאם, משם לחברה, משם הביתה, ומשם שוב לחברה בערב...

לגבי הטיולים וביקורי המשפחה שלא זכיתי לגור קרוב אליה, נאלצתי תמיד להשכיר רכב בסכומים לא גדולים,אבל  אחרי שנה שאתה מסתכל אחורה מסתבר שבאותם הסכומים יכלתי כבר לקנות רכב פשוט עם תוספת של סכום לא גדול נוסף. עוד חסרונות בהשכרת רכב שתקפים לגבי לפחות, הם שצריך לתכנן מראש ולהזמין מראש רכב מחברת השכרה. למרות שבצבא התיכנון הוא א' ב', באזרחות כשאתה חוזר בסופ"ש הביתה התיכנון קדימה הוא יסוד כאב הראש. עובדה נוספת שחשוב לזכר היא שבחודשי הקיץ יש מלא תיירים בישראל, ש....נכון ! משכירים רכבים. ככה יצא שלא מעט פעמים או ששילמתי סכומים עצומים בחודשי הקיץ או שפשוט לא יכלתי לשכור רכב.

מכאן לשם, החלטתי לקנות רכב.


הצעד השני- ההתייעצויות

משפחה, חברים, אינטרנט, והמקצוענים ממגזין "אוטו".

מי שמפורטים למעלה הם אלה שעזרו לי לעבור בהצלחה את השלב הזה, ולא בהכרח בסדר שבו הם נרשמו (אהמ אהמ מגזין "אוטו"..037265820).

בשלב הזה חשוב שתבינו מה הכי חשוב לכם, בשבילי זה היה:

1. חיסכון בדלק.

2. אמינות מבחינת תקלות.

3. בטיחות.

4. שיהיה קל למכור במידה ואבין שזה- יקר ומעצבן או שסתם אצטרך ת'כסף.

 

מה שהיה לי הכי חשוב זה שיהיה לי שקט מהרכב, ושיהיה כמה שיותר חסכוני.

זה נשמע מאד פשוט וכללי, אבל בעצם ברגע שיש לכם תיעדוף יהיה לכם קל להגיע לאופציות של הרכבים. אם אתם בתעדוף שלי- מה שיתאים לכם זה רכב פשוט, קטן, בעדיפות לידני, ועם כמה שפחות חלקים שיוכלו להתקלקל.

אז אחרי שביליתי שעות על האינטרנט בבדיקת כתבות על "איך לקנות רכב" שהסתכמו בהרבה ידע חדש שצברתי בפייסבוק ובלינקים מעניינים שלא היו קשורים לרכבים, ואחרי שהחברים והמשפחה שלי המליצו לי על סוגים שונים של רכבים, התקשרתי במקרה לקו הייעוץ של מגזין אוטו כדי להצליב את כמויות המידע החדש שהצטברו אצלי. הנוסחה הזאת של להתייעץ עם מומחה שיודע למקד אותך, ואח"כ להצליב מידע עם הנסיון של החברים והמשפחה מאד זירז והקל על העניינים.

לאחר כמה שיחות נפש ארוכות עם היועצים של אוטו והצלבת מידע עם המשפחה, עברתי סוף סוף לשלב החיפושים.


השלב השלישי- אוטו אתה שם??? (החיפושים)

בשלב הזה, אתם כבר:

1. החלטתם שאתם קונים רכב.

2. יש לכם תיעדוף עפ"י דברים שחשובים לכם ברכב.

הדבר הבסיסי הבא הוא להחליט על תקציב.

אז התחלתי לכתב שמות של דגמים שהמליצו לי עליהם עפ"י  "התקציב". בהתחלה דגמים במחיר של 5 אלף (כן יש כאלה ואפילו יש ביותר זול!), ואז במחיר של 10 אלף, ואז במחיר של 15 אלף, ומשם החלטתי שבגלל שזה הרכב הראשון שלי, וחשוב שייתן לי כמה שיותר שקט נפשי, ושיהיה כמה שיותר חסכוני, לטווח הארוך שווה לי לקנות רכב יחסית חדש, שגם אוכל למכור אח"כ בקלות כשאהיה סטודנט-מלצרJ

החלטתי ללכת על פיג'ו 107 ידנית, בטווח של 40-30 אלף בגלל שהבנתי שאני מחפש רכב מיד ראשונה, שעדיין יהיה באחריות יצרן לתקופה מסוימת אחרי שאקנה אותו. הסיבה שלא הלכתי כבר על רכב חדש וזהו היא שרכב חדש עולה יותר, ומבחינת אחוזים רכב חדש מאבד הרבה מהשווי שלו בשניה שהוא עולה לכביש. יוצא שעדיף למצוא מישהו שקנה רכב חדש ובא לו למכור כשהרכב עדין באחריות, מלקנות רכב חדש לגמרי.

מכלל המוסכים והחניונים שחיפשתי בהם רכבים, והאתרים שגלשתי בהם, בתכלס הכי מועיל היה לגלוש בלוח של אתר "יד 2", ולקבוע להיפגש עם אנשים שהרכב והשיחה איתם גרמו לי להאמין שיש בצד השני של הקו רכב שאני מחפש, ואדם אמין שלא יעבוד עלי. מאד חשוב שתזכרו שאם לא מצאתם רכב שאתם שלמים איתו ואדם שאתם סומכים עליו, אל תקנו! יהיה רכב אחר, כניראה יותר טוב, שתמצאו בהמשך.

כהערת אגב, קטנה ולא משמעותית שיכלה למנוע לי הרבה אי נעימויות- אם אתם באים לסוכנות רכב ומבקשים מכם להשאיר פיקדון על רכב "שמביאים לכם מסניף אחר", תהיו מאד ברורים על האופן שבו יחזירו לכם את הפיקדון במידה ולא תקנו את הרכב "ששומרים" לכם. מאד ברורים= שההסכם יהיה כתוב.

ואם כבר התחלנו בנסיון חיים, אז חשוב שתכירו שקיים דבר שנקרא "טופס גילוי נאות במכירת רכב משומש".  זה מסמך רשמי שאפשר להוריד מהאתר של "משרד התחבורה" ויש בו כל מה שצריך כשבאים לקנות רכב משומש מאדם אחר.


השלב הרביעי- הקנייה

נפגשתי עם מוכר מאד נחמד, שהסביר שהרכב נקנה לאישתו, ושאחרי תאונה שהיא עברה איתו וטיפול שהרכב עבר (החלפת דלת אחורית), הם החליטו למכור את הרכב. בנסיעה עם המוכר הרגשתי מאד בנוח ולמרות ששאלתי אותו המון שאלות ובדקתי את הרכב בצורה מאד קפדנית מבפנים ומבחוץ הוא נשאר מאד רגוע ולא העלה אצלי שום צורך לחשוד. משם נסענו למכון שמבצע בדיקות לפני קניה. ההסכם בע"פ בינינו היה שאני משלם על הבדיקה, ואם תיוודא איזשהי בעיה הוא יתקן אותה.

באינטרנט קראתי שעדיף שהקונה יבחר את המוסך שבו תתבצע הבדיקה ומהיכרותי עם מוכר קודם שהכרתי הדבר נכון, אך עם המוכר הזה הרגשתי מאד בנוח ללכת למוסך שהוא מכיר ושהיה הכי קרוב אלינו.

אחרי שהבדיקה עברה בסדר וכהוחכה הם אף רשמו שהרכב עבר תאונה שדרשה החלפת דלת אך ששאר החלקים ברכב לא הושפעו, החלטתי לאחר התייעצות קלה עם המשפחה שאני קונה את הרכב.

חתמנו על "טופס גילוי נאות במכירת רכב משומש" שהזכרתי קודם, העברתי לו את הכסף באינטרנט, ומשם נסענו לסניף הדואר הקרוב להעברת הבעלות על הרכב.


השלב החמישי- ביטוח

הדבר הראשון שצריך לעשות לפני שנוהגים עם הרכב החדש, או לפחות אחרי שמחנים אותו בחניה- הוא ביטוח.

לי לקח בערך שבועיים לסגור עסקה עם חברת ביטוח, אבל רק בגלל שהיה עמוס בצבא, בתכלס זה בסה"כ כמה שעות של לשבת על הטלפון ולהתמקח על מחירים.

האתר הכי מועיל שמצאתי נקרא "וובי" –WOBI. אחלה אתר עם נציגים שיודעים לחבר אתכם לחברות הביטוח ולעסקאות הביטוח שיתאימו לכם. חשוב שתזכרו שגם אחרי שקיבלתם עיסקה דרך האתר עדיין שווה ליצור קשר ישיר עם החברה עצמה ולנסות להתמקח על מחיר, למרות שאישית המחיר שקיבלתי דרך "וובי" באמת היה הכי נמוך שהצלחתי להשיג.


השלב השישי- אחזקה רציפה

הרגע הזה...שאתה נוסע עם הרכב הראשון והחדש שלך הביתה, נהנה מהרדיו, (מתפלל שלא יהיו בעיות עם הרכב..), ומריץ לאחור את כל המקרים שבהם נדפקת עם מוניות והשכרות הוא רגע מאד מיוחד...סוף של עידן אחד והתחלה של עידן אחר- עידן הלהספיק המון ביום אחד ולשלם על זה פחות.

בגלל שבחרתי ברכב שעדין באחריות, כדי שהיא תישמר הייתי חייב ללכת למוסך מורשה של פיג'ו. מוסך מורשה בד"כ יקר יותר ממוסך אחר, אבל כשלוקחים בחשבון שמוסך מורשה עושה אחלה עבודה, ומאד מקל למכור את הרכב אחר כך- אני ממליץ על מורשה.

בחצי השנה האחרונה, הספקתי לבקר במוסך מספר פעמים, בעיקר על דברים רגילים: טיפול קילומטראז', טיפול עונתי וכיוון פרונט שצריך לעשות פעם בשנה בערך כדי למנוע שחיקה של הגלגלים. מעבר לזה לא הייתי בתאונה (חמסה חמסה) או שהיה לי פנצ'ר, אבל מציע לכולם להיות מוכנים מנטאלית לזה שלפחות פעם בשנה תהיה לכם תאונה קלה או משהו מעצבן עם הרכב, וככה כשזה יקרה לא תתבאסו ותדעו איך להתמודד עם זה ברגוע, פשוט שמרו ת'מספרים החשובים של הביטוח גם בפלאפון וגם ברכב עם כל המסמכים של הביטוח ויהיה טוב.

 

 

שביעי ואחרון- טיפים, עלויות וסיכום

 

1. רכב זה נוחות שעולה כסף. אין יותר נוח מרכב אישי, מצד שני תשוו את זה לעלות שזה יצא לי ותדעו אם הנוחות הזאת שווה את הכסף שלכם.

2. ברגע שיש לכם רכב אתם תספיקו הרבה יותר דברים ביום אחד- כל פעם שתעשו נסיעה תחשבו מה היה קורה אם הייתם עושים אותה בתחבורה ציבורית או במונית כדי באמת לקבל זוית על היתרונות והחסרונות שבקניית ואחזקת רכב.

3. אביזרים ששווה לקנות עם הרכב-

א. מתלה לפלאפון שמחזיק אותו גם מלמטה וגם משני הצדדים

ב. כיסוי נוח להגה

ג. כבל AUX למוזיקה

ד. אזניות חוטיות או BT  לשיחות בזמן נהיגה

ה. ספרי לניקוי משטחי פלסטיק

ו. גלגלת של ניר דבק לניקוי שערות הכלבלב שלכם מהכיסאות

ז. כיסוי כלשהו לשים על הכיסאות מהשערות של הכלבלב

מבחינת עלויות:

 

פירוט ההוצאה

עלות

לפני קניית הרכב

בדיקה לפני קנייה

500

סה"כ לפני קניית הרכב

 

500

בקנייה

עלות הרכב

43500

 

העברת בעלות בסניף דואר

 

219

 

 

דלק סונול- תדלוק ראשון

 

248.87

 

ביטוח חובה ומקיף

3,729.00

סה"כ בקנייה

 

47696.87 ₪

אחרי הקנייה

חידוש אגרת רשיון נהיגה

413 ₪

 

סה"כ עלות ביקור במוסכים

805.5

 

סה"כ עלות כבישי אגרה

313.72

 

סה"כ עלות נקיון וקניית כלי וחומרי ניקוי

203

 

סה"כ עלות דלק

4465.49

סה"כ לאחר הקנייה

 

5270.99 ₪

סה"כ הוצאות כולל הכל מלפני קניית הרכב ועד לחצי שנה אחרי קניית הרכב

 

53467.86 ₪

חישובים כלליים

סה"כ קילומטראז' לחצי שנה

13822

 

עלות משוערת של ק"מ נסיעה לשקל אחד הוצאה על דלק

3.09 קילומטר נסיעה לשקל 1

 

עלות דלק ממוצעת בחודש

745.52 ₪

 

ממוצע ק"מ משוער בחודש

2303.66 ק"מ

 

צריכת דלק ממוצעת בפיג'ו 107 ידנית שנת 2011

17.6 ק"מ לליטר

 

החזר חודשי ממוצע על דלק מהצבא על נסיעות לבסיס וחזרה

400-500 ₪

 

לסיכום, אני חושב שרכב זה מותרות. לפני שקניתי את הרכב הייתי שמח, וגם היום אני שמח. ברור שעם הרכב הרבה יותר נוח, מספיקים יותר ותחושת החופש הרבה יותר גדולה. בשבילי הייתי חייב לקנות את הרכב כדי להבין את ההבדל, והאמת, שאם ממש מתאמצים לשכנע את עצמכם שרכב זה לא יקר ומחשבים כל נסיעה עם הרכב כאילו היא הייתה נסיעה במונית או בתחבורה ציבורית- אז ברור שנוח יותר וזול יותר רכב. מצד שני- בלי רכב מלחתכילה "עושים קילומטראז' נמוך יותר"- בחירה שלכם.

0 תגובות